Samkarna
-
- Admin
Re: Samkarna
Likt trakorierna som använder sylvoleum tillverkat ur oljepilsträd och bergssalt för att fylla sina zepelonder med varmluft kanke niferlänningarna har hittat sätt att göra med valolja och carcamusasalt?
Zepelond är troligen så mycket steampunk som EA kan bli och vi vet redan från källorna att dessa används i Krilloan nära Niferland.
Zepelond är troligen så mycket steampunk som EA kan bli och vi vet redan från källorna att dessa används i Krilloan nära Niferland.
Ja, det låter ju väldigt övertygande måste jag säga. Då finns det dessutom en överhängande och viktig anledning till valfångsten dessutom, och ger salthandeln en ännu viktigare funktion. Går salthandeln från Carcamusa till Niferland via land, över Kiorshamn, eller sköts den via Vägen Bort? Helt klart är att en stark anledning till att försöka hitta alternativa passager under eller över Drakryggen ligger på agendan för de inblandade, något som otaliga expeditioner misslyckats med.birkebeineren skrev: ↑2024-10-06 08:25 Likt trakorierna som använder sylvoleum tillverkat ur oljepilsträd och bergssalt för att fylla sina zepelonder med varmluft kanke niferlänningarna har hittat sätt att göra med valolja och carcamusasalt?
Jag har av någon anledning tänkt mig hippogriffer som framträdande på östra Drakryggen för övrigt, men om det finns något annat klassiskt flygmonster som behöver mer exponering på Altor så är jag villig att ändra idén. Hippogriffer och harpyor har för övrigt ett starkt inneboende hat emot varandra.

-
- Admin
Att segla in i Ormsjön från Kopparhavet är inget problem då det är åt andra hållet som Vägen bort skapar problem. Salt från Carcamusa borde därför kunna fraktas till Niferland relativt obehindrad. Vilka varor kan ankorna och eventuellt andra morëlvidyner tänkas vara intresserade av i byte från niferlänningarna? Eller går handeln via mellanhänder, och i så fall vilka? Krilloan ligger lämpligt till för åtminstonde varorna från Niferland.
Hippogriffer fungerar för mig. Använda av niferlänningar eller något annat folkslag? Och som riddjur eller dragdjur för zepelonder?
Hippogriffer fungerar för mig. Använda av niferlänningar eller något annat folkslag? Och som riddjur eller dragdjur för zepelonder?
Jag misstar mig ju alltid på Vägen Bort (vilket egentligen borde vara logiskt, med tanke på namnet). Så klart har du rätt. Vad finns i Niferland, antingen via import från södra/centrala Soluna eller från Niferland själv som kan vara av värde? Valfett har ju många användningsområden, bland annat som vattenavstötande medel för skepp och fartyg och kan dessutom tänkas vara till stor användning för ankornas pålstäder i Ankh-Castellum. Premiumfett från Maar Lacra skulle därför givetvis vara av stort värde för ankornas utmärkta snickare (och även för andra användningsområden, däribland t ex alkemistakademin i Ankh-Castellum). Sedan är ju ankor alltid otroligt förtjusta i mynt och räkenskaper. Ankiska handelshus är ju mycket utspridda över haven, och mellanhänder tror jag inte nödvändigtvis behöver vara inblandade. Men givetvis är Krilloan en central ort för handeln.birkebeineren skrev: ↑2024-10-08 10:30 Att segla in i Ormsjön från Kopparhavet är inget problem då det är åt andra hållet som Vägen bort skapar problem. Salt från Carcamusa borde därför kunna fraktas till Niferland relativt obehindrad. Vilka varor kan ankorna och eventuellt andra morëlvidyner tänkas vara intresserade av i byte från niferlänningarna? Eller går handeln via mellanhänder, och i så fall vilka? Krilloan ligger lämpligt till för åtminstonde varorna från Niferland.
Hippogrifferna skulle väl egentligen kunna användas både som dragdjur för zepelonder och flygdjur? De skulle uteslutande användas av Niferlänningar tänker jag, då de finns på Niferlands Samkarna-kust.
Krilloan gör en stor sak av att det är svårt för varor från Ormsjön att finna vägar ut i Kopparhavet, förutom genom Krilloans hamn. Låt det förbli så.
Låt handeln som möjligen går från Niferland till Morelvidyn/Ankh-Castellum gå via mellanhänder i Krilloan eller Kopparhavet. Forcera inte fram lösningar för att korsa en bergskedja och andra geografiska hinder. Inga flygande handelsrutter över Drakbergen.
Låt handeln som möjligen går från Niferland till Morelvidyn/Ankh-Castellum gå via mellanhänder i Krilloan eller Kopparhavet. Forcera inte fram lösningar för att korsa en bergskedja och andra geografiska hinder. Inga flygande handelsrutter över Drakbergen.
Nej, flygande handelsrutter dem emellan är inte aktuellt. Det betyder förstås inte att expeditioner inte har -försökt- hitta handelsrutter över eller under Drakryggen. Zepelonder och hippogriffer kan inte flyga på de höjder som krävs för att korsa Drakryggen. Krilloans status kommer alltid att kvarstå. Det ger däremot en extra nyans till livet i Ormsjön. De ankiska handelshus som befolkar Ankhrviken har givetvis även baser i Krilloan och på Ereb, och ankor är ju dessutom väldigt framstående sjömän och snickare.Mikael skrev: ↑2024-10-08 20:34 Krilloan gör en stor sak av att det är svårt för varor från Ormsjön att finna vägar ut i Kopparhavet, förutom genom Krilloans hamn. Låt det förbli så.

