Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Vad har hänt?

Inlägg av birkebeineren »

Bild

Omisskänneligt Zorakin. Men vad har hänt?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Re: Zorakin

Inlägg av skaraborgarn »

Är du inte med oss Hertig av Yttersol så är du emot oss. Det gick inte längre att vara försiktig.
birkebeineren
Admin

Hertigtiteln i Yttersol sägs byta ägare ofta så mycket möjligt bilden visar ett sådant tillfälle...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Speciellt om han väljer att ensam rida ut i en skog.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Ah! I skogen kan jag vara ifred för alla bråkmakare och intrigörer. Här känner jag mig fri!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

skaraborgarn skrev: 2025-02-25 20:20 Ah! I skogen kan jag vara ifred för alla bråkmakare och intrigörer. Här känner jag mig fri!
Bilden tyder på motsatsen. :D
birkebeineren
Admin

Hertigdömet Yttersol längst ut på Indarhalvön i sydöstra Zorakin finns beskrivet i wikin här: Yttersol

Särskilt relevant för eventuella lönnmord är följande:
Övrigt
På grund av den turbulenta politiken så är det svårt att uttala sig om hertigens politiska tillhörighet. Hertigen av Yttersol är allt som oftast mer fokuserad att hålla sig vid liv och kvar vid tronen som hertig. Krig av någon form pågår jämt i Yttersol. Till skillnad från resten av Zorakin är det inte ovanligt att adelsmännen slåss även på havet med egna små flottor. En utveckling som accelererat det senaste århundradet på grund av att allt fler adelsmän i Yttersol är djupt involverade i smuggling bland annat över Morëlvidyn.
Hur länge har egentligen dagens hertig, Martell Ulvstand, suttit på posten?
birkebeineren
Admin

På den senaste och mest detaljerade kartan över Zorakin finns platsnamnen från äventyret "Triangeldrama i Edelfara" utsatt. Dessa befinner sig i hertigdömet Pahrynx men av olika anledningar passar inte den nya kartan med hur det ser ut på kartan över Edelfara. Vissa olikheter går att vrida till men när vissa platser ligger helt fel i förhållande till varandra är det svårare. Exempelvis ligger staden(?) Glimming på Edelfara-kartan uppe i nordöst men på nya kartan längst nere i sydväst. Låter vi det vara som det är på nya kartan och gör med det avvik från källorna eller försöker vi åtgärda problemet?

Länk till nyaste kartan: download/file.php?id=52&mode=view

Ett alternativ är att platsmarkeringarna ligger som de gör på nya kartan men att de byter namn med varandra för att bättre passa med Edelfara-kartan:

Sortmund byter plats till där Glimming ligger
Kaskeby byter plats till där Mörkeborg ligger
Mörkeborg byter plats till där Kaskeborg ligger
Akershus ligger kvar där det ligger
Glimming byter plats till där Sortmund ligger

Vad tycker ni?

(platsen June från Edelfara-kartan saknas på nya kartan och kan därför bara sättas ut öster om Kaskeby vid en ny markering)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Egentligen spelar det ingen större roll hur de ligger i stort. Den nuvarande genomspelningen av just Triangeldramat (I vilken forumets karta har använts) blev det dock lite dumt. Vi utgick från Roholm och målet var att man skulle komma till Akershus sist för den stora uppgörelsen vid Ekes borg (Akershus). I den ordningen de ligger idag blev Glimming och greve Natthök aldrig besökt. Man valde att dansa av orterna i ordning från norr till söder och fastnade vid belägringen av Akershus. Detta är högst personliga reflektioner och löses enkelt av SL med att komma från ett annat håll.

Jag kan tycka att Birkes förslag till förändringar verkar bra. Triangeldrama i Edelfara som är källmaterial blir svårt att köra utan ändringar som det ligger nu. Sedan får vi fundera på hur baronaten och grevskapets gränser ligger. Skulle vi anta att Natthök är greve för Sortmund, Kaskeby, Mörkerborg, Akesrhus och Glimming är han en greve som rankar in på topplistan av antalet städer/ byar under sig. Ridderkors av Sortmund är ju markis, så med nuvarande regler från forumet kanske Sortmund undantas, men likväl är det mycket för en greve. Jag anser att innan vi helt bestämmer oss bör vi fastställa storleken på orterna i Zorakin och grevskapets gränser.
Hur länge har egentligen dagens hertig, Martell Ulvstand, suttit på posten?

Får man tro att ätten Ulvstand tog över från Tammar efter Slaget vid Nansee? Det verkar osannolikt i ett område med så mycket oreda att de ska ha hållit makten såpass länge. (Det kan ju varit andra familjer däremellan?) Det är nu nästan 80 år sedan. Det betyder att han sannolikt inte är första eller ens andra generationen Ulvstand sedan Nansee. Skall man lägga till att det tydligen är ett område med massor av krig och hertigens primära fokus är att hålla sig vid liv kan man gissa att deras tid som hertig oftast är kort. Hertig Ulvstand är troligen ung i förhållande till sina kollegor i Zorakin, men inte en pojke. Flera ätter kanske slåss om titeln och de förlorande slickar sina sår. Avlar nya potentiella arvingar. Skickar runt dem för att skaffa erfarenhet i krig och politik för att sedan vara redo att utmana igen. Just nu är det Ulvstand som håller i posten. I morgon någon annan. Jag anser att Martel efter denna snirkliga utläggning är norr om 25, men inte över 40.

En annan sak som jag funderat en del på.
Landet: Zorakin. Har sett Zorakien som omnämning här och var. Är det ett äldre namn för området eller ska det utgå helt.
Folket: Zorakiner, Zoraker, Zorkier? Jag gillar Zoraker, men jag vet inte om beslut tagits.
Övriga: Ett Zorakinskt vin. Ett Zorakiskt vin. Zorakervin. Zorakin vin.
Skriv svar