I min spelgrupp gjorde vi följande mycket enkla: 1 gm = 10 sm = 1000 km, dvs 1 sm = 100 km. Alla priser angivna i sm ska istället läsas som angivna i kopparmynt.
1) Realistiskt. Även om metallkurserna växlat upp och ner brukade guld, fram till modern tid vara värt 9-15 ggr silver, och låg på x10 under stor del av medeltiden. På samma sätt har silver/kopparratiot legat runt 100:1 sedan det Gamla Egyptens dagar. Det ger även prisbild som i stort påminner om europeisk medeltid, några silvermynt köper ett svärd, ett par tre guldmynt köper en häst.
2) Praktiskt. Man behöver inte skapa nya prislistor.
Dock måste skatter och belöningar räknas om för att undvika inflation. Då blir 1 gm = 10 km, 1 sm = 1 km, 1 km = 0,1 km.
Man kan också tänka sig ett mellansteg mellan silver och koppar, t.ex. brons, kanske till och med försilvrad, det var ganska vanligt under t.ex. Romersk tid. I så fall blir 1 sm = 10 bm = 100 km.
Sen är det här med decimala talsystem väldigt modernt, och de mest medeltida vibbarna får man väl av ett myntsystem i stil med Karl den Stores, där 1 pund = 20 skilling = 240 penningar. Eftersom ett pund var ca 408 g (silver) blir skillingen ett mynt på knappt 21 g om det är av silver - en riktig bjässe med andra ord, men funkar bra som ett litet guldmynt på 2 g. Silverpenningen blir då en liten silverslant på 1,7g - men man kan ju tänka sig andra valörer (2 skilling, 5 skilling etc). Här behövs också någon typ av kopparmynt för småköp, t.ex. 1 Silverpenning = 12 kopparkronor, (1 krona blir då ett stort kopparmynt på ca 14 gram), sen kan man ha halvkronor, kvartskronor osv.
Här blir ju prisöversättning lite svårare

, men givet att vi vill ha samma relativvärde på guld/silver/koppar som den enklare modellen, och standardmynt väger 5 gram får man räkna om alla priser angivna i sm till gram koppar, och sedan dela priserna med vikten på sitt kopparmynt - om det är en 14 g kopparkrona skulle alltså ett pris i reglerna angivet som 100 sm = 500 g koppar / 14 = 36 kronor eller 3 silverpenningar.
Kanske att ta det för långt - men jag körde en senromersk kampanj med mina söner där de till slut lärde sig räkna med solidii, milariense, siliqua och nummi, så inget är omöjligt!