Äventyr i Ereb
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Äventyr i Ereb
Jag håller för närvarande på med en samling kortare äventyr av skiftande karaktär som utspelar sig på olika platser runtom i Ereb. Tanken är att de flesta äventyren ska utspela sig i länder/trakter som inte figurerade så mycket i de gamla köpäventyren från ÄS, t ex Klomellien, Mirel, Palinor, Nargurs skogar och Krun.
Det första äventyret/scenariot har jag tänkt att kalla för "En mördares anlete", ett klassiskt "who done it?", med "det låsta rummet" som komponent. Äventyret är tänkt att utspela sig på ett värdshus längs med någon karavanled. Naturligtvis är värdshuset fullt med skumrask och illvilliga konkurrenter.
En annan idé jag har är "Daunersällskapet". Historiens "The Donner party" i Drakar och Demoner-tappning, alltså. Naturligtvis går allt åt pipan när sällskapet (kanske köpmän eller nåt?) försöker sig på en snabbare väg genom en otillgänglig bergskedja. Ska nog smyga in en likätarepedemi och lite influenser från "Ravenous" i det hela.
"Jaggracks öga" blir nog lite klassiskt röj i gamla kryptor när äventyrarna utforskar ön Diamor i Klomellien. Antingen det, eller så gör jag något med Dimmiga dalen istället.
Tråden om Mirel är också väldigt inspirerande, så antagligen kommer jag att försöka knåpa ihop något som utspelar sig där också.
Det första äventyret/scenariot har jag tänkt att kalla för "En mördares anlete", ett klassiskt "who done it?", med "det låsta rummet" som komponent. Äventyret är tänkt att utspela sig på ett värdshus längs med någon karavanled. Naturligtvis är värdshuset fullt med skumrask och illvilliga konkurrenter.
En annan idé jag har är "Daunersällskapet". Historiens "The Donner party" i Drakar och Demoner-tappning, alltså. Naturligtvis går allt åt pipan när sällskapet (kanske köpmän eller nåt?) försöker sig på en snabbare väg genom en otillgänglig bergskedja. Ska nog smyga in en likätarepedemi och lite influenser från "Ravenous" i det hela.
"Jaggracks öga" blir nog lite klassiskt röj i gamla kryptor när äventyrarna utforskar ön Diamor i Klomellien. Antingen det, eller så gör jag något med Dimmiga dalen istället.
Tråden om Mirel är också väldigt inspirerande, så antagligen kommer jag att försöka knåpa ihop något som utspelar sig där också.
-
- Caddisk Bågskytt
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 2007-05-30 05:09
- Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums
Underbart!
Varför stanna där!? Med boxar och utgåvor brukar det följa med äventyr, i en perfekt värld kan folk i sverige som idag inte spelar DoD ta upp rollspelet igen - Då behövs nybörjaräventyr eller iallafall äventyr som inte behöver vara 100 sidor och innehålla invecklade persongallerier, superkluriga twister osv. Precis som Skönheten och Odjuret (vem minns inte Telak =) )
Instämmer med föregående talare - Hurra!!
Varför stanna där!? Med boxar och utgåvor brukar det följa med äventyr, i en perfekt värld kan folk i sverige som idag inte spelar DoD ta upp rollspelet igen - Då behövs nybörjaräventyr eller iallafall äventyr som inte behöver vara 100 sidor och innehålla invecklade persongallerier, superkluriga twister osv. Precis som Skönheten och Odjuret (vem minns inte Telak =) )
Instämmer med föregående talare - Hurra!!
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Ja, hade tänkt något liknande. Ett värdshus någonstans mellan Mastika Agga och Nidapasset, längs någon karavanrutt.
Den tänkta karavanrutten från Trasimos byar upp till Timmerstaden, går den genom Nargurs skogar, eller på öppen mark väst om dem, Birkebeineren?
Ett värdshus i en av Trasimos byar kanske vore det mest logiska, men helst ser jag att värdshuset är såpass isolerat att antalet misstänkta kan bli överskådliga för spelarna.
Den tänkta karavanrutten från Trasimos byar upp till Timmerstaden, går den genom Nargurs skogar, eller på öppen mark väst om dem, Birkebeineren?
Ett värdshus i en av Trasimos byar kanske vore det mest logiska, men helst ser jag att värdshuset är såpass isolerat att antalet misstänkta kan bli överskådliga för spelarna.
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Karavanrutten från Trasimo leder genom skogarna, ansluter till leden från Nidapasset och går upp till Timmerstaden och Babor. Den kommer att synas på en uppdatering av kartan så småningom.Grisodlar'n skrev:Ja, hade tänkt något liknande. Ett värdshus någonstans mellan Mastika Agga och Nidapasset, längs någon karavanrutt.
Den tänkta karavanrutten från Trasimos byar upp till Timmerstaden, går den genom Nargurs skogar, eller på öppen mark väst om dem, Birkebeineren?
