Äventyr: Återta skatten
Förord
Det finns en uppsjö av olika regler och varianter till drakar och demoner. Så äventyret får anpassas till vad ni tycker är lämpligt. Det är en hel del som får komplettera men då kan den arme stackare som är speleldare tillföra vad han nu vill. Det är ett tämligen enkelt äventyr om man inte fajtas med draken.
Synopsis
Detta har hänt. Den lilla köpingen Västfoldra styrs av baron Firsmerch som kommer en gång per år med sina män för att ta upp skatt men också låta hantverkarna och köpmännen förnya sin trohet.
Men skatten är borta och man har letat. Bud har lämnats till baronen som dock inte tror på att skatten är borta. Skatten består av en förgylld nyckel.
”Prat. Prat och lögn. Nej ni har nog hittat på det där med att någon har varit framme och tjuvat. När jag kommer ska skatten vara framme annars kommer husen brinna och kvinnorna bli änkor!”
Några av Västfoldras invånare har redan gett sig av andra letar och nu när rollpersonerna kommit och satt sig ner på det enda värdhus som finns kommer borgmästaren och ber om hjälp. Många som bor i Västfoldra är vita ankor och de är inga krigartyper.
Borgmätaren har skickat ut folk i alla väderstreck men säger att de som for norrut mot Golvasjön där det förr fanns rövare och stigmän borde kanske få hjälp?
Färden går och om rollpersonerna vill komplettera sin utrustning går det bra och spelledaren får avgöra vad som finns.
Terrängen är öppen kuperad slätt, lite buskar och små kullar men inte så mycket mer. Efter en halv dags färd, beroende på om man rider, flyger eller går SL får avgöra.
Hitintills har vädret varit mulet men nu börjar det blåsa upp och mörka moln kommer. Ur ett av molnen kommer en drake!
Här kan mycket hända. Rollpersonerna flyr och draken skrattar gott och rått. Draken är annars lite nyfiken för den åt upp de tre skattletarna borgmästaren sände ut. Innan de blev mellanmål berättade de vad som skett. Draken kan berätta att den såg två råttmän skynda iväg för några dagar sedan och de bor i en liten håla. Men råttmän är vid sidan av svartnissar och havsälvor det menlösaste som finns så draken brydde sig inte om dem. Råttmännen flydde skräckslagna när de såg draken.
Draken kan kanske ge förslag till rollpersonerna ge mig skatten som råttmännen har så får ni leva. Draken är för stor för att ge sig in i någon sorkhåla som han kallar det.
En liten håla finns i en kulle. En trädörr nästan osynlig finns och den går lätt att öppna. I hålan som är cirka två meter djup och har som högsta 1.3 meter i höjd.
Det finns i en krok i taket en lykta, en liten kagge med svagdricka, en säck med rep, fältflaska, bestick och trätallrikar samt kläder för små personer. Ett elddon och matrester finns likaså. Men det som borde fånga intresset för rollpersonerna är den svarta sidenpåsen som finns. Där ligger skatten en förgylld nyckel i silver med tre rubiner infattade på handtaget. En liten lapp där någon med hjälp av en kolsticka skrivit. ”Förlåt”. Vi visste inte att ni var vänner med draken.
Troligen har råttmännen fått för sig att draken var och letade efter skatten och de bestämde sig för att fly så fort de kunnat.
Hur har rollpersonerna gjort med draken? Vad gör draken med rollpersonerna om de ger honom nyckeln frivilligt, kräver att de överlämnar allt de har av värde. Vad sker sedan går tillbaks till Västfoldra och säger som det är att en drake kom eller sticker de någon annanstans.
Hur som helst på väg tillbaks till Västfoldra kommer en grupp på sex personer emot rollpersonerna. De är två halvorcher, tre människor och en halvlängdsman som sitter på den längsta människans axlar. Ge oss skatten säger den lille. Vi vet att ni har nyckeln. Jag kan magi. Ge er så slipper ni bli skadade!
Går rollpersonerna med på kravet så är de fega. Blir det strid så springer anfallarna sin väg om två av dem stupar eller försätts ur stridbart skick. Halvlängdsmannen kan magi men är en novis på området.
Alla utom magikern har läderharnesk långspjut och dolk. De har tre ryggsäckar med filtar, kläder och trätallrikar och träskedar men inga pengar eller värdesaker.
Rollpersonerna kommer fram och borgmästaren blir överlycklig och strax efter hörs en trumpet som förkunnar att baronen kommer. Denne fattar tycke för rollpersonerna och kanske har han ett uppdrag för dem?
De viktigaste personerna förutom spelarna i äventyret.
Baron Firsmerch
En lång och smal man i femtioårs åldern. Klädd i rött och svart och har ett spetsigt pipskägg och har något sataniskt i blicken. Bär alltid ett stort huggsvärd med förgylld hjalt.
Intelligent men elak. Medelmåttig på att slåss.
Han har 40 knektar med sig de flesta har spjut och dolk som vapen medan 10 av dme har armborst och dolk. Hjälm på huvudet och nitläder som harnesk.
Borgmästaren Odrowin
Medelålders man liten och tjock. Har långt stripgt hår men bär ofta en barett i blått och kläder i matchande färg. Nervös och stressad. En liten dolk i bältet men det är mest dekoration han kan inte slåss eller strida.
Råttmännen Vido och Filmi
De två små tjuvarna spelar väl ingen stor roll eller ingen roll alls men de bör nämnas. Små nervösa och rädda. Försvarar sig om de måste men de har små knivar och är inga stridsmän. Bättre fly än fäkta.
Rövarna halvorcher och människor
Det är alla något storväxta och styrka har de också. Men de är inte så bra på att strida. De flesta ger sig frivilligt och de är lite bekväma med att öva. Eventuella namn och eventuella värdeföremål och pengar får spelledaren avgöra.
Halvlängdsmannen och magikern Trofadicks.
Ja han heter inte sitt ovanliga namn men mången förbrytare använder alias.
Är någon slags ledare men de lyssnar inte alltid på honom de övriga i gänget.
Intelligent men inte den skicklige mästermagikern som han gärna vill att folkska tro. Kan illusioner och liknade men ingen dödlig magi.
Draken Gargamino
En ung och lite dum drake. Man måste ju börja någonstans och han letar efter skatter. Lite mindre och svagare än en genomsnittlig drake i hans ålder men han är inte lätt att slåss med för det.
Snabbmetod för actionäventyr i Sinkadus nummer 16 användes.
Tabell 1
Byns borgmästare resultat 3
Tabell 2
Återta skatt resultat 6
Tabell 3
Drake resultat 7
Tabell 4
Trädörr resultat 2
Tabell 3 hemväg
Överfalls av 6 blandande varelser resultat 3
En snabbis: Återta skatten
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg