Stormakter?

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Stormakter?

Inlägg av Psipo »

Jag har varit inne på det lite här och var men vilka är egentligen Erebs stormakter?

1. Jag gissar Felicien, Krun och Trakorien.
2. På god andraplats kommer "kopparunionen" (Caddo, Erebos, (Zorakin?)) och Ransard.
3. Efter det följer Magilre, Berendien, Nidland. Kanske Barbia? Kardien?
4. Sist kommer relativt fattiga och/eller obetydliga riken som Hynsolge, Klomellien, Jorduashur, Cereval, Torshem, Palinor, Mirel.

Jag vet inte var Mereld kommer in i bilden, eller resterna av Jorpagna. Och Ljusna? Är det ett rike eller bara en region, eller bara en skog? Finns det fler? Nargur?

Och för att problematisera stormakt som begrepp så menar jag med det riken som har inflytande, krigshär och rikedom. Zorakin ex. tänker jag lite som gamla Frankrike. Kulturellt viktigt och med en tradition av makt som överstiger den reela makten. Kardien bör kanske hoppa upp ett steg som centrum för Lysande vägens fastlandsgren? Å andra sidan, vilka länder är det egntligen man därmed har inflytande över?

Ett träd, liknande språkträdet, som visar inflytelsesfärer och förbund hade inte varit fel, eller något annat grafiskt hjälpmedel som kan visa maktförhållande. Färgglad karta kanske? Med länder inom samma inflytelsesfär i en svagare ton?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Stormakter?

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Jag har varit inne på det lite här och var men vilka är egentligen Erebs stormakter?

1. Jag gissar Felicien, Krun och Trakorien.
2. På god andraplats kommer "kopparunionen" (Caddo, Erebos, (Zorakin?)) och Ransard.
3. Efter det följer Magilre, Berendien, Nidland. Kanske Barbia? Kardien?
4. Sist kommer relativt fattiga och/eller obetydliga riken som Hynsolge, Klomellien, Jorduashur, Cereval, Torshem, Palinor, Mirel.

Jag vet inte var Mereld kommer in i bilden, eller resterna av Jorpagna. Och Ljusna? Är det ett rike eller bara en region, eller bara en skog? Finns det fler? Nargur?

?
1. Trakorien, Felicien, Erebos (Krun är visserligen ett stort land med mycket folk och stor flotta, men fokuserat österut och krossas på några månader av Vicotnik. Hynsolge stod emot bättre. Kulturelt och historiskt inflytande kanske.)
2. Ransard, Caddo, Krun
3. Berendien, Magilre, Zorakin och Kardien
4. Jorpagna, Efaro
5. Övriga
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående Krun så är väl deras problem att de inte direkt har någon stark armé, utan det är endast flottan som är stark. Undrar vad de styrande tänkte på med tanke på grannen i norr, Nidland. Kanske nidlänningarna lyckats infiltrera landets styre på något sätt? Det sagt så står det i Nidlandsmaterialet att Krun var försvagat av pest, och att det därför gick såpass snabbt för Nidland att erövra landet om jag minns rätt.

Så Krun kanske ska ses som en slumrande stormakt eller en stormakt som börjar vakna till liv. Frågan är ju bara om det är försent, då med tanke på Nidland.

Angående Jorpagna, kan jag tänka mig att det är för mycket interna konflikter mellan de olika furstarna och att området först och främst skall ses som ett område med många stater och inte ett rike.

Frågan är hur man ska "ranka" Nidland? Men jag vill som sagt att det landet skall omarbetas något, så jag är nog inte rätt person att bedömma det landet efter det officiella materialet.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Enligt Nidländska Reningen så kunde dom nidländska arméerna i princip trampa ner Kruns försvar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

När det gäller stormakter kanske vi får skilja på olika typer av stormakter... Ekonomiskt rika länder är ju inte det samma som kulturella stormakter.
Krun verkar för mig vara framstående när det gäller filosofi och vetenskap, men landet är samtidigt inte särskilt rikt eller militärt starkt (eller snarare de fördelar resurserna extremt ojämt). Caddo utövar ett stort inflytande på de länder som bekänner sig till lysande vägen. Visserligen har en schism skett inom religionen, men prästerna på fastlandet måste fortfarande lära sig dalkiska för att läsa de heliga skrifterna (även om översättningar säkert finns i viss mån). Dalkiskt sätt att tänka sprids därför genom språket. De länder som varken har kulturellt, ekonomiskt eller militärt inflytande verkar vara i första hand Cereval, Jorpagna, Klomellien och Mirel...

Vad jag vill säga är att vi nog måste skilja på kultur och ekonomi. Erebos t.ex. är ekonomiskt starkt, men verkar knappast utöva kulturellt inflytande på andra länder.

