Sombatze

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin

Re: Sombatze

Inlägg av Mikael »

Snyggt Birke! :D
I Norrbaggens stämningstext anges Anhaar som den stora handelsorten för Sombatizisk-Traxilmisk handel.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Kul att du gillar. :)

Staden Anhaar verkar ligga en bit in i landet så kanske fungerar Nem Nen som Anhaars hamnstad? Lite som Ostia var Roms hamnstad i vår värld.

Jag har en hel del idéer om Sombatze och har bara låtit antyda dessa i de korta stadsbeskrivningarna. Skall försöka utveckla mer.

Saknar den gamla Solunakartan...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Hur fungerar handeln österut från Sombatze? Gissningsvis borde det finnas hamnar mot Valgussjön där handel sker mot östra Furgia och Kamsun. En bra plats kanske är udden upp mot Grelgifallen. Med tanke på den relativt korta vägen man isf måste föra varor över udden till Golwyndahavet har sombatzinerna förmodligen en fördel när det gäller handel mellan öst och väst.

Sedan är nog farlederna ner mot Gröna Havet blockerade av glasrev, vilket effektivt skyddar de sydligare städerna från piratangrepp. Här har Sombatzinerna handelsmonopol på bl.a. gifter och droger från Traxilme.

Hur kan man tänka sig karavanvägar genom det inre av Soluna? Innan hittade jag på att det finns en handelsrutt från Thelgul till norra Sombatze. Denna tänkte jag mig är beroende av djungeljättarnas beskydd. Kunde man inte resa genom jättarnas rike vore resan på 300 mil genom djungeln nästan omöjlig.
Hur är det med karavanvägar i söder? Hur är det möjligt att resa så långt genom otillgänglig djungel? Eller är djungeln inte helt otillgänglig? Finns det statsbildningar förutom jättarna i centrala Soluna som kan agera mellanhänder i handeln?
birkebeineren
Admin

Snibben har ritat följande karta över Handel i Akrogal

Som synes finns också ett antal städer längs kusten av Soluna och baserad på den har jag lagt till ett antal städer:

Sar-sem (Sombatze)
Kon-nok-nor (Sombatze)
Sa-Enki (Sombatze)
Pal-nok-sa (Sombatze)
Wogwa (Sombatze)
Nok Byno (Sombatze)
Gulom-nok (Sombatze)
Nem Nen (Traximile)

Kortfattade beskrivningar av dessa finns i wikin här: Städer i Sombatze

Bild

Nem Nen ligger i Traxilme söder om kartan (platsen syns på Snibbens handelskarta)
birkebeineren
Admin

Adragoor skrev: 2024-08-26 09:38 Hur fungerar handeln österut från Sombatze? Gissningsvis borde det finnas hamnar mot Valgussjön där handel sker mot östra Furgia och Kamsun. En bra plats kanske är udden upp mot Grelgifallen. Med tanke på den relativt korta vägen man isf måste föra varor över udden till Golwyndahavet har sombatzinerna förmodligen en fördel när det gäller handel mellan öst och väst.
Det finns altså enligt kartan hamnar mot båda haven och handeln med Akrogal går huvudsakligen längs kusten. Exakt hur det ser ut med handel över udden mellan Golwyndahavet och Valgussjön har jag varit lite vag om i mina korta beskrivningar men det är mest för att vi inte diskuterat platsen tidigare och jag tills vidare låtit det vara oklart. Udden är dock täckt av djungel och även om det kan finnas vägar (och skogsjättar som både kan bära och dra) lär mängden varor som kan fraktas inte vara lika omfattande som om de fraktats med skepp. Sen finns ju det nästan obeskrivna furstendömet Habete Grelge mitt i det hela som kan ha sitt att säga.
Adragoor skrev:Sedan är nog farlederna ner mot Gröna Havet blockerade av glasrev, vilket effektivt skyddar de sydligare städerna från piratangrepp. Här har Sombatzinerna handelsmonopol på bl.a. gifter och droger från Traxilme.
Så tänker jag också.
Adragoor skrev:Hur kan man tänka sig karavanvägar genom det inre av Soluna? Innan hittade jag på att det finns en handelsrutt från Thelgul till norra Sombatze. Denna tänkte jag mig är beroende av djungeljättarnas beskydd. Kunde man inte resa genom jättarnas rike vore resan på 300 mil genom djungeln nästan omöjlig.
Hur är det med karavanvägar i söder? Hur är det möjligt att resa så långt genom otillgänglig djungel? Eller är djungeln inte helt otillgänglig? Finns det statsbildningar förutom jättarna i centrala Soluna som kan agera mellanhänder i handeln?
Jag ser före mig att handel och övriga kontakter västerut från Sombatze huvudsakligen sker från landets norra eller södra delar. Djungeln är svår att passera. Jättarna här är både en möjlighet men också ett problem. De jättar jag tänkt som arbetande i Wogwa kan tänkas tillhöra en annan jättekultur eller ha brutit med jätteriket(?) i bergen.

