Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
vije
Erebosisk Köpman

Inlägg av vije »

Jag håller med Birke här. Ordet kyrka ställer in min hjärna på kristendom, det må sen användas som benämning för tekoppar eller geléhallon, det spelar ingen roll...

Röstar för ordet tro istället; Den fastländska tron, den dalkiska tron. Alternativt troslära, gudatro (gudalära, tro?) eller varför inte "väg" som i Lysande Vägen; Den fastländska Vägen.

Kanske jag bara är överkänslig och allmänt besvärlig, men LV har i mina ögon ännu lite för mycket kristendom över sig för att klara av ett kyrka.
Jag skulle gärna se ett LV som har en naturlig plats i ett kaotiskt och månggudomligt Altor. Liksom lite relationer till andra gudaväsen och kanske lite urtida mytologi med urvarelser, skaparkrafter och kaotiska demoner.
Kanske tex nåtslags legender om hur Etin förhandlade med dödsväktare och tidsgudar för att kunna köpa sina troende möjlighet till reinkarnation osv...

EDIT: Måste bara säga att jag tycker Anders utvecklingar av LV under Caddo är fenomenala. Jag säger bara solserafer... :D
(Skulle förresten tex dessa solserafer el.dyl. kunna vara vedertagna gudar i andra kulturer?)

EDIT2: Åter till termen "kyrka": Kunde man tänka sig en term som "påve-organisation", alltså "exarkeri" eller "exarkur" som i professur.... ehm :roll:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

De flesta förslag till alternativ ni givit syftar inte till organisationen utan till de båga grenarna. Dem är det som jag ser det inga problem med. "Kyrka" som vi använder det syftar som sagt till organisationen/hierarkin. Inte till de båda grenarna. Om man säger "fastlandskyrkan" så syftar man inte till fastlandstron eller fastlandsgrenen av den Lysande Vägen, utan till organisationen under exarken i Ekeborg.

Jag tror att ordet "kyrka" blir svårt att undvika. Det är just därför jag behållt det (och kommit upp med en ny etymologi för det). Jag är ju den som i övrigt förespråkat ett avståndstagande från kristendomsplagiat, men i just detta känns det oundvikligt. LVs organisation är väldigt "kyrklig" och det kommer att bli oerhört svårt att ersätta det ordet utan att tappa en viss förståelse. Sedan fyller ju som sagt LV mycket av den funktion som kristendomen har haft i vår egen historia, och den förståelsen är bra att ha kvar. Vi har gjort av med så mycket av kristendomsplagiaturen att vi gott kan behålla ordet "kyrka". Tycker jag.

EDIT: Måste bara säga att jag tycker Anders utvecklingar av LV under Caddo är fenomenala. Jag säger bara solserafer...
(Skulle förresten tex dessa solserafer el.dyl. kunna vara vedertagna gudar i andra kulturer?)
Jag skulle snarare se synkretistiska stammar i Efaro (och i viss mån i Ereb) där stammar upphöjt solseraferna till gudomar. Där finns hela tempel till solserafernas ära. Man offrar dem slagna i strid till Gavarion, djuroffer till Kyvakrion och fruktbarhetsoffer till Erfavel, osv. I denna avart av LV har Etin nästan helt försvunnit och solseraferna blivit centrala, då dessa folk tidigare alltid varit polyteistiska och haft gudar för olika företeelser i livet...

Kanske tex nåtslags legender om hur Etin förhandlade med dödsväktare och tidsgudar för att kunna köpa sina troende möjlighet till reinkarnation osv...
En sak som är utmärkande för Lysande Vägen (och som vi inte bör ta bort, tycker jag) är att Etin är den ende guden. Han är skaparen, och allt annat är skapat av honom. Detta gör polyteistiska myter svårpassande. Jag har tagit inspiritaion från östortodoxa och keltiska kyrkan, samt islam och sydamerikansk soldyrkan i min utveckling av LV. Att vi tenderar att associera till kristendomen så fort vi ser en monoteistisk religion som gör anspråk på sanningen är naturligt - men detta är faktist något som LV i samtligt officiellt material (inkl. Sinkadus #3) talar om.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Skulle det kunna gå for sig med ett kompromiss och gora kyrka till exyrka? Då står det inte direkt "kyrka" fast man forstår att det ar betydningen, och vi anknyter till exark som vije foreslår.

Då skulle etymologin kunna se ut så har:

Exyrka - Från kejserlig jori; chirum (helgad, benådad) cales (ordning, organisation) - blev "chircales", sedan "chirca", och till slut "exyrka").

