Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har säkert missat detta, men har kyrkan inga egna ägor i mark och skog? De behöver ju vaktas mot tjuvskyttar, svartfolk, rövare, grannar osv.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Jag har säkert missat detta, men har kyrkan inga egna ägor i mark och skog? De behöver ju vaktas mot tjuvskyttar, svartfolk, rövare, grannar osv.
Ja, du har missat det :wink:

Kyrkan är ingen stor godsägare, det är kyrkoskatten som är den stora inkomstkällan.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tempelskatten. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev:Jag har säkert missat detta, men har kyrkan inga egna ägor i mark och skog? De behöver ju vaktas mot tjuvskyttar, svartfolk, rövare, grannar osv.
Ja, du har missat det :wink:

Kyrkan är ingen stor godsägare, det är kyrkoskatten som är den stora inkomstkällan.
OK. Men fastigheter i form av hus, borgar, tempel osv äger de i alla fall med tillhörande ev mark antar jag. :o
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:
Regil skrev:
Mikael skrev:Jag har säkert missat detta, men har kyrkan inga egna ägor i mark och skog? De behöver ju vaktas mot tjuvskyttar, svartfolk, rövare, grannar osv.
Ja, du har missat det :wink:

Kyrkan är ingen stor godsägare, det är kyrkoskatten som är den stora inkomstkällan.
OK. Men fastigheter i form av hus, borgar, tempel osv äger de i alla fall med tillhörande ev mark antar jag. :o
Ja, men det är ingen speciellt stor inkomstkälla. Så visst kan solriddarna bevaka byggnader, men bara om dessa innehåller särskilt heliga förmål, stora rikedomar eller viktiga personer. Annars är det lite onödigt att ha RIDDARE som vakter.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo det förståss, men jag försöker bara hjälpa till att motivera de många riddarna i LVs tjänst. Visseligen sant i de lugnare områdena, men svartfolken kan nog behöva rejält motstånd i mer utsatta destrikt.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

O ja, jag kan mycket väl tänka mig att solriddarna ofta skickas upp till Aidnebergen för att rensa upp bland svartfolken och skydda den utsatta befolkningen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Solriddarorden bedriver ingen vakttjant i potatiskallar kategorien utan fungerar som statusfylld och mycket kompetent beskydd och eskort till framst det hogre prasterskapet innom LV. De skickas vidare ut på uppdrag av den viktigare sorten, både dar LV vill att det skal synas att exarkens stridsman ar ute och dar de mest dugliga krigarna (åtminstonde bland de allra basta) behovs. Riddarna står beredda att med villkårslos lydnad utfora exarkens viktigaste order.

En viktig orsak till Solriddarnas betydelse ar forovrigt den som Aidnes adel sjalv ger den, genom att vara något av det adlaste man kan agna sig åt; att strida for exarken och den Lysande Vagen med svard och lans.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Solriddarorden bedriver ingen vakttjant i potatiskallar kategorien utan fungerar som statusfylld och mycket kompetent beskydd och eskort till framst det hogre prasterskapet innom LV. De skickas vidare ut på uppdrag av den viktigare sorten, både dar LV vill att det skal synas att exarkens stridsman ar ute och dar de mest dugliga krigarna (åtminstonde bland de allra basta) behovs. Riddarna står beredda att med villkårslos lydnad utfora exarkens viktigaste order.

En viktig orsak till Solriddarnas betydelse ar forovrigt den som Aidnes adel sjalv ger den, genom att vara något av det adlaste man kan agna sig åt; att strida for exarken och den Lysande Vagen med svard och lans.
Exaktamundo. :!:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Wikifierat utrikespolitik
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Det ligger mer arbete bakom nedastående än vad som syns... :)
Som vanligt öppen för kommentarer. har försökt att hålla mig någorlunda till de mallar som angivits av ÄS, men anpassat till kardiska förhållanden.

Bakgrund
Nedan följer en guide för slumpmässig generering av en kardisk rollpersons bakgrund. Det kan också ses som en guide till hur det kardiska samhället är uppdelat.

