Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:Jag har lite planer på att göra en helt ny spelarkarta över Caddo istället för att uppdatera den gamla... Den kommer isf att bli i A3-format och vara rätt detaljerad med namn på alla kantoner. Jag hade också gärna fyllt ut kartan med massor av köpingar och småbyar. Själv gillar jag den typen av kartor... Hade någon annan gillat det?

:D O ja! Glöm bara inte att sätta ut alla byar och köpingar som nämts i texten... Det har blivit en del vid det här laget.

PS. Toppenjobb med ordlistan!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Jag har lite planer på att göra en helt ny spelarkarta över Caddo istället för att uppdatera den gamla... Den kommer isf att bli i A3-format och vara rätt detaljerad med namn på alla kantoner. Jag hade också gärna fyllt ut kartan med massor av köpingar och småbyar. Själv gillar jag den typen av kartor... Hade någon annan gillat det?
Gör en ny men ta inte bort den gamla. Älskar gamla plåttriga kartor full med knappt läsliga bynamn. (Köpte boken Bilder av Världen idag! :) )
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor: Mig behöver du inte ens frågar. Älskar kartor av alla de slag! Så plottriga som möjligt!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ha! Jag har blivit dalkisk landsprofet! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

anders skrev: Och här kommer några äventyrsuppslag till Caddo. Kom med konstruktiv kritik, då dessa kommer att inkluderas i PDFen...
Bra äventyrsfrön! Och många. Man blir så bortskämd så jag skulle gärna se ett eller två uppslag lite mera utvecklade.
Kanske slå ihop två eller fler av de små till nåt mera komplext? Kanske det tex är de aidniska solriddarna som plundrat i Bargossas namn (med avsikt att piska upp en konflikt mellan Caddo och Morelwidyn/pirater ??), eller kanske det är Hemaquiel-profeten Uddio som rör om i vulkanen för att få folk att lyssna.

En riktigt maffig kampanj med Zorakien-Caddo-konflikten finns det ju nästan redan alla ingredienser för.

Ser fram emot mera :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:...och ännu ett par:

• Stadsvakten i Arno behöver hjälp att infiltrera tjuvgillet i hamnen för att komma åt dess ledare. Rollpersonerna anlitas som utomstående för att ta reda på vad som är i görningen och vem som leder gillet. Väl där upptäcker rollpersonerna att gillet är involverad i underjordiska alkemism-skolor, som inte bara utbildar folk inom den alkemiska magiskolan, utan också framställer elixir som säljs på svarta marknaden. Detta är minst sagt olagligt på Caddo, och rollpersonerna har plötsligt upptäckt en rikstäckande syndikat. Men var ligger huvudkvarteret, och vem är ledaren för denna underjordiska verksamhet? Ju mer rollpersonerna gräver desto högre upp i samhällsskikten kommer de. Det verkar som att det t.o.m. finns falanger inom riksrådet som vill göra alkemi lagligt på Caddo.

• En storm härjär utanför Caddos kust och en mindre flotta med skepp tillhörande den aidniska Solriddarorden lyckas halvt sönderslagna rädda sig i land. De skeppsbrutna solriddarna är nu på högst osäker mark. Snabbt måste de ta sig härifrån och de har inte råd till att förlora sina skepp som innehåller dokument och reliker som är ytterst viktiga för Ekeborg. I närheten ligger en köping vid namn Penikio som otroligt nog ett skeppsvarv. Solriddarna mer eller mindre ockuperar det lilla samhället och börjar reparera sina skepp. Det tar inte lång tid innan Arno är underrättat och inser att de har ett mycket stort problem, en stor militär styrka tillhörande inte bare en främmande makt utan även direkt underlydande exarken i Ekeborg... Rollpersonerna kan representera riksrådet och exarken i Arno, och således få i uppdrag att antingen förhandla med solriddarna (inte det lättaste!) eller avväpna dem. I vilket fall är detta en mycket känslig politisk situation som lätt kan antända och explodera. Alternativt var rollpersonerna ombord på de förlista skeppen, och försöker så snabbt som möjligt reparera dem och ta sig till Ekeborg. De har då både den upprörda befolkningen i köpingen och Arnos utsända soldater att tampas med.


Nu finns det bara två äventyrsuppslag till som jag vill inkludera, och det är:
- Handelhuskonflikt
- Konflikten mellan Zorakin och Caddo (dalkiska missionärer på fastlandet)

Idéer om hur rollpersonerna kan vara involverade i dessa?
Zorakien-Caddo är ett getingbo som heter duga. Persongalleri:

Zorakisk kung-vill absolut inte ha konflikt med Caddo då det skulle störa hans intäkter.

En Zorakisk Kerigass (a la Kardinal Richelieu) som har massa spioner ute efter att upptäcka (skapa?) en Caddisk konspiration mot Kungen/staten. Diverse undersysselsatta högadliga med hål i plånboken som tycker att det är hög tid att anfalla Caddo (med vilka skepp?). Diverse procaddisk Zorakisk adel och köpmän som försöker förhindra vad de ser som en katastrof.

Caddiske diplomaten har spioner i Zorakien, hyser ett kompani dalkiska solriddare i sitt källarvalv och beskyddar de dalkiska missionärerna i sitt hus.

Luksiliska hertigen (Hertigen av Gredelmark) som pressas av hertigen av Salamora (med stöd av Zorakiens Kerigass?) att slänga ut "det dalkiska slöddret"= storkonflikt mellan två resursstarka falanger i Östzorakien där Caddo mer än gärna bidrar med legosoldater för att näpsa Hertigen av Salamora efter dennes intåg i Fristaden. Crecy- och Azincourvarning!!!

Risk för att Zorakiske kungen blandar sig med sina riddare, sina nya infanterilegioner och sin nya marin och slår till mot båda sidorna understödd av Hertigarna från Grindanu som mer än gärna kväser Salamora och som inte uppskattar Caddos inblandning i rikets inre angelägenheter. Samt Kardien och Exarken i bakgrunden som hotfulla skuggor som kan om allt tar fel (rätt?) vändning kan innebära ett storkrig med Zorakien- Kardien på ena sidan och Caddo på andra.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-12-20 21:39, redigerad totalt 4 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevliga aventyrsmojligheter master anders! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

anders skrev:Ha! Jag har blivit dalkisk landsprofet! :D
:wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:
anders skrev:...och ännu ett par:

• Stadsvakten i Arno behöver hjälp att infiltrera tjuvgillet i hamnen för att komma åt dess ledare. Rollpersonerna anlitas som utomstående för att ta reda på vad som är i görningen och vem som leder gillet. Väl där upptäcker rollpersonerna att gillet är involverad i underjordiska alkemism-skolor, som inte bara utbildar folk inom den alkemiska magiskolan, utan också framställer elixir som säljs på svarta marknaden. Detta är minst sagt olagligt på Caddo, och rollpersonerna har plötsligt upptäckt en rikstäckande syndikat. Men var ligger huvudkvarteret, och vem är ledaren för denna underjordiska verksamhet? Ju mer rollpersonerna gräver desto högre upp i samhällsskikten kommer de. Det verkar som att det t.o.m. finns falanger inom riksrådet som vill göra alkemi lagligt på Caddo.

• En storm härjär utanför Caddos kust och en mindre flotta med skepp tillhörande den aidniska Solriddarorden lyckas halvt sönderslagna rädda sig i land. De skeppsbrutna solriddarna är nu på högst osäker mark. Snabbt måste de ta sig härifrån och de har inte råd till att förlora sina skepp som innehåller dokument och reliker som är ytterst viktiga för Ekeborg. I närheten ligger en köping vid namn Penikio som otroligt nog ett skeppsvarv. Solriddarna mer eller mindre ockuperar det lilla samhället och börjar reparera sina skepp. Det tar inte lång tid innan Arno är underrättat och inser att de har ett mycket stort problem, en stor militär styrka tillhörande inte bare en främmande makt utan även direkt underlydande exarken i Ekeborg... Rollpersonerna kan representera riksrådet och exarken i Arno, och således få i uppdrag att antingen förhandla med solriddarna (inte det lättaste!) eller avväpna dem. I vilket fall är detta en mycket känslig politisk situation som lätt kan antända och explodera. Alternativt var rollpersonerna ombord på de förlista skeppen, och försöker så snabbt som möjligt reparera dem och ta sig till Ekeborg. De har då både den upprörda befolkningen i köpingen och Arnos utsända soldater att tampas med.


