Kasyr

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Då bosätter vi Sulpira Festglade i Kasyr. :)

Den dalkiske exarkens fördömelse av Kasyr blir bra. Skal fundera på någon annan slags LV inblandning på öarna. Skrev tidigare något om Solordens flotta men måste bara hitta det först...

Angående kartan så finns Kasyrs öar utsatta både på Äventyrspels stora färgkarta och på kartan över Erebos i EA-SL. Namnen på de olika öarna kom fram tidigare i tråden:

Diga
Gremasso
Andimagia
Galymno
Nisyr
Ustubal
Milo
Sakin
Dela
Kasyr

Vad annat bör finnas med? Något namn på själva farvattnen runt öarna kanske?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Patrik Höij »

Jag har nu jämfört flera kartor i officiellt material och de som spelknepe gjort. Framför allt i det officiella materialet skiljer sig öarna till formen och det är faktiskt svårt att riktigt se hur Kasyr är beläget på huvudön.

Det synes som att den kungliga karteringen inte riktigt varit överens.

I EA-boxens presentation av Erebos finns en karta som också i ena hörnet ganska detaljerat visar ögruppen Kasyr. På den kartan synes staden vara belägen mitt emellan den västra kusten och en bukt som utgör den östra kusten och något söder om mitten av huvudön.

På spelknepes kartor där Kasyr är med ser staden mer ut att ligga på den västra kusten.

Så min fråga är egentligen, var ligger Kasyr?

Min egen preferens är på den östra sidan, dvs in mot de andra öarna. Det känns mest logiskt.
birkebeineren
Admin

I EA-boxens presentation av Erebos finns en karta som också i ena hörnet ganska detaljerat visar ögruppen Kasyr. På den kartan synes staden vara belägen mitt emellan den västra kusten och en bukt som utgör den östra kusten och något söder om mitten av huvudön.

Röstar för denna version.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Patrik Höij »

Hur är det med ambassader och konsulat (motsvarande)?

Är det någonstans på forumet som detta diskuterats?

Jag tänkte mig att Sulpira Festglade officiellt kan fungera som Erebos ambassadör i Kasyr, vad sägs om det? Borde ju vara ett utmärkt "cover" för att göra det som behövs för att driva Ordo Novas agenda också.

Den andra stat som också har en ambassad är Felicien, mycket på grund av att man insett öarnas strategiska läge. Mången depesch med hemliga observationer över erebosisk och dalkisk verksamhet går med civila feliciska slavskepp tillbaka till felicien...
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

ev ambassader diskuteras i varje separat tråd, men enbart avancerade enade nationer bör använda det. ett steg ner..."konsul" är nog ofta handelsmän.
birkebeineren
Admin

Ämnet har diskuterats lite här och var, oftast i olika landstrådar. Följande trådar berör också ämnet:

Stormakter: viewtopic.php?t=144

Diplomatiska förbindelser i Ereb: viewtopic.php?t=146&start=0&postdays=0& ... highlight=

Politiska giftemål: viewtopic.php?t=690

Själva företeelsen med diplomatiska utsändningar borde förekomma mellan de mer välutvecklade staterna i Ereb så som Mikael skriver men det är inte troligen lite olika hur institutionaliserade de är. Benämningen "ambassadör" kanske inte är särskilt allenarådande heller utan de olika Beskickningarna kan ha namn liknande de som förekommit i våran historia: egatos, orator, nuntius, ablegatus, commissarius, procurator, mandatarius, agens eller ambaxator.

Att Sulpira Festglade är Erebos officiella representant i Kasyr tycker jag låter bra. :)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Patrik Höij »

Mikael Nja, är inte så säker på det.

I en stat kan finnas en ambassad med underliggande konsulat, dvs det kan finnas representanter på flera orter i ett och samma land. I Härnösand fanns exempelvis Franska konsulatet och det kejserliga ryska konsulatet under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Båda dessa konsulat var emellertid underordnade varsin generalkonsul som höll till i den kungliga huvudstaden.

Det kan dock också vara så att det bara finns en konsul som representant, eller ingen representant alls.

