gtjorgo skrev: ↑2021-10-16 13:02När det gäller passagen om Triska och Brikhos vilja/förmåga att attackera sandzas så tänker jag att denna begränsas av några faktorer. Den första är att både Brikho och Triska gärna hyr ut sina krigare till Sandzas som legosoldater. Då bägge staterna saknar en utvecklad penningaekonomi så är att hyra ut sina krigare en av få sätt man har att få tag på guld. Oftast sätt dessa att vakta den ”andra” gränsen dvs trisker vaktar mot svartfolk medan förband från Brikho kan söka tjänst för att skydda maures utlopp in till jagaracksjön. Sandzas är nog en populär plats att hamna på för huskarlar som älskar gott öl och bra mat samt chansen att näpsa orcher på det..
Putsar på en text om Sanzsas försvar och tänker lite i samma bana som det du skriver. Halvlingarna betalar sina hyrda legoknektar mycket bra (och de står för maten) så det är populärt att ta värvning här. Kan mycket väl tänka mig att Sanzas taktik gentemot trisker på hösträd (när skörden "ännu en gång" slagit fel

) är att duka fram en överdådigt festmåltid på flodstranden och sen erbjuda tjänst som legosoldat uppe i norr mot svartfolk och addiska rovriddare där. Ibland fungerar det, ibland inte...
gtjorgo skrev:Rörande vad Triska behöver på Wikin så är denna typ av relationsgenomgång hänemot andra intressenter i unionen och närområdet en sådan sak kan tas fram. Vidare måste sektionen om triskernas kultur byggas ut samt information om izheskogen föras in.
Skulle ett viktigt skäl till att många stadsstater i Klomellien accepterar Triska och deras aggresiva beteende vara att triskerna faktisk har något att erbjuda? Fisken
gyllenkarp från Kvulmsjön skulle kunna vara är en sådan sak. En annan, och kanske den viktigaste, skulle kunna vara hantverk utförd av Garrikas vävargille som fortfarande existerar. Vi har diskuterat dessa vävare tidigare, bl.a. att många av dem är råttlingar, men om vi gör dessa ännu mer betydelsefulla?
Izheskogen skulle jag vilja veta mer om. Finns det inte jättespindlar där, eller var det en mystisk demonkult?