
En fråga: måste dockmästaren alltid vara i fysisk kontakt med dockan genom antingen trådar eller stavar för att utöva magin?
Kul att dockmästarna kanske fungerar!birkebeineren skrev: ↑2022-04-30 06:46 Gillar dessa dockmästare bara mer och mer.Bra att de beskrivs i stil med Magiboxen, gör det lättare att förstå hur du tänkt och de blir jämförbara med övriga magiker. Stort pluss för hur de kan passa in i Ereb Altor. Klomellien med sin starka hantverkskultur borde passa utmärkt för Dockmakare.
En fråga: måste dockmästaren alltid vara i fysisk kontakt med dockan genom antingen trådar eller stavar för att utöva magin?
Visa gärna mer ingående vad du tänkt med dessa arkana Urmakare/ingenjörer. Kan det vara så att den är regionsspecifik eller är kunskapen spridd?Snibben skrev: ↑2022-05-01 11:09 Kul med dockmästarskolan
Själv har jag skissat på en Mekanikskola eller Urmakarskola. En magiskola liknande Alkemi men med att man bygger maskiner som genom att maskindelarna ställs mot varandra skapar magiska fält. Kugghjul i olika sorters metaller skapar magiska krafter och strängar som resonerar med den magiska bakgrundsstrålningen och andra mystiska kontrapptioner som inte har en logisk mekanisk förklaring om man inte beaktar magin. Skolan är tänkt för dvärgar men kan även ha "stulits" av vättarna. Man behöver alltså inte vara magiker för att lära sig denna skola.
Dessutom funderade jag på varför inte Häxkonster och Mentalism har några helande besvärjelse? Känns som att häxa verkligen skulle ha användning av någon form av helande besvärjelser när folk bryter ben eller hugger sig i handen osv...
Mentalism som till stor del sysslar med förbättring av sinne och kropp är också en sådan där skola som man undrar vart de helande besvärjelserna är? Lånat friskt från Mutannt Chronicles med M Egosurergi (4) Magikern kan hela sig själv 1T4 KP per E. Besvärjelsen kan inte påverka andra än den som lägger den.M Surergi 14 Som Hela men med högre skolvärde.
Finns det intresse för att utveckling så är jag öppen för förslag.
Mekanikmagin lät intressant. Fick mig att tänka på den såkallade "Marble Machine" som verkar (och låter) rätt magisk: https://www.youtube.com/watch?v=IvUU8joBb1QSnibben skrev: ↑2022-05-01 11:09 Själv har jag skissat på en Mekanikskola eller Urmakarskola. En magiskola liknande Alkemi men med att man bygger maskiner som genom att maskindelarna ställs mot varandra skapar magiska fält. Kugghjul i olika sorters metaller skapar magiska krafter och strängar som resonerar med den magiska bakgrundsstrålningen och andra mystiska kontrapptioner som inte har en logisk mekanisk förklaring om man inte beaktar magin. Skolan är tänkt för dvärgar men kan även ha "stulits" av vättarna. Man behöver alltså inte vara magiker för att lära sig denna skola.
Dessutom funderade jag på varför inte Häxkonster och Mentalism har några helande besvärjelse? Känns som att häxa verkligen skulle ha användning av någon form av helande besvärjelser när folk bryter ben eller hugger sig i handen osv...
Mentalism som till stor del sysslar med förbättring av sinne och kropp är också en sådan där skola som man undrar vart de helande besvärjelserna är? Lånat friskt från Mutannt Chronicles med M Egosurergi (4) Magikern kan hela sig själv 1T4 KP per E. Besvärjelsen kan inte påverka andra än den som lägger den.M Surergi 14 Som Hela men med högre skolvärde.
Finns det intresse för att utveckling så är jag öppen för förslag.