Folkslag
01 – 29 Echt
30 – 47 Losdriv
48 – 89 Faltrakier
90 – 93 Halvlängdsman
94 – 95 Raxor
96 – 97 Nordmarkare
98 – 99 Anka
00 Övriga folkslag (Penter, Ker-Bosh, Penner etc.)

Yrkestabell
Echt

01 – Högadel
02 – 08 Lågadel
09 – 12 Borgare
13 – 15 Storbonde
16 – 46 Självägande bonde
47 – 90 Arrendebonde
91 – 00 Egendomslös

Högadel Hertigar, grevar och baroner. En RP ur den här samhällsklassen kan räkna med att få med sig en stridstränad divrahingst, halvrustning i plåt, vackert utsmyckade vapen, flera uppsättningar eleganta kläder, ridhäst, packhäst samt mellan 200 och 1 000 gm i resekassa innan han beger sig ut på äventyr. Som sällskap kan han även få en riddare/väpnare, en page och en tjänare som alla avlönas med pappas pengar. Om pengarna tryter kan RP med stor sannolikhet få påfyllning nästa gång han passerar förbi faderns län.
Lågadel Fattigbaroner, banérriddare, riddare. Får en vanlig stridstränad häst, ringbrynjehauberk, tunnhjälm, dugliga vapen, en ridhäst, en packhäst och mellan 40 och 200 gm i reskassa.
Borgare Köpmän, hantverkare, lärde. Ger snarare sonen/dottern en god utbildning och ett stort startkapital än militär utrustning. Kanske en god uppsättning verktyg eller häst och vagn att frakta varor med. Mellan 40 och 200 gm i reskassa.
Storbonde Storbönder utgör ett herrskap bland folket med större jordägor än vad som en man själv kan bruka. Här finner man även lagmän, godsförvaltare och uppsyningsmän. Många har siktet inställt på ridderskapet för sina söner och utrustar dem som fattigriddare med en god ridhäst (nödtorftigt stridstränad), sköld och svärd, en ringbrynjeskjorta och önskar dem under ett tårdrypande farväl lycka till med att föra in familjens namn i ärans salar. Mellan 20 och 100 gm i reskassa.
Självägande bonde Äger sin egen jord och slipper därigenom betala arrende. Avsevärt mer välmående än den genomsnittliga bonden. Skickar med sonen en ridhäst, rejäla och ganska fina kläder, mat för en vecka, en vinlägel, ett svärd, många goda råd och mellan 10 och 50 gm i reskassa.
Arrendebonde Även om de inte äger sin egen jord så äger de sitt hus och marken däromkring, lite boskap och kanske en draghäst. Utgör den stora massan av echtiska bönder. Kan avvara mat för en vecka eller två, en faltraxklinga och kanske en läderrustning, slitstarka men enkla kläder, en vandringsstav och förmaningar om att ta väl hand om sig. Mellan 2 och 20 gm i reskassa.
Egendomslös Pigor, drängar, adelns tjänare, enkla lönearbetare i städer och köpingar. Många av dessa bildar aldrig familj. De som gör det hoppas snarar på att bli försörjda av barnen än på att avvara pengar till deras äventyr. Kläderna man står i samt kanske grundläggande verktyg för ett hantverk och en näve blandade koppar och silvermarker är allt som kan undvaras.

Losdriv.............................................Faltrakier
01 Storman......................................01 Ogd
02 - 03 Storbonde.............................02 Storbonde
04 – 07 Borgare................................03 – 06 Borgare
08 – 25 Självägande fiskare etc........07 – 20 Fiskare, bergsman, herde, självägande bonde
26 – 65 Arrendebonde......................21 – 30 Arrendebonde
66 – 00 Livegen............................... 31 – 00 Livegen