Rangordningen torde vara:
Ambassadör
Generalkonsul
Konsul
Vicekonsul

Jag skulle nog se på saken som sådan att det är länderna själva, i samråd med det land det gäller, som bestämmer hur och om de vill representeras i något annat land. en god orsak till att vilja det är om man:
1. Har en omfattande diplomatisk kontakt med landet.
2. Har en omfattande handel med landet.
3. Har en större mängd medborgare verkande eller boende i landet vars intressen man måste bevaka.

Mitt förslag är följande mot bakgrund av detta; Jag ser det som högst troligt att Erebos vill ha en ambassad i Kasyr och inte nöjer sig med ett konsulat. I Feliciens fall är det inte lika uppenbart varför de skulle ha en ambassad, så där kan jag faktiskt vika mig och nöja mig med en konsul.

Notera att inga andra länder har någon representation i Kasyr, det är alltså inte så att det vimlar av diplomater där. Kasyr är litet och jag vill inte överdriva.

Det troligaste, vilket också är vanligt i det verkliga världen, är att den erebosiska ambassaden och den feliciske konsuln får hantera andra länders medborgares intressen i den mån länderna emellan kommit överens om det. Exempelvis kan Zorakiska medborgare som kommit i trångmål av en eller annan anledning vända sig till den erebosiska ambassaden för att få hjälp.

Fast nog skulle man kunna byta lite titlar på diplomaterna också väl? 8)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Patrik Höij »

birkebeineren skrev:Ämnet har diskuterats lite här och var, oftast i olika landstrådar. Följande trådar berör också ämnet:

Stormakter: viewtopic.php?t=144

Diplomatiska förbindelser i Ereb: viewtopic.php?t=146&start=0&postdays=0& ... highlight=

Politiska giftemål: viewtopic.php?t=690

Själva företeelsen med diplomatiska utsändningar borde förekomma mellan de mer välutvecklade staterna i Ereb så som Mikael skriver men det är inte troligen lite olika hur institutionaliserade de är. Benämningen "ambassadör" kanske inte är särskilt allenarådande heller utan de olika Beskickningarna kan ha namn liknande de som förekommit i våran historia: egatos, orator, nuntius, ablegatus, commissarius, procurator, mandatarius, agens eller ambaxator.

Att Sulpira Festglade är Erebos officiella representant i Kasyr tycker jag låter bra. :)
Tack för input! Bra namnförslag på titlar!

Sulpira är härmed utsedd till officiell representant i Kasyr (vad det nu ska kallas) :D
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Patrik Höij »

Så här tänker jag mig att Kasyrs öar är namngivna och även några namn på vattnet mellan dem. På Andimagia finns ögruppens enda berg (som inte är särskilt högt).

Observera att jag använt spelknepes karta som ursprung för strandlinjerna, och att dem inte riktigt stämmer överens med kartan över öarna i EA-boxen under Erebos.

Det här är bara gjort för att man ska kunna få någon känsla över öarna.

http://imageshack.us/photo/my-images/43/kasyr1.jpg/

Några frågor:
1. Jag har nu satt ut 8 fiskebyar. Med ca 400 invånare som fiskare på öarna ger det kanske i genomsnitt 20-60 invånare per by. I Kasyr självt räknar jag med kanske runt 100 fiskare. Är detta lågt satt? Tänk på att Kasyr inte har mer än 8500 invånare sammanlagt varav 8100 bor i själva staden.

2. Språkliga böjningar av ord är inte min starka sida. Jag har i namnen på vattnet och berget bara använt ord ur ordlistan rakt av utan att koppla dem grammatiskt. Mig stör det inte, men kanske någon mer språkkunnig?

3. Jag hade tänkt mig öarna som ganska karga och lik svensk skärgård, berget på Andimagia är undantaget. Låter det ok? Ska jag ta bort berget helt?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Patrik Höij »

Ett första utkast, baserat på vad som tidigare sagts i tråden och nya vinklingar.

