Historisk karta

Ereb Altors övergripande historia
birkebeineren
Admin

Historisk karta

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2025-04-15 07:09 Bild
Kartan postades först i annan tråd och visar Ereb med delar av angränsande kontinenter vid tiden för Krunska kriget, en av flera konflikter under Härarnas tid 1080-950 fO i västra Altors historia.

Åsikter och justeringar diskuteras lämpligtvis i denna nya tråd.
birkebeineren
Admin

Re: Historisk karta

Snibben skrev: 2025-04-21 20:52 ...
Margyleran invaderar inte Furgia för än 1050 f. O. och Krun blir Jorpagna 1065 f. O.... :wink: Furgia sträcker sig för övrigt på den här tiden upp till Östlonia.
Adragoor skrev: 2025-04-22 07:52 ...
Kartan visar förhållandena ca 1100 f.O. Jag tror att jag baserade det hela på att Ragur-Grelge III gick i exil 1175 f.O. och antog helt enkelt att detta berodde på margylernas invasion… Kanske går det att få ihop genom att ett mindre Furgia fanns kvar norr om bergen fram till 1050 f.O. och att det var därifrån som den 19:de dynastin härskade fram till 1050 f.O. Eller så gick storkonungen i exil p.g.a. inre konflikter i Furgia, vilket ledde fram till att riket blev såpass försvagat att det föll för margylerna 125 år senare…
Furgia verkar gradvis förlora mark till margylerna. I EA-Kampanj står det att furgierna tvingas försvara sig under tiden 1500-1200 fO men inte sen hur margylerna slutligen segrar. Om jag förstår Snibbens regentlängd rätt så inleder kejsar Ragur-Grelge III sin tid på tronen 1215 fO men tvingas samma år gå i exil där han sen avlider 1175 fO. 19:e dynastin lever sen i exil fram till 1050 fO då den går under. Vi har diskuterat exilen tidigare men minns inte vad som bestämdes. Tror det kom upp förslag på Krun som plats för exilen, och möjligen Habete Grelge eller Sombatze? Annars kan båda av Adragoors förslag fungera. Fickor av motstånd borde rimligtvis oavsett ha funnits här och var i Furgia där margylerna inte hade helt kontroll.
birkebeineren
Admin

Norra Furgia, dvs de provinser som funnits norr om Mahammarbergen och Demontungan, befolkades förövrigt till stor del av så kallade akhrag-folk från helt tillbaka till 2000-talet fO. Dessa var dock sällen eller om ens över huvud taget självständiga utan lydde växelvis under furgiska och margyliska härskare. De sista akragherna flydde området 400 fO när kalmurrierna bosatte sig här.

Både dagens nidlänningar och delar av Kruns befolkning härstammar från akragh-folk som korsat Demontungen vid olika tillfällen.
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2025-04-16 09:38 Som klomellofil har jag en invändning. Putta tillbaka Dylernas utbredning till norr om Floden Maure. Jag tror att vi endast placerat dessa gynnare i dagens Magillre, klomellerbergen och (eventuellt) vit fläck drylo/pataxa.
Adragoor skrev: 2025-04-19 18:14 Detta var iofs innan jorernas invasion (som enligt källorna drev upp dylerna i Klomellerbergen) och t.o.m innan nargurer vandrade in i södra Klomellien. Det enda vi egentligen vet om Klomellien vid denna tid är att dvärgarna redan var etablerade i området. Vilka stammar och folkslag som fanns i Klomellien vid tidpunkten har vi väl egentligen inte utvecklat särskilt mycket. Därav att jag lät dylernas utbredningsområde sträcka sig ner längs kusten in i Klomellien. Å andra sidan var kartan mest ett proof of concept (även om den nog är mestadels korrekt (Birke för klaga på mig gällande var gränsen mellan Lonien och Lhassu är belägen…). Det jag egentligen vill göra är en template, gärna vektor, som andra än jag kan använda sig av utan större ansträngning.
Dyler både norr och söder om Maure fungerar för mig.

Angående gränsen mellan Lonien och Lhassu är jag imponerad över att någon lyckats sätta sig in i att över huvud taget existerar så till den grad att jag överväger att inte krångla till det med några fler detaljer. Åtminstonde inte tills vidare. :wink: Både loner och lhassier växlade om med att kontrollera Demontugan men de gjorde det stort sett som allierade med Krunska riket (förutom under de så kallade lonerkrigen vilka dock utkämpades senare i historien).
birkebeineren
Admin

Snibbens gamla kartor för tiden kring Härarnas tid.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Det känns lite som att dessa kartor inte riktigt passar ihop med kronologin i övrigt. Som jag läser historien erövrade margylerna gradvis Furgia mellan 1500 och 1200 f.O. Ketoriam faller slutligen 1175 f.O. Och storkonungen går i exil någonstans.

Missade f.ö. detta från Kalmurris historia:
Ca 1400 f.O.
Nomadfolk från norr om Kamsun börjar lejas som legotrupper av margylerna på Yndar. Deras syfte är att attackera Furgia från nordöst.
Ca 1300 f.O.
De attackerande nomaderna har orsakat stora spänningar i Furgias norra provinser. Flera furgiska lydfolk har antingen allierat sig med nomaderna eller flytt västerut. Ett fåtal gör motstånd men utan hjälp från det furgiska kärnlandet verkar sammanbrottet vara nära.

Ca 1250 f.O.
Furgia norr om Mahammarabergen kontrolleras av nomadfolken.
1202 f.O.
Margylerna tar över makten i Furgia. Nomaderna ges som belöning för sina insatser allt land norr om floden Harytis. Folken är ännu inte enade och kan lätt kontrolleras av margylerna.

Här ges ett annat årtal för Furgias fall. Jag föreslår att Furgia i princip var slaget 1202 f.O. Endast Ketoriam återstod, men föll 1175. (Ungefär som när Konstantinopel var det sista som återstod av det bysantinska riket.) Storkonungen flydde i exil, förslagsvis till Habete Grelge, som ju har en viss namnlikhet med Ragur Grelge. Kanske hela dynastin kom därifrån från början?
birkebeineren
Admin

Snibbens kartor är tänkta vara lite ungefärliga och har dessutom några år på nacken. Saker kan ha ändrats eller detaljer missats. Kanske var dumt att posta om kartorna men i så fall är det mitt fel. Men de genererar ju diskussion och det är bra. :)

Furgia faller enligt EA-boxen ca 1200 fO vilket är ett ungefärligt årtal som sen tolkats och nyanserats av olika skribenter. Nytt material tillkommer ju också hela tiden så wikin måste ibland uppdateras. Årtalen från Kalmurri-tråden är delvis mina och dessa är försökt vara lite tolkningsbara. Tror jag tänkte att margylerna själva började med angrepp 1500 fO men 1400 fO började hyra in nomadfolk som legosoldater. 1300 fO är ett ungefär för händelser som kulminerade med Slaget vid Desj-kha där Krun feltolkade situationen och attackerade akragherna, ett furgisk lydfolk, när dessa egentligen försvarade gränsen mot margylernas attacker. Norra Furgia (som är ungefär det samma som dagens Kalmurri) erövrades av margylerna innan södra Furgia föll och det verkar ju kartorna på ett ungfär visa. 1202 fO är ett tillfälligt valt årtal och kan justeras till 1215 fO om det passar bättre. Jag tolkar regentlängden som att Storkonung Ragur Grelge III går i exil 1215 fO och avlider där 1175 fO. Alla årtalen kan också användas om vi vill göra Furgias slutgiltiga fall till en mer utdragen process. Den 19:e dynastin fortlevde ju också i exil helt fram till 1050 fO så när margylerna segrade är kanske en definitionsfråga? Vart exilen utspelade sig känns dock som en mycket relevant fråga angående detta, en fråga som förhoppningsvis Snibben kan svara på.

Kartorna kan eventuellt uppdateras när årtalen bestämts.
birkebeineren
Admin

Angående din historiska karta Adragoor så borde väl Efaro markeras som ett rike vid den här tiden? Ock kanske Gwondel Leigu som ett alvområde på Palamux?
Skriv svar