Ett värdshus i en av Trasimos byar kanske vore det mest logiska, men helst ser jag att värdshuset är såpass isolerat att antalet misstänkta kan bli överskådliga för spelarna.
Så som jag tänker mig Nargur så lär det inte finnas någon civilisation utover vrålande barbarer, skarpslipade yxor och illasinnade svartblod inne i själva skogarna, så for att få lagom isolation kan kanske värdshuset ligga mellan några av Trasimos byar, exempelvis en bit utanfor Idahborg på vägen mot Nya Amawhine?
Vore kul med ett äventyr här, har inte alls utvecklat området klart så ditt värdshus skriver jag gärna in i texten!

- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Då placerar jag värdshuset någonstans utanför Idhaborg (på väg mot Nya Amawhine) som du föreslog. Måste komma på något bra namn på värdshuset som kanske anknyter till trakterna (arbetsnamnet är det tråkiga namnet "Stormlyktan").birkebeineren skrev: Karavanrutten från Trasimo leder genom skogarna, ansluter till leden från Nidapasset och går upp till Timmerstaden och Babor. Den kommer att synas på en uppdatering av kartan så småningom.
Så som jag tänker mig Nargur så lär det inte finnas någon civilisation utover vrålande barbarer, skarpslipade yxor och illasinnade svartblod inne i själva skogarna, så for att få lagom isolation kan kanske värdshuset ligga mellan några av Trasimos byar, exempelvis en bit utanfor Idahborg på vägen mot Nya Amawhine?
Vore kul med ett äventyr här, har inte alls utvecklat området klart så ditt värdshus skriver jag gärna in i texten!
De höglandspartier/bergsknallar man ser på kartan i närheten av , har du tänkt att de ska ha några speciella namn?
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Jag har alltid haft problem med hur värdshusen ska se ut och kännas. Jag vill ju att det ska vara lite olika känsla beroende på vart de finns. Till exempel ska det vara skillnad på de som finns i stora städer och de på landsbyggden.
Hur möblerar man ett värdshus? Ska man ha med sovsalar? Ska man ha stall, någon form av jordkällare?
Hur brukar ni göra?
Hoppas man får se ditt värdshus Grisodlarn
Hur möblerar man ett värdshus? Ska man ha med sovsalar? Ska man ha stall, någon form av jordkällare?
Hur brukar ni göra?
Hoppas man får se ditt värdshus Grisodlarn
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Strålande!Grisodlar'n skrev:Då placerar jag värdshuset någonstans utanför Idhaborg (på väg mot Nya Amawhine) som du föreslog. Måste komma på något bra namn på värdshuset som kanske anknyter till trakterna (arbetsnamnet är det tråkiga namnet "Stormlyktan").
De höglandspartier/bergsknallar man ser på kartan i närheten av , har du tänkt att de ska ha några speciella namn?

Elbisiska högåsbergen tror jag blir navnet på denna topografiska företeelse (lagom flexibelt då jag inte helt tänkt klart området). Låter det bra?
Gillade förresten "Lyktgubben"!
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Jo, du kommer att få se värdshuset. Ska bara få till kartan så lägger jag upp det här. Har börjat om från scratch.orville skrev:Jag har alltid haft problem med hur värdshusen ska se ut och kännas. Jag vill ju att det ska vara lite olika känsla beroende på vart de finns. Till exempel ska det vara skillnad på de som finns i stora städer och de på landsbyggden.
Hur möblerar man ett värdshus? Ska man ha med sovsalar? Ska man ha stall, någon form av jordkällare?
Hur brukar ni göra?
Hoppas man får se ditt värdshus Grisodlarn
Generellt sett brukar jag ha lägre standard på de värdshus som ligger i mindre byar och i utbygd, dvs inga "lyxiga" stenhus med glasfönster, privata bås och många enkelrum/dubbelrum.
Stall och jordkällare som du nämnde bör ju finnas. På landsbygden tänker jag mig att bottenvåning tas upp av ett stort skänkrum utan krusiduller, mestadels långbord och kanske t om stampat jordgolv. Om det inte finns ett kök så bereds maten vid en härd i skänkrummet.
Just i det här fallet kan jag inte ha endast sovsalar, utan måste ha några enkelrum (eftersom ett mord ska vara huvudstoryn). Det är svårt att få till "det låsta rummet" om alla sover i en stor sovsal.
Elbisiska högåsbergen låter bra, Birkebeineren!
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Jo, det skulle vara riktigt häftigt, men kan vara knepigt att få till utan att gärningsmannen använder sig av magi (vilket var min tanke, i enlighet med reglerna för "det låsta rummet"-genren). Gift som sipprar ned längs en tråd från övervåningen rakt ned i offrets mun är en lösning, men lite väl känd metod. Ska spåna vidare.Regil skrev:Men, hur coolt blir det inte om alla sover i sovsal (dock med draperier för de enskilda bäddarna) och mördaren sedan slår till mitt i natten utan att någon hör ett knyst! Ingen märker något förrän sen morgon när folk börjar undra varför den döde aldrig kommer upp...
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1464
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås