Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fafnir skrev:Då borde det vara dags att börja teckna igen?
Bilden som nu satt som preliminär framsida är en del av en större bild jag hoppas kunna färdigställa. Just den använda biten funkar naturligtvis också. Den färdiga bilden är tänkt att illustrera en cermonu med den skallebärande stormästaren i centrum. Vilka är de andra två riddarna jag ritat till palinor?
Vad mer behövs i bildväg?
Vad kul! Jag gillar verkligen din nya stil med hård kolkrita (eller vad det heter?!). Jag skulle vilja se någon typ av arkitektur, eller kanske en staty över en död? Jag skulle kunna tänka mig en bild på en typisk nomad, eller kanske en vanlig palinor i enkla kläder.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Så här står det i wikin nu:
Klimat
Palinors klimat är subarktiskt med mycket regn, klara somrar och kalla vintrar. Våren för med sig flyttfåglar och barghan blommar i mångfärgad krypblommor under det ihållande regnet. Sommaren är klar och frisk, en alltför kort nådetid för palinorerna. Hösten för med sig hårda regn och dimmor, men också ett överflöd av svamp och villebråd. På vintern staplar kalla vindar från öster snödrivorna högt mot hus och stugor, ett yrande svepkaos som sveper fram över barghan och begraver de västliga bosättnignarna.
Passar beskrivningen även om vi benämner klimatet som tempererad inlandsklimat med periodvis mycket kalla och torra vindar över Barghan?
birkebeineren
Admin

Bilden som nu satt som preliminär framsida är en del av en större bild jag hoppas kunna färdigställa. Just den använda biten funkar naturligtvis också. Den färdiga bilden är tänkt att illustrera en cermonu med den skallebärande stormästaren i centrum. Vilka är de andra två riddarna jag ritat till palinor?
Kan du länka till de bilderna du lagt upp? Namn och öde borde sen gå att hitta på.

Bildönskemål: En strövnargurisk kistvan? viewtopic.php?p=33211#33211 :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Så här står det i wikin nu:
Klimat
Palinors klimat är subarktiskt med mycket regn, klara somrar och kalla vintrar. Våren för med sig flyttfåglar och barghan blommar i mångfärgad krypblommor under det ihållande regnet. Sommaren är klar och frisk, en alltför kort nådetid för palinorerna. Hösten för med sig hårda regn och dimmor, men också ett överflöd av svamp och villebråd. På vintern staplar kalla vindar från öster snödrivorna högt mot hus och stugor, ett yrande svepkaos som sveper fram över barghan och begraver de västliga bosättnignarna.
Passar beskrivningen även om vi benämner klimatet som tempererad inlandsklimat med periodvis mycket kalla och torra vindar över Barghan?
Japp, skulle dock vilja se lite kallare vinterklimat än det som anges i tabellen
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:
Kan du länka till de bilderna du lagt upp? Namn och öde borde sen gå att hitta på.

Bildönskemål: En strövnargurisk kistvan? viewtopic.php?p=33211#33211 :)
Ska ha kistvan i åtanke. Bilderna ligger i sista posten i bildbanken, där spelknepe återpostade alla bilder efter att de försvann. Två äldre riddare med skägg. Klassiska porträtt.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag funderar på att rita en stenkista med några strövnargurer.
Hur ser nargurerna i palinor ut? Klädsel? Hårstil? Etc
Om dom använder stenkistorna vid begravningar, hur ser cermonin ut?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Jag funderar på att rita en stenkista med några strövnargurer.
Hur ser nargurerna i palinor ut? Klädsel? Hårstil? Etc
Om dom använder stenkistorna vid begravningar, hur ser cermonin ut?
Gött, ser fram emot att se detta!

Jag tänker mig päls, snirkliga drakormstatueringar, flätat skägg och hår, ev kreativa håruppsättningar. Vävda pläder.

Lite så här:
http://billnoble.files.wordpress.com/20 ... rseman.jpg

http://images.rottentomatoes.com/images ... oto_20.jpg

Till ritualen tror jag på det klassiska, en ålderstigen shaman. Kanske heller han ett dryckesoffer över vapen som lämnats som en begravningsgåva?
birkebeineren
Admin

Peter skrev:Jag tänker mig päls, snirkliga drakormstatueringar, flätat skägg och hår, ev kreativa håruppsättningar. Vävda pläder.

