Kan inte då Oberga by också ligga vid Witten? Om Witten har ett utlopp i Kvarken hänger de två sjöarna ju ihop vattenvägen och bildar en enhet kommunikationsmässigt. Avståndet till Ohmskogen blir heller inte så mycket längre om Oberga ligger vid Witten istället för Kvarken.Jeb skrev: ↑2024-12-04 06:29Den enkla förklaringen är att Oberga har tillgång till Oberga by. Från början var det viktigt att ha tillgång till den infrastrukturen. Med tiden har klostret blivit mer självförsörjande och byn är nu mer beroende av klostret än tvärtom. Den lite besvärligare förklaringen är maginoden i Ohmskogen (som nu är utslocknad). LV ville ha kontroll nära noden för att se vad den egentligen drog åt sig för folk. Närheten till Ohmskogen, vattenvägen över Kvarken och Oberga by visade sig vara den bästa platsen för klostret. Sedan var man även intresserad av de ruiner som finns runt Ulehall. Man trodde noden och ruinerna hade någon koppling. Placeringen av klostret är helt initierad av LV. Valrod Glave som grundade klostret är bara en nyttig initiativtagare och har ingen insyn i dessa faktorer.
(Förövrigt borde väl Guldberga kloster ligga närmare maginoden med tanke på att det ligger inne eller i Ohmskogen?)
En annan lösning kan kanske vara att länsgränserna såg annolunda ut när Oberga kloster byggdes? Att en del av baronatet Österslätt, baronatet Kvarken eller baronatet Grosäter (så som jag ritat dessa på kladdkartan) då var en del av dagens baronat Norra Toril? Sen har gränserena vid något tillfälle dragits om och Norra Toril blivit mindre.
Detta kan då förklara varför Oberga kloster ligger vid sjön Kvarken i baronatet Kvarken 610 eO men då det etablerades på 400-talet eO administrativt tillhörde baronatet Norra Toril.
Bara Stirpazfloden och Jostefloden är officiella (samt grevskapsgränserna). De olika sjöarna har lagts till på forumet. Sjöarna har däremot inte getts några utlopp så det återtstår att lägga till, vilket vi skulle kunna göra här.Jeb skrev:Jag föreslår att vi undviker att lägga till mer floder om vi kan. Vi har det officiella att förhålla oss till och det tycker jag vi följer i den mån det går.

En flod från Witten, eller som i nedanstående förslag en helt ny flod från skogens inre, kan göra timmerfrakt både möjlig och logisk.
Jag litar på att Glavarna får till det.Jeb skrev:Glavarna är expansiva och har högtflygande drömmar. De ser inga problem utan betar av det som dyker upp allt eftersom. Först skriva traktat om Korps timmer. Sedan säkra samarbete eller underkastelse från baronaten längst Jostefloden. Därefter lösa logistik och handelskontrakt med uppköpare. Må så vara genom rännor, kanaler eller att man faktiskt måste bära stockarna. Timret ska till marknad! Kolt Glave är inte en man som tänker över sina handlingar. Han befaller och förväntar sig sedan handling. Han är rik, maktfullkomlig och hotfull.

Övriga kartändringar verkar vi vara överens om men jag väntar med att rita något tills alla detaljer är klara.