Sida 3 av 5

Postat: 2007-12-25 09:18
av Regil
Fraxinus skrev: Regil! Din kommentar om Zorakiska mäns fruktsamhet kan lätt leda till allvarligt blodvite mellan brodersfolk! :twisted:
Det är inget att skämmas för! Det är ett allvarligt problem som bör tas på allvar. Jag har hört att om man kokar en dekokt på Vijaggra svampen och intar det en stund innan själv "akten" så kan det göra underverk. Tycker att ni skall pröva det :roll:

Postat: 2007-12-25 09:22
av Regil
Adragoor wins.
kan tänka mig:

kardien 4
Caddo 2,5
Zorakin 7-9

Trakorien 5 ?

Postat: 2007-12-25 13:11
av Mikael
Bara det inte blir obalans blir det nog bra.

Postat: 2007-12-26 13:26
av Regil
Mikael skrev:Bara det inte blir obalans blir det nog bra.
Vi får jobba oss igenom hela fältet. Det är ett smutsigt jobb, men någon måste göra det... :)

Dt räcker ju med att få det gjort innan det går "i tryck" så det är egentligen bara Caddo som är riktigt viktig just nu.

Postat: 2007-12-26 14:28
av Adragoor
Det är ju bara att ta land för land när de blir aktuella, räkna ut arealen och sen vad som är en rimlig befolkning...

Postat: 2007-12-26 20:46
av Mikael
Adragoor skrev:Det är ju bara att ta land för land när de blir aktuella, räkna ut arealen och sen vad som är en rimlig befolkning...
Efter visst tjiv! :P

Postat: 2007-12-26 20:51
av Fafnir
Adragoor skrev:
Fafnir skrev:Jag känner mig dåligt insatt i ämnet, men är i princip för en ökning av folkmängden sålänge det inte blir knöktjockt med folk överallt, vilket inte heller verkar vara ngn större risk för.

Tar hjärtligt gärna emot hjälp att uppskatta Ransards befolkningsmängd, då ni förlorade mig i diskutionen för länge sen :)
I dagsläget står EA-siffran x 10 i wikin...

Vidare så vore det intressant med en reviderad "förflyttnings tabell" (Nix, har inte gått några längre sträckor med packning, inte heller ridit dem, paddlat dem, framfört häst&vagn eller liknande :wink: )

Mest då för rollspelsbruk än för wikin.
Ransards yta är ung. 592500km2. Av denna yta är endast 5% eller 27500km2 hyfsat tätbefolkade jordbruksbygder med 10 inv/km2. 95000 km2 är glest befolkad jordbruksbygd (7/km2) gårdarna ligger utströdda här och där med skog och gräsland emellan. 130000km2 är mycket glest befolkat med 3/km2 och hela 340000km2 är nästan folktomma berg och skogar (mindre än 1/km2). Hela Ransard får då en befolkning på 1,6 milj och i snitt är bef.tätheten 2,7/km2. Detta tycker jag låter rätt rimligt...

Som synes stämmer inte 20xEA särskilt bra på ett mer glesbefolkat land som Ransard... Jag tror att man helt enkelt får anpassa siffrorna efter landet och inse att siffrorna i EA bara far tokiga från början...
1,6 milj alltså. Uppdaterar wikin. Skall särskild hänsyn tas till de "barnabegränsade" åtgärderna eller anser vi att det verkar rimligt ändå med sarder och "ofrivillig invandring" i den andra vågskålen?

Postat: 2007-12-27 01:50
av Ahnìon
Ett alternativ som en grupp jag spelat med (inte spellett) hade som husregel är att tolka "mil" enligt den äldre betydelsen. (Alltså, en engelsk mile (~1.6km) snarare än tio kilometer.)

Detta leder i min mening till att Ereb blir förkrympt istället för enormt, och personligen ser jag hellre att man ökar befolkningen, men det är ett alternativ om man vill behålla befolkningsmängden och ha ett mindre Ereb.

Om jag inte minns fel blev befolkningssiffrorna i EA-boxen väldigt logiska med denna beräkning, vilket onekligen får en att fundera.

Postat: 2007-12-27 13:33
av Adragoor
Ahnìon skrev:Ett alternativ som en grupp jag spelat med (inte spellett) hade som husregel är att tolka "mil" enligt den äldre betydelsen. (Alltså, en engelsk mile (~1.6km) snarare än tio kilometer.)

