Andy skrev:Om man tar Sagas regler som kärna och sedan ska Ereb Altorifisera dom vilka versioner av Drakar & Demoner regler ska man kika på?
Inga av Drakar och Demoner-reglerna följer egentligen andan i Ereb Altor något. Ok, det kan följa i den mån att Ereb är standardfantasy och BRP-systemet är standard. DoD 91 gjorde att det endast fanns (i princip) tre olika typer av yrken, krigare, tjuvar och magiker, och det formade visserligen världen. Om man ska titta på alla DoD-äventyr handlar de flesta om ett magiskt föremål på något sätt.
Där har vi med andra ord också något som regelsystemet borde utgå från. Hur magi och magiska föremål påverkar världen. Sedan skulle jag vilja se lite mer ereb altoriska saker i regelsystemet, där man förklarar exempelvis färdigheter med anekdoter ur olika erebiska företeelser, typ Teologi med att munkarna från Lysande vägen kan utföra välsignelser eller Smyga med att det är något många lär sig via lekar när man är yngre. Färdigheter borde ha en lista på de språk(familjer) som finns i Ereb Altor, typ att vargmännens språ heter khâdrash. Det jag gillade bäst med Saga var just nackdelen alkoholist som förklarade att alkoholism var vanligt i världen (som vi definierar den idag) då man inte drack vatten utan vin eller öl till maten. Det färgar direkt hur världen är.
Sedan tycker jag att ett vettigt namn på systemet hade varit Ereb Altors Saga.

(likadant för Trudvang, faktiskt.)