:?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Jag lade just till följande text i wikin, under "Den Gyllene Boken":
Den Gyllene Boken är den Lysande Vägens heliga skrift. Den är indelad i fem delar:

Begynnelsens krönikor - Avhandlar hur Etin skapade världarna, hur Hemaquiels skugga förledde alla tänkande varelser och hur andra andeväsen upträtt som gudar för att få folks dyrkan. Begynnelsens krönikor är nedskriven av S:t Munde, men grundar sig på Odos undervisning. Krönikorna är skrivna i berättande form: "Den gudomlige Odo sade, att innan begynnelsen lyste Etins ljus i mörkret och i ljuset fanns liv."

Den Lysande Vägen - Den andra avdelningen handlar om själva läran som Odo undervisade. Den är indelad i predikningar och anekdoter. Det är här man kan läsa om de sex buden och om hur man som vandrare på den Lysand Vägen skall förhålla sig till medmänniskor, konung och överhet. En stor del av undervisningen handlar också om hur man skall fördriva Hemaquiels mörka skugga ur sin själ och uppnå upplysning.

Odos liv - Denna avdelning är också nedskriven av S:t Munde och berättar om Odos liv, allt ifrån hans födelse i Arno till hans återförening med världssjälen.

Odos brev - Detta är den enda del av den Gyllene Boken som är nedskriven av Odo själv. Den innehåller brev och korrespondens med personer och folk som var nyfikna på den lära som Odo undervisade. Bl.a. finner man här Odos brev till Ereberna, Odos brev till S:t Vendlock Vandraren och Odos uppmaning till hertig Inegrid.

Odos epifania - Den sista delen av den Gyllene Boken avhandlar Odos resa genom mörkrets och ljusets rike under de fyra dagar han var död. Här står att läsa om bl.a. mörkerrikets plågor, solserafer och ljusandar, samt människans öde efter döden.

Den Gyllene Boken översätts av tradition inte från dess originalspråk, dalkiska. Varje riark och solmunk inom den Lysande Vägen lär sig därför dalkiska hjälpligt för att kunna undervisa ur skrifterna. Det är svårt och dyrt att skriva kopior av den Gyllene Boken och varje lokal församling har inte tillgång till avskrifter av hela boken.
Sedan har jag en fråga angående artikeln "Den Lysande Vägen" på wikin. Där står att läsa om de sju dödssynderna. Jag har ett minne av att detta kommer från Krilloan-modulen, och jag gillar det inte ett dugg. Det är ju direkt taget från romersk-katolsk lära!! Jag föreslår att vi stryker det, och istället helt enkelt säger att det finns sex dödssynder - och det är att bryta mot de sex buden... Vad tycker ni andra?
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Skulle det kunna gå for sig med ett kompromiss och gora kyrka till exyrka? Då står det inte direkt "kyrka" fast man forstår att det ar betydningen, och vi anknyter till exark som vije foreslår.

Då skulle etymologin kunna se ut så har:

Exyrka - Från kejserlig jori; chirum (helgad, benådad) cales (ordning, organisation) - blev "chircales", sedan "chirca", och till slut "exyrka").

:?
Vet inte om jag är den enda som inte tycker att "exyrka" ligger bra i munnen... Jag vidhåller att "kyrka" är OK att behålla, men böjer mig för demokratins diktatur om majoriteten vill annorlunda. Skulle gärna höra från andra på forumet vad de tycker.

Här kommer i alla fall ytterligare ett par ord:

Stigen - Den Lysande Vägens lag, vars kärna är de sex buden. För att nå upplysning måste man följa Stigen och leva enligt dess föreskrifter.

Upplysning - Den ultimata meningen med livet enligt den Lysande Vägen. Alla tänkande varelser är födda i Hemaquiels skugga och har därför mörka, grymma och själviska begär. Den Lysande Vägen är den väg som leder till själens upplysning, då Etins ljus fördriver Hemaquiels skugga ur vårt inre. Man talar alltså inte om "frälsning" inom den Lysande Vägen, utan om "upplysning". Om man helt lyckas fördriva mörkret från sin själ befrias man från återfödelsens omlopp, och tillåts ta sin plats vid Etins sida för all evighet. Det är den ultimata upplysningen som på dalksika kallas víllornea (på fastlandet översatt till salighet, även om en direktöversättning mer skulle vara "fullkomligt ljus"). En person som nått víllornea kallas helgon.

Helgon - En föredömlig och gudfruktig man eller kvinna. Inom den Lysande Vägen är ett helgon en av kyrkan gudomligförklarad person som anses ha trätt in i Etins närhet och uppnått víllornea. På Caddo belönas en sådan person med titeln káso, "den gudomlige". På fastlandet säger man i stället sankt/sankta (förkortas "S:t"), vilket kommer från den kejserliga jorins sanctus - helig.
Caddo
Den Lysande Vägen

Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Ledsen Birkebeineren. Jag röstar på anders version av "Kyrka". Exyrka som ord finner helt enkelt inte rum i min mun. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Angaende Solserafer: I Palinor dyrkas alltsa Gaeriel sasom varande av nästan etinsk magnitud. Min tanke är att han officiellt, inom den Palinoriska versionen av fastlandsgrenen, räknas som Solseraf. Later detta rimligt?