Detta leder i min mening till att Ereb blir förkrympt istället för enormt, och personligen ser jag hellre att man ökar befolkningen, men det är ett alternativ om man vill behålla befolkningsmängden och ha ett mindre Ereb.

Om jag inte minns fel blev befolkningssiffrorna i EA-boxen väldigt logiska med denna beräkning, vilket onekligen får en att fundera.
Det hela handlar nog om att man inte kollade hur tätbefolkat ett område blev utan bara drog till med en siffra... Men jo... Krymper man Ereb till en sådan storlek blir den gamla befolkningen rätt rimlig. Men å andra sidan blir Altor en väldigt liten planet...

Postat: 2007-12-27 20:14
av Alendor
När det endå talas om ungefärlig area på ett land. Kan inte det stå med i wikin så man får ett hum om hur stort det är?

( mot sveriges 449,964 km²=) )

Postat: 2007-12-31 05:48
av Ahnìon
Även om jag fortfarande tycker att omskapningen inte skall baseras på detta ville jag återkomma med anledningen till ovannämnda spelargrupps förklaring. Det var inte alls en engelsk mil som användes, (mitt minne är... ja... inte bra) utan en mil från tabellen i Sinkadus 30, sid. 16. Där anges en Erebisk mil som 4000m - egentligen fyra "fjärdingsväg" (1000m). Upptäckte det när jag satt skummade.

Kanske borde dock själva måttenheterna och myntslagen tas upp någonstans? Detta är dock en diskussion för en annan tråd, och det är möjligt att den redan genomförts, så jag nämner det bara i förbigående.

Postat: 2007-12-31 06:59
av Alendor
Där har vi ju lite luddigt också.
Bara för att det står i Sinkadus på ett ställe så betyder det ju inte att övriga Ereb är beskrivet med samma mått.

Jag har i min Utrustningslista använt data från wikipedia.
"En fjärdingsväg är detsamma som en fjärdedels gammal svensk mil, det vill säga 4500 alnar eller 2672 meter."
  • Mil = 4 fjärdingsväg = 10688 meter
    Dagsmarch = 16 fjärdingsväg = 42,8km
http://www.designicum.se/rpg/drakar/utr ... ng_v1.html

Postat: 2008-01-24 23:11
av jadelotuz
Tycker EA inv.antalx10 funkar bra. det är iaf vad vi körde med. (vi insåg också att världen vara rätt fet, å det bodde lite folk i den! mest för att jag gillade å göra kartor skala enliga, å jämföra tex Zorakin med Sverige! de är nästan lika stora har jag för mig. sverige är lite längre :) )

Vilket som! lite nuffrer.

Sverige, har idag en folktäthet av 22,2per/km2.
strax in på 1600-talet nådde sverige sin första Miljon invånare, tack vara inflytten. Tidigaste folk-"beräkningen" i sverige ... runt mitten av 1500 å tidigare så hade vi nånstans mellan 600-900tusen invånare ... snitt 750.000 altså. I ett rätt stort land. Dock inte så trångbod, inte norröver iaf.

Stockholm var i samma veva störst i sverige ... på 9100 invånare! (år 1570), dvs ca 3-400 år efter den utsatta tiden Ereb nu verkar röra sig runt (1100-1200 tal). Malmö var andra störst ... på enbart 3600, under samma tid altså. "Göteborg" var en håla på nästan 1200 pers!? (men endå) en handfull städer var större än Göteborg under denna tid, men ingen nådde högre än 1800 invånare.

Nu ä inte sverige bästa måtstocken för folkmängd :) ... men på något sätt gillar jag att det finns utrymme för "wilderness".

Dessutom ... så tycker jag man måste ha i åtanke allt annat folk som bebor utrymmena. Stor skilnad med våran "verklighet" är att vi faktiskt inte behöver trängas med andra "raser", som Orcher, Alver, Ankor, Vargmän, Lindskiarn, Grismän å dussinet andra what-nots. Räknar man som om det "bara" finns människor så blir det plötsligt lite trångt. Inga djupa skogar att gömma sig i :)

I våran spelargrupp restes det väldigt mycket. Jag körde relativt notoriskt på resrutter, restider, hur mycket en "mesig" person egentligen står ut med osv :) De reste runt i åratal, hit å dit. Det var det som gjorde kampanjen så "grandios". Då de begav sig in i Samkarna ... en resa som tog typ ett halvår (in spelet altså). Det är också därför min Greveryd karta var välanvänd, relativt detaljerad, samt klart tillräcklig, Greveryd var stort nog för Medeltida folk för att spendera hela sitt äventyrar liv där ;)

Dessutom! Jag har iaf lyckats med att vandrat med packning, fjällvandrat, paddlat kanot, å ridit häst, bla.

