Jag tycker konfluxerna är intressanta, och det skulle i princip vara intressant att ytterligare specificera dem alla.
Mina tankar om 1:a konfluxen är som följer (har tagit bort vissa kopplingar till "nutida" länder & platser i Ereb, eftersom Ereb de facto inte fanns när 1:a konfluxen inträffade :
Altors (världens) äldre tid var problematisk…Världen var ung och ny. Vulkaner dominerade landskapet. Elementen härjade fritt. De som innebodde Ereb var främst Drakar, elementarvarelser och diverse andra varelser av magisk natur.
Av dessa var Drakarna de högst stående och intelligentaste varelserna. De hade förmågan till social interaktion, självständigt handlande och skapande, och var väl bevandrade i Multiversums uppbyggnad samt magi. Dessutom var de ärelystna…
Vid ett Drakråd enades de främsta drakarna, om att man inte längre ville vara underkastade gudarna. Man började i hemlighet konstruera vapen och artefakter, som skulle hjälpa dem i kriget.
Nu upptäcktes planerna innan alla drakarna var samlade. Gudarna angrep de drakar som vaktade artefakterna, när de var samlade. Uppgörelsen blev fruktansvärd och skoninglös. En yta, ungefär motsvarande östra Ereb, lades i aska, totalt förödd av drakeld, lava och gudamagi…Gudarna avgick med segern, och artefakterna förstördes, beslagtogs eller försvann. Etin själv såg den fruktansvärda förödelsen, och steg ned till Altor, och förändrade världen…
Kontinenter vräktes ner i havet eller omvandlades, och nya steg upp i dess ställe. Fysikens och magins lagar gjordes om i grunden. Gudarnas värld separerades från människornas värld. Från och med nu höll gudarna till på ett annat plan, medan övriga varelser fanns kvar fysiskt på Altor. Många drakar förvisades ut i Multiversum och de övriga berövades sina mäktigaste förmågor och magi. Aldrig mer skulle drakarna kunna utmana gudarna.
Detta var den Första Konfluxen, i Altors Historia. Fler skulle följa, men aldrig någon så kraftig. Ty här förändrades kontinenters utseende och naturlagar skapades om…
Ett fåtal drakar är de enda varelser som överlevde den Första Konfluxen. Den nu kraftfullaste draken, av dem som överlevde, är Alad-Arch (den vita draken fr bl a Barbia).
Varför överlevde vissa drakar? Kanske var det drakar som var trogna gudarna, eller så missade gudarna att utplåna de minsta & svagaste drakarna, och med tiden växte de till sig och blev kraftfulla och mäktiga. Kanske bär vissa med sig sitt hat mot gudarna ända in i vår tid?
I alla fall tycker jag att det är intressant med att någon ras eller något minne finns kvar i världen, från tiden före den första konfluxen. Jag har valt drakarna som ras, av två anledningar:
- Urgamla drakar kan bli 10.000 år gamla, vilket råkar vara den tidsangivelse vi har för 1:a konfluxen
- Drakar är betydligt intressantare varelser än "elementarvarelser", som är den enda andra ras som vi vet bebodde Altor innan den 1:a konfluxen.