Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Re: Hynsolge

Inlägg av skaraborgarn »

Tänker osökt på Sovjetunionen när axelmakterna anföll. Det fanns folk som avskydde kommunismen så mycket att de föredrog tyskarna trots deras antislaviska propaganda. På vissa håll blev det samarbete men det var lite si och så med det alla gånger.

Att adelsmän och deras soldater som gömmer sig för arga bönder och ännu argare kung försöker samarbeta med nidlänningarna är för att de är desperata och hämndlystna. De kan tjäna som spejare och information men de lär knappast få tillbaka titlar och gods utan vidare. De kan tjäna som "kanonmat".

Fly eller ligga lågt för att se vad som händer är det nog många som föredrar.

Några kanske försöker få nåd och amnesti för adel kan ofta kriga.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Det finns givetvis paralleller att dra. Jag gillade Birkes förslag.
Jag ser före mig ett Hynsolge där nidlänningarna skapar frånvaro av krig och säkrar befolkningens grundläggande fysiska behov i form av tillgång till mat och tak över huvudet. Förutsatt att alla blindt och regelbundet möter upp i de nyupprättade Kuzhertemplen där de utsätts för särskilt utvalda mörkermagiska massuggestionsritualer med följden att de är nöjda med sin lott och tro på Kuzher ...dvs Vicotnik.

Motstånd idkas endast av Stjärnläran och enstaka förfädersandedyrkare, med foga framgång.
Sedan är dina tankar intressanta. Jag tänker att man hittar båda i detta arma land.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Riddar Phingal var en skogens son mer van med jakspjut än svärdet. Han stred som många adelsmän mot bönderna men flydde in i vildmarken när kriget närmade sitt slut. Han hade med några trogna. När invasionen från Nidland inleddes tog de kontakt med dessa och de bildade en styrka som spejare. Anledningen var främst att Phingals hela familj dödats av de ilskna bönderna. Enda sättet att få hämnd.

Den mäktige Osruk passade på att ta tillbaka sitt gods när invasionen kom det var ganska orört. Stolt och högdragen lät han förstå att han kunde tänkas samarbeta med nidlänningarna om de erkände hans titel och mark samt att han ville ha vapen och mynt. Gick de med på detta så skulle man kunna göra affärer. Osruk hittades några dagar senare häng i galgen som var ämnad för tjuvar.

Meltihor hade kämpat för adels sak men utan större entusiasm, för han som var knapadel hade inte så mycket med bovarer och andra att göra. När invasionen kom sökte han sig till kungens armé.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Riddar Phingal var en skogens son mer van med jakspjut än svärdet. Han stred som många adelsmän mot bönderna men flydde in i vildmarken när kriget närmade sitt slut. Han hade med några trogna. När invasionen från Nidland inleddes tog de kontakt med dessa och de bildade en styrka som spejare. Anledningen var främst att Phingals hela familj dödats av de ilskna bönderna. Enda sättet att få hämnd.
Spejare för Nidland? De hänger sig åt Kuzher och spejar efter fritänkare?
Den mäktige Osruk passade på att ta tillbaka sitt gods när invasionen kom det var ganska orört. Stolt och högdragen lät han förstå att han kunde tänkas samarbeta med nidlänningarna om de erkände hans titel och mark samt att han ville ha vapen och mynt. Gick de med på detta så skulle man kunna göra affärer. Osruk hittades några dagar senare häng i galgen som var ämnad för tjuvar.
Tydlig stämningsbild.
Meltihor hade kämpat för adels sak men utan större entusiasm, för han som var knapadel hade inte så mycket med bovarer och andra att göra. När invasionen kom sökte han sig till kungens armé.
Fritänkande motståndsman.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Speja för Nidland? Ja terrängen borde ju adelsmannen kunna bättre än nidisarna.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

skaraborgarn skrev: 2024-12-16 22:46 Speja för Nidland? Ja terrängen borde ju adelsmannen kunna bättre än nidisarna.
Var det inte det du menade? Vem skulle han annars speja för?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Du skrev Spejare för Nidland? De hänger sig åt Kuzher och spejar efter fritänkare?

