Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter bra.

Stadsexpansion med välbetalda (relativt) jobb som slukar välståndets (nåja) befolkningsökning.
Men det mesta kan lika gärna komma från övriga städer, då migrationen mellan dem ju är ett faktum och en bakomliggande faktor till att Unionen håller ihop (som regel är ju dock Hisskov gladast åt att röra sig, medan svartfolk inte släpps in alls i fem av städerna).

Vad gör halvisar på Mercanas landsbygd? Jordbruk vid kusten?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Klomellien

Inlägg av skaraborgarn »

Halvisarna lever på jordbruk men också en del hantverk produkter som är anpassade efter deras storlek. Även ankor och dvärgar kan vara kunder då de är småväxta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9430
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2024-07-25 10:13 Låter bra.

Stadsexpansion med välbetalda (relativt) jobb som slukar välståndets (nåja) befolkningsökning.
Men det mesta kan lika gärna komma från övriga städer, då migrationen mellan dem ju är ett faktum och en bakomliggande faktor till att Unionen håller ihop (som regel är ju dock Hisskov gladast åt att röra sig, medan svartfolk inte släpps in alls i fem av städerna).
Låter också bra. Vilka fem städer tänker du på?
Torquemada skrev:Vad gör halvisar på Mercanas landsbygd? Jordbruk vid kusten?
Jordbruk vid kusten tänker jag också. Och några i Mercana stad där de huvudsakligen är verksamma inom krogbranschen. Några arbetar också för Sanzas underrättelsetjänst men det är det ingen som vet.

Halvlängdsmän i Mercana, både stadsstat och stad, härstammar huvudsakligen inte från Sanzas (även om några gör det) utan har sin bakgrund helt tillbaka till när jorerna först bosatte sig i Drylo före Mörkertiden. Halvlängdsmän är dock stort sett ganska lika oavsett var de lever i Ereb så det måste en kännare till för att veta skillnaderna.
Torquemada
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Addiaska, Yolev, Triska, Hamur, Nya Arno.

Endast svartfolksambassadörer tillåtna där.

Bozsa: fåtaliga studenter.

Sanzas: Endast i Svarta Legionen.

Melorgh: bara svartalfer och nissar är intresserade.

Hisskov: Blygsamt antal i staden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9430
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Jag kan leva med det. :wink:

Vättar kan ibland använda magi så då kan det tänkas att svartfolken i Bozsa tillhör denna variant av svartfolken. Benmännens magi ser jag före mig som en variant av vanlig magi som de har tillgång till genom sina gudar. Möjligtvis kan vissa troll också använda magi, exempelvis i Cereval. Inga regler utan undantag brukar dock vara bra för husregelfridens skull.
Torquemada
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Förtydligande vad gäller de städer som inte tillåter svartfolk alls: I Addiaska, Triska och Hamur blir svartfolk sannolikt nedhuggna på direkten, medan de i Yolev och Nya Arno (som är mer diplomatiskt lagda) kan komma undan med att bli utjagade eller till och med bara avvisade.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9430
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Det låter rimligt. Att attackera svartfolk från Brikho riskerar att skada den egna statsstatens förhållandet med Mercana och det är sällan bra. Troligen är svartfolk som vågar röra sig i det civiliserade (nåja...) Klomellien noga med att identifiera sig som Brikhbor. Hävda att de är "ambassadörer" eller vifta med stadens rödsvarta fana exempelvis.
Torquemada
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Stämmer. Men viktigare är att orcher i södra Klomellien oftast inte kommer från Brikho utan från Melashes berg eller Bestberget. Bäst att hugga först - även om de ser väldigt olika ut mot brikhorcherna.
Torquemada
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag kom på en ide som skulle kunna utvecklas: De Hisskovitiska Spelen skulle behöva en motsvarighet till Maratonloppet.

