Angående krutvapen i Ereb Altor 610 eO så tycker jag saken är lätt. Utgå ifrån premissen att det inte existerar, förrutom i unika fall (som därmed hänvisas till Äventyrs objekt). Dvs inget som egentligen finns för folket.
För Ereb Altor är inget krutsammhälle, men jag tycker dock att Alkemister, magiker osv möjligen har principerna relativt klart för sig.
Men krut (Cruta) där emot, eller andra "dunderpulver" å "eldsmörja" osv (som jag har med i vissa av mina äventyr å händelser), kan mycket väl finnas. Det är bara att anta att ingen än så länge har kommit på någon vättig användning av krutet, förrutom häftiga ljusspel å fyrverkerier! dvs används som nöje, eller möjligen medicinskt på någon avkrok (bränna ur sår från onda andar osv).
Sedan tycker jag dock att Krutreglerna från Sinkadus (#34 som jag inte läst), samt de i Krigarens Handbok (å de andra referenser som finns) kan präntas ner för de SL som känner för att implementera det. Som det står i Krigarens handbok "Så är krutvapen ett alternativ för SL, om han vill ha det".
Själv är jag mycket intresserad av "Steampunk fantasy". Älskar den stilen. Men just Ereb 610-620eO blandade jag inte in så mycket "skjutvapen". Jag hade några antydningar om att Dvärgar hade uppfinningar som kunde spränga berg, å stålrör som kunde spränga sönder objekt på långt avstånd. (dynamit-kubbar å kanoner), men inget som någon någonsin snubblade över.
Däremot gjorde jag en kampanj senare, där jag "förflyttade" världen ca 300 år fram i tiden, för att få en mer krutvänlig å trolig tid att utveckla krut för, dvs runt 910 eO. Vapnerna som fanns var då de som står i Krigarens handbok, mer eller mindre. Å det går juh helt ok som SL

".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."