Ja någon missförstod något men som spejare alternativt spioner kan hyslogiska adelsmän göra en insats för Nidland. Ungefär som tyskarna under andra världskriget lät kosacker som bytt sida hålla på med spaningsuppdrag.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

-Kapten jag litar inte på de där adelsmännen.
-Inte jag heller korpral men de kan vara användbara för det.
-Jag förstår inte kapten?
- Bönderna vill slakta dem och rojalisterna, ja kungens män, vill inte ha med dem att göra. Bönderna är värst för de är hämndlystna. De har inget annat val än att fly, fast vem vill ha ha med dem att göra? En pinsam påminnelse för andra adelsmän att det kan bli revolution och har de inga pengar så kan de knappast sälja sitt blåa blod. Korpral de är beroende av oss. Men det roligare är att om de samarbetar med oss ja då blir de än mer avskydda och det betyder att de måste samarbeta ännu ,er. i värsta fall kan vi dra oss tillbaka till Nidland och omgruppera men vad kan dessa bovarer och allt vad de kallar sig göra när bönderna kommer?
- Kapten ni har nog rätt.
- Såklart jag har. Hade jag varit adlig då hade jag nog ändå flytt och avvaktat utvecklingen men jag vet ärligt inte vart jag skulle åkt. Men nu kommer det snart några adliga hit. Vi får väl visa lite vänlighet trots allt så är det bättre att de träffas av pilar än att de våra gör det.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Du skrev Spejare för Nidland? De hänger sig åt Kuzher och spejar efter fritänkare?

Ja någon missförstod något men som spejare alternativt spioner kan hyslogiska adelsmän göra en insats för Nidland. Ungefär som tyskarna under andra världskriget lät kosacker som bytt sida hålla på med spaningsuppdrag.
-Kapten jag litar inte på de där adelsmännen.
-Inte jag heller korpral men de kan vara användbara för det.
-Jag förstår inte kapten?
- Bönderna vill slakta dem och rojalisterna, ja kungens män, vill inte ha med dem att göra. Bönderna är värst för de är hämndlystna. De har inget annat val än att fly, fast vem vill ha ha med dem att göra? En pinsam påminnelse för andra adelsmän att det kan bli revolution och har de inga pengar så kan de knappast sälja sitt blåa blod. Korpral de är beroende av oss. Men det roligare är att om de samarbetar med oss ja då blir de än mer avskydda och det betyder att de måste samarbeta ännu ,er. i värsta fall kan vi dra oss tillbaka till Nidland och omgruppera men vad kan dessa bovarer och allt vad de kallar sig göra när bönderna kommer?
- Kapten ni har nog rätt.
- Såklart jag har. Hade jag varit adlig då hade jag nog ändå flytt och avvaktat utvecklingen men jag vet ärligt inte vart jag skulle åkt. Men nu kommer det snart några adliga hit. Vi får väl visa lite vänlighet trots allt så är det bättre att de träffas av pilar än att de våra gör det.
Vi har nog väldigt olika bild av Nidlänningar. Mina är mer fanatiska hjärntvättade Kuzhergalningar. De har ett inbyggt förakt för alla som inte är just Nidlänningar och vill assimilera eller utrota dem. Vissa Hynsolger försöker i början att samarbeta för att rädda sitt eget skinn, men möts till stort av kalla handen eller kallt stål. Då blir Nidland ockupernade förtryckare som raskt och metotiskt bryter ner motståndsviljan hos de hetsiga Hynsolgerna. Kampviljan försvinner och landet blir apatiskt. Fler och fler tas upp i Kuzhersismen och Hynsolge blir en ny del av Nidland.

Kul ändå att man kan ha olika vinklar på konflikten.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Man ska inte dra alla nidlänningar över en kam...

Många i väst tycker nog anhängare av islamistiska staten och talibaner är ovårdade skäggiga ondingar men om man måste välja mellan att umgås med dessa eller bli mördad så är nog valet enkelt.