Utrikespolitik
Utrikespolitiken sköts av Stadsstyrelsen i Kasyr och styrelsens ordförande är direkt ansvarig för förhandlingar och officiella ämbetshandlingar, ceremonier och avtal med andra länder. Han kan dock delegera uppgifter till andra i styrelsen som han inte vill sköta själv. De övriga medlemmarna i stadsstyrelsen har vetorätt i utrikespolitiska frågor vilket innebär att styrelsen måste vara enig om vilka steg och mått som ska tas på den utrikespolitiska arenan. Detta innebär ofta att man i slutändan inte gör någonting. Stadsstatens underliggande administrativa kontor ombesörjer olika tjänster och tar fram underlag inför utrikespolitiska beslut.

Den övergripande strategin för kasyrs utrikespolitik är att bevara Kasyrs självständighet och att uppehålla slavhandeln som ger staten dess största inkomster. Försöker man påverka andra stater gör man det genom fredlig diplomati och aldrig genom militära maktmedel. Däremot drar man sig inte för att ge mutor, utöva utpressning eller anonymt och genom lejda hejdukar hota individer som man vill försöka påverka att fatta beslut i en eller annan riktning, även i andra stater. Att exempelvis låta en köpt glädjeflicka locka en utländsk diplomat till indiskretion och sedan vid lämplig tidpunkt komma på dem och sedan antyda att det kanske inte vore så kul för hans fru att få reda på vad som hänt, men att det kan undvikas om denne bara gör på ett visst sätt som föreslås, ses som höjden av statskonst i Kasyr.

Kasyr ligger strategiskt placerat mellan Caddo, Erebos och Morälvidyn. Kopparhavskonvojen passerar öarna på bekvämt avstånd och öarna fungerar i slavhandeln som en länk mellan öst och väst, med fördelen att slavhandlarna inte behöver färdas hela vägen utan kan sälja eller köpa och omlasta på halva vägen. Det militärstrategiska läget är heller inte att underskatta, då öarna ger tillgång till en skyddad bas i närheten av flera stora stater. Kasyrs stadsstyrelse har, väl medvetet om öarnas läge, stärkt stadens försvar till en sådan grad att det åtminstone ska vara lite arbetsamt att erövra staden och öarna samt att man utan större problem ska kunna försvara sig mot piratöverfall. Caddo, och Erebos i synnerhet, övervakar öarnas självständighet och bevakar vad som händer utrikespolitiskt för att säkra sina egna säkerhetsintressen. Hur man skulle agera om Kasyr hotades av annan makt återstår att se, men det skulle nog få vara extrema omständigheter för att militär hjälp skulle räckas ”skurkstaten”, Och då med främsta syfte att hjälpa sig själva snarare än Kasyr. Det vore mer rimligt att tro att Kasyr skulle kunna få viss hjälp från ankstäderna i Morälvidyn.

Erebos
Kasyr har en historia som undersåte till Erebos och har därmed ett särskilt kulturellt band till Erebos. Femhusrådet i Erebos och Stadsstyrelsen i Kasyr har en del gemensamma referenspunkter, och är sammanbundna genom Ordo Nova och samma önskan om frihandel. Stadsstyrelsen i Kasyr ser Erebos som en vänligt sinnad stat som man ska odla goda relationer med. Erebos å sin sida är mån om att Kasyr behåller sin självständighet och kan fortsätta fungera som bas för Ordo Novas mer ljusskygga verksamhet. Den lokala representanten för Ordo Nova i Kasyr är Serafim Festglades systerdotter Sulpira Festglade, som också formellt sett leder den erebosiska och i Kasyr enda utländska ambassaden. Erebos stöder en fortsättning av slavhandeln, men vill inte alltför öppet synas vara engagerad i den, därför sker huvuddelen av handeln på Kasyr. Då även många andra varor passerar Kasyr kan man hävda att det främst är dessa varor man handlar med. Trots att Kasyr nu är självständigt och att det politiska inflytandet från Erebos inte är så starkt så ser många ereboser öarna ändå som en del av sitt territorium sedan gammalt. Det finns en stormanna-falang i Erebos som gärna vill införliva öarna med Erebos igen, oavsett med vilka medel man gör det. Hittills har de inte fått gehör.

