Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

Regil skrev:
anders skrev: Ett kerisât i Efaro tycker jag att vi spikar! Det kan ju leda till jättespännande konflikter och händelseutvecklingar. Samma sak med två kerîgasser i Kardien, om inte Regil misstycker.
Absolut inte! En för "echterrike" och en för övriga Kardien (Losdriver + Faltrakier)
Ser framför mig en strid om vem som skall ineha ämbetet som kerisgass i Faltrax. Den echtiska adeln gör allt för att det skall bli någon ur den kardiska högadeln, motarbetade av andra kyrkliga fraktioner. Ibland lyckas det, andra gånger kommer det till allmän förtrytelse en faltrakier på posten. Några av dem har till och med vågat sig på att kritisera det echtiska förttrycket öppet och talat om att alla är lika inför etin. Då en echet är vald riskerar kyrkan att förfalla till korruption, den egna släkten skall belönas och den egna rikedomen maximeras.

Kerisgassen i Ekeborg (?) väljs snarare genom samförstånd, man accepterar kyrkans val så länge det faller på en echt (allt annat är helt oacceptabelt).
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Kerisgassen i Ekeborg (?)
Med frågetecknet; funderar du på att förlägga detta kerisâtsäte till annan ort än Ekeborg?
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Med frågetecknet; funderar du på att förlägga detta kerisâtsäte till annan ort än Ekeborg?
Det kunde ju vara skönt för honom att slippa vara exarkens knähund. Men lutar ändå åt att han sitter i Ekeborg.

vild ide - det var echterrikes kerisgass som blev Exark. Exarken har numera kvar området som sitt eget.
mer en tanke än ett förslag.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:
Det kunde ju vara skönt för honom att slippa vara exarkens knähund. Men lutar ändå åt att han sitter i Ekeborg.

vild ide - det var echterrikes kerisgass som blev Exark. Exarken har numera kvar området som sitt eget.
Jag skulle kunna tänka att så var fallet till en början. När LVs inflytande började växa bortom Aidne tror jag dock att man tillsatte en kerîgass så att exerken inte skulle drunkna i lokala angelägenheter... Denna kerîgass behöver inte vara stationerad i Ekeborg - om det finns andra strategiska placeringar som kyrkan skulle kunna överväga. Kanke Arntuna?

Här följer ett förslag på namnen på de sex tots-kerîgassernas olika ämbeten. Gillas?

1. Pûr-kerîgassen (från "pûruz" - ren) - Ljusa Handen
2. Taks-kerîgassen (från "taksuz" - skatt) - Finanserna
3. Glath-kerîgassen (från "gladiuz" - svärd) - Militären
4. Ordû-kerîgassen (från "ordû" - orden) - Ordnarna
5. Kor-kerîgassen (från "korona" - krona) - Diplomat till de världsliga ledarna
6. Wer't-kerîgassen (från "weritaz" - sanning) - Teologi och lära

Tillägg: Vad gäller mission är det som du säger, Mikael, inte bara munkarna som gör det. Det är hela kyrkans angelägenhet och ansvar! Alla sprider Etins ljus på sitt vis, munkarna och riarkerna genom predikandet, solriddarna med svärd i hand, Ljusa Handen genom att luttra bort heretikerna, osv. Om någon tots-kerîgass är över just missionen i allmänhet skulle det väl vara "wer't-kerîgassen", som ser till att det är den upplysta exarkens rena lära som sprids...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin

Regil skrev:vild ide - det var echterrikes kerisgass som blev Exark. Exarken har numera kvar området som sitt eget.
...tja, jag har ju redan i soltågsyra råkat låta bontisâlen av Ekeborg, Pergon I, vara den som utnämde sig till exark 281 eO!
Han kanske egentligen var kerigâss, om då sådana fanns innan Stora Schismen?

Möjligtvis räcker det med en kardisk kerigass vars kerisât inte inkluderar Echterrike, vare sig tidigare eller i nuläget, echterna lär ju ha haft en egen kerigâss innan de blev en officiell del av Kardien 424 eO, eller... :?
birkebeineren
Admin

anders skrev:1. Pûr-kerîgassen (från "pûruz" - ren) - Ljusa Handen
2. Taks-kerîgassen (från "taksuz" - skatt) - Finanserna
3. Glath-kerîgassen (från "gladiuz" - svärd) - Militären
4. Ordû-kerîgassen (från "ordû" - orden) - Ordnarna
5. Kor-kerîgassen (från "korona" - krona) - Diplomat till de världsliga ledarna
6. Wer't-kerîgassen (från "weritaz" - sanning) - Teologi och lära
Gillas!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:vild ide - det var echterrikes kerisgass som blev Exark. Exarken har numera kvar området som sitt eget.
...tja, jag har ju redan i soltågsyra råkat låta bontisâlen av Ekeborg, Pergon I, vara den som utnämde sig till exark 281 eO!
Han kanske egentligen var kerigâss, om då sådana fanns innan Stora Schismen?