-
- Admin
Krilloans roll för handeln i både Ormsjön och Kopparhavet är central så det ändrar vi inte på. Och det sker ingen handel över eller under Drakryggen, även om vissa försökt.
Vad Niferland handlar med fortsätter vi förslagsvis diskutera i Niferland-tråden.
Vad Niferland handlar med fortsätter vi förslagsvis diskutera i Niferland-tråden.
Att hitta en handelsväg ligger ganska högt upp på agendan för många handelshus, därmed inte sagt att någon nödvändigtvis existerar. Å andra sidan kan en SL lätt göra ett väldigt intressant äventyr av det också, men håller till 100% med om att det inte är något EA-projektet ska stå direkt bakom.birkebeineren skrev: ↑2024-10-09 18:26 Krilloans roll för handeln i både Ormsjön och Kopparhavet är central så det ändrar vi inte på. Och det sker ingen handel över eller under Drakryggen, även om vissa försökt.

Jag har en idé om att den förlorade civilisationen i Jurona (eventuellt Krystillernas förfäder) någonstans i historien har antingen dyrkat eller legat i krig med Zyrasz i Mosgilak. Att ökenkanten flyttat sig under historien beroende på nordens och söderns elementarkamper ser jag som ett självskrivet faktum. Det har (med historiska mått mätt) varit en hökteknologisk (eller högmagisk, eller rent av en kombination av de båda) civilisation, och en hel del intressanta hemligheter bör finnas i de ruinstäder som fortfarande existerar i träsket. Tänker lite i Atlantis-banor. En hel del inspiration för Samkarna lär plockas från Netflix serie Ancient Apocalypse framöver. 

-
- Admin
Att zyrasz legat i krig med rester av den gamla civilisationen låter passande. Det kan ha varit så de vann sitt eget högteknologiska kunnande. Att ormfolk dyrkar mäktiga varelser finns redan i en variant då det i källorna sägs finnas reptilmän som dyrkar Söderns salamandrar som gudar.
Det kan också vara så att det funnits olika civilisationer av olik sort, både högmagiska och högteknologiska, under historiens lopp. På så vis får vi (och den enskilde SL) flera möjligheter.
Har inte sett serien du nämner men kollade trailern. Kanske har den där "sanningssökaren" rätt?
Det fick mig att fundera över vad dagens lärde i Altor vet och anser om de mytomspunna civilisationerna i Samkarna.
Den kunskapsnivå som beskrivs i EA-boxen är tänkt gälla för Ereb (med Mandelorden som främsta auktoritet) och runt Kopparhavet. Andra kunskapstraditioner och kulturområden runt om på Altor kan dock se lite annorlunda ut även om de stort sett ligger på samma nivå (annars skulle den rimligtvis ha spridit sig även till Ereb). Kan det tänkas att i Ormsjön med Niferland som centrum finns lite mer kunskap om södra Samkarna och att man här åtminstonde ryktesvägen har hört talas om både zyrasz och dessas eventuella koppling till ännu äldra civilisationer från Joruna? På så vis har äventyrare och sanningsökare åtminstonde en möjlighet för inspiration till att leta sig dit. Det kanske också har gjorts vissa teknologiska fynd som på okänt vis letat sig ut från Samkarnas indre och i det teknologiskt framstående Niferland bidragit till deras uppfinningar och nyskapande hantverk? Lite likt det i Trakorien har gjorts fynd som indikerar att det funnits en högkultur uppe på det iskalla Marjura.
Kanske håller den lärde niferländska Gråman Hanok i detta nu på att organisera en större expedition att bege sig ner från Nivralerna till den södra utposten Lobito och vidare mot Mosgilak vägledd av et udda teknisk navigationsinstrument som han kommit över i ett sjavigt marknadsstånd på en av staden Azhulu skumma gator?
Det kan också vara så att det funnits olika civilisationer av olik sort, både högmagiska och högteknologiska, under historiens lopp. På så vis får vi (och den enskilde SL) flera möjligheter.

