För över delar av vad som sagts i Zorakin på sitone.
Fraxinus skrev:Jag tror att när (om) Zoraker helt plötsligt dyker upp som från ingenstans (eller i alla fall från det inre av Snoarskogarna...vilket är nästan samma sak) och anlägger en mindre men befäst och militärt bemannad handelsstation och hamn vid Drevedagas mynning (eventuellt vid en redan befintlig men övergiven hamn?) samt börjar idka handel med sällsynta pälsverk och värdefullt timmer i utbyte mot salt, silver och pärlor så kommer sannolikt fler än Nya Arno och dalkerna där klia sig i huvudet och undra hur det gick till. Sannolikt börjar andra länder och deras ledare och handelsmän fundera i vilken grad Zorakerna har koloniserat Snoarskogen, varifrån denna kolonisation/handelsled utgår i från, hur Zorakernas relationer och avtal med barbarerna ser ut och hur handelslederna ser ut i området.
Det är möjligt att Zorakerna temporärt allierar sig med Nya Arno och sluter avtal om handelsutbyte. OM dalkerna och Nya Arno vill ha Zorakerna på denna sidan Aidnebergen, det vill säga. Alternativt sluter man avtal med Addiaska (eftersom Kardien är i förbund med den stadsstaten). Men det är inte helt sannolikt. Zorakerna vill inte (än) hamna mitt i en militär konflikt som kan lägga den nya och ännu relativt utsatta hamnstaden (kallad Dagahamn eller Nordhamn) i ruiner.
Zorakin kommer också att försöka sluta avtal och allianser med så många barbarstammar som möjligt. Ungefär som fransmännen i Nordamerika allierade sig med Irokeserna (det så kallade six nation förbundet).
Inspirerade av detta tecknar jag ett porträtt av de Kasenu-barbarerna som Zorakerna är i kontakt med och som dominerar området runt Dreve- och Daga flod. De är inspirerade av bland andra de Irokesiska stammarna.
De barbarstammar som Zorakerna förhandlar och handlar med bildar ett förbund av stammar eller nationer totalt finns det 5 stammar i detta förbund. De är Ondaga, Ondrava, Kajaga, Seneka och Tudraga. De bildar vad man kan kalla en handels- och försvarsallians mot yttre hot som andra fientliga barbarstammar och mot svartfolk.
Deras kultur kan sägas vara matriarkaliskt. Kvinnorna anses kunna påverka växtligheten, vilket i sin tur gör att de inte bara sår och sködar, utan även äger marken och är sina storfamiljers överhuvuden. Alla byar hade ett råd. I detta råd sitter betrodda män. Dessa män är dock utsedda av kvinnorna.
Det är en jakt-, fiske och svedjebrukskultur. Männen jagar och röjer, svedjebränner och förbereder skogsmark för sådd. Därefter tar kvinnorna över. De sår och sköter om grödorna samt skördar dem när de är mogna. Både män och kvinnor fiskar i floderna. Dessa barbarstammar tror på flera gudar men de två främsta är Livets herre och Ondskans herre.
Stammarna ligger i omgivningen till Dreve- och Dagas avrinningsområden med biflöden etc. Byarna ligger gärna placerade i anslutning till vattendragen. Runt byarna löper alltid en palissad för byns försvar.
Stammarna tycks intresserade av ett handelsutbyte med Zorakin. Man går
även med på att upplåta platser för handels- och raststationer för de Zorakiska flodbåtarna men placeringarna måste godkännas av stammarna. Raststationerna får till att börja med endast ha en mindre bemanning (12-16 personer) och skyddsverk (palissad eller mur) men några större truppansamlingar vill man inte se på sitt område...om inte stammarna uttryckligen ber om det. Senare blir det kanske möjligt att enstaka raststationer tillåts växa till mindre samhällen.
Viktiga handelsvaror hos dessa stammar är pälsverk, sötvattenspärlor, lönnsirap, timmer och lergods.
Zorakerna svarar med bland annat ylle och linnetyger, tenn-, koppar- och glasföremål. Man exporterar även vardagsföremål av järn som hackor, spadar, knivar men även en del enklare vapen av stål som dolkar, handyxor (som både kan fälla träd och fiender), kortspjut, kastspjut och kortsvärd.
