Ovanstående låter bra i mina öron men Fafnir får uttala sig om det ranska och sardiska. Vi får dock inte glömma att kungariket Ransard numera består av flera tidigare västnarguriska riken som ranerna kontrollerar. Vissa säregenheter kan förekomma hos dessa och ge lite variation.anders skrev: ↑2022-01-19 16:00 Ransard: Som jag förstår det bränner man döda raner, så deras själ finner vägen med röken till Aesgar. Sarder begravs i marken (ges åter till Subarda).Ges någon kropp till föda till griparna? I så fall vem? Är det nesligt (för trälar och eraner), eller ärorikt (för vortigern och klanhövdingar)?
Gauland (det tidigare Narim) är det tänkt har en kultur ganska lik den sarderna hade innan ranerna tog över styret. Står lite om detta i Ransards äldsta historia. De dyrkar Æsír men möjligen med lite mindre fokus på griparna? Om sarderna begraver sina döda i marken kan gaulänningarna/narimerna göra likadant. En exotisk egenhet skulle kunna vara att huvudet sparas, renas och ställs i sin hemklans tempelhall? En udda bieffet är att lyktmän är särskilt vanliga i Gauland.

Alerien och Timora är även de erövrade av Ransard men har en lite annan bakgrund. De är belgother och hos dessa har det funderats på om inte Vænír har en helt annan ställning än hos andra västnargurier? Kan ta upp den frågan senare men att de hanterar sina döda annorlunda föreslår jag är en viktig skillnad. Nu är det inte säkert ransarderna tillåter detta men om alerier och timorer själv får sköta sina döda så ...sänker de kropparna i myrar? ...lägger kropparna i underjorden? ... lägger kropparna i stora stenrösen som hela tiden byggs på med nya döda och nya stenar?
Jorduashur är trädfattigt så kanske sänker de sina döda i havet?anders skrev: Jorduashur: Begravningar är vanliga för jarlar. Mäktiga krigare sänds ibland ut på skeppsbål. Men hur är det med gemene man? Begravning? Bål?
Låter mycket bra.anders skrev:Vad gäller högtidsdagar har jag:
Midvinterblotet
Tödagen (vårdagjämningen)
Outardagarna
Midsommar
Frajirgal (höstdagjämningen, skördefest)
Molvæn (dårarnas dag, var god mot de utstötta, annars kommer vaenir och straffar dig)
Låter det rimligt? Kan de fyllas på, eller ges mer smak? Kom ihåg att jag bara beskriver högtidsdagar som har att göra med Aersir-tron här, inte övriga kulturella högtider.
Inte mycket är sagt om de olika narguriska kalendrarna men de är tänkta att följa månfaserna och inleda kalendermånaden när månen är mörk, altså dygnet innan nymånens första skära syns. Kan försöka leta upp det som finns och posta i tråden för Tideräkning. Återkommer.