Har inte sett serien du nämner men kollade trailern. Kanske har den där "sanningssökaren" rätt?

Den kunskapsnivå som beskrivs i EA-boxen är tänkt gälla för Ereb (med Mandelorden som främsta auktoritet) och runt Kopparhavet. Andra kunskapstraditioner och kulturområden runt om på Altor kan dock se lite annorlunda ut även om de stort sett ligger på samma nivå (annars skulle den rimligtvis ha spridit sig även till Ereb). Kan det tänkas att i Ormsjön med Niferland som centrum finns lite mer kunskap om södra Samkarna och att man här åtminstonde ryktesvägen har hört talas om både zyrasz och dessas eventuella koppling till ännu äldra civilisationer från Joruna? På så vis har äventyrare och sanningsökare åtminstonde en möjlighet för inspiration till att leta sig dit. Det kanske också har gjorts vissa teknologiska fynd som på okänt vis letat sig ut från Samkarnas indre och i det teknologiskt framstående Niferland bidragit till deras uppfinningar och nyskapande hantverk? Lite likt det i Trakorien har gjorts fynd som indikerar att det funnits en högkultur uppe på det iskalla Marjura.
Kanske håller den lärde niferländska Gråman Hanok i detta nu på att organisera en större expedition att bege sig ner från Nivralerna till den södra utposten Lobito och vidare mot Mosgilak vägledd av et udda teknisk navigationsinstrument som han kommit över i ett sjavigt marknadsstånd på en av staden Azhulu skumma gator?
Mycket intressanta idéer här birke, och självklart är det så att olika kultur- och kunskapscentra finns utspridda över Altors vidsträckta hav och kontinenter. Du pusslar ihop bra, logiska och intressanta bitar här.birkebeineren skrev: ↑2024-10-24 11:44 Att zyrasz legat i krig med rester av den gamla civilisationen låter passande. Det kan ha varit så de vann sitt eget högteknologiska kunnande. Att ormfolk dyrkar mäktiga varelser finns redan i en variant då det i källorna sägs finnas reptilmän som dyrkar Söderns salamandrar som gudar.
Det kan också vara så att det funnits olika civilisationer av olik sort, både högmagiska och högteknologiska, under historiens lopp. På så vis får vi (och den enskilde SL) flera möjligheter.![]()
Har inte sett serien du nämner men kollade trailern. Kanske har den där "sanningssökaren" rätt?Det fick mig att fundera över vad dagens lärde i Altor vet och anser om de mytomspunna civilisationerna i Samkarna.