Möjligtvis räcker det med en kardisk kerigass vars kerisât inte inkluderar Echterrike, vare sig tidigare eller i nuläget, echterna lär ju ha haft en egen kerigâss innan de blev en officiell del av Kardien 424 eO, eller... :?
Skulle inte tro att det fanns kerîgasser innan Schismen. Men det kom snabbt därefter på fastlandet. Caddo har ju som bekant inte kerîgasser.

Vad gäller kerîgasser i Kardien (en eller två) är det lite upp til Regil vad som funkar. Själv har jag inga problem att se Kardien bestå av två olika kerisât, ett för echterna och ett för de övriga. Detta p.g.a. historian då dessa mer eller mindra var två riken... Regil?
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

anders skrev:Skulle inte tro att det fanns kerîgasser innan Schismen. Men det kom snabbt därefter på fastlandet. Caddo har ju som bekant inte kerîgasser.

Vad gäller kerîgasser i Kardien (en eller två) är det lite upp til Regil vad som funkar. Själv har jag inga problem att se Kardien bestå av två olika kerisât, ett för echterna och ett för de övriga. Detta p.g.a. historian då dessa mer eller mindra var två riken... Regil?
Kerigass ämbetet kom alltså efter Stora Schismen, det låter således mera troligt att en enkel bontisâl kunde utropa sig till exark.

Två kerisât i Kardien:

Ett bestående av Kardien innan Maktskiftet 424 eO med kerigâssen sittande i Faltrax.

Ett bestående av "Echterrike" med kerigâss (eller exark?) sittande i ... (Ekeborg?).

Regil får dock avgöra! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Äh, va sjutton... Jag orkar med en bild till idag.

Bontisâl av fastlandsgrenen av den Lysande Vägen - predikande i ett landsbygdstempel. (Jag vet - jättestereotypisk! Varför ska bontisâler alltid avbildas feta?? Jag känner inte en enda fet biskop! EDIT: Jo en... Han älskar italiensk mat.)

Bild

Bild
Senast redigerad av anders den 2008-01-09 16:50, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Skulle inte tro att det fanns kerîgasser innan Schismen. Men det kom snabbt därefter på fastlandet. Caddo har ju som bekant inte kerîgasser.

Kerigass ämbetet kom alltså efter Stora Schismen, det låter således mera troligt att en enkel bontisâl kunde utropa sig till exark.

Två kerisât i Kardien:

Ett bestående av Kardien innan Maktskiftet 424 eO med kerigâssen sittande i Faltrax.

Ett bestående av "Echterrike" med kerigâss (eller exark?) sittande i ... (Ekeborg?).

Regil får dock avgöra! :)
OK, dags att sätta ner foten...
Två Kerisat. En i faltrax, en i ekenfara, mycket nära ekeborg. Man har byggt upp en liten kyrkostad i närheten av ekeborg. Här håller Kerisgassen av Södra Kardien och några viktiga munkordnar till.

Stavas det förresten Kerisgass eller Kerigass? Slog upp i Aidne. Här står tots-kerîgasser och kerisgass. inte mycket vägledning...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Jag tycker att vi enar oss kring "kerîgass". Ligger bättre i munnen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Jag tycker mig fått svar på mina frågor, med undantag av vad en Kres-bontisal är.
Några kommentarer eller idéer kring orden?
Var kommer ordet kres-bontisâl ifrån?? Officiellt material? Annars kan vi ju kalla "rek-bontisâlerna" för "kres-bontisâler" iställer, birke. Låter tufft.
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Jag tycker att vi enar oss kring "kerîgass". Ligger bättre i munnen.
Eller så har vi här en skillnad mellan kardiska och zorakiska...
"s före g eller k omvandlas till ett ^ ovanför föregående vokal" skulle regeln kunna vara. Ungefär som franskans côte, från ett äldre coste...
Är isf. kerîgass zorakiska eller kardiska?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:Jag tycker att vi enar oss kring "kerîgass". Ligger bättre i munnen.
"s före g eller k omvandlas till ett ^ ovanför föregående vokal" skulle regeln kunna vara. Ungefär som franskans côte, från ett äldre coste...
Kardiska. Så det är den ekeborgska standarden. Som jag tycker att vi i skrift ska hålla oss till, om vi inte specificerar de dialektala skillnaderna.

Bra "regel", Adragoor.

PS. Eftersom det bara står "kerisgass" på ett enda ställe i texten anar jag att det är ett stavfel av ÄS, men vad vet jag.

PPS. Ingen har kommenterat på bontisâlbilden ovan... Bra eller värdelöst?
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:
Adragoor skrev:
Kardiska. Så det är den ekeborgska standarden. Som jag tycker att vi i skrift ska hålla oss till, om vi inte specificerar de dialektala skillnaderna.

Bra "regel", Adragoor.

PS. Eftersom det bara står "kerisgass" på ett enda ställe i texten anar jag att det är ett stavfel av ÄS, men vad vet jag.

PPS. Ingen har kommenterat på bontisâlbilden ovan... Bra eller värdelöst?
I EA-boxen verkar kerisgass vara rätt konsekvent...

Bilden är ju spot-on... Fast du har ju rätt i att de inte måste vara korpulenta... :)
Skriv svar