Karavanvägar i söder kan möjligtvis gå via sjön/havet som finns här? Någonstans skrev någon nyligen om detta men i vilken tråd minns jag inte...

Söder om Wogwa har jag placcerat ett vätterike men vet inte så mycjket om det än. :wink:

Sen finns också dvärgarna i Gizurbergen men inte mycket är sagt om dessa heller.
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

Jag skrev en del om detta nyligen i Solunatråden. I öst-västlig riktning föreslog jag ett (silver-)alvrike som kan färdas mellan haven på floderna och sjön i centrala Soluna. Inte helt säker på hur detta connectar med Sombatze på rak arm.
birkebeineren
Admin

Hittar inget i Soluna-tåden men i Niferland-tråden finns detta: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 835#p52835

Det skulle eventuellt kunna vara via denna sjö i centrala Soluna som sombatzier tar sig till och från Ormsjön. Vi vet från Krilloan-modulen att det bor många sombatzier i staden men inte hur de färdas dit. Att färdas sjövägen, åtminstonde huvudsakligen, lär rimligtvis vara enklare och snabbare än landvägen tvärs över en djungelkontinent med bergskedjor och främmande folkslag.

Angående kartan över Soluna så är floderna på den lite konstiga. Flera verkar inte ha något utlopp och andra har en ologisk placering i den omgivande topografin. Svaret på detta kartografiska problem som Spelknepe i sin tid lämnade är rimligtvis att kartan inte visar hela sanningen och att det finns flera floder/flodarmar men att dessa bara inte syns på den stora kartan.

Kartan över Soluna finns i wikin här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Soluna
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-08-27 11:29 Hittar inget i Soluna-tåden men i Niferland-tråden finns detta: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 835#p52835

Det skulle eventuellt kunna vara via denna sjö i centrala Soluna som sombatzier tar sig till och från Ormsjön. Vi vet från Krilloan-modulen att det bor många sombatzier i staden men inte hur de färdas dit. Att färdas sjövägen, åtminstonde huvudsakligen, lär rimligtvis vara enklare och snabbare än landvägen tvärs över en djungelkontinent med bergskedjor och främmande folkslag.

Angående kartan över Soluna så är floderna på den lite konstiga. Flera verkar inte ha något utlopp och andra har en ologisk placering i den omgivande topografin. Svaret på detta kartografiska problem som Spelknepe i sin tid lämnade är rimligtvis att kartan inte visar hela sanningen och att det finns flera floder/flodarmar men att dessa bara inte syns på den stora kartan.

Kartan över Soluna finns i wikin här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Soluna
Ah, det stämmer nog att det hamnade i Niferland. Hur som helst skulle alvriket mellan bergskedjorna på Soluna förklara ganska mycket om de (grå-)alver som förekommer på Erebs alla hav (själv tycker jag fortfarande att det är lite synd att alver inte har underraser). En revidering av Solunas kartor kanske vore på sin plats i framtiden om alla är med på idéerna jag skrev om, men som du säger kan det vara så att flera av de vattendrag som förbinder väst- och östkusten är så pass små att de inte nödvändigtvis behöver finnas utmärkta. Detta svarar dock fortfarande inte helt på hur Sombatze förbinder sig med Traxilme, något jag får försöka forska lite mer i, i mån av tid. Allt detta har även fortsatt en viss påverkan på den del av Samkarnas historia som ännu inte finns beskriven. Men visst vore det väl rätt intressant om vi på något vis kan ansluta Drakarnas Arkipelag, Yndar och Glashavet lite mer till Altor utan att göra det till vardagsmat?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Upptäckte att det på den jättestora västra Altor kartan finns ett par städer utsatta. Abblás där Ko-nok-nor ligger enligt Birkes namngivning och Somtark i bukten väster om Sa-Enki.
birkebeineren
Admin

Det har jag missat.

Men om ingen protesterar så lägger vi bara till mina städer till de två som Spelknepe satt ut på kartan. Är ganska säker på att både Abblás och Somtark är Spelknepes egna påhitt som han placerat ut lite tillfälligt.

Abblás kan förslagsvis vara en handelsstad som ligger bredvid och kompletterar det religiösa Ko-nok-nor. Somtark är bara en annan stad som råkar ligga nära huvudstaden Sa-Enki.
birkebeineren
Admin

Dretski skrev: 2024-08-27 21:25Ah, det stämmer nog att det hamnade i Niferland. Hur som helst skulle alvriket mellan bergskedjorna på Soluna förklara ganska mycket om de (grå-)alver som förekommer på Erebs alla hav (själv tycker jag fortfarande att det är lite synd att alver inte har underraser).
Utifrån det som skrevs i Niferland-tråden så verkar de som haft en åsikt att det passar med alver i denna del av Soluna. Hur stort och exakt var deras rike/område ligger kan dock behöva diskuteras lite mer. Förslagsvis gör vi det i Soluna-tråden: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=26

När det gäller Sombatze och dessa alver så kan jag tycka att de har relativt goda kontakter med varandra. Sombatze är ett land där mycket av livets goda i form av jordbruksprodukter har sitt ursprung och detta borde passa bra med alvers lynne.

