Placering av gamla äventyr i EB?
Placering av gamla äventyr i EB?
Här kan folk posta sina tankar och förslag på var man kan placera gamla äventyr som tillkom innan Ereb Altor helt utformades. Vissa lade de de dock dit i efterhand verkar det som.
Skönheten och Odjuret: Enligt Aidnekartan ligger sjön Anja i Aidnebergen och enligt boken om Aidne så verkar Karlsorden vara en orden inom Lysande Vägen.
Havets Vargar: Själv har jag placerat denna med utgångspunkt i Sigsdahl eller någon annan stans i Jorduashur och resmålet är Magilre och därmed integrera den i Ereb.
Marsklandet är placerat vid kusten i nordvästra Kardien på Aidnekartan.
Vart skall dessa placeras anser ni?:
Dödens Väg (Utspelar sig i Lamanien, en pre-Ereb Altor land)
Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta.
Sakath Hans Gravvalv
Spindelkonungens Pyramid
Svart Duell (Syrtanbukten?)
Tvillingbergen
Dimön
Rösten från Forntiden
Jeraz
Novastenen
Djupets Fasor
Skönheten och Odjuret: Enligt Aidnekartan ligger sjön Anja i Aidnebergen och enligt boken om Aidne så verkar Karlsorden vara en orden inom Lysande Vägen.
Havets Vargar: Själv har jag placerat denna med utgångspunkt i Sigsdahl eller någon annan stans i Jorduashur och resmålet är Magilre och därmed integrera den i Ereb.
Marsklandet är placerat vid kusten i nordvästra Kardien på Aidnekartan.
Vart skall dessa placeras anser ni?:
Dödens Väg (Utspelar sig i Lamanien, en pre-Ereb Altor land)
Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta.
Sakath Hans Gravvalv
Spindelkonungens Pyramid
Svart Duell (Syrtanbukten?)
Tvillingbergen
Dimön
Rösten från Forntiden
Jeraz
Novastenen
Djupets Fasor
Senast redigerad av Krille den 2008-08-13 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Mina personliga varianter och källor:
Skönheten och Odjuret: I Zorakin (officiellt)
Havets Vargar: Från Halle till västra Morëlvidyn, (Nedbrunna Fatburen: också Jorduashur, på Svalörana eller söder om Halle i byn Ydala .
Marsklandet är placerat vid kusten i nordvästra Kardien på Aidnekartan.
Dödens Väg (Utspelar sig i Lamanien, en pre-Ereb Altor land): Mefimors sjös östkust.
Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta. Akrogal (tror nästan vi enats om det på forumet?)
Sakath Hans Gravvalv : Erbulasbergen
Spindelkonungens Pyramid : Efaros öken.
Svart Duell: (Syrtanbukten?) Edited: utanför kusten strax norr om Berendien(enl första Erebkartan i Sink 14) utnför kusten strax norr om Hynsolge (enligt mig att föredra), alternativt utanför Goiana eller Ljusnas kust...om där finns ett alvrike?.
Tvillingbergen: ?
Dimön och Skelettbyns hemlighet: Inmark i Kardien
Rösten från Forntiden: Faltrax enligt äventyret.
Jeraz : Krun enligt förslag på forumet
Novastenen : I vildmarken mellan Jorpagna och Zorakin, norra delarna.
Djupets Fasor och Den stulna elefanten: väster om Mastika Agga
Krugal Svylses: Inmark
Edelfara: Zorakin
Gripeborgs hemlighet: Aidne?
Dåligt Vatten: Aidne? Caddo? Jorpagna?
Den Eingreenska borgen: Zorakin? Magilre?
Det Höga Tornet: Kardbergen mellan Alerien och Palinor.
Auktionen: Kaphalt i Ransard
Harpyornas Näste: Västra Kopparhavet
+ ett antal andra som av källorna tydligt placerats i Ereb eller Jih-pun.
nått sånt har det blivit genom åren...
