Ja, du har nog rätt. Sexskandaler kanske inte direkt toppar det som kan skada någon, snarare kan det ge status eller bara fungera som socitetsskvaller beroende på krets man befinner sig i. Jag kan fundera på det, men annars tyckte jag att något exempel på vad som var "höjden av statskonst i Kasyr" kunde vara roligt.Är inte säker på hur många erebiska diplomater som skulle känna sig mer hotade av frun än av sin kung, även om den ene sover i samma hus och den andre är en veckas seglats bort. Trots allt bor man i syndens näste Kasyr. Sexskandal känns modernt, däremot ekonomiska oegentligheter med kungens pengar...eller förlust av pengar, verkligt eller ej, sådan info kan man nog utpressa med. Kanske behöver man i texten inte exemplifiera de diplomatiska intrigerna.
Morälvidyner...Morelvidyner...Morelävidoner, Morëlvidyner...Ha! Got itMorëlvidyn, hade själv svårt med det namnet. Invånarna är Morëlvidyner (inkluderar även ankor mfl) och det finns en folkgrupp kallad Morelver.

Jag vet ju att varken Ankorath eller Dunderin är rena ankstäder. I Ankorath bor det mest ankor, medan det i Dunderin är hälften-hälften ungefär (enligt Kopparhavets kapare, vet inte hur du tolkat det som har Morëlvidyn). Som du skriver senare så kallas städerna ofta slarvigt för ankstäderna, och det kanske den erebska befolkningen också gör? De är ju utan tvekan de största och mest kända städerna med en mycket stor befolkningsgrupp ankor i, så det kanske inte är en så tokig beskrivning?Ankstäder finns, men det är bättre att kalla städer som Montagor, Ankorath mfl för "piratstäder" om man inte avser göra viss poäng av att det är just ankorna som skulle komma till undsättning.
Hmm, tog uttrycket från något som Birke skrev i tråd ovan, skyll på honom!Tror inte exark Anders gillar uttrycket vanhelgar, jag föreslår istället "strider mot".

Om Dunderin står det i Kopparhavets kapare att de har vissa årstider då det är fritt fram att handla med dem. Så fungerar det dock inte i Kasyr.Varför handlar man på Kasyr när man riskerar piratattacker som accepteras av Kasyrs ledning? Jag är ganska säker på att Montagor och Dunderin ser till att det finns en viss fredad zon närmast städerna och Kasyr borde nog ha något liknande eller?
Hur förhåller det sig med Sextettens närvaro i Kasyr, för de finns naturligtvis där...men i vilken omfattning?
Du har en poäng i det du säger, och min tanke var väl snarast att det inte händer så ofta, men tillräckligt ofta för man ska tala om det och kanske måste räkna med risken. Säg att det kanske händer 20 gånger på ett år, så är det tillräckligt för att det ska vara anmärkningsvärt.
En annan möjlighet är att piraterna utkräver beskyddaravgifter från de inkommande handelsskeppen, utom för dem som har avtal eller andra överenskommelser som skyddar dem? Avgifterna är inte så stora att man förlorar någon stor del av vinsten och man slipper bli plundrad, förlora sitt skepp och själv bli såld som slav.
Jag kan naturligtvis pacificera hela Kasyrs skärgård, men det vore inte så kul heller.