Och hur är det f.ö. med dvärgarna. Dvärgarna är visserligen ofta numerärt underlägsna, men de har en överlägsen teknologi och är nog förhållandevis rika p.g.a. handel. Skulle ett dvärgrike ge sig in i ett krig med ett människorike har nog dvärgarna rätt goda möjligheter, p.g.a. de överlägsna vapnen, trots att de är få...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:Angående Krun så är väl deras problem att de inte direkt har någon stark armé, utan det är endast flottan som är stark. Undrar vad de styrande tänkte på med tanke på grannen i norr, Nidland. Kanske nidlänningarna lyckats infiltrera landets styre på något sätt? Det sagt så står det i Nidlandsmaterialet att Krun var försvagat av pest, och att det därför gick såpass snabbt för Nidland att erövra landet om jag minns rätt.

Så Krun kanske ska ses som en slumrande stormakt eller en stormakt som börjar vakna till liv. Frågan är ju bara om det är försent, då med tanke på Nidland.

Angående Jorpagna, kan jag tänka mig att det är för mycket interna konflikter mellan de olika furstarna och att området först och främst skall ses som ett område med många stater och inte ett rike.

Frågan är hur man ska "ranka" Nidland? Men jag vill som sagt att det landet skall omarbetas något, så jag är nog inte rätt person att bedömma det landet efter det officiella materialet.
Storkmakt på nedgång kanske? Varför är armén svag? Krun har väl störst befolkning i hela Ereb? Större än flera andra riken tillsamanns rimligtvis. Antagligen är armén byråkratisk och klumpig. Och dåligt utrustad. Kanske tryter motivationen med? Infiltrerat av Nidland låter fränt!

Nidland är svår att ranka men klart är att dess inflytande är begränsat. Det har en stark militär, men det är allt.

Jag håller med om Jorpagna. Där ser jag bara föredettingar som strider över smulor. Jorpagna har spelat ut sin roll och även om det en gång var kulturellt viktigt så är det för länge sedan för att andra än några bokmalar ska bry sig nämnvärt.

Efaro? Vilka är det? :oops:

Barbia har jag dålig koll på men jag upplever det som norra Erebs stormakt, bredvid Ransard och till viss del Trakorien. Men jag kan ha helt fel. Det är mest Mastikka Aggas status som handelsmetropol (som ifs kan ifrågasättas) som ligger till grund för det.

Hur som helst. Mikaels och min lista ger en del intressanta konsekvenser. Först, den Lyande vägens inflytande är inte så stort. Det finns ingen religiös makt som är större men Erebs befolkning tycks prisa sin religionsfrihet högt. Kanske är det så att religion inte är någon het potatis i Ereb (vilket skulle vara en intressant twist). Guld är vad som styr. De stora staterna är ffa ekonomiskt starka eller militärt.

Så vilka styrelseformer är framgångsrika? Feodalism, i ren form, är något för gamla riken i bakvattnet. Felicien har väl ingen stark adel? Pragmatiska Trakorien har det inte, och inte heller Erebos och Caddo. Ransard kan nog ha det i någon form. Det är intressant. Aristokrati är en förlegad flaskhals, vilket många börjat inse.

Har jag fel i mina slutledningar?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Inte heller Krun hade något direkt att sätta emot när Vicotnik kom, efter som hela landet nyligen härjats av en fruktansvärd farsot (troligen initierad av Vicotnik), och hela landet är nu invaderat.
Från Melindors Återkomst, vilket jag tolkar som om det just är pesten som försvagat Krun så till den grad att Nidland enkelt kan erövra landet år 613 eO. Men jag kan ju ha missat något.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev: Vad jag vill säga är att vi nog måste skilja på kultur och ekonomi. Erebos t.ex. är ekonomiskt starkt, men verkar knappast utöva kulturellt inflytande på andra länder.

