Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har en text om strövnargurernas begravningstraditioner jag putsar på men inspirationen till dessa är så kallade kistvaens från Dartmoor i södra England:

Bild

Bild

Bild

Strövnargurerna byggde inte dessa men då de inte hade några myrar eller mossor så som deras tradition var innan de tvingades ut ur Nargurs skogar var detta lämpliga platser att lägga de döda till vila i. Vem som byggde kistgravarna är det ingen som vet men de är byggda av så stora stenar att det nästan måste ha varit jättar...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Perfekt! Definitivt forntida jättar/högmän/urfolk/andar
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Är där något mer du vill ha med på kartan över Palinor?

Återlänkar kartan sen innan
http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/ere ... inor_p.jpg
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Peter: Är där något mer du vill ha med på kartan över Palinor?

Återlänkar kartan sen innan
http://www.erebaltor.se/kartor/ereb/ere ... inor_p.jpg
Riktigt, riktigt snyggt. Med lite eftertanke undrar jag om det går att förminska Kartosa i öster - att flytta ut Österslätts gränser västerut t.ex.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Kartotum börjar så sakteliga övergå från alpha till beta. Fortfarande en hel del kvar att göra men ja gtänkte att jag kunde lägga upp en bild så att ni kan skönja hur resultatet kommer att bli.

Jag har tagit mig rätt fria händer nu och ritar lite efter eget huvud, hoppas att det är ok. Men om staden ska se ok ut när den är klar så måste man ha öppna ytor, större byggnader etc. Så ni får komma upp med vad alla byggnader ska vara i slutändan :lol:

Nåväl här är kartan, och säg för all del till om något är helt uppåt väggarna.
Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Skitsnyggt - och kör hårt. Ju organiskare ju bättre :)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Fantastiskt bra kartor du ritar och jag kan redan se att även denna kommer bli lika fin. Speciellt gillar jag på dina andra kartor att du även ritar ut åkermark utanför den egentliga staden, något som behandlas lite styvmoderligt på de flesta stadskartor. Kör så det ryker! :D
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Patrik Höij skrev:Speciellt gillar jag på dina andra kartor att du även ritar ut åkermark utanför den egentliga staden, något som behandlas lite styvmoderligt på de flesta stadskartor.
Tackar för komplimangerna. Jag kan bara hålla med dig då det gäller åkermarken. Själv försöker jag rita in omgivningar kring städerna då det skänker lite liv till kartan.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Det har inte blivit så mycket jobb på Kartorum på sistonde då det har varit födelsedagsfiranden och gäster på besök. Men lite tid här och där har jag lyckats klämma in i alla fall. Bergstaden börjar nu blir klar och det börjar bli dags att göra de övre delarna av staden. Några tankar eller idéer som ni har kring detta?
nedan kan ni se hur långt jag har hunnit. Som sagt det är en del kvar att göra men det ger sig så sakteliga. Hojta till om något saknas eller om ni vill lägga till något.
Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

ser väldigt tjusigt ut tycker jag :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det artar sig bra. Skall bli riktigt kul att se den klar. :)

Ett par funderingar angående stadens utformning, kanske mest riktad till Peter men även andra:

1) Hur sköts hästarna inne i staden? Ordens hästar är en sak, hur och vart de stallas upp, men även de hästar som nomadstammarna åtminstone under perioder av året måste sköta i staden?

2) Hvilka byggnadsmaterial används till hus och befästningar? Sten i murar, torn och vissa viktiga byggnader bredvid trähus byggd i stavverk, alltså stående timmer/plank?
(vi kom fram till för länge sen att stavverk tillhör västnargurisk byggnadstradition och knuttimmring tillhör östnargurisk)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Nu har jag skickat över vapensköldarna till dig Spelknepe! Om det är några fler du vill ha, säg till.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det ska bli väldigt spännande att se den färdiga kartan :)
Och pdf:en :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Håller verkligen med. Du har rätt inställning till struktur på städer, tror jag :)

Ang. hästar tänker jag mig att det är stora öppna ytor i vinterstaden. Kanske kan man se "resterna" av tältläger: bål, cirklar i marken, vinthus, fäbodar etc. Däremellan är det betesmark. Dessutom finns det rimligen även betesmark (och kanske lite hagar, ihängnader, bodar) utanför staden.

Ang. byggmaterial - precis så! Fast kanske även en blandning av sten och trä för vanliga hus - det ligger ju trots allt i ett bergsmassiv. Men med stavkyrkaestetiken i grund. Stenhusen i Eketorp på Öland kan vara ett bra exempel

birkebeineren skrev:Det artar sig bra. Skall bli riktigt kul att se den klar. :)

Ett par funderingar angående stadens utformning, kanske mest riktad till Peter men även andra:

1) Hur sköts hästarna inne i staden? Ordens hästar är en sak, hur och vart de stallas upp, men även de hästar som nomadstammarna åtminstone under perioder av året måste sköta i staden?

2) Hvilka byggnadsmaterial används till hus och befästningar? Sten i murar, torn och vissa viktiga byggnader bredvid trähus byggd i stavverk, alltså stående timmer/plank?
(vi kom fram till för länge sen att stavverk tillhör västnargurisk byggnadstradition och knuttimmring tillhör östnargurisk)
Senast redigerad av Peter den 2012-08-28 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Det ska bli väldigt spännande att se den färdiga kartan :)
Och pdf:en :D
Sorry - lite översättningsjobb som kommit emellan. För att inte tala om livet, jobbet och allt det vanliga :)
Skriv svar