Som ni ser så ser Glashavet ut som en subkontinent och Irendor ser ut att vara rester av denna. När förstördes subkontinenten Irendor? Första Konfluxen? Andra konfluxen? Det måste varje fall hänt före första.
Låter bra. Lämnar det möjligt at segla längs kusten så som vi varit inne på tidigare.Snibben skrev:Glashavet skall i EA sträcka sig längs Sombatzes kust ner till Traxilme och skyddar Soluna från Valgusjöns onda folkslag. I Altors baksida förklaras detta med att Glashavet är det hav som sträcker sig runt Irendor och att det är här som de onda folkslagen lever.
Antingen under Gudarnas Vrede då varelser från den Första skapelsen förintades (men på vissa platser, som i Irendor, överlevde) eller något senare under Första Konfluxen (huruvida dessa händelser är två olika eller inte är en tvistefråga bland Altors lärde). Andra Konfluxen har vi inte helt spikat i tid men förslagen har rört sig kring relativt nyliga händelser i Altors historia (ca 1400 fO exempelvis) och det känns för sent tycker jag.Snibben skrev:Som ni ser så ser Glashavet ut som en subkontinent och Irendor ser ut att vara rester av denna. När förstördes subkontinenten Irendor? Första Konfluxen? Andra konfluxen? Det måste varje fall hänt före första.
Den som befinner sig i staden k'Tsi kan välja på fyra större farleder ut ur staden. Om man vandrar österut hamnar man i Handellsalliansen eller ännu längre bort mot Kanth och ända till Jian. Den som väljer att gå väst nordväst hamnar i Kalmurri medan den som väljer väst sydväst hamnar i Furgia. Tar man däremot vägen söderut hamnar man i staden Arcoon. Arcoon är ytterligare en av dessa städer som för handel i Valgusjön. Staden ligger mitt i floddelta och transporterna hit är utmärkta. Hit kommer varor ända från Glaskusten för att lastas om innan de förs norrut till Handelsalliansen eller västerut mot Furgia och ibland vidare till Ereb. Arcoon har också en mörkare sida då det är ett populärt ställe för pirater att sälja sina plundringsbyte.birkebeineren skrev:Bra initiativ! Gillar namnen. Vissa är uppenbara men inte alla så om du har någon tanke bakom namnvalet förklara gärna den. Exempelvis Arcoonbukten och ön(?) Ahn'esten.
Skall naturligtvis vara " Det måste varje fall hänt före tredje"Snibben skrev: Första Konfluxen? Andra konfluxen? Det måste varje fall hänt före första.
Jag tror att vi för länge sen bestämde Garumnos exakta plats men jag hittar inte vart... Ön verkar således vara obeboelig och inte synonym med Ahn'Esten. Kanske kan denna ö, eller örike, vara en plats där det talas sydakrogaliska och således kulturelt knutet till de sydakrogalisktalande i Furgia?... På avstånd kunde Kalameikos och de flyende kimzonerna från sina skepp se mörka moln samlas över Garumos berg och klädd i åskmoln nedsteg Paridon i sin vrede och förintade Valadun och hans armé. Stora delar av Garumos sjönk i kataklysmen och endast högländer och bergstoppar syns nu ovanför vattenytan. Än idag är ön öde och obebodd då Kiolomons förbannelse drabbar vem som än landstiger. ...
Städerna längs kusten av Soluna är från norr till söder:Snibben skrev:Och en ny karta med integrerade handelvägar:
Ön har föreslagits som Garumos. Även en ö i Irendor har föreslagits men jag kan inte finna något spikat. Den ö sam jag gav namnet Ahn'Esten (vilket kan ändras) har ansetts för liten trots att den borde vara ungefär i storleken Cypern eller Kreta.birkebeineren skrev:Mycket bra.![]()
Följande är skrivet om Garumnos:Jag tror att vi för länge sen bestämde Garumnos exakta plats men jag hittar inte vart... Ön verkar således vara obeboelig och inte synonym med Ahn'Esten. Kanske kan denna ö, eller örike, vara en plats där det talas sydakrogaliska och således kulturelt knutet till de sydakrogalisktalande i Furgia?... På avstånd kunde Kalameikos och de flyende kimzonerna från sina skepp se mörka moln samlas över Garumos berg och klädd i åskmoln nedsteg Paridon i sin vrede och förintade Valadun och hans armé. Stora delar av Garumos sjönk i kataklysmen och endast högländer och bergstoppar syns nu ovanför vattenytan. Än idag är ön öde och obebodd då Kiolomons förbannelse drabbar vem som än landstiger. ...
Garumos behöver alltså inte vara Ahn'Este, utan kan vara några klippor och rev och någon liten ö någonstans söderut i Valgussjön... Det är nästan roligare tycker jag om Garumos inte är en specifik ö som är utmärkt på kartan, utan en legendarisk plats som är mycket svårfunnen.Stora delar av Garumos sjönk i kataklysmen och endast högländer och bergstoppar syns nu ovanför vattenytan. Än idag är ön öde och obebodd då Kiolomons förbannelse drabbar vem som än landstiger.
I så fall kan man tänka sig att ön var bebodd när Kîmzon och Farkhon anlände. Kanske talade dessa invånare ett språk som tillhörde den golwyndiska språkfamiljen och som kom att bilda ett superstrat till urkîmzonernas kamsunska språk. Om det är så skulle det kunna förklara varför dagens kîmzon låter grekiskt med vissa semitofona inslag. Jori är ju fantasy-latin och kîmzon är fantasy-grekiska, och är kanske egentligen släkt på mycket långt håll. För en lärd lingvist som broder Tungoträte är släktskapet uppenbart, men för kîmzonerna är sådana idéer helt oacceptabla, vilket ledde till kalabalik i Mafor 573 e.O.