Caddo
Kasyr välkomnar dalker till staden och behandlar dem inte annorlunda än någon annan. Till staten Caddo förhåller man sig neutralt. Lysande vägen på Caddo har dock sedan länge fördömt slavhandeln på Kasyr och förbjudit handel med Kasyr, något som exarken påminner om då och då. Riksrådet på Caddo har därför valt att hålla kontakterna till ett minimum. Många av de dalkiska handelsmännen är dock inte så nogräknade och handlar gärna med olika varor i Kasyr, det är dock inget man pratar högt om hemma på Caddo eftersom det är ett känsligt ämne. De svarta piratankornas angrepp på dalkiska handelsskepp och att Kasyr profiterar på det är också något som irriterar och infekterar relationerna länderna emellan. Helst skulle dalkerna vilja sätta stopp för slavhandeln som vanhelgar Lysande vägen men detta skulle både kasyrierna och ereboserna motsätta sig. Ett militärt ingripande skulle kunna leda till krig med Erebos, och ett sådant skulle bli mycket omfattande och med ett mycket osäkert resultat. Caddo har därför valt att istället hemligt verka genom missionärer och politiskt motiverade köpmän.

Zorakin
Stadsstyrelsen i Kasyr förhåller sig neutralt till Zorakin. Liksom på Caddo visar Lysande vägen i Zorakin ingen acceptans för slavhandeln som Kasyr bedriver. Zorakiska handelsmän exporterar viss spannmål till Kasyr, men mestadels går handeln via antingen Erebos eller Caddo.

Kardien
Stadsstyrelsen i Kasyr förhåller sig neutralt till Kardien. Kardiens förhållande till Kasyr är lätt frostigt, då man dels inte accepterar slavhandeln och dels irriteras över att Kasyr handlar med Trakorierna i Torilia.

Morälvidyn
Kasyr har tvetydiga kontakter med Morälvidyn, förutom Ankorath och Dunderin, då Kasyr lika gärna kan bli anfallet av piraterna som att de säljer sina varor. De många morälviska piratbanden med föga sammanhållen hållning mot Kasyr möjliggör inte någon långsiktig eller förtroendeingivande vänskap.

Ankorath och Dunderin
Kasyr har vänliga relationer med ankorna och erhåller många av sina handelsvaror, dvs slavar från dessa städer. Man har sedan många år tillbaka starka handelsrelationer. Ögruppen Kasyr, som befinner sig i både Ankoraths och Dunderins piratrevir, används ofta som bas för de svarta ankornas långskepp. De kasyriska öarna lämpar sig för att ligga i bakhåll i en undanskymd vik eller bakom en ö för att sedan med långskeppen snabbt kasta sig över ett intet ont anande handelsskepp. Piratankorna beger sig dock bara in i själva staden Kasyr för att sälja plundrat gods eller fylla på förråden så att de kan ligga längre ute till sjöss. Å andra sidan har närvaron av piratankorna också med jämna mellanrum dragit till sig piratbekämparna i första eskadern, vilket tidvis gör den kasyriska skärgården till en farlig plats att vistas på. ”Havets vargar” i Dunderin har en pakt med Ordo Nova, vilket ger Erebosiska handelsskepp fri lejd, vilket är ett passande arrangemang för handeln i Kasyr. Ankstäderna har ingen formell representation, men vita ankor från klanen ”Dakai” driver ett handelshus och ett värdshus i Kasyr, vilket i stort sett fyller samma funktion.

Karakh-Khun
Kasyr har överhuvudtaget inga kontakter med Karakh-Khun. Stadsstyrelsen ser de khunitiska piraterna som fiender och litar inte på dem. Under Bamethoths tid stärker man försvaret på murarna och ökar vaksamheten.

Berendien
Kasyr har få kontakter med Berendien, men de man har är artiga i tonen.