Skönheten och Odjuret: I Zorakin (officiellt)
Havets Vargar: Från Halle till västra Morëlvidyn, (Nedbrunna Fatburen: också Jorduashur, på Svalörana eller söder om Halle i byn Ydala .
Marsklandet är placerat vid kusten i nordvästra Kardien på Aidnekartan.
Dödens Väg (Utspelar sig i Lamanien, en pre-Ereb Altor land): Mefimors sjös östkust.
Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta. Akrogal (tror nästan vi enats om det på forumet?)
Sakath Hans Gravvalv : Erbulasbergen
Spindelkonungens Pyramid : Efaros öken.
Svart Duell: (Syrtanbukten?) Edited: utanför kusten strax norr om Berendien(enl första Erebkartan i Sink 14) utnför kusten strax norr om Hynsolge (enligt mig att föredra), alternativt utanför Goiana eller Ljusnas kust...om där finns ett alvrike?.
Tvillingbergen: ?
Dimön och Skelettbyns hemlighet: Inmark i Kardien
Rösten från Forntiden: Faltrax enligt äventyret.
Jeraz : Krun enligt förslag på forumet
Novastenen : I vildmarken mellan Jorpagna och Zorakin, norra delarna.
Djupets Fasor och Den stulna elefanten: väster om Mastika Agga
Krugal Svylses: Inmark
Edelfara: Zorakin
Gripeborgs hemlighet: Aidne?
Dåligt Vatten: Aidne? Caddo? Jorpagna?
Den Eingreenska borgen: Zorakin? Magilre?
Det Höga Tornet: Kardbergen mellan Alerien och Palinor.
Auktionen: Kaphalt i Ransard
Harpyornas Näste: Västra Kopparhavet
+ ett antal andra som av källorna tydligt placerats i Ereb eller Jih-pun.
nått sånt har det blivit genom åren...

Senast redigerad av Mikael den 2008-03-25 10:50, redigerad totalt 2 gång.
Krugal Svylses: Inmark
Gripeborg: Aidne?
Dåligt Vatten: Aidne? Caddo? Jorpagna?
Den Eingreenska borgen: Zorakin? Magilre?
Det Höga Tornet: Kardbergen mellan Alerien och Palinor.
Auktionen: Kaphalt i Ransard
Harpyornas Näste: Västra Kopparhavet
Dessa äventyr känner jag inte till. Är dessa publicerade i Sinkadus?
"Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta. Akrogal (tror nästan vi enats om det på forumet?). "
Akrogal? Hmm det har jag inte tänkt på. Stämmer kanske inte riktigt med miin syn på Akrogal (mer Conan Barbaren och Gengis Khan stuk) men det löser en hel del problematik att placera äventyret där!
"Sakath Hans Gravvalv : Erbulasbergen" . Var ligger dessa?
Gripeborg: Aidne?
Dåligt Vatten: Aidne? Caddo? Jorpagna?
Den Eingreenska borgen: Zorakin? Magilre?
Det Höga Tornet: Kardbergen mellan Alerien och Palinor.
Auktionen: Kaphalt i Ransard
Harpyornas Näste: Västra Kopparhavet
Dessa äventyr känner jag inte till. Är dessa publicerade i Sinkadus?
"Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta. Akrogal (tror nästan vi enats om det på forumet?). "
Akrogal? Hmm det har jag inte tänkt på. Stämmer kanske inte riktigt med miin syn på Akrogal (mer Conan Barbaren och Gengis Khan stuk) men det löser en hel del problematik att placera äventyret där!
"Sakath Hans Gravvalv : Erbulasbergen" . Var ligger dessa?
Senast redigerad av Krille den 2008-08-13 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Lamanien (Dödens Väg) Blir på Jorpagnas västkust då antar jag? Jag har funderat på västra Kopparhavet, Samkarna= Norr om Melukha.birkebeineren skrev:Dodens vag: Jorpagna
Novastenen: Jorpagna
Djupets Fasor och Den stulna elefanten: Nostratiet ("Ishavet" kan vara Mefamirs sjo och urgrottorna ligga under Morkerbergen)
Känner inte till Nostratiet. Ligger alltså mellan Mörkrets Berg och Mefamirs Insjö? Hade tänkt att Lamanien skulle ligga på östra sidan av Mefamir enligt tipps ovan.