Kanske inte ska dra för mycket likheter med andra världskriget men en del tyskar tyckte folket i öst var värdelösa medan andra hade mer tolerant och förstående inställning.

Lite beroende på var man befinner sig när reningen börjar kan det uppstå olika situationer. Allt från öppet förakt för hynsolgier som vill samarbeta till en mer pragmatisk syn på dem som nyttiga idioter borde vara förhärskande.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Man ska inte dra alla nidlänningar över en kam...
Jag tänker att det är precis vad man ska göra. De är ju magiskt kontrollerade av Vicotnic.
Många i väst tycker nog anhängare av islamistiska staten och talibaner är ovårdade skäggiga ondingar men om man måste välja mellan att umgås med dessa eller bli mördad så är nog valet enkelt.
Absolut. Problemet är ju om man inte ens presenteras med valet.
Kanske inte ska dra för mycket likheter med andra världskriget men en del tyskar tyckte folket i öst var värdelösa medan andra hade mer tolerant och förstående inställning.
Läser man Nidländska reningen får man inte känslan av att Nidlänningar är särdeles nyanserade i sitt sätt att se på utomstående.
Lite beroende på var man befinner sig när reningen börjar kan det uppstå olika situationer. Allt från öppet förakt för hynsolgier som vill samarbeta till en mer pragmatisk syn på dem som nyttiga idioter borde vara förhärskande.
Där tycker vi olika och det är helt ok. Hynsolger som vill samarbeta är de som underkastar sig Kuzher och blir hjärntrötta slavar under diciplarna. De andra jagas och slås ihjäl.

Personligen gillar jag att Nidland är svart och vitt. Det gör det enkelt att skapa äventyr där. Hynsolge kräver mer fundering i stil med vad händer nu efter freden. Sedan kommer Nidland och ser till att de funderingarna suddas bort. Efter en episk kampanj där Vicotnic besegras blir det nyanserat igen och mer gråskala. Jag minns att vi för länge sedan spelade Haktahchas ankomst. Vi hade vid den tiden inte spelat Nidländska reningen. Jag vet att det gav en del information om tiden efter, men det mesta var i samma anda som Nidländska reningen.

Jag gillade dock redan då tanken på äventyr EFTER episka Äventyrsspeläventyr. Det äventyret var första gången funderingar i den riktingen föddes. Nu har vi räddat världen och festen efteråt är över. Vad händer nu? Hynsolge blir då dubbelt intressant. Nu har vi räddat landet, vad händer nu? Helt plötsligt måste man rädda landet och hela världen. Vad händer efter det och hur skiljer det sig från freden sist.

Gör man jämförelser med världskrigen (vi kallar Hynsolge första och reningen andra) var det i stort samma inblandade parter men eftermälet från krigen var rätt så olika. Hynsolgerna som folk har inte en lång historia av magisk fanatism och propaganda och reagerar på ett sätt. Nidlänningarna ett helt annat. I mitt fall har jag valt att konfluxen styr allt. Under tiden strax före konflux är alla mer konfliktstugna och dina tankar på hämnd trots fred nog är egentligen det som skulle hända. Andra freden om nu Nidland besegras skulle i så fall styras av konfluxens utkomst. Skulle en ond person dominera påverkar det övriga världen negativt och nya krig blossar upp. Skulle en god person istället göra det sköljer en våg av förbrödring och förståelse över världen. Man bygger relationer med handel och grannsämja. Det finns säkert fler funderingar runt detta, men så har vi gjort när vi spelat.

Vi lämnar antagligen Hynsolgetråden och kommer in på Framtida historia. Intressant diskussion blev det iallafall. :wink:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Tjusningen eller problemet med rollspel är att folk tolkar olika. häxmästaren var ju ond men blivit lite mer förmänskligad och en och annan vill se orcher som stolta krigare än bara onda kreatur som hjälten ska ha ihjäl.
Nidland den sista ondskan i EA.
Skriv svar