Dretski skrev:En revidering av Solunas kartor kanske vore på sin plats i framtiden om alla är med på idéerna jag skrev om, men som du säger kan det vara så att flera av de vattendrag som förbinder väst- och östkusten är så pass små att de inte nödvändigtvis behöver finnas utmärkta.
Att ändra på kartan är lite krångligt rent praktisk men att i text och med nya kartar lägga till nytt material som passar in är ok. Det har gjorts vid flera tillfällen.

Att det går att färdas sjövägen tvärs över Soluna tycker jag vore en kul grej men det bör vara svårt och inte något vem som helst kan göra. Möjligtvis är det endast alver som kan göra detta och då via underjordiska vattenvägar i den östra änden av sjön och via floder kontrollerade av poktiska ökenfurstar i den västra änden. Förslagsvis diskuterar vi deta vidara också i Soluna-tråden.

Dretski skrev:Detta svarar dock fortfarande inte helt på hur Sombatze förbinder sig med Traxilme, något jag får försöka forska lite mer i, i mån av tid. Allt detta har även fortsatt en viss påverkan på den del av Samkarnas historia som ännu inte finns beskriven. Men visst vore det väl rätt intressant om vi på något vis kan ansluta Drakarnas Arkipelag, Yndar och Glashavet lite mer till Altor utan att göra det till vardagsmat?
Jag ser gärna att Sombatze har goda kontakter med Traxilme. Står så här om staden Gulom-nok i södra Sombatze:
Gulom-nok är södra Sombatzes största handelsstad. Härifrån går karavanleder genom djungeln mot Thelgul och Pokti i västra Soluna. Även en stor flottbas finns för att skydda kusten mot pirater och onämnbara faror från Irendor. Sjöhandeln med Nem Nen i Traxilme är omfattande. Det torrare klimatet har gett Gulom-nok en lite annorlunda vegetation och staden är känd för sina vackra trillingblommor som smyckar träd och husfasader i vackra färger. Staden är också känd för det mycket exklusiva nattsilket som produceras här.
Angående vad som finns ute i haven öster om Sombatze har de lärde i Nok Byno stort intresse av:
Nok Byno är ett lärdomscentrum i östra Soluna. Kunskap från Golwyndakulturen finns här samlad, inte i stora bibliotek som i Ereb utan i många små som ägs och finansieras av Sombatzes godsägare. I Nok Byno skolas många av det stormoguliska rikets otaliga administratörer och de skickligaste diplomaterna har alla studerat här. Många sombatzinska lärde är besatta av kunskap från det sjunkna Irendor och Irendiska upptäckargillet är kanske de som vet mest om vad som döljer sig ute bland öarna i Valgussjön.
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

Jag tycker helt klart att vi är något på spåren. Alver i magiskt vackra underjordiska grottsystem där båtar och skepp kan både färdas och läggas i hamn är något jag ser framför mina ögon. Den stora sjön (eller är det ett inlandshav?) i centrala Soluna bör helt klart vara alvdominerat, samt de närmaste skogspartierna. Jag har för dålig koll på Sombatze för att säga något, men det du påtalar låter ju helt klart rimligt och intressant. Den stora frågan är väl snarast hur alver, dvärgar och jättar i dessa delar förhåller sig till varandra? Förmodligen har alverna (tack vare Gizurbergens dvärgar) bara kontakt med Sombatze via sjövägen.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Försöker förstå Sombatze genom kartritning.Här är första skissen...
Bild
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2024-08-28 11:36 Abblás kan förslagsvis vara en handelsstad som ligger bredvid och kompletterar det religiösa Ko-nok-nor. Somtark är bara en annan stad som råkar ligga nära huvudstaden Sa-Enki.
Eller så kanske Abblás är det chabbardiska namnet på Ko-nok-nor eller något? Sombatze är tillräckligt stort för att nästan vara en subkontinent. "Landet" behöver en uppsjö av språk och kulturer för att bli riktigt intressant... Fanns det inte mystiska kungadömen i bergen enligt källorna förresten?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2024-08-28 12:01Att ändra på kartan är lite krångligt rent praktisk men att i text och med nya kartar lägga till nytt material som passar in är ok. Det har gjorts vid flera tillfällen.
Det är inte jättekrångligt egentligen att ändra kartor med Photoshop, men kanske herr Spelknepe borde tillfrågas innan man ändrar hans alster...
Skriv svar