Zyrasz ser jag snarast som en starkt teomagisk civilisation, med mäktiga blodspräster som styr allt via krafter från eldsalamandrarna. Visst har de arkitektonisk teknologi att bygga underjordiska pyramider och farma insektoider, men teknologin är inte deras främsta vapen.Dretski skrev: ↑2024-10-24 19:47Mycket intressanta idéer här birke, och självklart är det så att olika kultur- och kunskapscentra finns utspridda över Altors vidsträckta hav och kontinenter. Du pusslar ihop bra, logiska och intressanta bitar här.birkebeineren skrev: ↑2024-10-24 11:44 Att zyrasz legat i krig med rester av den gamla civilisationen låter passande. Det kan ha varit så de vann sitt eget högteknologiska kunnande. Att ormfolk dyrkar mäktiga varelser finns redan i en variant då det i källorna sägs finnas reptilmän som dyrkar Söderns salamandrar som gudar.
Det kan också vara så att det funnits olika civilisationer av olik sort, både högmagiska och högteknologiska, under historiens lopp. På så vis får vi (och den enskilde SL) flera möjligheter.![]()
Har inte sett serien du nämner men kollade trailern. Kanske har den där "sanningssökaren" rätt?Det fick mig att fundera över vad dagens lärde i Altor vet och anser om de mytomspunna civilisationerna i Samkarna.
Kanske håller den lärde niferländska Gråman Hanok i detta nu på att organisera en större expedition att bege sig ner från Nivralerna till den södra utposten Lobito och vidare mot Mosgilak vägledd av et udda teknisk navigationsinstrument som han kommit över i ett sjavigt marknadsstånd på en av staden Azhulu skumma gator?Niferland kan mycket väl tänkas vara teknologiskt utvecklade på en nivå liknande Trakorien, men på ett sätt där de håller sina kunskaper undanskymda för omvärlden (Wakanda-tänket) av rädsla för både ormar och mänskliga invasioner. Ormsjöns strömmar och geografi hjälper så klart till, då i stort sett all skeppstrafik från Vägen Bort och söderut förmodligen leder via Solunas kust. Niferland för Ereb-baserade kunskaper består enbart av öarna i Ormsjön, medans Niferlänningarna själva har funnit sätt att exploatera den långa och till synes öde kustremsan öster om Drakryggen. Några större städer tror jag inte existerar, men däremot en mycket välutvecklad landsbygd.
-
- Admin
Ok. Dyrkar då zyrasz eldsalamandrarna som gudar på något vis?Dretski skrev: ↑2024-10-24 20:12 Zyrasz ser jag snarast som en starkt teomagisk civilisation, med mäktiga blodspräster som styr allt via krafter från eldsalamandrarna. Visst har de arkitektonisk teknologi att bygga underjordiska pyramider och farma insektoider, men teknologin är inte deras främsta vapen.
Ja, min grundtanke är att de går deras ärenden, men inte kan ta sig utanför öknens domäner på grund av sin halvmagiska natur. De ormliknande människorna i skogen mellan Mosgilak och Joruna har interna stridigheter, där flera stora klaner frivilligt offrar de sina, samt de slavar de får tag på från andra klaner, till zyrasz för att bli religiösa offer åt eldsalamandrarna. Blodsalven Lythos (som jag beskrev kortfattat tidigare), som är en mycket missförstådd alv, har insett vad som pågår och använder sina odöda för att motverka zyrasz så gott det går, och har under en längre tid blivit något så nära en "god" nekromantiker man över huvud taget kan bli på Altor trots att han är totalt utstött och avskydd av övriga alver i området sedan eoner. Vassmannen är den enda karaktären på Samkarna som förstår vad Lythos faktiskt sysslar med, men även han har sina kval över Lythos metoder och deras relation sins emellan är om än inte direkt fientlig, så ändå mycket komplicerad. Dessa är båda karaktärer som jag anser mäktiga nog att kunna räknas in i samma lista som t ex Gadirm, Vicotnik, Siratsia och Häxmästaren (vi behöver ju faktiskt några sådana på Samkarna också!), men de båda har lite mer icke-världsliga mål än flera personer på den listan. Vassmannen är eventuellt en avatar av guden Helioderna, men i den frågan har jag inte riktigt bestämt mig än och lyssnar gärna på input.birkebeineren skrev: ↑2024-10-25 19:12Ok. Dyrkar då zyrasz eldsalamandrarna som gudar på något vis?Dretski skrev: ↑2024-10-24 20:12 Zyrasz ser jag snarast som en starkt teomagisk civilisation, med mäktiga blodspräster som styr allt via krafter från eldsalamandrarna. Visst har de arkitektonisk teknologi att bygga underjordiska pyramider och farma insektoider, men teknologin är inte deras främsta vapen.