Felicien
Stadsstyrelsen är mån om att handeln med Felicien flyter på som den ska. I egenskap av omlastningshamn för slavar så har man en betydande handel med såväl feliciska slavjägare som slavköpare, ofta gör de båda sakerna kombinerat. Slavar från väster fraktas till Felicien och slavar från öster säljs till trakorier eller till morälverna. Felicierna inser i sin tur stadens strategiska läge i västra Kopparhavet och håller gärna en permanent närvaro i staden för att bevaka vad som händer i omgivningen, detta sker genom ett mindre konsulat beläget i Kasyrs finare kvarter. Genom de täta handelsrelationerna kan hemliga underrättelser relativt ofta transporteras från konsulatet mellan Kasyr och Felicien av feliciska handelsskepp.

Krun
Stadsstyrelsen i Kasyr har goda relationer med Krunska handelsmän, då man handlar en del med av krunska slavjägare tagna slavar. Krun å sin sida visar Kasyr föga intresse.

Montagor
Stadsstyrelsen har en konkurrensinriktad hållning till Montagor, men likväl vänligt sinnad. Många av de handelsmän som handlar med Kasyr handlar också med Montagor. Man har en del gemensamma referenspunkter och kommer ofta bra överens med montagoranska representanter.
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Bra och roligt att Kasyr växer fram. Lite kommentarer:
Patrik Höij skrev: Att exempelvis låta en köpt glädjeflicka locka en utländsk diplomat till indiskretion och sedan vid lämplig tidpunkt komma på dem och sedan antyda att det kanske inte vore så kul för hans fru att få reda på vad som hänt,
Är inte säker på hur många erebiska diplomater som skulle känna sig mer hotade av frun än av sin kung, även om den ene sover i samma hus och den andre är en veckas seglats bort. Trots allt bor man i syndens näste Kasyr. Sexskandal känns modernt, däremot ekonomiska oegentligheter med kungens pengar...eller förlust av pengar, verkligt eller ej, sådan info kan man nog utpressa med. Kanske behöver man i texten inte exemplifiera de diplomatiska intrigerna.
Morälvidyn
Morëlvidyn, hade själv svårt med det namnet. Invånarna är Morëlvidyner (inkluderar även ankor mfl) och det finns en folkgrupp kallad Morelver.
ankstäderna i Morälvidyn.
Ankstäder finns, men det är bättre att kalla städer som Montagor, Ankorath mfl för "piratstäder" om man inte avser göra viss poäng av att det är just ankorna som skulle komma till undsättning.
vanhelgar Lysande vägen
Tror inte exark Anders gillar uttrycket vanhelgar, jag föreslår istället "strider mot".
Ankorath och Dunderin
Kasyr har vänliga relationer med ankorna och erhåller många av sina handelsvaror, dvs slavar från dessa städer. Man har sedan många år tillbaka starka handelsrelationer. Ögruppen Kasyr, som befinner sig i både Ankoraths och Dunderins piratrevir, används ofta som bas för de svarta ankornas långskepp. De kasyriska öarna lämpar sig för att ligga i bakhåll i en undanskymd vik eller bakom en ö för att sedan med långskeppen snabbt kasta sig över ett intet ont anande handelsskepp. Piratankorna beger sig dock bara in i själva staden Kasyr för att sälja plundrat gods eller fylla på förråden så att de kan ligga längre ute till sjöss. Å andra sidan har närvaron av piratankorna också med jämna mellanrum dragit till sig piratbekämparna i första eskadern, vilket tidvis gör den kasyriska skärgården till en farlig plats att vistas på. ”Havets vargar” i Dunderin har en pakt med Ordo Nova, vilket ger Erebosiska handelsskepp fri lejd, vilket är ett passande arrangemang för handeln i Kasyr. Ankstäderna har ingen formell representation, men vita ankor från klanen ”Dakai” driver ett handelshus och ett värdshus i Kasyr, vilket i stort sett fyller samma funktion.
Varför handlar man på Kasyr när man riskerar piratattacker som accepteras av Kasyrs ledning? Jag är ganska säker på att Montagor och Dunderin ser till att det finns en viss fredad zon närmast städerna och Kasyr borde nog ha något liknande eller?

Hur förhåller det sig med Sextettens närvaro i Kasyr, för de finns naturligtvis där...men i vilken omfattning?