OM ett militärt hot mot Zorakin sedan dyker upp är det inte omöjligt att barbarstammarna tar, eller kan förmås att ta, Zorakins parti (om inte Zorakerna missbrukat stammarnas förtroende och gjort sig ovän med dem, givetvis).
Fraxinus skrev:Citat ur Aidne: "I Snoarskogen öster om Firkax lever åtskilliga mänskliga barbarstammar, kallade Kasener. De är inte jorer utan är rester av ett folk som kom hit före kejsardömet Jorpagnas tid. De joriska kejsarna härskade nominellt över området men hade i praktiken föga kontroll över de själständiga folken (OBS plural "folken"). I samband med konfluxen drabbades kasenerna mindre hårt eftersom de levde glest utspridda i de djupa skogarna. Kasenerna lever idag ungefär som sina förfäder har gjort i alla tider. Man handlar med de omkringliggande mer utvecklade folken och byter skinn mot järnföremål. Kasenkrigare blir ibland legosoldater och är kända som skickliga men odisciplinerade infanterister. De används ofta som storminfnateri vid belägringar, eftersom de är tappra och orädda. En typisk kasen är kortvuxen och senig. Han har mörkt hår och mörka ögonoch talar en dialekt avav barbarernas eget språk, kaseniskan. Han dyrkar olika naturandar och hans stam leds ofta av sin shaman (men inte alltid...min kommentar). Kasenen är oftast beväpnade med båge, kortspjut och sköld och bär läderrustning. Endast de rika och framstående har järnspetsar på sina vapen, medan de flesta får nöja sig med spetsar av sten."
Detta med järnvapen har nog ändrats något då både Svarta tornet och Zorakerna på allvar har börjat handla och förse olika stammar (folk) med varor och metallvapen. Olika stammar ställs därför mot varandra om den ena stamkoalitionen angriper den andras handelspartner.
Precis som i nordamerika där Irokeserna attackerade Sioux när de senare hade anfallit och bränt ner en fransk handelstation.
Fraxinus skrev:birkebeineren skrev:Fraxinus skrev:Hur låter det här, Birke?
Låter bra!
Fraxinus skrev:Jag överväger också att de tror på den Behornade (Kerun).
En fjärde viktig gudom är Danu/Dana/ Daga/Dagdna som är en flod och vattengudinna och även en modergudinna. Den andra källan till liv. Föreningen mellan sol och vatten/flod är källan till allt liv.
Den Behornade kan kanske kopplas till de kardiska penternas gudavärld och varelsen Mokylider som finns på Monturerna?
Angående din fjärde guddom kan man ju ana att vi letar inspiration på samma håll med tanke på att följande är skrivet om en av gudinnan Nahriguhrs många aspekter:
Diagha - Urkon, mjölken och de små barnens gudinna.

Diagha låter väldigt likt Dana/Daga/Dagdna - modergudinna, källan till allt vatten och liv.
Mikael skrev:PS I Snoarskogen lever inte bara kasenubarbarer, vilka lever i östra delen av skogen, utan även andra "barbarer": källa folkslagskartan i Aidne. De allierade stammarna kan ju vara just dessa barbarer och därmed uppstår ingen kamp om vilka som tillhör aesirdyrkan och vilka som tror på den underbara flora som Mäster Fraxinus skissade på ovan.
Fraxinus skrev:pegasus skrev:Fraxinus
Jag har för mig att det står någonting om att Häxmästaren idkar handel med barbarerna i Snoar eller att han försöker alliera sig med dem. Är det någonting som du har funderat kring.
I övrigt så kan jag tillägga att jag tycker det är kul att du blandar i Zorakin norr om Aidne-bergen.
Givetvis idkar han handel med en del av barbarstammarna i Snoarskog. Han måste få utlopp för sitt silver och guld som han bryter där uppe på sitt tvefalt förbannade gamnäste till torn. Men snoarskogen är väldigt stor och svårtillgänglig och stammarna många. De stammar som Häxmästaren handlar och förhandlar med ligger sannolikt närmare det som idag är Goiana och Svarta tornet. Det är inte otroligt att dessa stammar har sina områden i Firkaxflodens dalgångar eller snarare kanske på den östra sidan av flodens stränder och avvattningsområden. Därmed har han, om han lyckas med sin diplomati, allierade människostammar mot alverna och älvfolken i Goiana. Människor som har stor kunskap om att leva i Snoarskogen och som kanske har ett horn i sidan på älvfolken i Goiana. Vissa barbarstammar längts Firkaxfloden anser kanske att älvfolken i Goiana har fördrivit dem från sina rättmätiga hem på den västra sidan av Firkaxflodens dalar.