Lite så här:
http://billnoble.files.wordpress.com/20 ... rseman.jpg

http://images.rottentomatoes.com/images ... oto_20.jpg

Till ritualen tror jag på det klassiska, en ålderstigen shaman. Kanske heller han ett dryckesoffer över vapen som lämnats som en begravningsgåva?
Låter rätt. Beskrivningen av nargurerna inne i Nargurs skogar kan kanske tjäna som inspiration även om Palinors nargurer tillhör en engen kultur och bör skilja sig på vissa områden.

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Nargurer

Begravningstraditionerna knutna till stenkistorna ute på Barghan får gärna involvera hästoffer. En gammal tanke jag haft om hur strövnargurerna formades från 900-talet fO när de först utvandrade från Nargurs skogar är att de kom i kontakt med en ondskefull guddom som krävde sådana gåvor.

Från Nargur:
Hur strövnargurerna tämjde hästen
När de första nargurerna flydde ut på slätterna i väster var de vilsna och rädda. Inga skogar fanns att skydda sig i och Gudinnan hade lämnat dem. Små flockar av mestadels kvinnor, barn och åldringar vandrade genom ett gräsland där okända faror lurade överallt. En kall vinternatt var några sådana småflockar samlade vid brädden av en stor flod. De kom inte vidare och slutet var nära. Då samlade sig tre gamla volvindor och gick ut i andevärlden en sista gång. Vad de sökte vet ingen då kvinnorna låg döda nästa morgon men vad de fann var Hästrivaren. Han kom till de kvarvarande i drömmarna den natten och erbjöd fri lejd och evigt skydd till alla vilseströvande. Som motgåva ville han något så ringa som ett hästhuvud, men det vid varje fullmåne och vid midvinter ett från de stora jättehästarna. Ett ej offrad hästhuvud kunde ersättas med flockledarens eget huvud. Nargurerna var okända med hästar men de fanns vilda på slätten och kunde jagas. Det var dock svårt att alltid lyckas med jakten i tid så snart började hästarna tämjas och avlas upp. Så kom de strövande nargurerna till att hålla hästar - och att offra till en hård och krävande gud.

-Berättad av gammal trasimsk brota nordväst för Narag vid namn Rurtha. /Borkman, Lärjunge vid Mandelordens lyceum i Argald.
Om Hästrivaren är synonym med dödsguden Ghaerîl har jag medvetet låtit vara lite otydligt, mest för att låta det vara öppet för vidare utveckling. Sen är ju också en fråga vad Palinorden tycker om strövnargurernas hästoffer, tillåter de denna gamla tradition eller är det något de försöker bekämpa?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Är detta något du vill ha med i PDF'en? --> viewtopic.php?t=369&postdays=0&postorder=asc&start=0
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild

Snibben, finns dessa att få större?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tre mäktiga stammar som sedan generationer bebott området runt Kärnmassivet bosätter sig här för att undkomma det hårda vintervädret.
Finns det någon information om någon av dessa stammar? Är det Mergurund, Chernuskerna och ?
Kasalerna:
Funderar på en karta till en typisk Kasal kanske?
Språk
Dessa jordbrukare är sprungna ur en smältdegel av strövnargurer, inflyttade legoknektar och riddarnas oäktingar, och talar en västnargurisk blanddialekt kallad palinorska.
Detta är kanske något, om än inte så betydelsefullt i Palinor, som borde stå seperat eller få större utrymme?
Dessa vidskepliga nomader bekänner sig till Lysande Vägens palinoriska form, men ägnar sig även åt många olika former av hedniska riter och udda kulter. Varje stam har sin egen shaman, ofta nödtorftigt vigd till Etinsk präst, och sina egna traditioner. Vissa är vanliga hederliga narguriska kulter, där de gamla gudarna döpts om till helgon och skyddsandar.
Vilka är dessa narguriska kulturer och vilka var dessa gamla gudar, kultur och riter? Dyrkar de Ghaerîl?
Det finns en hel esoterisk hierarki, som börjar vid de ödmjuka Salamandrarna, och slutar som Gravmästare, Stallmästare eller någon annan av de upphöjda och upplysta rangerna i den Innersta Cirkeln.
Skulle varit spännande med en lista med de hierarkiska titlarna
Vinterstaden
Får man lov att besöka, göra inträde i Vinterstaden?

