Mikael jag ska besvara en del av dina frågor allteftersom och beta av dem, men det kommer senare. Sitter fortfarande på jobbet
Men en sak som jag tänkt en del på och som egentligen omfattar hela Ereb är att det verkar vara fasligt många involverade i just slavhandel.
Alla kan väl inte jaga slavar hela dagarna heller? Det skulle ju tömma vissa områden på folk rätt snabbt.
Vi måste avgränsa slavhandeln i Ereb, dels till vilka jaktområden som finns och dels bestämma vilka roller man har. Vilka är slavjägare, vilka är köpmännen som köper och säljer dem och vilka är det som köper slavar?
Om jag talar för Kasyr i första hand så är det först och främst en omlastningshamn. Det innebär att de som kommer dit är slavhandlare, i betydelsen köpmän, som köper slavarna av slavjägarna på annan plats (ex i Morälvidyn eller någon annanstans) och sedan transporterar dem till Kasyr för att där sälja dem till en annan köpman till ett högre pris. det innebär att Kasyr alltså oftast inte är platsen dit nyfångade slavar tas och där första köpet sker, utom i undantagsfall.
Det innebär att det finns en parallell marknad där slavjägare och slavhandlare först gör sina affärer som troligtvis är baserad i landet slavarna är fångade i till största del.
Jag tycker de stora slavjägarna ska vara felicien, Krun och Morälvidyns pirater. Sedan kanske det finns stammar som hjälper dem att fånga slavar i exempelvis Efaro. Stammarna agerar dock bara lokalt och transporterar inte sina slavar från det land där de jagar dem.
Slavarna säljs huvudsakligen första gången i det land de fångats, till köpmän som kommer och hämtar upp dem med stora slavskepp.
Sedan transporteras dem till andrahandsmarknaden där de säljs antingen till andra köpmän som i sin tur säljer dem vidare eller direkt till kund som ska använda dem för bruksändamål (hmm, låter kallsinnigt...).
Det finns naturligtvis undantag från detta huvudsakliga tillvägagångssätt, men detta ger alla en roll och en plats att agera på.
Så ser i allafall jag på saken.