Nu finns det bara två äventyrsuppslag till som jag vill inkludera, och det är:
- Handelhuskonflikt
- Konflikten mellan Zorakin och Caddo (dalkiska missionärer på fastlandet)

Idéer om hur rollpersonerna kan vara involverade i dessa?
Zorakien-Caddo är ett getingbo som heter duga. Persongalleri:

Zorakisk kung-vill absolut inte ha konflikt med Caddo då det skulle störa hans intäkter.

En Zorakisk Kerigass (a la Kardinal Richelieu) som har massa spioner ute efter att upptäcka (skapa?) en Caddisk konspiration mot Kungen/staten. Diverse undersysselsatta högadliga med hål i plånboken som tycker att det är hög tid att anfalla Caddo (med vilka skepp?). Diverse procaddisk Zorakisk adel och köpmän som försöker förhindra vad de ser som en katastrof.

Luksiliska hertigen (Hertigen av Gredelmark) som pressas av hertigen av Salamora att slänga ut "det dalkiska slöddret"= storkonflikt mellan två resursstarka falanger i Östzorakien där Caddo mer än gärna bidrar med legosoldater för att näpsa Hertigen av Salamora efter dennes intåg i Fristaden. Crecy- och Azincourvarning!!!

Risk för att Zorakiske kungen blandar sig med sina riddare, sina nya infanterilegioner och sin nya marin och slår till mot båda sidorna understödd av Hertigarna från Grindanu som mer än gärna kväser Salamora och som inte uppskattar Caddos inblandning i rikets inre angelägenheter. Samt Kardien och Exarken i bakgrunden som hotfulla skuggor som kan om allt tar fel (rätt?) vändning kan innebära ett storkrig med Zorakien- Kardien på ena sidan och Caddo på andra.
Fraxinus: Får jag vara så fräck att be dig om att skriva ner ett sammanfattat äventyrsuppslag med ämnet Caddo-Zorakin? Caddo är ju äst intill färdigskrivet - så det är bara att kolla på Wikin om du undrar något. Jag har däremot inte den översikten av Zorakin som jag skulle behöva för att spåna om en spännande och detaljerad händelseutveckling... Skulle du kunna skriva det, så inkluderar vi det i PDFen? Känn dig inte begränsad av utrymme. Du får skriva hur mycket du vill...

Birke: Tack! Jag är själv sugen på att spela på Caddo nu, men saknar spelgrupp.... :(
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fraxinus skrev:
anders skrev:...och ännu ett par:

• Stadsvakten i Arno behöver hjälp att infiltrera tjuvgillet i hamnen för att komma åt dess ledare. Rollpersonerna anlitas som utomstående för att ta reda på vad som är i görningen och vem som leder gillet. Väl där upptäcker rollpersonerna att gillet är involverad i underjordiska alkemism-skolor, som inte bara utbildar folk inom den alkemiska magiskolan, utan också framställer elixir som säljs på svarta marknaden. Detta är minst sagt olagligt på Caddo, och rollpersonerna har plötsligt upptäckt en rikstäckande syndikat. Men var ligger huvudkvarteret, och vem är ledaren för denna underjordiska verksamhet? Ju mer rollpersonerna gräver desto högre upp i samhällsskikten kommer de. Det verkar som att det t.o.m. finns falanger inom riksrådet som vill göra alkemi lagligt på Caddo.

• En storm härjär utanför Caddos kust och en mindre flotta med skepp tillhörande den aidniska Solriddarorden lyckas halvt sönderslagna rädda sig i land. De skeppsbrutna solriddarna är nu på högst osäker mark. Snabbt måste de ta sig härifrån och de har inte råd till att förlora sina skepp som innehåller dokument och reliker som är ytterst viktiga för Ekeborg. I närheten ligger en köping vid namn Penikio som otroligt nog ett skeppsvarv. Solriddarna mer eller mindre ockuperar det lilla samhället och börjar reparera sina skepp. Det tar inte lång tid innan Arno är underrättat och inser att de har ett mycket stort problem, en stor militär styrka tillhörande inte bare en främmande makt utan även direkt underlydande exarken i Ekeborg... Rollpersonerna kan representera riksrådet och exarken i Arno, och således få i uppdrag att antingen förhandla med solriddarna (inte det lättaste!) eller avväpna dem. I vilket fall är detta en mycket känslig politisk situation som lätt kan antända och explodera. Alternativt var rollpersonerna ombord på de förlista skeppen, och försöker så snabbt som möjligt reparera dem och ta sig till Ekeborg. De har då både den upprörda befolkningen i köpingen och Arnos utsända soldater att tampas med.