I krigstid uppbådas hela befolkningen i ”Palinore Landstorm”,
Hur många ungefär?
det väldiga ryttarsvärdet
Är detta ett vapen som är unikt för Palinor, eller motsvarar det ett slagsvärd?
Mastika Agga
Vad hindrar Palinor att ta över eller bränna Mastika Agga?
I Palinor finns ingen centralt präglad valuta. Istället används den vanligaste valutan i söder, eller helt enkelt de mynt man kommer över.
Vilken är den vanligaste valutan i söder?
Palinors handel är på sparlåga. Trots det exporteras stora mängder päls och myrjärn som de byter till sig från Mirel eller från stammar i nord och öst.
Vad byter de med Mirel för att få päls och myrjärn? Hästar?
Sport
Utövar Palinor någon form av sport? Tänker mig kanske ett sorts maraton, där vinnaren får en hederstitel som budbärare av högsta sort? Har de fler typer av underhållning? Kamphundar?
Ute på Barghan är det till och med så att det är Svärdets bröder som predikar och håller mässa. Sedan 400 e.O. finns det skelettorganisationen till en kyrka under Kerigassen. Tidigare har riarker och predikanter som flockats till Palinor antingen gått upp i orden, eller predikat till fots och i sin ensamhet.
Jag förstår inte den kursiva meningen... :) Är det en organisation i Palinor från Lysande vägen, eller ett uttryck?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Peter: Är detta något du vill ha med i PDF'en? --> viewtopic.php?t=369&postdays=0&postorder=asc&start=0
Jaklar, detta hade jag helt glomt, tack garna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Tre mäktiga stammar som sedan generationer bebott området runt Kärnmassivet bosätter sig här för att undkomma det hårda vintervädret.
Finns det någon information om någon av dessa stammar? Är det Mergurund, Chernuskerna och ?
Jag har medvetet valt att inte lista alla stammar. Dels for att det vore for omfangsrikt, och dels for att lamna frihet till SL

Detta vore guld
Språk
Dessa jordbrukare är sprungna ur en smältdegel av strövnargurer, inflyttade legoknektar och riddarnas oäktingar, och talar en västnargurisk blanddialekt kallad palinorska.
Detta är kanske något, om än inte så betydelsefullt i Palinor, som borde stå seperat eller få större utrymme?
Menar du spraket, eller blandbefolkningen?
Vilka är dessa narguriska kulturer och vilka var dessa gamla gudar, kultur och riter? Dyrkar de Ghaerîl?
Varierar fran stam till stam, men kan tanka mig att lista en 3-4 gudar till. Behover lite betanketid for att komma pa nagra bra bara, eller narguriska guddomar?

Inte alla, men jag kan kanske lista nagra av de vanligaste? Varfor Salamander? Minns inte detta...
Pa egen risk
Hur många ungefär?
Som i verkligheten valdig variation, fran nagot tusental till 1/4 av befolkningen. Beror helt pa hur val man lyckas mobilisera

Vet ej, min inspiration ar 1200-talets Sword of War, med en klinglangd pa ung. 1m. Misstanker att detta snarare ar bredsvard en slagsvard. Tror inte att det ar utpraglat specifikt for Palinor, daremot finns det nog en palinorlook. Tycker det kan sta kvar oforklarat enl. ovan.

3 Ting

- Brist pa militara resurser som inte ar knutna till Ransard
- Ovilja att oppna en andra front, med de risker for opportunitiska attacker fran Ransard detta innebar
- Ovilja att stota sig med de handelspartner man har kvar i ost

Andra till "I Palinor finns ingen centralt präglad valuta. Istället används valutor fran södra Ereb, eller helt enkelt de mynt man kommer över. Vardet avgörs av metallvärdet."
Palinors handel är på sparlåga. Trots det exporteras stora mängder päls och myrjärn som de byter till sig från Mirel eller från stammar i nord och öst.