De har redan grenen Löpning, men maratonloppet skulle ha en historisk, gärna dramatisk (och måhända komisk) anknytning till Klomelliens uppkomst. Det ursprungliga maratonloppet var ju en löpare som sprang till Aten för att rapportera segern mot perserna för att sedan dö (han varnade även för att perserna kunde vara på väg för att plundra). Ett klomelliskt lopp får gärna gå över omstridd och komplicerad mark, det gör det bara roligare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9430
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Går det på något vis att koppla till händelserna 374 eO når Klomelliska Unionen bildades, med just Hisskov som en av de första stadsstaterna? Eller något under Magikernas krig 398-403 eO som ju också var väldigt tidigt i unionens historia och även hänger delvis samman med varför den bildades?
Torquemada
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter som fullt tänkbara alternativ. Ett annat är att det placeras i det mytiska förflutna och knyts till Klomul, eller till utskopningen av jorderna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9430
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

I sammanhanng med hur för länge sen de två öarna söder om Klomelliens fastland namngavs skrev jag följande:

Hjälten Klomul
-en hjälte som kämpade mot jordenas ockupation
-en stor jakt sattes igång för att fånga honom
-Klomul fick alla jordernas skepp att följa efter honom
-han gömdes sig på ön Klomullen under ett jättesköldpaddsskal
-en storm förintade jorderna och deras skepp
-Klomul överlevde under sköldpaddsskalet

(-på grannön Tanden hade i sin tid Gryppa Gultand sitt tillhåll)

Om det går att koppla ett lopp till denna historia, som är tänkt att vara lite lagom ospesifik och mytisk, kan den kanske tjäna som inspiration? Här finns både Klomul och jorderna med. Kanske var det någon som sprang för att berätta om jordernas undergång eller så var det Klomul själv som sprang en sträcka innan han tog sig över till ön?
Torquemada
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Bra ide - fast vi bör nog undvika simning ut till ön Klomullen...
Torquemada
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1322
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tredje gången gillt – och de andra städerna tänker jag inte beskriva. Ber även om ursäkt för att jag inte rödmarkerar…

FÖRSTA (OCH FÖRMODLIGEN ENDA) GÅNGEN – MELORGH

Melorgh är en stad fullpackad med svartkåpade kultister av alla de slag, som ligger på, utför och nedanför en brant stadsklippa. Varför skulle RP vilja åka hit, om de inte har fått ett jobb? Tja, det ligger nära Mercana och landsvägen söderut går rakt förbi staden. Vidare kanske RP har hört rykten om tempel dignande av guld och juveler, med skrikande, halv- eller helnakna jungfrur på de blodfläckade altarna. Det finns faktiskt en sådan stad, Medium, men den ligger längre österut på Melorghs territorium.

Om RP närmar sig Melorgh via landsvägen från norr eller söder måste de passera en bevakad valvbåge. Det är mycket lätt att kringgå denna för alla utom de tyngst lastade oxkärrorna, men detta kan vara ett av de första misstagen oerfarna RP begår. Stadsvakten håller visserligen ögonen öppna efter smuggelgods och efterlysta brottslingar, men de tar inga tullar eller mutor som vakterna i det nordligare Mercana. Tvärtemot är de mycket hjälpsamma och försöker varna utsocknes för misstag de kan begå i Melorgh. Även infödda melorghier informeras om det senaste; nya budord, aktuella festivaler och ceremonier, plötsligt uppflammade religiösa konflikter och oroväckande järtecken.

MELORGHS GATOR

Melorgh är en trång stad med krokiga och ofta branta gator. Husen är huvudsakligen byggda av sten i varierande grad av bearbetning. Att gå längs en gata i Melorgh är en kuslig upplevelse även i fullt dagsljus. Nästan alla är klädda i svarta kåpor, många verkar glida fram längs marken, och nästan alla tittar ner i marken. Ansikten ser man inte, de är täckta av huvorna, men i ögonvrån kan man se bleka och magra anleten som SNEGLAR misstänksamt mot de utomstående för att sedan titta ner i backen igen. Och folk MUMLAR med varandra. Ett konstant surrande, knappt hörbart viskande ljud omger RP (SL bör även komma ihåg att melorghiska är ett eget språk, och en variant av klomelliska, vilket kan försvåra förståelsen av vad som sägs). Ibland brister någon ut i plötslig högljudd bön, ofta ackompanjerat av ivrigt rituellt viftande, stampande och huvudbankande i närmsta vägg/gatsten/medburen träplatta. En del verkar skrida fram i processioner.

