Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

I EA-boxen (och i ännu större utsträckning, i Aidne-boken) känns den Lysande Vägen väldigt mycket som ett rent plagiat av kristendomen. Visst fyller LV samma "funktion" som kristendomen gjorde i det medeltida Europa, men det känns ändå viktigt att göra den till en "egen" religion, håller ni inte med?

Så, (jag har frågat detta förr) vad gör vi med Odo?

Enligt EA så återuppstod Odo? Varför då? Han var (tack och lov) inte Etins son, utan hans profet.

Odos återförening med Etin... Himmelsfärd? Kom igen. :roll:

Själv skulle jag gärna se oss omtolka/omskriva alla övertydliga Kristus-paralleller vad gäller Odo.

I Aidne nämns ibland att folk döps, men i annat material står det att man upptas i kyrkan genom solceremonin. Jag röstar helt klart på det senare.

Era tankar, vänner?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Döps.....jaaa. Nu är det inte bara kristna som har doppat folk i vatten av religösa skäl. Källor har i urminnes tider varit förknippat med guddomar och riter. Solen och vattnet bildade en befruktande helig enhet så att säga. Man kan ju tänka sig att man har ett vattenbad direkt under solöppningen i kupolen. Alternativt har de första templen rests över heliga källor med solluckan centrerad över källan.

När solen når zenit dvs skiner rakt ner genom kupolhålet framskapas något närmast magiskt. Solens ljus som träffar vattnet speglingar skapar ett skimer som framstår som överjordiskt och får hela templet att lysa upp. Solkatter gungarfram och tillbaka över templets väggar.

Det är just detta ögonblick man bör solvigas, döpas vad man nu ska kalla det. Solen som träffar jorden och dess vatten. Liv, regn, fruktbarhet uppstår i mötet.

Bara en tanke jag fick!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Döps.....jaaa. Nu är det inte bara kristna som har doppat folk i vatten av religösa skäl. Källor har i urminnes tider varit förknippat med guddomar och riter. Solen och vattnet bildade en befruktande helig enhet så att säga. Man kan ju tänka sig att man har ett vattenbad direkt under solöppningen i kupolen. Alternativt har de första templen rests över heliga källor med solluckan centrerad över källan.

När solen når zenit dvs skiner rakt ner genom kupolhålet framskapas något närmast magiskt. Solens ljus som träffar vattnet speglingar skapar ett skimer som framstår som överjordiskt och får hela templet att lysa upp. Solkatter gungarfram och tillbaka över templets väggar.

Det är just detta ögonblick man bör solvigas, döpas vad man nu ska kalla det. Solen som träffar jorden och dess vatten. Liv, regn, fruktbarhet uppstår i mötet.
OK, att inkludera ett reningsbad i solceremonin ställer jag upp på. Det är inte detsamma som dop. Det är med andra ord inte tvagningen som är central utan själva ceremonin. Inte heller solljuset är det centrala, då man kan bli upptagen i kyrkan även en molnig dag. :)

Du nämnde ordet "solvigd"... Det gillar jag. Man säger alltså "Jag har blivit solvigd in i kyrkan". Låter utmärkt tycker jag. Såvitt jag vet är det endast kristna som använder det svenska ordet "döpas", så det skulle jag gärna komma ifrån när det gäller den Lysande Vägen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Solvigd är ett bra ord.

Jag får nog läsa på om Odo, men jag tycker inte paralellerna till JC stör.

Kampanjen: Etin drar sig tillbaks som en sorgsen förälder efter att hans Solserafer käbblat (speciellt Angarion och Gavarion) om hur Altor skall frälsas (Angarion och hans suporters tycker det går för långsamt). Etin blir sorgsen över att hans kärleksbudskap misslyckas hos de som står honom närmast. Besviken drar han sig undan medan käbblet fortsätter.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fraxinus skrev:Döps.....jaaa. Nu är det inte bara kristna som har doppat folk i vatten av religösa skäl. Källor har i urminnes tider varit förknippat med guddomar och riter. Solen och vattnet bildade en befruktande helig enhet så att säga. Man kan ju tänka sig att man har ett vattenbad direkt under solöppningen i kupolen. Alternativt har de första templen rests över heliga källor med solluckan centrerad över källan.

