Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Kan kanske med utifrån vad gtjorgo skriver Fyrkorsets brödraskap vara en ide, med ett andreaskors som symbol?
Tycker jag personligen låter mycket bra.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Solkors och Oden har väl gamla kopplingar så varför inte solkors och Wodan?

Hur korset ser ut skiter jag egentligen i bara namnet överlever. Och eftersom allt vad kristendom och kors är borta ur LV så finns ju inte längre någon koppling och korset som symbol är tillgängligt. :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vad finns det för religiösa eller metafysiska värden inom aesirtron som kan vara extra betecknande för korsk bröderna?

kanske borde ligga inom Aesir-religionstråden men...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

De fyra vindarna?
De fyra årstiderna?
De fyra väderstrecken?
Aesir-Härskaren-Klanen-Familjen?
De fyra elementen?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Exakt. Hade Allerierna kopplingar med drylo och mireliens tidigare högkultur som var präster till elementen? Jag har helt fräckt använt högmännen ifrån den gamla monsterboxen som deras ursprung. Kan tänkas att det finns kvar en invandrad ficka av dem i den södra delen av Alerien som imponerade de narguriska folken tillräckligt mycket med sina mäktiga böner för att deras symbol elementkorset skulle fastna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Exakt. Hade Allerierna kopplingar med drylo och mireliens tidigare högkultur som var präster till elementen? Jag har helt fräckt använt högmännen ifrån den gamla monsterboxen som deras ursprung. Kan tänkas att det finns kvar en invandrad ficka av dem i den södra delen av Alerien som imponerade de narguriska folken tillräckligt mycket med sina mäktiga böner för att deras symbol elementkorset skulle fastna?
Jag kan se en del Högmän i de norra delarna av Palinor också.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9058
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:De fyra vindarna?
De fyra årstiderna?
De fyra väderstrecken?
Aesir-Härskaren-Klanen-Familjen?
De fyra elementen?
Allihopa borde kunna kopplas till det aleriska brödraskapet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

4 är ett heligt tal i Ransard (Timolerien) eller? Kanske inom Aesir?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ja, antingen är det hela kulten som använder fyra som heligt tal eller så är det endast Korsbröderna som anser detta? Hur som haver lär ju i alla fall dessa Alerier poängterat just dessa/denna fyra och satt dem högre än andra aesirtroende?

En annan fråga vi kanske kan luska ut? Blir Alerien en teokrati (med en konung i topp) då korsbröderna bildas (eller i samband med bildandet) eller var kanske Alerien, sedan uppbrottet med timora, hela tiden en teokrati?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:
gtjorgo skrev:Det står inte mycket mer än att dvärgarna ( Küldres) hjälper till och att korståget överraskar Timora som faller. "Korsfararna" besegras senare vid Heriklos vad, det ges dock inga detaljer om detta enbart är Palinoriska styrkor som besegras eller om deras paktbröder från Küldres deltar i nederlaget.

Vad har för övrigt Ransard för relation till Küldresdvärgarna nuförtiden? Hatisk, starkt misstroende eller indifferent? Dvärgarna kanske är ännu mera avogt inställda till Vortigerns folk då hela Timolerien nu ockuperas av ranernas styrkor? Fanns/finns något av intresse för Küldres att hämta i området eller var/är man mera intresserad av att näpsa till de sturska ranernas expansionslusta? Kanske var Küldres egentligen aldrig i klinch med ranerna utan egentligen bara i konflikt med Timoras nybyggare, konflikten med ranerna blev möjligtvis en bieffekt av detta?
Då källorna är sparsamma så är jag öppen för förslag. Jag länkar också in till min beskrivna relation dvärgar/raner: http://www.erebaltor.se/wiki/Ransard#Dv.C3.A4rgar
Detta har jag baserat på just dvärgarnas inblandning i soltåget... Men det är ännu inte hugget i sten om vi kommer på ngt fränare ;)
Min fornrostiga tanke var att Küldkres är en naturlig allierad till Palinor av främst ekonomiska orsaker: Ransards framväxt (och timoleriens) har skurit av de tidigare fria handelslederna (kan det här stämma med Ransard som det vuxit fram? Jag tänker mig dels genom geopolitisk dominans: massa envägs handelsavtal med kringliggande folk och sånt, och dels genom att de tar ut höga tullar). Därför har det handelsberoende och inlandsliggande Küldkres drabbats ännu värre än Palinor av Ransards framväxt och de Ranska, Sardiska och Belgothiska högkulturernas framväxt.

Küldkres är helt enkelt närmas bankrutt, Palinor är nästan deras enda export och Ransard en nagel i ögat.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter som om du är något på spåret peter!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9058
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter helt rätt.

Glöm heller inte Narim (Gauland) som vi väl tidigare kommit fram till som en viktig handelspartner med Palinor (innan det inlämmades med Ransard 515 eO) och detta lands geografiska läge placerar det i en liknande instäng position bakom de övriga rikerna i Kard.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vad kan det vara som orsakade en brytning mellan Narims konung och Palinor? Man allierar sig ju trots allt (i någon form av personalunion?) med sin tidigare bundsförvants(palinor) värsta fiende (Ransard)!

Insåg man i Gauland att man satsat på fel häst (palinors försvagning) eller var det deras behov av ett starkt beskydd från svartfolksstammarna i kard som var avgörande? Kanske en personlig tvist mellan Palinordens högsta ledning och Narims Vortiger? För nitisk mission hos de aesirdyrkande Gaulänningarna? en plump otrohetsaffär? :twisted:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Aleriska trupper på väg mot Gauland vintern 599.e.O?

http://www.figuren-modellbau.de/mittela ... ussian.jpg

Märk gärna fyrkorsbrödernas fana i bakgrunden med en individuell verion av brödraskapets andreaskors...(blunda för korset på skjölden!)

Aleriska (eller ranska?) riddare under kriget 210eO?

http://www.arco-iris.com/George/images/bogatyri.jpg

eller är de för modernt rustade?

Ranerna intar Geawhil ca år 545 eO?

http://www.michtoy.com/MTSCnewSite/2009 ... -8062A.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9058
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dök i annan tråd upp tankar kring ranernas ankomst till Kard. Nedanstående är en sedan länge wikifierat tolkning av den legend som finns i EA Spelarboken:

http://www.erebaltor.se/wiki/Acemiel

Som sagt en legend men antagligen med några frön av sanning? :?
Skriv svar