Inte alla är klädda i svarta kåpor, en del bär lila (de rika), grå (statstjänstemän) eller bruna (lantbor). Hantverkare och andra arbetare som hindras av kåpan i sitt arbete tar av den medan de arbetar, och är då klädda som vanligt folk. Barn under 6 år bär inte heller kåpa. Kvinnor bär också alltid kåpa, om de inte råkar rensa fisk eller sälja köttpajer.

Bortsett från sitt religiösa vansinne och överspändhet är melorghierna ett mycket hjälpsamt, vänligt och gästfritt folk, fullt i klass med Sanzas halvlängdsmän, men få upptäcker detta.

RASLIGA FÖRDOMAR

Melorghierna har en något annorlunda syn på de ”djuriska halvfolken”. Dvärgar ses som nästan perfekta varelser. Om RP har en dvärg som går i god för dem kan det rädda dem ur många knipor. En dvärg måste antingen gå bärsärk eller supa sig stupfull (och alkohol starkare än svagdricka serveras inte lagligt i Melorgh) för att mista melorghiernas inlärda goda vilja.

Svartfolk ses med allmän välvilja, men inte med beundran, som i fallet med dvärgarna. De har inga naturliga fördelar, men slipper den allmänna fientlighet som riktas mot dem i övriga Klomellien (Brikho naturligtvis undantaget).

Alver betraktas med avgrundsdjup misstänksamhet. Melorghier tror att de är släkt med himmelska demoner och sprider pest, olycka, oväder och onda besvärjelser. Minsta tabbe står dem dyrt.

ATT VARA DISKRET I MELORGH

RP kommer snart att upptäcka att melorghierna håller dem under uppsikt. Någon kan då komma på den lysande iden att införskaffa och ikläda sig svart kåpa själv. Tyvärr kommer det inte att hjälpa RP det minsta – eftersom melorghier även håller VARANDRA under noggrann uppsikt. Att som utsocknes klä sig som en melorghier ses också som extremt misstänkt – man mer eller mindre erkänner att man inte har rent mjöl i påsen. En enkelbiljett till stadsvaktskontoret väntar.

ATT GÖRA BORT SIG I MELORGH

Det finns oräkneliga sätt att göra bort sig på i Melorgh. Några av de vanligaste är att:

1. Svära. Detta ses som en skymf mot gudarna. Svordomar inkluderar att göra sig lustig över gudar eller religiösa vanor.
2. Skratta och fnissa. Den främste guden Puki hatar ljudet av skratt. Detta är dock något komplicerat då den näst främste guden Ogim gillar skratt av rätt anledning (att man är glad åt Ogims godhet till exempel).
3. Orening av marken och särskilt av klippan. Spotta inte på marken. Släpp inte skräp på marken – ens av misstag. Kräks inte på marken – även om den melorghiska snabbmaten är osmaklig. Blöd inte på marken – såvida du inte gör det av religiösa skäl. Att sitta och ligga på marken är tillåtet. Att gå med smutsiga skor är en fråga om mängden av skit.
4. Visa hud. Kvinnor får inte visa urringning eller ha välkammat utsläppt otäckt hår (alltså hår som inte täcks av exempelvis en huva, inte hår som skrämmer slag på folk, som en medusa). Varken män eller kvinnor får visa låren.

Förolämpningar mot specifika gudar är de värsta brotten, mer allmän ogudaktighet ses inte med samma stränghet. Hur som helst kommer melorghierna omedelbart att konfrontera RP och kräva att de genast gör bot och bättring eller följer med till en präst eller domare, vilket för oss till…

STRID MED MELORGHIER

En genomsnittlig melorghier, man såväl som kvinna, bär en tjock kåpa som skyddar en poäng. Vidare har nästan alla vapen, och runt hälften bär dem på sig en given dag. De vanligaste vapnen är kortsvärd, i vissa fall uppbackade av dolkar för parader. Färdighetsvärdena är medelmåttiga. Melorghier är med andra ord inte särskilt farliga. Problemet för RP är att de är många, dödsföraktande och lojala med varandra. Stupar en tar en annan hens plats. Om striden pågår mer än några rundor hinner förstärkningar anlända, om den inte utspelar sig på en mycket avskild plats. Efter en minut har en väldig oövervinnerlig folkmassa anhopat sig. Om RP inte har flytt (och de kommer att förföljas) vi det laget så kommer de att besegras av blotta antalet anstormande melorghier.

