Tjo, jag planererar att skapa en ny monsterbok i samma stil som övriga fanmade böcker jag håller på med. Som vanligt är de strikt gömda för att de innehåller copyright material och ska enbart användas till eget bruk.
Men jag tänkte löst berätta om projektet här och jag ville höra om ni hade idéer till projektet.
Först ska jag dela upp varelser och lägga till: Namn, svårighet, vanlighet, storlek, plats, naturlig rustning, kp, sinnen, färdigheter, hemvits, resistens, immunitet, svaghet, språk, rörelsetyp (flygande, simmande, gående, krypande, underjordisk), subtyp.
Exempel på vad varelsegrupper kan vara: anomali, best, helig/gudomlig, mekanisk, drakar, element, fe, demonisk, gigant, humanoid, monster, ooze, växt, odöd, magisk varelse, insekt, djur
Vad som sedan gör min monsterbok unik är dessa delar:
Därefter lägger jag till:
- Vad är det som gör att denna varelse skulle attackera.
- Uppförande, hur uppför sig denna varelse i eller utanför strid. Exempelvis så kanske en varelse försöker fly om den når 50% KP, eller en annan låtsas fly vid 75% KP, men egentligen bara backar in i sin grotta där den vill jaga in bytet.
- Ung, vuxen och gammal: Hur skiljer sig den i beteende.
- Attackmönster (mer exakt vilka rutor träffar en attack om de har AoE skada exempelvis)
- Strategi: (tex låtsas springa undan om den är lite skada, eller jagar den i grupp)
- Färdighetsinfo (vad för färdighetsslag krävs för att ha kunskap om denna best)
- Därefter så ska jag lägga till varelsefördjupningar. Då man kan skapa en unik version av varelsen med svagheter som ger extra poäng att köpa fördjupningar till monstret.
Jag kommer även kika runt på olika rollspelsböcker för att hitta hur jag ska skapa ett bra bestarium. Om intresse finns så kommer jag fixa en mall till hur jag skriver mina monster ifall ni vill hjälpa till.
Huvudboken: viewtopic.php?f=15&t=1409&sid=75e329253 ... 30fe57ebd0