P.S. Ghaeril är alltsa den hedniske gud vars dyrkan förknippades med nekromanti och odöda, och vars kult införlivades i den palinoriska lysande vägen. Ghaeriel blir da "solserafnamnet"
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Peter skrev:Angaende Solserafer: I Palinor dyrkas alltsa Gaeriel sasom varande av nästan etinsk magnitud. Min tanke är att han officiellt, inom den Palinoriska versionen av fastlandsgrenen, räknas som Solseraf. Later detta rimligt?

P.S. Ghaeril är alltsa den hedniske gud vars dyrkan förknippades med nekromanti och odöda, och vars kult införlivades i den palinoriska lysande vägen. Ghaeriel blir da "solserafnamnet"
Hmm... Antingen har då Palinor 11 solserfaer (vilket skulle motsäga den Gyllene Boken), eller så har de helt enkelt bytt ut en av dem (mer troligt). T.ex. skulle det palinoriska namnet för Kyvakrion (dödsbringaren) vara Gaeriel. Alternativt har man lagt till ännu ett "skikt" av andeväsen, då Gaeriel i så fall står över solseraferna, och direkt under (eller vid sidan av :shock: ) Etin. En slags överseraf, en Etins högra hand. I vilket fall blir det kätteri enligt både Ekeborg och Arno - så det är fritt fram för dig Peter. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Ja, det later bra att Ghaeriel tar Kyvakrions plats. Och att de övriga solseraferna da inte är jämställda (eller relevanta) med Ghaeriel. Det bör väl inte vara nagra problem att palinoriska kätter (detta är de ju nästan per default) ändrar hur seraferna är organiserade kollegialt :P
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Om mina tidigare definitioner för olika begrepp gillas kommer jag att wikifiera dem. Jag lämnar ämnet "kyrka" öppet ett tag så fler får uttala sig med konstruktiva alternativ (eller gillande). Just nu är vi (om jag räknat rätt) fyra som accepterar ordet "kyrka" och två som ogillar det.
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...och jag avstår från att ha en åsikt :D ...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Om mina tidigare definitioner för olika begrepp gillas kommer jag att wikifiera dem. Jag lämnar ämnet "kyrka" öppet ett tag så fler får uttala sig med konstruktiva alternativ (eller gillande). Just nu är vi (om jag räknat rätt) fyra som accepterar ordet "kyrka" och två som ogillar det.
Jag arkanner, mitt exyrka var lite långsokt... men vad med "xyrka"? :roll:

Rorande LVs två grenar så tycker jag vi behåller aidniska grenen och dalkiska grenen som vi kom overens om tidigare!

Palinors variant - "palinska grenen"?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Rorande LVs två grenar så tycker jag vi behåller aidniska grenen och dalkiska grenen som vi kom overens om tidigare!

Palinors variant - "palinska grenen"?
Det är väl ingen som motsatt sig benämningen på de två grenarna? Eller har jag missat något? Själv använder jag mig flitigt av beteckningarna aidniska grenen och dalkiska grenen.

Palinors varient ses nog inte av någon som en "gren". Kanske talar man snarare om palinism, medan palinorerna själva ser det som en sann och äkta version av den Lysande Vägen. Tydligen ser man inte bara Odos undervisning och den Gyllene Boken som källa till tron, utan även gamla palinoriska traditioner... Och nekromanti är ju något som inte ens fastlandsgrenen tolererar!

Angående ordet "kyrka": Det finns ett alternativ som jag skulle kunna tänka mig att gå med på, och det är ordet "hierarki", vilket ju löst översatt betyder "heligt styre" eller "helig ordning". Man skulle då tala om den Lysande Vägens hierarki, fastlandshierarkin och den dalkiska hierarkin, istället för "den Lysande Vägens kyrka", "fastlandskyrkan" och "den dalkiska kyrkan"... "Hierarkin motsätter sig kätteri" istället för "Kyrkan motsätter sig kätteri". Men det blir ett sjuhelsickes jobb att ändra överallt i wikin om det skulle gillas av herrskapet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

kyrka kan möjligen bytas till chirca för att reta vissa ögon mindre.

hierarki känns för allmänt och har inte längre den betydelsen för läsaren, vågar jag hävda.

I övrigt fortsatt strålande...som Etins ansikte!
vije
Erebosisk Köpman

Inlägg av vije »

anders skrev: Att vi tenderar att associera till kristendomen så fort vi ser en monoteistisk religion som gör anspråk på sanningen är naturligt
Det där träffade nog mitt i prick angående mig får jag erkänna.

Nåväl, jag böjer nådigt på nacken och ger min allsmäktiga tillåtelse till att ordet kyrka används. :wink:

(Däremot ser jag gärna att det hittas på ett nytt ord för antingen "dödssynd" eller "budord" :D )
Skriv svar