Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Ruinerna av Mirin-Khôn är inte utsatt på någon karta men är tänkt ligga någonstans i nordöstra Klomellerbergen. Om det är innanför eller utanför gränserna som dragits upp av kartografer från Klomellien och Magilre är oklart, likt troligen de exakta gränsena också är.

Så här står det i wikin:
Mirin-Khôn
Tidigare dvärgrike i Drylo under nordöstra Klomellerbergen grundat av utvandrare från Grynnerbergen på 1400-talet f.O. Föll för svartfolk 167 e.O. (Svartfolk s. 24) Dvärgarna i Palatin härstammar från Mirin-Khôn. Det var även dvärgar härifrån som köpte staden Cvyrdo från piraten Gryppa Gultand 127 e.O. och sen sålde den till Magilre. Många dvärgar överlevde även i bosättningen Basadaz-mûh ute vid kusten mot Gryppas vik, det nuvarande Dvärgsten, innan de togs som slavar till Trakorien 380 e.O.
Palatin är en stad i Magilre och Cvyrdo är som bekant staden Mercanas granne.

Ett tillägg som gjorts efter att ovanstående skrevs är att dvärgar från Mirin-Khôn gett upphov till dvärgarna i Hamur.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Kan man tänka sig att Mirin Khons ättlingar i Hamur och Palatin ännu har sporadisk kontakt men att den hålls ganska dold då det kan uppfattas som landsförräderi av Unionen då Palatin när förhållandevis goda kontakter med Magilre?
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Inte nödvändigt.

Klomellien kan inte vara fientligt inställt till Kardien och Zorakin, och jag vill minnas att de står på ganska god fot med Magilre.

Så länge man inte trumpetar ut stödet borde det vara lugnt. Klomellien är inte mäktigt nog att stöta sig med Magilres alla allierade.
birkebeineren
Admin

Kontakt mellan Hamurdvärgarna och Palatin låter som en bra idé. Palatin är endast kort beskriven så där finns det utvecklingsmöjligheter. Tänkt som en fri stad styrd av dvärgar med ett stadsbrev från Magilres kung. Ser före mig att Mercana ogillar kontakt och handel mellan dvärgarna men att de inte kan göra så mycket utan att störa sin egen handel med Hamur. Vidare att Hamurdvärgarna heller inte vill störa sin handel med Mercana och skyltar av den anledningen inte med sina magillerska förbindelser. Magilre däremot, eller iallafall krafter inom Magilre (så som exempelvis baronessan av Cvyrdo), skulle möjligtvis kunna se kontakten Palatin-Hamur som landsföräderi?

En rent praktisk dvärgfråga som då dyker upp: Finns det någon bro någonstans över Maure för den Hamurdvärg som eventuellt själv vill besöka Palatin och inte korsa floden i båt?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

På brofrågan vill jag bestämt säga nej. Maure är för bred längs med hela sträckningen.

Anledning till min aviga inställning är följande. Kan någon bygga en bro över Maure kan denne även helt dominera klomellien. Idag går nästan alltid skepp söderifrån från inlandet in i Mercana och förtullas men teoretiskt kan de undvika detta och föra sig fram intill Cvyrdo. Ingen av de stadsstater som brukar Maure skulle i dagsläget ens överväga detta men, om Mercana missköter sig ännu mer än man gör finns tots allt risken.

Att Maure är så bred gör den även så svår att förtulla.

Galen ide?
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-04-06 08:10, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Aj tusan. Jag har flera gamla stenbroar över Maure i gamla Vidina-krönikor.

Inte så mycket handel precis, men mobbarna använder dem för att slåss på.
birkebeineren
Admin

Jag har också lite svårt att se före mig broar över Maure.

Men vad om vi lägger till en flod på kartan, en som rinner ner från Klomellerbergen och längs gränsen mot Magilre till där denna möter Maure en bit uppströms Mercana? Vidinas krönika (som väl kanske inte stämmer på riktigt alla galna punkter :wink: ) kan då egentligen avse broar över denna nya flod? Längs denna flod kan också då magillerna under sina ökända ”jakter” in på klomellisk territorium ta sig över eventuellt?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Haha det har jag missat men bråka på broar är ju klassiskt och känns klomelliskt.
”Great minds think alike, even greater minds disperse” :-)

Här måste vi nog ändå försöka finna endräkt. Kan en kompromiss vara att broarna är till bifloder till Maure och att det är där kämparna stökat på?

Dagens fråga: Är Maure för bred och för slammig och för skiftande för att man kan bygga broar över den eller är det möjligt på ett fåtal mer ”stabila” platser klara av detta?
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2022-04-06 08:22 Dagens fråga: Är Maure för bred och för slammig och för skiftande för att man kan bygga broar över den eller är det möjligt på ett fåtal mer ”stabila” platser klara av detta?
Jag tycker Maure är för bred, slammig och skiftande för att kunna bygga broar över. Det ökar betydelsen av flodfärdsel och klomuller som känns väldigt centralt för Klomellien.
birkebeineren
Admin

Föreslår att vi lägger till en ny mindre flod längs gränsen. Här kan evenuella mindre broar finnas och ha funnits. Även möjligt för magillerna med sina fallborar de enligt Vidinas krönika använder.

