Hittar knappt någon information om druider på forum eller wiki.

Kanske finns en tråd jag inte hittar till.
Om inte annat, så finns nu en tråd om druider

En öppen fråga jag har, är om det finns några officiella druidstammar på Altor?
Låter rätt.Albrekt skrev: ↑2021-05-14 08:49 Det som skrivits om Penterna är väldigt bra. Dessa är Altors urtypiska druider, i mina ögon.
Jag tänker mig druider som en blanding av Animism och Häxmagi. Förutom Khellillan dyrkare tänker jag mig att druid-liknande magiker kan finnas som del av alla natur-dyrkande kulter av olika religioner, som Moder Jord, Nahriguhr, Reogil, etc.
Penterna är Regils skapelse, med lite hjälp av flera andra. Mitt bidrag har främst varit att tydliggöra kopplingen mellan penterna som tillhörande urbefolkningen på Aidne och vissa gemensamma kulturella drag. Vidare hur dessa i sin tur har påverkat kulturen i både Kardien och Monturerna. Även hur häxkonst kan kopplas in, något om fornspråket erdir och vissa likheter Snoarskogarnas två människofolk snoaraner och kasener (ett nargurisk folk) har med vår världs kelter.Albrekt skrev:Jag tror penternas druidiska kultur är Birkebeinarens skapelse. Är det inte så, Birke?
I vilket fall som helst är de skithäftiga.birkebeineren skrev: ↑2021-05-14 10:09 Penterna är Regils skapelse, med lite hjälp av flera andra. Mitt bidrag har främst varit att tydliggöra kopplingen mellan penterna som tillhörande urbefolkningen på Aidne och vissa gemensamma kulturella drag. Vidare hur dessa i sin tur har påverkat kulturen i både Kardien och Monturerna. Även hur häxkonst kan kopplas in, något om fornspråket erdir och vissa likheter Snoarskogarnas två människofolk snoaraner och kasener (ett nargurisk folk) har med vår världs kelter.
Sid 14, magikerns handbok.
I de mörka skogarna utanför Nyaclinth, finns en druidenklav på över 1000 medlemmar.
Låter rätt bra, tycker jag. Lägg till lite häxbesvärjelser, så är alla överens så långt.
Lite väl polärt för min smak, men OK.
Denne Jesefal tycker jag verkar intressant. Var kommer han ifrån? Är han i livet? Är dessa hybrider något vi redan känner till, eller är de hittills okända monster/varelser man endast springer på om man hälsar på i Jesefals hemtrakter?
Att hamnskiftare kan ha något att göra med druidism eller vad som sedan kommit att utvecklas till druidism är också intressant. Hamnskiftare som svanmöer, hjortider, hajmän, etc. är dock förhållandevis vanliga och utspridda över Altor. Detta tyder på att en sådan koppling måste ligga långt, långt tillbaka i tiden. Erebs lärde verkar vara av åsikten att hamnskiftare är älvfolk. Detta ses som självklart av många, inklusive många av hamnskiftarna själva. Vilket dock inte nödvändigtvis betyder att detta är rätt! Mycket talar för en annan förklaring: hamnskiftarna har väl t.ex. inte spetsiga utan runda öron; och hajmän ses inte som älvfolk. En druidisk förklaring skulle kunna vara lösningen där...
Coolt. Utveckla detta. Denna stora spindel skulle kunna ha tagit sig upp från Efaro (antingen över eller under Raas Narram på något sätt), där den (eller dess släkting) för länge sedan dyrkades som gud av Spindelkonungens folk, vilka bl.a. byggde en pyramid...
Var ligger Nyaclinth, tycker du, Drahcon?
Nja, Jasefals mål och personlighet ligger mer hos den galna vetenskapsmannen än hos den fanatiskt troende.
Nej det finns fler hamnskiftare än två typer. Förutom älvfolken (Svanmöer, Örnmän, Sälingar och Hjortider samt att vissa alver kan skifta hamn) så har vi Hajmännen som är en egen ras. Sedan har vi de som lider av sjukdomen Lychantropi kan skifta hamn (Vraulvar, Varråttor och Vartigrar m.fl.).
Som både och ser jag före mig honom.
Ja, såklart! När hon lämnade pyramiden och den stod tom, klev den nya "spindelkonungen" in och tog över pyramiden samt även begravdes där.
Mycket intressant!Albrekt skrev: ↑2021-05-19 12:23 Landet Mirel är en annan väldigt fin kandidat för att utveckla någon typ av vad regelböckerna kallar druidism. Mirel, såsom det hittills beskrivits av forumet (under ledning av Vije), är redan fullt av mystiska idéer om magi byggd på dimma och en dyrkan av björnar. Även en lång historia av hamnskifte till björnform.
Att hamnskiftare kan ha något att göra med druidism eller vad som sedan kommit att utvecklas till druidism är också intressant. Hamnskiftare som svanmöer, hjortider, hajmän, etc. är dock förhållandevis vanliga och utspridda över Altor. Detta tyder på att en sådan koppling måste ligga långt, långt tillbaka i tiden. Erebs lärde verkar vara av åsikten att hamnskiftare är älvfolk. Detta ses som självklart av många, inklusive många av hamnskiftarna själva. Vilket dock inte nödvändigtvis betyder att detta är rätt! Mycket talar för en annan förklaring: hamnskiftarna har väl t.ex. inte spetsiga utan runda öron; och hajmän ses inte som älvfolk. En druidisk förklaring skulle kunna vara lösningen där...
Eller finns det hamnskiftare av två olika ursprung; älvfolk och druider? Vad tycker de i så fall om varandra?
Detta lyfter också frågan om vad Tevatenu tycker om druider. Är det kanske hon som (egentligen) styr dem? Eller är druidism en förvrängning av hennes läror?