OBS! SL bör påpeka att detta är en exceptionell situation som inte kan lösas med vapenmakt. Vissa besvärjelser eller andra knep kan skingra en folkmassa, men annars får RP finna sig i att vara besegrade och tillfångatagna.

Det rätta sättet att handskas med upprörda melorghier, naturligtvis okänt för nyanlända RP, är att…

DISTRAHERA MELORGHIER I MELORGH

En melorghiers liv är fyllt av spänning och dramatik, trots den torftiga kosten och den låga bostadsstandarden. Oräkneliga makters välvilja måste vinnas, onda makter måste undvikas, och obegripliga järtecken måste uttydas. Sluga RP kan utnyttja detta.

Här följer några exempel:

Överspänd melorghier: ”Du där! Hur vågar du vända ryggen åt Ogims parad och hans gyllene anlete?” (tack till gtjorgo för inspiration)

Slug RP: ”Jag, öh, är helt enkelt inte värdig att skåda hans gudomliga ansikte, eftersom jag är så, öh, syndig och smutsig!”

Blidkad melorghier: ”Det, eh, har du ju faktiskt alldeles rätt i! Prisad vare Ogim!”



Ursinnig melorghier: ”KÄTTARE! Hur vååågar du släppa matavfall på den heliga klippan?”

Slug RP: ”Det där var ett intressant moln.”

Melorghier: ”Va ?”

Slug RP: ”Jag har aldrig sett ett sådant underligt moln tidigare. Jag undrar vad det kan betyda?”

Nervös melorghier: ”Jag, eh, vill helst inte titta rakt upp i himlen, bäste gästvandrare. Hur ser det där molnet ut sade du?”

Slug RP: ”Det har en lång svans, och ja, det ser ut som vingar. Kan det vara en drake? Det ser ut som något kommer ut ur munnen… Kan det vara eld? Eller kanske vatten?”

Uppjagad melorghier: ”Fort bröder, kan ni bekräfta vad han säger? Finns det verkligen ett sådant där moln på himlen?”

Lättpåverkad (en annan) melorghier: ”Javisst, jag ser det klart och tydligt, en drake är det!”

Mer sansad (en tredje) melorghier: ”Tja, det ser mest ut som en höstack tycker jag…”

Förste melorghiern: ”Borde vi inte meddela prästerna?”

Slug RP: är vid det här laget två gator bort.



Fanatisk melorghier: ”Ingen sätter sig ostraffat på Pukis heliga staty! Hörde jag dig inte rapa och fisa också, din ogudaktiga vindsäck?”

Bluffande RP: ”JAG VISAR BARA AKTNING FÖR ETIN!”

Fanatisk melorghier: ”Det ska vi allt bli två om! Kom med till Pukis tempel och ta ditt straff, din kättare!”

Etinstrogna melorghier: ”Lugna ner dig. Du tar inte en av de våra!”

Fanatisk melorghier: ”Lättlurade soldyrkare! Han är ingen sann troende! Titta, där springer han iväg!”

Alla melorghierna: ”EFTER HONOM!”



Förorättad melorghier: ”Ursäkta mig, bäste utböling, men hörde jag dig just svära?”

Smart RP: ”DEN HÄR KVINNAN HAR EN RÖD ORM TATUERAD PÅ ANKELN (i bästa fall är det sant)!”

Omgivande melorghier: ”AAAAARGH!”


INFÖR RÄTTA I MELORGH

Förr eller senare kommer RP av ett eller annat skäl att stå inför rätta i Melorgh. Domstolen sköts av staden, eller mer sannolikt, av den mest förorättade gudens präster. SL bör här ta chansen att ställa till en riktig cirkus med en stor skara åskådare. Domaren kan ledas in med ögonbindel (för att vara opartisk), domen kan avkunnas av en tam ugglas hoande, vittnen kan kallas in som får intyga att RP är demoner och att de har svans, och så vidare. Om RP spelar med och lägger sina ord väl kan de bli friade eller slippa billigt undan. Om de däremot fortsätter med att förolämpa Melorghs gudar så har du som SL inget val: släng ut dem med katapult från stadsklippan, eller låt dem gå någon annan nästan säker död till mötes.

