Gällande stridsmoral har jag endast använt reglerna i EDD som de flesta regler är tämligen begränsade i sin omfattning. Dock har jag alltid undantaget rollpersonerna och viktiga motståndare.
Om man vore duktig så skulle man konstruera mer ingående riktlinjer på fördelar och nackdelar. Jag kan tänka sig iniativbonus, viss skadereducering för överlägsen moral och minus på vapenfärdigheter och vissa grundegenskaper på den förlorade sidan. Dock har jag aldrig gjort detta.
Vilken Keegans böcker är du läser? Jag har själv endast läst delar Face of Battle (om Agincourt).
Moral
Re: Moral
Det här är inte direkt svaret du är ute efter, men jag skulle säga att det är inbakat i färdighetsvärdet. Det är ju ändå (liksom andra rollspelssystem) ett abstrakt system där du kan tolka in vad som helst. Om du tycker moralen är viktig, så börja använd dig av det i stridsbeskrivningar. I fältslag behöver inte folk dö, utan de kan fly istället. En motståndares missade parering kan exempelvis förklaras som en distraktion när någon av dennas kamrater dör som rollpersonen i sin tur utnyttjar.Sopodlare skrev:Hur gör ni med detta?
Sitter just nu och läser Keegans bok om krig och kultur och för varje strid han tar upp så verkar det som att moralen fäller avgörandet.
Hur avspeglar ni detta då ni spelar rollspel?
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Sopodlares inlagg finns kvar citerat i Rickards svar, men också i en helt egen tråd aven den kallas Moral (som formodligen lampligast att ta bort nu ).Spelknepe skrev:Haha, jag tror att Sopodlarens inlägg är helt borta. Så du får nog be honom snällt att skriva om...
Enklaste sättet att flytta ett inlägg är fortfarande copy/paste.
De fyra adminknapparna längst ner gäller för hela tråden som helhet. =)
Kommer droja innan jag vågar mig på de dar adminknapparna igen.