Och hur är det f.ö. med dvärgarna. Dvärgarna är visserligen ofta numerärt underlägsna, men de har en överlägsen teknologi och är nog förhållandevis rika p.g.a. handel. Skulle ett dvärgrike ge sig in i ett krig med ett människorike har nog dvärgarna rätt goda möjligheter, p.g.a. de överlägsna vapnen, trots att de är få...
För att vara en stormakt måste man på något sätt influera omgivningen. Kruns inflytande genom kultur är intressant, men framstår för mig som mindre än Feliciens militära inflytande, Erebos och Trakoriens ekonomiska/moderna tänkande/inflytande (och med pengar betald militär). Dvärgar, liksom alver, har stora potential men verkar inte vara intresserade utanför sina berg.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Och hur är det f.ö. med dvärgarna. Dvärgarna är visserligen ofta numerärt underlägsna, men de har en överlägsen teknologi och är nog förhållandevis rika p.g.a. handel. Skulle ett dvärgrike ge sig in i ett krig med ett människorike har nog dvärgarna rätt goda möjligheter, p.g.a. de överlägsna vapnen, trots att de är få...
En intressant aspekt av detta med dvärgar är Kruns relation till dem som ju är mycket god enligt EA-kampanjboken,vilket betyder att "Länderna har en livskraftig allians och stöder varandra i vått och torrt". Vad innebär det för Krun med tanke på teknologiskt överföring, mängden dvärgproducerat material i t.ex. arméen etc. Sen är ju den viktigaste frågan: vad beror denna "allians" på? Men det är kanske en fråga som borde tas upp i dvärg eller Krun trådarna.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Bergdahl skrev:
Inte heller Krun hade något direkt att sätta emot när Vicotnik kom, efter som hela landet nyligen härjats av en fruktansvärd farsot (troligen initierad av Vicotnik), och hela landet är nu invaderat.
Från Melindors Återkomst, vilket jag tolkar som om det just är pesten som försvagat Krun så till den grad att Nidland enkelt kan erövra landet år 613 eO. Men jag kan ju ha missat något.
Jo, det har du rätt i.
När Vicotniks anstormning kom hade Krun just varit drabbat av en pestepedemi och var kraftigt försvagat. Därför föll det snabbt i Vicotniks händer. Den flotta Vicotnik nu förfogar över i Kopparhavet kommer till största delen från Krun.

Källa: Nidland - En kampanjmodul i Vicotniks rike
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Att feudalism är förlegat håller jag definitvt med om. Därav följer inte nödvändigtvis att adelskap är på väg ut. Tvärtom. När de feodala system bröt ihop i vår värld hade adelsklasserna en lång och inflytelserik historia framför sig. Låt oss gå igenom de mäktigaste länderna (bubblare på stormkat från tråden ovan)

* Felicien: Det feliciska adleskapet är 1) antagligen inte särskilt utkristalliserat. 50% av befolkningen är slavar, vilket torde innebära att övriga 50% ser sig om "medborgare" och har en samhörighetskänsla. 2) Som jag fattat det en krigar- och ämbetsadel. Officerare, guvernörer och byråkrater.

* Trakorien: Adelsklassen är i viss mån officers- och ämbetsmannaklass, med positioner i rikets "lemmar. Dessutom är gärnsen mellan adelsman och köpman nästan obefintlig. I trakorien är det snarare köpmannastyre än adelsmannastyre. Men köpmän och adelsmän är samma människor: jft Medicis Florens.

* Erebos: Här har man handelsmanavälde snarare än aldesvälde. Köpmän är den härskande klassen, och vissa köpmannafamiljer styr. Återigen likt de norditalienska handelsrepublikerna. Visserligen går medlemskap i husen i arv, så det är tveksamt om det är ett adelsskap eller inte.

* Krun: nu väntar vi med spänning på hur det här riket kommer att utformas: men jag misstänker att vi kommer att få se en ämbetsmannaadel, och kanske rent av en religiös adel. Sedan kan ju olika slavklasser ha en mycket viktig roll i rikets styre :P Eller?

Lite tankar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo, Lysande vägen är en stormakt, glömde det. Tror dock detta ger exarken/"kyrkan" makt, men att ytterst lite spiller över på Kardien.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev:
Efaro? Vilka är det? :oops:
Soluna visst?
eller är jag helt fel
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Krun: nu väntar vi med spänning på hur det här riket kommer att utformas: men jag misstänker att vi kommer att få se en ämbetsmannaadel, och kanske rent av en religiös adel. Sedan kan ju olika slavklasser ha en mycket viktig roll i rikets styre Razz Eller?
Angående adeln i Krun hade jag för länge sedan planer på en mer religiös adel, men efter Lukas text om Ashînaismen, så har jag ändrat detta till att mer vara en ämbetsmannaadel, som är korrupt och suger ut så mycket som möjligt när det gäller landets tillgångar, därav att "landets adel lever i lyx på övriga kruniers bekostnad" som det står i någon officiell text. Kejsaren har börjat att reformera detta ineffektiva ämbetsmanna system vilket ju inte är så populärt hos adeln. Sen är väl adeln repressenterad inom prästerskapet också, de har ju pengar till utbildning.

Så jag ser nog Krun som en stormakt som börjar vakna till liv, om bara den reformvänlige kejsaren får ordning på de många bristerna i landet och att renäsansen med idéströmmningar kring ett storkrun håller i sig. För landet har ju åtminstone befolkningspotential för stormaktsrollen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Boris skrev:
Psipo skrev:
Efaro? Vilka är det? :oops:
Soluna visst?
eller är jag helt fel
Stämmer, nordligaste Soluna, Sombatzes arvsfiende, slavhandlare, skakigt stamrike men viktigt i sitt hörn av världen.
Skriv svar