OK, att inkludera ett reningsbad i solceremonin ställer jag upp på. Det är inte detsamma som dop. Det är med andra ord inte tvagningen som är central utan själva ceremonin. Inte heller solljuset är det centrala, då man kan bli upptagen i kyrkan även en molnig dag. :)

Du nämnde ordet "solvigd"... Det gillar jag. Man säger alltså "Jag har blivit solvigd in i kyrkan". Låter utmärkt tycker jag. Såvitt jag vet är det endast kristna som använder det svenska ordet "döpas", så det skulle jag gärna komma ifrån när det gäller den Lysande Vägen.
Solvigd skulle alternativt kunna tillämpas på de som går i kloster. Sedan kan man ha ett annat ord för "dopet".

Sedan tycker jag att solljuset borde var centralt i en solvigningscermoni. Den som ska upptas i församlingen berörs av solljuset som faller genom tempelkupolen öppning när solen står i zenit.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Jag får nog läsa på om Odo, men jag tycker inte paralellerna till JC stör.
Ta mig nu inte på fel sätt. Jag har inget emot Kristus - han är central i mitt liv (jag läser ju till präst!). Men jag ser gärna att LV blir en "egen" fantasy-religion, och inte ett platt plagiat av kristendomen. Odo blir då nyckeln.

Vi vet att Odo inte var "Etins son" utan dennes språkrör, vilket jag tycket är utmärkt. Lite mer islam än kristendom på ett sätt. Däremot sägs det att han återuppstod, och sedan återförenades med Etin. Varför återuppstod han? Som ett tecken på att alla som tror på Etin en dag skall återuppstå?

Det finns en gräns, och om man överskrider den känns det som en ogenomtänkt kopia... Ibland känns LV som det, men jag tror att vi kan ändra på det och ge LV ett eget ansikte. Tror att vi redan är på mycket god väg att göra det!
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Sedan tycker jag att solljuset borde var centralt i en solvigningscermoni. Den som ska upptas i församlingen berörs av solljuset som faller genom tempelkupolen öppning när solen står i zenit.
Ja, om det är en solig dag, eller årstid. Tag till exempel Mirel... Om kyrkan skall solviga nyomvända där kan de få vänta ett halvår om de är beroende av solljuset! :D Jag tror snarare att solljuset har en symbolisk roll; det är mäktigt och bra om det är där (och det bådar gott), men en person kan upptas i kyrkan även om solen inte tittar in just den dagen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Fraxinus skrev:Sedan tycker jag att solljuset borde var centralt i en solvigningscermoni. Den som ska upptas i församlingen berörs av solljuset som faller genom tempelkupolen öppning när solen står i zenit.
Ja, om det är en solig dag, eller årstid. Tag till exempel Mirel... Om kyrkan skall solviga nyomvända där kan de få vänta ett halvår om de är beroende av solljuset! :D Jag tror snarare att solljuset har en symbolisk roll; det är mäktigt och bra om det är där (och det bådar gott), men en person kan upptas i kyrkan även om solen inte tittar in just den dagen.
Äh de får väl hänga upp en lykta i taket. :D

Nej, skämt å sido! Jag kom också tänka på det strax efter att jag postade inlägget. :)
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Källor har i urminnes tider varit förknippat med guddomar och riter. Solen och vattnet bildade en befruktande helig enhet så att säga. Man kan ju tänka sig att man har ett vattenbad direkt under solöppningen i kupolen. Alternativt har de första templen rests över heliga källor med solluckan centrerad över källan.

Tycker dessa ord låter bra, både källan och solen, och speciellt solljuset som när det skiner från högst på himmlen når in i templet. Alla LV tempel kanske är byggda med öppningar riktad dit solen skiner vid middag så att den kan spegla sig i ett kärl eller på ett altare precis när en viss ceremoni skal utföras? Detta skulle även fungera som en enkel solkalender!

Soldoppas kanske kan vara en benämning för en ritual eller ceremoni? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Soldoppas kanske kan vara en benämning för en ritual eller ceremoni? :?
Kanske i folkmun, men knappast för ceremonin. Det låter lite för vardagligt att "doppas". Solbad, ljustvagning eller kanske solrening skulle i mitt tycke låta bättre för just det momentet i solceremonin.
Caddo
Den Lysande Vägen

Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Var i EA står det om uppståndelsen och himmelsfärden, hittade det inte själv? I LV trodde jag tron var mer buddistisk med reinkarnation och möjligheten att med vägen/stigen nå Etin/oum?

