Hur gör ni ?
Hur gör ni ?
Tjena
Jag tänkte höra hur ni har löst det här med strider och särskilda träffar när ni spelar Gamla sköna Expert ? Tycker att karaktärerna dör lite väl ofta när den mäktige SL rullar in ett gäng Ettor !!
I vårat spelgäng bestämde vi oss för att skapa en Tabell som man får slå på om man råkat bli träffad av en etta (100 alternativ) Ju lägre man slår ju mildare blir domen. Det här har gjort att ettorna från SL inte automatiskt betyder Ond bråd död utan det kan bli tex en 1t5 fingrar som ryker istället för hela armen (vilket också kan ske)
Enormt uppskattad av våran spelgrupp.
Berätta gärna hur ni kör ?
Ha en solig dag
//Ollonbrus
Jag tänkte höra hur ni har löst det här med strider och särskilda träffar när ni spelar Gamla sköna Expert ? Tycker att karaktärerna dör lite väl ofta när den mäktige SL rullar in ett gäng Ettor !!
I vårat spelgäng bestämde vi oss för att skapa en Tabell som man får slå på om man råkat bli träffad av en etta (100 alternativ) Ju lägre man slår ju mildare blir domen. Det här har gjort att ettorna från SL inte automatiskt betyder Ond bråd död utan det kan bli tex en 1t5 fingrar som ryker istället för hela armen (vilket också kan ske)
Enormt uppskattad av våran spelgrupp.
Berätta gärna hur ni kör ?
Ha en solig dag
//Ollonbrus
Re: Hur gör ni ?
Vi ändrade så att maxskada blir skada+2 istället. Så hjälteförmågan järnnäve gjorde inte att en knytnäve gjorde 3 i skada utan istället 1T3+2 i skada. Det gjorde att rundsparkar inte längre var lika skräckinjagande ... eller besvärjelsen STÅLSLAG. 
Samma sak gällde för vapen och perfekta/särskilda slag. En dolk gjorde 1T4+3 i skada vilket gjorde den potentiellt farligare medan ett tvåhandssvärd gjorde "bara" 2T10+2 och blev något ofarligare jämfört med perfekta slag i originalreglerna.
Alternativt så slår man en extra tärning men tar bort den lägsta tärningen efter slaget. Så med tvåhandssvärdet slår man 3T10 men behåller bara de två högsta tärningarna. Fast detta känns inte som någon fix, för det är fortfarande otroligt farligt.

Samma sak gällde för vapen och perfekta/särskilda slag. En dolk gjorde 1T4+3 i skada vilket gjorde den potentiellt farligare medan ett tvåhandssvärd gjorde "bara" 2T10+2 och blev något ofarligare jämfört med perfekta slag i originalreglerna.
Alternativt så slår man en extra tärning men tar bort den lägsta tärningen efter slaget. Så med tvåhandssvärdet slår man 3T10 men behåller bara de två högsta tärningarna. Fast detta känns inte som någon fix, för det är fortfarande otroligt farligt.

Jag är lite mer extrem. Jag tycker inte att någon spelledarperson ska kunna få perfekta slag. Det blir för svårt att uppskatta stridens motstånd. På samma sätt blir det rätt mycket antiklimax om storskurken fumlar i striden. Visst finns det stunder då det funkar, men enligt min erfarenhet är chansen för antiklimax ännu större.Rubicon skrev:Vi körde så att endast namngivna SLP kunde göra perfekta/särskilda träffar. Var inte särskilt kul för en spelare att få sin karaktär dräpt av stadsvakt nr 2 fem minuter in i spelet.
Jag slår dolt, för då kan jag slå tärningar i förväg och koncentrera mig på att beskriva handlingarna. Spelarna har lyxen att få väntetid i strid och kan fundera på beskrivningar i förväg, men det har inte spelledaren.ollonbrus skrev:När vi ändå är inne på perfekta träffar så undrar jag om ni slår alla SLP slag öppet eller om ni kör alla slag dolt.

-
- Magillersk Fogde
Hejsan,
Att inte tillåta SLP att få Perfekta/Särskilda slag, kanske även Fummel. Detta bör definitivt gälla för "statisterna", typ Rövare#1. Men kanske bör "Bossen" få tillgång till Perfekta/Särskilda slag.
Spelarnas egna val tycker jag skall spela in, om de börjar spela "vårdslöst" tycker jag att man kan börja tillåta Perfekta/Särskilda slag. Men använda mildare utfall. Jag undviker att döda rollpersoner, om de inte är extremt vårdslösa.
Detta var en mycket bra ide! Den skall jag anamma direkt.Rickard skrev:Jag är lite mer extrem. Jag tycker inte att någon spelledarperson ska kunna få perfekta slag. Det blir för svårt att uppskatta stridens motstånd. På samma sätt blir det rätt mycket antiklimax om storskurken fumlar i striden. Visst finns det stunder då det funkar, men enligt min erfarenhet är chansen för antiklimax ännu större.Rubicon skrev:Vi körde så att endast namngivna SLP kunde göra perfekta/särskilda träffar. Var inte särskilt kul för en spelare att få sin karaktär dräpt av stadsvakt nr 2 fem minuter in i spelet.
Att inte tillåta SLP att få Perfekta/Särskilda slag, kanske även Fummel. Detta bör definitivt gälla för "statisterna", typ Rövare#1. Men kanske bör "Bossen" få tillgång till Perfekta/Särskilda slag.
Spelarnas egna val tycker jag skall spela in, om de börjar spela "vårdslöst" tycker jag att man kan börja tillåta Perfekta/Särskilda slag. Men använda mildare utfall. Jag undviker att döda rollpersoner, om de inte är extremt vårdslösa.