Om du vill veta mer om Morëlvidyns slavhandel tror jag den går att finna på wikin.
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Ser nu att Ankorath faktiskt kallas ankstad även av andra.
Mikael
Admin

Re: Kasyr

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Staden har gräddan av slavar på marknaden och är känd som en lugn luxuös plats att sälja och köpa toppkvalitet. Staden styrs av ett antal köpmän som mot 5% av handelsvarorna, dvs. slavarna, tillhandahåller det bästa en sjökapten kan önska sig. (se s.9-10 i Monster och Män.) :D
Gäller det här om lyx, topp shelf, lugn osv längre? Tycker jag kan vara den edge som Kasyr behöver mot sina lokala slavhandlande konkurrenter.
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Det här fann jag i texten om slavhandel:
Mas Sawa – Fruktad slavjägarätt som använder små grupper av tysta jägare som i snabba räder lyckas ta hela djungelbyar som fångar. Sannolikt används något av djungelns många gifter i jakten. Morginnerskogen och Sivoa är deras jaktmarker och slavarna skeppas från Bembezar på Morëlvidyns västkust vidare till större städers slavmarknader. Trakorierna handlar dock redan i Bembezar för att få de bästa ”varorna”.
Zeila - ytterligare en familj med Krilloan som huvudmarknad, men är även stora i Kasyr och Montagor. Har specialiserat sig på exotiska slavar för kräsna köpare från Felicien, Trakorien och Pokti. Använder inte sällan äventyrare när deras erfarna slavjägare inte vill ställa upp. Zelia är i princip de enda som kan erbjuda alvslavar, även om det händer att Mas Sawa-ätten lyckas fånga någon vid tillfälle.
Sextetten skall heller inte förglömmas i dessa sammanhang, för även om de inte kan räknas som barter är de en viktig kugge i slavtransporterna och prissättandet på Kopparhavets slavmarknader. De kategoriserar om slavar, manipulerar marknader, mutar, smugglar och gör stor profit från slavhandeln utan att direkt själva köpa eller sälja slavar.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt

Inlägg av Patrik Höij »

Mikael jag ska besvara en del av dina frågor allteftersom och beta av dem, men det kommer senare. Sitter fortfarande på jobbet :(

Men en sak som jag tänkt en del på och som egentligen omfattar hela Ereb är att det verkar vara fasligt många involverade i just slavhandel.

Alla kan väl inte jaga slavar hela dagarna heller? Det skulle ju tömma vissa områden på folk rätt snabbt.

Vi måste avgränsa slavhandeln i Ereb, dels till vilka jaktområden som finns och dels bestämma vilka roller man har. Vilka är slavjägare, vilka är köpmännen som köper och säljer dem och vilka är det som köper slavar?

Om jag talar för Kasyr i första hand så är det först och främst en omlastningshamn. Det innebär att de som kommer dit är slavhandlare, i betydelsen köpmän, som köper slavarna av slavjägarna på annan plats (ex i Morälvidyn eller någon annanstans) och sedan transporterar dem till Kasyr för att där sälja dem till en annan köpman till ett högre pris. det innebär att Kasyr alltså oftast inte är platsen dit nyfångade slavar tas och där första köpet sker, utom i undantagsfall.

Det innebär att det finns en parallell marknad där slavjägare och slavhandlare först gör sina affärer som troligtvis är baserad i landet slavarna är fångade i till största del.

Jag tycker de stora slavjägarna ska vara felicien, Krun och Morälvidyns pirater. Sedan kanske det finns stammar som hjälper dem att fånga slavar i exempelvis Efaro. Stammarna agerar dock bara lokalt och transporterar inte sina slavar från det land där de jagar dem.

Slavarna säljs huvudsakligen första gången i det land de fångats, till köpmän som kommer och hämtar upp dem med stora slavskepp.

Sedan transporteras dem till andrahandsmarknaden där de säljs antingen till andra köpmän som i sin tur säljer dem vidare eller direkt till kund som ska använda dem för bruksändamål (hmm, låter kallsinnigt...).

Det finns naturligtvis undantag från detta huvudsakliga tillvägagångssätt, men detta ger alla en roll och en plats att agera på.

Så ser i allafall jag på saken.
Skriv svar