Nu finns det bara två äventyrsuppslag till som jag vill inkludera, och det är:
- Handelhuskonflikt
- Konflikten mellan Zorakin och Caddo (dalkiska missionärer på fastlandet)

Idéer om hur rollpersonerna kan vara involverade i dessa?
Zorakien-Caddo är ett getingbo som heter duga. Persongalleri:

Zorakisk kung-vill absolut inte ha konflikt med Caddo då det skulle störa hans intäkter.

En Zorakisk Kerigass (a la Kardinal Richelieu) som har massa spioner ute efter att upptäcka (skapa?) en Caddisk konspiration mot Kungen/staten. Diverse undersysselsatta högadliga med hål i plånboken som tycker att det är hög tid att anfalla Caddo (med vilka skepp?). Diverse procaddisk Zorakisk adel och köpmän som försöker förhindra vad de ser som en katastrof.

Luksiliska hertigen (Hertigen av Gredelmark) som pressas av hertigen av Salamora att slänga ut "det dalkiska slöddret"= storkonflikt mellan två resursstarka falanger i Östzorakien där Caddo mer än gärna bidrar med legosoldater för att näpsa Hertigen av Salamora efter dennes intåg i Fristaden. Crecy- och Azincourvarning!!!

Risk för att Zorakiske kungen blandar sig med sina riddare, sina nya infanterilegioner och sin nya marin och slår till mot båda sidorna understödd av Hertigarna från Grindanu som mer än gärna kväser Salamora och som inte uppskattar Caddos inblandning i rikets inre angelägenheter. Samt Kardien och Exarken i bakgrunden som hotfulla skuggor som kan om allt tar fel (rätt?) vändning kan innebära ett storkrig med Zorakien- Kardien på ena sidan och Caddo på andra.
Fraxinus: Får jag vara så fräck att be dig om att skriva ner ett sammanfattat äventyrsuppslag med ämnet Caddo-Zorakin? Caddo är ju äst intill färdigskrivet - så det är bara att kolla på Wikin om du undrar något. Jag har däremot inte den översikten av Zorakin som jag skulle behöva för att spåna om en spännande och detaljerad händelseutveckling... Skulle du kunna skriva det, så inkluderar vi det i PDFen? Känn dig inte begränsad av utrymme. Du får skriva hur mycket du vill...

Birke: Tack! Jag är själv sugen på att spela på Caddo nu, men saknar spelgrupp.... :(


:shock:

Ehh...hrrmmm...hur snart behöver du den?

Bara undrar för jag får nog däng om jag sitter för mycket vid datorn närmsta dagarna.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Planerar att gör klart Caddo innan nyår, så... innan nyår?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ska försöka!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Skall påminna dig och "nagga" dig regelbundet... :wink:

Jag har för övrigt skrivit klart beskrivningarna om de största dalkiska handelshusen i Caddo-wikin om någon är intresserad...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:En Zorakisk Kerigass (a la Kardinal Richelieu) som har massa spioner ute efter att upptäcka (skapa?) en Caddisk konspiration mot Kungen/staten. Diverse undersysselsatta högadliga med hål i plånboken som tycker att det är hög tid att anfalla Caddo (med vilka skepp?). Diverse procaddisk Zorakisk adel och köpmän som försöker förhindra vad de ser som en katastrof.
Erebs storsta krigsskepp Valiens Ljus finns ju att tillgå och med tanke på att hon kostade den zorakiska kassakistan 973652 sm fanns det kanske en plan med henna från borjan?
Fraxinus skrev:Luksiliska hertigen (Hertigen av Gredelmark) som pressas av hertigen av Salamora (med stöd av Zorakiens Kerigass?) att slänga ut "det dalkiska slöddret"= storkonflikt mellan två resursstarka falanger i Östzorakien där Caddo mer än gärna bidrar med legosoldater för att näpsa Hertigen av Salamora efter dennes intåg i Fristaden. Crecy- och Azincourvarning!!!

Drommer redan våta pilregnsdrommar! :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

En sak slog mig plötsligt: Stod det inte något i Kandra-modulen om att det smugglas vapen till Caddo och frihetskämpande ankor där, eller minns jag helt fel??
Skriv svar