Den katolska kopia som LV utvecklades till efter sink.3 tycker jag har atmosfäriska :? fördelar som kan passa på fastlandet.

Solcermoni med ljuset genom kupolen, trädkronorna eller i Mirel genom molnbankarna. Tvärtom än att detta skulle försvåra för LV i Mirel kan det utnyttjas till något possitivt. Tänk er effekten av att bli ihopkopplad med de få tillfällen solen tränger igenom och de "massdop" som då kan genomföras. En imponerande syn även för hedningarna!
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Var i EA står det om uppståndelsen och himmelsfärden, hittade det inte själv? I LV trodde jag tron var mer buddistisk med reinkarnation och möjligheten att med vägen/stigen nå Etin/oum?
Står det inte något om detta i Aidne-modulens avsnitt om tideräkning och högtider? Oavsett inget jag kommer sakna om det glöms bort.
Mikael skrev:Solcermoni med ljuset genom kupolen, trädkronorna eller i Mirel genom molnbankarna. Tvärtom än att detta skulle försvåra för LV i Mirel kan det utnyttjas till något possitivt. Tänk er effekten av att bli ihopkopplad med de få tillfällen solen tränger igenom och de "massdop" som då kan genomföras. En imponerande syn även för hedningarna!
Tycker också att detta med att man är tvungen att invänta solens sken vid mid-dag låter bra. Även ett sätt för Etin att han välsigna de sina!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

När det gäller återuppståndelse är detta ju inte något som är unikt inom kristendomen. Osiris, Attis, Mithr och andra figurer återuppstod också.
Det centrala i kristendomen är ju anledningen till att Kristus dog och återuppstod, att han dog för människans synders skull. Återuppståndna gudar inom andra religioner är ofta representationer för växtlighet eller liknande. Att Odo återuppstod kan ha berott på ngt annat unikt. Frågan är vad, det bör ha rätt stor inverkan på hur LV fungerar.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:När det gäller återuppståndelse är detta ju inte något som är unikt inom kristendomen. Osiris, Attis, Mithr och andra figurer återuppstod också.
Poängen är ju att alla dessa är gudar. Odo var människa, därav min fråga.

Om Odos återuppståndelse och "återförening med Etin" står detta att finnas (utan någon som helst förklaring) på s. 30-31 i Kampanjboken EA Boxen.

LV utvecklades mer och mer åt hållet katolicism i Aidne och EA. Tillbaka till grunden säger jag, så att LV får en egen identitet. Behöver inte egentligen ÄNDRA så mycket. Mest lägga till annorlunda detaljer.
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Enligt sinkadus 3 så är väl LV en religon med reinkarnationstänk?

Om detta fortfarande ska ligga kvar kan jag se denna lösning...

1. Punkt för Odos död. Inför sin död så säger han ngt i stil med att man inte ska sörja honom ty han kommer liksom alla att återfödas yada,yada,yada etc.

2.Återuppståndelse. En tid efter Odod död (1 vecka, 1 månad, 1 år... whatever...) föds ett gossebarn som har ett födelsemärke identiskt med Odos, en blick identisk med Odos eller vad som nu kan vara passande. Man överygas om att Odo har bevisat återfödseln genom att reinkarneras i denna gosse. Här finns gott om utrymme för tologiska tvister. Alla kanske inte övertygas. Vissa menar kanske att kännetecknet snarare visar på att Odo är far till barnet (skandal då kvinnan är gift?) etc.

3. Återförening med Etin. Barnet strålar i kapp med solen och är som en inkarnation av livet själv. Tyvärr blir han inte långlivad ty han mördas av oliktänkande/blir överkörd av en åsnekärra/hoppar från Odos udde och ingen kropp återfinns/drunknar eller vad nu ansvarig gillar bäst :) Därmed återförenas han med Etin dvs återupptas i världsalltets strålande helhet.

Kanske fastlandsgrenen tolkar om detta då dom ju ser Etin mer som en guddom än som ett världsallt. Eller är hela det tänket skrotat?
Oavsett kanske det kan ge nåt uppslag :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar