För det första - Underbar stadskarta!!! och wow vad enorm staden är =) Angående krigsföring och murar - Det vore högst osannolikt att muren förlorat sitt försvarssyfte då det dels finns interna konflikter i Erebos sedan länge, intensifierad piratverksamhet allt närmre Erebos farvatten och dels, som du säger, Felicien. Erebos har heller inte världens absolut bästa förhållande till resterande granländer så det vore helt enkelt dumt att spara in på muren i synnerhet med tanke på vilka resurser som läggs på marina sidan.Adragoor skrev:Erebosierna är nog intresserade av krigföring, men då är nog främst konflikten med Felicien på tapeten och det är ett krig som alldeles säkert främst kommer att utkämpas till havs. Femhusrådet kanske inte har sett det ekonomiskt försvarbart att renovera den gamla södra muren från Sagrin Erövrarens tid ännu.Snibben skrev:Eller vad sägs om att muren har förlorat sitt försvarsyfte då Erbosierna inte längre är intresserade av krigföring. Istället har man slagit upp muren och utvidgat staden. Muren fungerar idag istället som en tullmur och man har därför satt upp ett plank utanför de nyare delarna för att kontrollera tullarna.En enkel pallisad eller jordvall är absolut en idé...
Annars tycker också jag att det var en bra karta men undrar vad de stora inhäggnade områdena är bra för?
Som sagt är mitt förslag att de öppna områdena är fårhagar och odlingsmark. Att ha odlingsmark innanför murarna kan ha varit viktigt för ett par hundra år sedan i händelse av en längre belägring när ständiga stridigheter pågick mellan olika erebosiska stormän. Idag har denna mark inte lika mycket syfte, men folk har varit ovilliga att ge upp sina ärvda utspridda tegar...
Vad som kan finnas utanför stadsmurarna nämns faktiskt i en av artiklarna (som jag i skrivande stunde ej har framför mig), men det är mycket sparsamt med odlingar och betesmarker om jag ej minns fel. Fiskeriverksamhet pågår dock.
Återkommer med vad artikeln säger exakt.
Fortsätt gärna diskutera, det ger massor av goda idéer. Exempelvis kan det grunnas på hur halvlängdsmän, ankor och dvärgar passar in i stadsbilden då de t.om har egna avskiljda kvarter. Eller hur konflikter undviks och handel kan vara så enormt lukrativ när det är samlingsplats för så många nationaliteter. (Även om Gringul fortfarande är större på den potäten). Hur det kan finnas så väldigt många handelshus trots att femhusrådet har sån makt att kväva dem alla och ta över deras affärer.
Gringul är överhuvudtaget ett litet mysterium, knappt ingen text om staden förutom hänvisningar till hur mycket större den är, världens bästa fäktakademi och lite om hur byggnader i allmänhet ser ut.
Nattedags och ny politisk strid imorgon =) (Känns som jag håller på att vinna kampen!! ..ska inte ropa hej dock