STRAFF OCH BOTGÖRING I MELORGH

Böter, straffarbete, spöstraff och halshuggning kan man dömas till i normala städer. Melorgh är inte normalt. Ha kul! Döm spelarna att dunka huvudet i spelbordet medan de vrålar ”LEVE PUKIS STORA, STORA LEM!” (hans arm förstås). Eller skicka dem för att rensa ut grottmonster i en övergiven gruva, som det av någon anledning är tabu för melorghier att strida mot. Gör ett äventyr av det hela!

MÖTEN PÅ MELORGHS GATOR

Saker RP kan råka ut för:

OGIMS PARAD

Var försiktig så att du inte vänder ryggen till eller knuffar till någon.

PANIK

Alla börjar skrika och springa åt ett visst håll. Anledningen kan vara nästan vad som helst.

RAS

Melorgh är ofta väldigt brant. Plötsligt rasar en massa bråte och folk ner över RP, då ett hus på en högre nivå har kapitulerat för gravitationen. Folk är skadade men sannolikt inte döda, och alla, både de drabbade och åskådare, ojar sig storligen och försöker utröna varför gudarna är så vreda, alternativt varför de onda makterna har lyckats göra intrång. RP gör klokt i att inte skylta med sin utländskhet, då någon kan få iden att det är just det som gudarna vredgas över.

KROKODILKULTISTER

En grupp krokodilkultister tågar gatan fram (se denna kult). De försöker efterlikna krokodilers ”behagfulla, harmoniska ringlande”, både individuellt och som grupp, och gnyr även lojt i ett efterliknande av krokodilers läten. De är fullständigt harmlösa, trots att de nafsar efter RP med sina löskäftar, men det kan ju inte RP veta.

NERXIMPRÄST

En Nerximpräst går gatan fram i full dödskallemundering, och alla kliver åt sidan. Det bör RP också göra. Prästen är högst kompetent i nekromanti.

SLUGGEN

Sluggen (se denna varelse) nafsar i RP:s skor när de går för nära en kloaköppning. En RP tar 1T10+1T6 i skada i vänster eller höger ben och behöver uppsöka en skomakare. En snäll SL halverar skadan då sluggen ju inte är ute efter att skada RP, utan bara vill komma åt det läckra skolädret. Halvlängdsmän och ankor går säkra. Att angripa sluggen är strikt talat inte blasfemiskt, men ganska fruktlöst på grund av det tjocka ryggpansaret, och ses med visst ogillande av melorghierna.

STYMPARSEKTEN

Om RP bara är en eller två till antalet, eller mycket småväxta, så blir de förföljda av åtta välbeväpnade Stymparkultister (se denna sekt). Vapnen döljer de under sina ordinära kåpor. Skulle de bli ensamma med RP i en gränd så väntar grundlösa anklagelser om diverse synder följt av försök till stympning. Observera att stymparna är impopulära och om andra melorghier får nys om deras aktiviteter så kommer de att angripa dem, och sannolikt inte RP.

DUNDERUGGLAN

Om RP är ute om natten så finns en liten chans att en dunderuggla försöka frukostera på dem. Dunderugglor är dock skygga fåglar och flyr från starka ljus och ljud (rop på hjälp räknas inte som starka ljud), samt från väpnade angrepp.

UGGLEKULTISTER

Se Adragoors fina illustration för att få en uppfattning om vad som möter RP.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9430
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2024-07-31 07:19 Bra ide - fast vi bör nog undvika simning ut till ön Klomullen...
Historierna varierar, någon hävdar att det var en yolevitisk (eller var det en addier, innan sådana fanns?) fiskare som förde Klomul ut till ön, andra säger att hjälten faktisk fanns ombord på ett av jordernas skepp i hemlighet...

Det kan dock tänkas att delar av denna myt utspelade sig på fastlandet innan Klomul tog sig ut på havet. Kanske jagade jorderna först Klomul genom Klomelliens alla (!) stadsstater? Det kan ju också ha varit någon annan som utförde maratonloppet för att berätta, och som då gjorde något annat möjligt så som att exempelvis ta tillfället i akt att göra sig av med de jorder som fanns kvar på fastlandet?
Skriv svar