Postat: 2008-01-24 23:47
av Fraxinus
jadelotuz skrev:Tycker EA inv.antalx10 funkar bra. det är iaf vad vi körde med. (vi insåg också att världen vara rätt fet, å det bodde lite folk i den! mest för att jag gillade å göra kartor skala enliga, å jämföra tex Zorakin med Sverige! de är nästan lika stora har jag för mig. sverige är lite längre :) )

Vilket som! lite nuffrer.

Sverige, har idag en folktäthet av 22,2per/km2.
strax in på 1600-talet nådde sverige sin första Miljon invånare, tack vara inflytten. Tidigaste folk-"beräkningen" i sverige ... runt mitten av 1500 å tidigare så hade vi nånstans mellan 600-900tusen invånare ... snitt 750.000 altså. I ett rätt stort land. Dock inte så trångbod, inte norröver iaf.

Stockholm var i samma veva störst i sverige ... på 9100 invånare! (år 1570), dvs ca 3-400 år efter den utsatta tiden Ereb nu verkar röra sig runt (1100-1200 tal). Malmö var andra störst ... på enbart 3600, under samma tid altså. "Göteborg" var en håla på nästan 1200 pers!? (men endå) en handfull städer var större än Göteborg under denna tid, men ingen nådde högre än 1800 invånare.

Nu ä inte sverige bästa måtstocken för folkmängd :) ... men på något sätt gillar jag att det finns utrymme för "wilderness".

Dessutom ... så tycker jag man måste ha i åtanke allt annat folk som bebor utrymmena. Stor skilnad med våran "verklighet" är att vi faktiskt inte behöver trängas med andra "raser", som Orcher, Alver, Ankor, Vargmän, Lindskiarn, Grismän å dussinet andra what-nots. Räknar man som om det "bara" finns människor så blir det plötsligt lite trångt. Inga djupa skogar att gömma sig i :)

I våran spelargrupp restes det väldigt mycket. Jag körde relativt notoriskt på resrutter, restider, hur mycket en "mesig" person egentligen står ut med osv :) De reste runt i åratal, hit å dit. Det var det som gjorde kampanjen så "grandios". Då de begav sig in i Samkarna ... en resa som tog typ ett halvår (in spelet altså). Det är också därför min Greveryd karta var välanvänd, relativt detaljerad, samt klart tillräcklig, Greveryd var stort nog för Medeltida folk för att spendera hela sitt äventyrar liv där ;)

Dessutom! Jag har iaf lyckats med att vandrat med packning, fjällvandrat, paddlat kanot, å ridit häst, bla.
Det finns plats att gömma sig. Vad gäller exempelvis Zorakien och Kardien så jämför vi inte med Sverige utan med Frankrike, Storbrittanien och Alpregionen under medeltiden (1300-tal) och då ligger siffror runt 6-7 respektive 3,5 miljoner riktigt hyggligt till.

Och i dessa länder och regioner fanns det trots befolkningsantalet fortfarande svåråtkomliga och glesbefolkade platser kvar som tjänade som gömmor och svåråtkomliga borgar för både rövare, fredlösa och rovriddare .

Vad gäller hertigdömet Greveryd så är just det hertigdömet relativt glesbefolkat. Ca 400000 invånare vill jag minnas. Mestadels håller de till vid kusten. Befolkningstätheten glesnar ju längre norrut de kommer.

Postat: 2008-01-25 00:00
av Gunther
Ahnìon skrev:Även om jag fortfarande tycker att omskapningen inte skall baseras på detta ville jag återkomma med anledningen till ovannämnda spelargrupps förklaring. Det var inte alls en engelsk mil som användes, (mitt minne är... ja... inte bra) utan en mil från tabellen i Sinkadus 30, sid. 16. Där anges en Erebisk mil som 4000m - egentligen fyra "fjärdingsväg" (1000m). Upptäckte det när jag satt skummade.

Kanske borde dock själva måttenheterna och myntslagen tas upp någonstans? Detta är dock en diskussion för en annan tråd, och det är möjligt att den redan genomförts, så jag nämner det bara i förbigående.
I Ereb Altor - Kampanj så används ju dock vanliga mil (=10km) när dom beskriver planetens storlek. Altor är nästan lika stor jorden.