Dessa barbarer får således vapen och guld i utbyte mot fisk och annan mat. Och i utbyte mot allians mot älvfolken i Goiana. Men Firkaxflodens stammar har kanske sedan tidigare även varit i konflikt med folken i Daga-Dreve flodområden och Firkaxstammarnas tidiga tillgång till vapen av järn från SVarta tornet har givit dessa en fördel i de strider som utkämpats. När så Zorakerna dyker upp i Snoarskogen så får stammarna runt Daga-Dreve ökad tillgång till bättre vapen tillverkade i järn. Därmed jämnar balansen ut sig mellan barbarstammarna. Men Svarta tornet kan givetvis inte acceptera Zorakisk närvaro i Snoarskogen och absolut inte Zorakiska befästa städer mitt i Aidnebergen som dessutom effektivt skär av eventuella förbindelser med Brända jordens klan längre österut.
Den Zorkiska placeringen av de båda bergsstäderna Ickevad och Dagavall är medvetet mycket strategiskt placerade så att de ligger så långt som möjligt från Svarta tornet i väster och Brända jordens klan i öster samtidigt som de har tillgång till flodleder och passerbara bergspass för effektiv upptransport av handelsvaror och soldater. Runt städerna finns ett antal enkla vakt-, utsikts- och vårdkasetorn vars huvudskliga syfte är att tidigt kunna upptäcka eventuella trupprörelser av svartfolk i riktning mot de nya städerna.
Som jag kryptiskt nämnt tidigare (tror jag) så är Ickevad och Dagavalls placerings och grundläggande inte enbart en fråga om handel utan även politik...närmare bestämt krig. Nästa krig mot Svartfolken vill Zorakin utkämpa på sina villkor. Förhoppningsvis ansluter sig de barbarer som Zorakins handlar med och har avtal på Zorakins sida i ett sådant krig. De båda nya städerna kommer säkert att utgöra en första viktig måltavla för Svarta tornet. Men Zorakerna kommer att vara beredda. Båda städerna har mycket välrustat manskap och man kan snabbt föra fram förstärkningar via flodvägar och landsvägar i hertigdömet Inberg.
Hovmagikern och Grå eminensen i det Zorakiska hovet, Mäster Fraxinus, påstås var en av huvudarkitekterna bakom denna politik och dessa städer. Men även kungens själv har lagt en hel del tankemöda och planering i det hela.
Risken är förstås att kriget startar i Snoarskogen först/samtidigt. Barbarstammarna längst Frikax angriper Daga-Dreves stammar (eller vise versa).
Inspirationskälla är krigen mellan Frankrike och Storbrittanien respektive USA i Nordöstra nordamerikas skogsbygder under 1600-tal, 1700-tal och tidigt 1800-tal där Irokeser, Mohikaner, Huoner, Pawnees deltog på de olika europeiska "stammarnas" sidor.
Fraxinus skrev:Citat ur Aidne: "I Snoarskogen öster om Firkax lever åtskilliga mänskliga barbarstammar, kallade Kasener. De är inte jorer utan är rester av ett folk som kom hit före kejsardömet Jorpagnas tid. De joriska kejsarna härskade nominellt över området men hade i praktiken föga kontroll över de själständiga folken (OBS plural "folken"). I samband med konfluxen drabbades kasenerna mindre hårt eftersom de levde glest utspridda i de djupa skogarna. Kasenerna lever idag ungefär som sina förfäder har gjort i alla tider. Man handlar med de omkringliggande mer utvecklade folken och byter skinn mot järnföremål. Kasenkrigare blir ibland legosoldater och är kända som skickliga men odisciplinerade infanterister. De används ofta som storminfnateri vid belägringar, eftersom de är tappra och orädda. En typisk kasen är kortvuxen och senig. Han har mörkt hår och mörka ögonoch talar en dialekt avav barbarernas eget språk, kaseniskan. Han dyrkar olika naturandar och hans stam leds ofta av sin shaman (men inte alltid...min kommentar). Kasenen är oftast beväpnade med båge, kortspjut och sköld och bär läderrustning. Endast de rika och framstående har järnspetsar på sina vapen, medan de flesta får nöja sig med spetsar av sten."