Bild
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Fallborar?

Låt se... broarna låg i centrala Mercana, där man också byggt rejäla stenlagda stenkajer för att möjliggöra effektiv lastning. Klomellien har några riktigt överdängiga byggnadsherrar i form av Jorpagnas imperium, dvärgar och magokrater, så helt omöjligt borde det inte vara. Vidina kan ju förstås ha sett fel vad gäller materialet - kanske mittsektionen bara är trä. I värst fall såg hon helt fel - mittsektionen existerar inte och folk kanske bara springer ut på påbörjade brofästen för att komma i läge att slänga glåpord och rutten frukt. Fast det vore roligare om de faktiskt kan drabba samman.

Jakterna förutsätter båtar, de kan inte använda broar, annat än kanske högst temporära historier som läggs ut sektion för sektion, för att sedan smusslas undan igen. En häst i taget, de behöver inte hålla för mycket.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Det är en bra placering om vi vill ha en sådan flod. Den inskränker inte på ishnaslätten och förklarar vara Magilre inte fört gränsen länge österut.
Jag föreslår att den på många platser är relativt grund vilket gör att magillerna vid lågt vatten kan vada över dem och på så vis överraska Mercanas försvar under de vilda ritterna?
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Floden låter bra, jag har tidigare frågat mig varför Magilre skulle respektera ett streck på kartan.
birkebeineren
Admin

Torquemada skrev: 2022-04-06 13:00 Fallborar?
Försökte skriva fällbroar men verkar inte helt ha lyckats. Sådana som din Vidina omtalat här:
... När de kommit till en plats som inte är bevakad fäller de ut de konstfärdigt tillverkade träbroar som de köpt av baronessan. Dessa fälls ut i etapper och de leder sedan över sina hästar. Deras svenner väntar dolda på andra sidan stranden med träbron. ...
Torquemada skrev:Låt se... broarna låg i centrala Mercana, där man också byggt rejäla stenlagda stenkajer för att möjliggöra effektiv lastning. Klomellien har några riktigt överdängiga byggnadsherrar i form av Jorpagnas imperium, dvärgar och magokrater, så helt omöjligt borde det inte vara. Vidina kan ju förstås ha sett fel vad gäller materialet - kanske mittsektionen bara är trä. I värst fall såg hon helt fel - mittsektionen existerar inte och folk kanske bara springer ut på påbörjade brofästen för att komma i läge att slänga glåpord och rutten frukt. Fast det vore roligare om de faktiskt kan drabba samman.
Vet att du skrivit om stenbroar mellan Mercana och Cvurdo men jag har nog tänkt att just den biten är en liten omskrivning av verkligheten, som svissa andra saker av det Vidina skriver om ibland. :wink: Det låter i mina öron för tekniskt osannolikt att det finns broar över en stor och bred flodmynning med skiftande grundförhållanden där skepp- och klomulltrafikk passerar. I tillägg har städerna varit splittrade i över fyrahundrafemtio år så en bro mellan två fiender känns inte så strategisk klokt heller. Krångel med tull och handel som gtjorgo är inne på känns också svårt med en bro. Möjligtvis kan Kejsardömet Jorpagna ha gjort försök under sin tid i Drylo men att den har fortlevd under så lång tid verkar osannolikt av just

Men om det behövs en plats för mercanier och cvyrdobor att kasta saker på varandra kan kanske en kompromiss vara att det finns öar ute i flodmynningen och at några av dessa som tillhör Cvyrdo ligger tillräckligt nära nägra som tillhör Mercana och att det här finns broer och lagom korta avstånd för sådana sysslor? Eller kanske en långsmal ö i den norra delen av floden närmast Cvyrdo tillhör Mercana och är en egen stadsdel där med broar sedan gammalt av över till den cvyrdiska staden?

Torquemada skrev:Jakterna förutsätter båtar, de kan inte använda broar, annat än kanske högst temporära historier som läggs ut sektion för sektion, för att sedan smusslas undan igen. En häst i taget, de behöver inte hålla för mycket.
Detta kan då passa med den nya föreslagna floden längs gränsen.
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2022-04-06 13:30 Det är en bra placering om vi vill ha en sådan flod. Den inskränker inte på ishnaslätten och förklarar vara Magilre inte fört gränsen länge österut.
Jag föreslår att den på många platser är relativt grund vilket gör att magillerna vid lågt vatten kan vada över dem och på så vis överraska Mercanas försvar under de vilda ritterna?
Torquemada skrev: 2022-04-06 14:47 Floden låter bra, jag har tidigare frågat mig varför Magilre skulle respektera ett streck på kartan.
Någon med namnförslag?

Annars kanske Lilla-Maure?
Skriv svar