Lyxvarorna är hästar och dvärgsmide. Aven vete och ol ar tankbara exportvaror. Vad vill mirel ha?

Sport
Utövar Palinor någon form av sport? Tänker mig kanske ett sorts maraton, där vinnaren får en hederstitel som budbärare av högsta sort? Har de fler typer av underhållning? Kamphundar?
Givetvis har riddarna plockat upp en del sporter av nomaderna, sasom Chugan, som spelas pa hastrygg med krocketklubbor och ett farskinnsbylte
Jag förstår inte den kursiva meningen... :) Är det en organisation i Palinor från Lysande vägen, eller ett uttryck?

Sedan 400 e.O. är Lysande Vägens kyrka representerad genom en skelettorganisation under Kerigassen.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter skrev:
Spelknepe skrev:
Jag har medvetet valt att inte lista alla stammar. Dels for att det vore for omfangsrikt, och dels for att lamna frihet till SL
Jag tänkte att de tre mäktigaste stammarna kunde kanske nämnas. Min fråga var ifall det är Mergurund och Chernuskerna som bosätter sig kring kärnmassivet, eller ifall det är andra stammar?

Peter skrev:
Detta vore guld
Ska se vad jag kan göra utifrån din beskrivning
Peter skrev:
Språk
Menar du spraket, eller blandbefolkningen?
Språket. Det borde stå som en egen rubrik, även ifall det inte blir ett speciellt långt stycke.
Peter skrev:
Varierar fran stam till stam, men kan tanka mig att lista en 3-4 gudar till. Behover lite betanketid for att komma pa nagra bra bara, eller narguriska guddomar?
Perfekt! Väntar tills du har tänkt färdigt. :)

Peter skrev:
Inte alla, men jag kan kanske lista nagra av de vanligaste? Varfor Salamander? Minns inte detta...
Vore spännande! Väntar ivrigt! :)
Peter skrev:
Pa egen risk
Jag skriver till detta i beskrivningen.
Peter skrev:
Hur många ungefär?
Som i verkligheten valdig variation, fran nagot tusental till 1/4 av befolkningen. Beror helt pa hur val man lyckas mobilisera
Jag skriver till detta
Peter skrev:
Vet ej, min inspiration ar 1200-talets Sword of War, med en klinglangd pa ung. 1m. Misstanker att detta snarare ar bredsvard en slagsvard. Tror inte att det ar utpraglat specifikt for Palinor, daremot finns det nog en palinorlook. Tycker det kan sta kvar oforklarat enl. ovan.
Alright, kan jag kanske skriva att det är likt ett bredsvärd? (mest ur en regelsynpunkt)
Peter skrev:
3 Ting

- Brist pa militara resurser som inte ar knutna till Ransard
- Ovilja att oppna en andra front, med de risker for opportunitiska attacker fran Ransard detta innebar
- Ovilja att stota sig med de handelspartner man har kvar i ost
Ok, ska detta förtydligas i texten? Jag kan skriva till det?
Peter skrev:

Andra till "I Palinor finns ingen centralt präglad valuta. Istället används valutor fran södra Ereb, eller helt enkelt de mynt man kommer över. Vardet avgörs av metallvärdet."
Ok, jag ändrar!
Peter skrev:

Lyxvarorna är hästar och dvärgsmide. Aven vete och ol ar tankbara exportvaror. Vad vill mirel ha?[/quote]

Kan tänka mig att Mirel vill ha dvärgsmide, men även verktyg, spannmål, hästar. Kanske lyxartiklar?
Peter skrev:
Sport

Givetvis har riddarna plockat upp en del sporter av nomaderna, sasom Chugan, som spelas pa hastrygg med krocketklubbor och ett farskinnsbylte
Ska du eller jag skriva in detta? :)
Peter skrev:

Sedan 400 e.O. är Lysande Vägens kyrka representerad genom en skelettorganisation under Kerigassen.
Jag ändrar
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Gudar och gudinnor hos strovnargurerna

Toshanki, Stormhaxan, Himlavalvets Drottning
Punu, det himmelska folet, segerherren
Unarieh, fladermuskungen, nattens herre, blodsugaren
Agaerr, karavanernas och vagntagens beskyddare
Skriv svar