Detta med järnvapen har nog ändrats något då både Svarta tornet och Zorakerna på allvar har börjat handla och förse olika stammar (folk) med varor och metallvapen. Olika stammar ställs därför mot varandra om den ena stamkoalitionen angriper den andras handelspartner.
Precis som i nordamerika där Irokeserna attackerade Sioux när de senare hade anfallit och bränt ner en fransk handelstation.
Fraxinus skrev:birkebeineren skrev:Fraxinus skrev:Hur låter det här, Birke?
Låter bra!
Fraxinus skrev:Jag överväger också att de tror på den Behornade (Kerun).
En fjärde viktig gudom är Danu/Dana/ Daga/Dagdna som är en flod och vattengudinna och även en modergudinna. Den andra källan till liv. Föreningen mellan sol och vatten/flod är källan till allt liv.
Den Behornade kan kanske kopplas till de kardiska penternas gudavärld och varelsen Mokylider som finns på Monturerna?
Angående din fjärde guddom kan man ju ana att vi letar inspiration på samma håll med tanke på att följande är skrivet om en av gudinnan Nahriguhrs många aspekter:
Diagha - Urkon, mjölken och de små barnens gudinna.

Diagha låter väldigt likt Dana/Daga/Dagdna - modergudinna, källan till allt vatten och liv.
Mikael skrev:Fraxinus skrev:Citat ur Aidne: "I Snoarskogen öster om Firkax lever åtskilliga mänskliga barbarstammar, kallade Kasener. De är inte jorer utan är rester av ett folk som kom hit före kejsardömet Jorpagnas tid. De joriska kejsarna härskade nominellt över området men hade i praktiken föga kontroll över de själständiga folken (OBS plural "folken"). I samband med konfluxen drabbades kasenerna mindre hårt eftersom de levde glest utspridda i de djupa skogarna. Kasenerna lever idag ungefär som sina förfäder har gjort i alla tider. Man handlar med de omkringliggande mer utvecklade folken och byter skinn mot järnföremål. Kasenkrigare blir ibland legosoldater och är kända som skickliga men odisciplinerade infanterister. De används ofta som storminfnateri vid belägringar, eftersom de är tappra och orädda. En typisk kasen är kortvuxen och senig. Han har mörkt hår och mörka ögonoch talar en dialekt avav barbarernas eget språk, kaseniskan. Han dyrkar olika naturandar och hans stam leds ofta av sin shaman (men inte alltid...min kommentar). Kasenen är oftast beväpnade med båge, kortspjut och sköld och bär läderrustning. Endast de rika och framstående har järnspetsar på sina vapen, medan de flesta får nöja sig med spetsar av sten."
"Jag tror att den lärde författaren av ovanstående citat saknade förmågan att skilja på de olika folken i Snoarskogen. Om man läser detta tillsammans med broder ÄS av Aidnes etnicilogiska kartor över Aidne, så finner man att alla nordaidniska folk öster om Goiana inte tillhör den i huvudsak narguriska folkgruppen Kasener, utan att även äldre folk som sannolikt invandrade före både jorer och nargurer."
Broder Hans af Lo ger sig in i en infekterad diskuss på tehuset "Tja - Bättre Blir Det Icke!" i Pendon nära Lycéet. (Tehuset drivs av halvlängdsmannafamiljen Wredeskrål.)
Fraxinus skrev:Jag är också av uppfattningen att det mycket väl kan finnas fler folkgrupper än Kasener-Narguer i Snoarskogen. Jag anser att folk som är närmare besläktade med Penter och Pamper mycket väl kan finns i området. Eftersom det är en undanskymd och svårtillgänglig del av världen och eftersom de flesta vetenskapsmännen hellre sitter hemma i varma kammaren och kokar ihop mer eller mindre plausibla (och vansinniga teorier) så har man bland befolkningen i allmänhet i omkringliggande länder buntat i hop alla folken i Snoarskogen under epitetet "Kasene-barbarer".
-"Man förstår ändå inte vad de dära skogsfolken säger! De babblar allihop på med ett obegripliga munläder, lever i lika lusiga hyddor och har en massa olika konstiga seder. Ibland förstod inte ens vår tolk vad de sa! Ständigt för de krig mot varandra också! De är barbarer allihop!"
Köpman som passerat östra Snoarskogen på sin väg från Klomellien till östra Zorakin.