Själv har jag tänkt att Magilre kanske borde fungera istället för Morelvidyn. Eftersom jag tänkt utveckla Halle lite åt ett anant håll än hur Kaupang ser ut så tror jag jag flyttar Kaupang(nman kan bytas ut då det inte har klingar så väl) till antingen Sigsdal eller västra Nordahl. Landet är ganska feodal-europeiskt, nordmännen har tidigare plundrat där, namnen är ganska medelhavsinspirerde med en spansk-italiensk klang och ansvtåndet är inte allt för långt. (Plus massa nordmän i stird med magillerska riddare på framsidan av Magilre modulenMikael skrev:Mina personliga varianter och källor:
Havets Vargar: Från Halle till västra Morëlvidyn, (Nedbrunna Fatburen: också Jorduashur, på Svalörana eller söder om Halle i byn Ydala .

Novastenen
Jag lät Novastenen utspela sig i Trakorien på ön Palamux (självklart med en del justeringar). Draken höll till i bergen kring norra Nastrol, gravkammaren låg utanför Fontra Cilor och själva Fontra Cilor var platsen där borgen låg.
Sedan lät jag äventyrarna ta sig genom Gremskporten in i Kargom eftersom det var där "Dingheimul" hade sitt gömställe.
Sedan lät jag äventyrarna ta sig genom Gremskporten in i Kargom eftersom det var där "Dingheimul" hade sitt gömställe.
Vi spelade för några helger sedan Mäster Anders äventyr Galtevår, då placerat i södra vid bergen i södra Orghin. Det var kul, speciellt högtidsdagarna i Haven uppskattades av spelarna! Naturligtvis fick det "tweekas" och med skohorn passas in i Ereb, men det fungerade. En speciell händelse var när jag lät Istrollen vara så blödiga som troll kan vara i trudvang. Hjältarnas hjärtan grät när de såg hur ynkligt ledsen och rädd istrollet blev efter sin brors hastiga bortgång och var nära att besluta sig för att befria sin fånge innan han offrades av byprästen, men de lät knogarna vitna kring yxskaften och grät inombords istället. Så lyckat, tack anders!
Jag har inte mina gamla Sinkadus längre, men jag kommer ihåg att jag modifierade ett Jack Uppskäraren äventyr, skrivet för Shock, förstås. Jag lät spelarna uppleva och lösa mysteriet i Kandra. Londons East End blev Kandras fattigkvarter och den Indien-inspirerade pensionerade kolonial-översten blev till en f.d. äventyrare med erfarenheter från Jih-Pun.
Det blev väldigt lyckat, faktiskt.
Det blev väldigt lyckat, faktiskt.
det där kan ju bli intressant.. Chock är väl mycket likt DoD-reglerna vill ja minnas?Albrekt skrev:Jag har inte mina gamla Sinkadus längre, men jag kommer ihåg att jag modifierade ett Jack Uppskäraren äventyr, skrivet för Shock, förstås. Jag lät spelarna uppleva och lösa mysteriet i Kandra. Londons East End blev Kandras fattigkvarter och den Indien-inspirerade pensionerade kolonial-översten blev till en f.d. äventyrare med erfarenheter från Jih-Pun.
Det blev väldigt lyckat, faktiskt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Ja, när de kom ut på 80-talet, var D&D, Shock och Mutant mer eller mindre identiska, vill jag minnas.
Modifikationen var definitivt inte speciellt arbetskrävande. Det handlade mest om att placera saker och ting på Kandra kartan, och att sedan byta ut Indiska vakter, vapen och monster (en demon) mot liknande från Jih-Pun.
Modifikationen var definitivt inte speciellt arbetskrävande. Det handlade mest om att placera saker och ting på Kandra kartan, och att sedan byta ut Indiska vakter, vapen och monster (en demon) mot liknande från Jih-Pun.