Ogd, Storman Härstammar från någon av de släkter som lyckades behålla sina gods efter maktövertagandet. Kan utrusta en son ungefär som en vanlig echtisk riddare, även om riddarrangen är ouppnåelig. Dock kan en hårdför knekt göra sig en god förtjänst som hyrsvärd eller äventyrare.
Storbonde Storbönder av icke echtisk härkomst satsar sällan på riddarbanan. Istället kan sonen få en god utbildning genom katedralskolorna eller kanske utrustning som tung fotsoldat. Mellan 5 och 50 gm i reskassa.
Borgare Det råder ingen större skillnad mellan borgerskapet från de olika folkgrupperna, även om echtiska borgare kanske är något rikare.
Självägande Bonde, fiskare, herde eller bergsman med andel i gruvlaget. Dessa äger sin mark, båt, fårahjord eller gruvandel. En relativt välmående del av befolkningen. Kan kanske avvara en ridhäst, lägerutrustning och mellan 2 och 25 gm i reskassa.
Arrendebonde Äger inte sin jord men sitter i alla fall på ett arrendekontrakt, en liten stuga och äger kanske en ko och några får. Fattigare än sina echtiska likar, men har mat för dagen så länge det inte råder nödår. Ett svärd, robusta kläder, en varm mantel, 2 - 10 gm i reskassa.
Livegen Även om det finns livegna som kommit att äga båda land och boskapshjordar så är de flesta helt utan tillgångar. RP sparkas ut ur hemmet med kläderna han står i och med stränga förmaningar om att inte glömma sin fattiga familj om han/hon mot förmodan skulle lyckas här i världen. Efter lite tiggande får han/hon bröd som räcker ett par dag och en liten näve kopparslantar.

Halvlängdsman Ekenfaringar (01-40) slår på tabell för echter och slår om adliga utfall, övriga (41-00) slår på tabell för faltrakier och ignorerar ogd. Den finns en anledning till att det varje år slår sig ned nya skaror av halvlängdsmän i Ekenfara.

Övriga Kan med fördel använda tabell för losdriver och anpassa utfallet på lämpligt vis. Ankor är starkt överrepresenterade bland stadsbefolkningar, raxorer är ofta bergsmän eller herdar osv.

Angivna starkapital och utrustningar gäller för arvslösa yngre söner och döttrar. Den som har ärvt sin fars gård, gods, smedja eller handelshus har givetvis mycket större tillgångar, men med dessa kommer också en mängd plikter som kan vara svåra att kombinera med ett liv av äventyrligheter.

Färdigheter
Det finns vissa färdigheter som nästan alla personer från de olika folkgrupperna besitter grundläggande kunskaper i. Dessa anges nedan med färdighetsnamnen hämtade från EDD. I EDD kunde lämplig GC vara 2-3 x GE alt FV B2.

Echt Rida, Dans (folkdans), Historia (echtiska myter och grundläggande kunskap om LV:s historia och teologi)
Losdriv Simma, Sjökunnighet, Fiska
Faltrakier Sjunga & Spela, Bluff
Nordmarkare Sjökunnighet, Fiska, Vapen (harpun eller timmermansyxa)
Pent Områdeskännedom (Gladaskogen), Överlevnad (Gladaskogen), Botanik (Gladaskogen)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det tycker jag ser förtäffligt ut, Regil. Och jag kan mycket väl förstå att mycket tankemöda gått in i det... Min röst är: Wikifiera! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil: Skulle du kunna tänka dig att skriva en beskrivning av Exarkens palats i Ekeborg, dess omgivning vallfärderna dit? Beskrivningen behöver inte vara sörskilt detaljerad, ett par-tre paragrafer borde räcka. Jag skall använda den i den Lysande Vägen, men inget hindrar dig från att använda samma text till Kardien.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Regil: Skulle du kunna tänka dig att skriva en beskrivning av Exarkens palats i Ekeborg, dess omgivning vallfärderna dit? Beskrivningen behöver inte vara sörskilt detaljerad, ett par-tre paragrafer borde räcka. Jag skall använda den i den Lysande Vägen, men inget hindrar dig från att använda samma text till Kardien.
Det skall väl gå att ordna. Nu har jag ju en bild att utgå ifrån... :D
Min semester börjar på allvar idag så det kan hända att jag får en stund över att skriva.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser mycket bra ut master Regil, och mycket anvandbart! :)
Skriv svar