Ransard
-
- Admin
-
- Felicisk Råttfångare
Ett enkelt inlägg från en nykomling
Har efter att ha läst tråden fått några funderingar som jag inte fått klarhet i.
* Tänkte en twist till Ransards militäriska storhetseftersträvan, om ryssland får stå lite som modell finns ju det problem/möjlighet att låta ransard anpassa mycket av sin civila del till det militära. Med det menar jag likt Sovjet i början som skapade alla sina jordbruks och fabriks strävanden till att snabbt anpassas att ha en militär funktion, traktorer var bandförsedda för att kunna fungera som krigsmaskiner, fabriker skulle kunna ställas om till att producera krigsmateriell. Som fick till följd att Svjet rätt snart förstörde sina jordar genom utarmning och fabriker som inte producerade något vettigt alls. Kanske skulle även Ransard vara så fokuserade på att uppnå militär stormaktsstatus att även de ställt om mycket av sin civila del att passa med det militära.
Farmar som slutat odla spannmål till folket, odlar spannmål till kaninfarmen som skall skicka kaninerna till gripskvadronerna. Kaninerna har rymt och spoljerar skördar även för andra farmare. På sikt ett svällt problem?
*Nästa sak är hur tacklar Ranerna när det föds rane barn som ev har något fel? halt och lytt, med tanke på deras suveräna status i landet. Förpassas de ned till sarderna eller "försvinner" dessa barn bara då kastbyte inte sker!?
* Tänkte en twist till Ransards militäriska storhetseftersträvan, om ryssland får stå lite som modell finns ju det problem/möjlighet att låta ransard anpassa mycket av sin civila del till det militära. Med det menar jag likt Sovjet i början som skapade alla sina jordbruks och fabriks strävanden till att snabbt anpassas att ha en militär funktion, traktorer var bandförsedda för att kunna fungera som krigsmaskiner, fabriker skulle kunna ställas om till att producera krigsmateriell. Som fick till följd att Svjet rätt snart förstörde sina jordar genom utarmning och fabriker som inte producerade något vettigt alls. Kanske skulle även Ransard vara så fokuserade på att uppnå militär stormaktsstatus att även de ställt om mycket av sin civila del att passa med det militära.
Farmar som slutat odla spannmål till folket, odlar spannmål till kaninfarmen som skall skicka kaninerna till gripskvadronerna. Kaninerna har rymt och spoljerar skördar även för andra farmare. På sikt ett svällt problem?
*Nästa sak är hur tacklar Ranerna när det föds rane barn som ev har något fel? halt och lytt, med tanke på deras suveräna status i landet. Förpassas de ned till sarderna eller "försvinner" dessa barn bara då kastbyte inte sker!?
Äsch struntprat! Alla vet att talet 1 är alltings skapare. Räkna björnen hårstrån och dela med sig självt och du får 1. Räkna myrans ben och dela med sig självt och du får 1.
-
- Admin
Re: Ett enkelt inlägg från en nykomling
Interessant twist, ransardiska kaninfarmar!
Griparna lär vara rätt kostsamma krigsredskap med både äggjakt/infångande, uppfostrande (tillsammans med ranska barn?), träning, och framför allt utfodring. En fråga är då i hur stor omfattning finns griparna, och hur fungerar själva samverkan grip - ran(sard)?
Ser speciellt fram emot krigsskepp med landingsplattformar för gripryttare!!!

Griparna lär vara rätt kostsamma krigsredskap med både äggjakt/infångande, uppfostrande (tillsammans med ranska barn?), träning, och framför allt utfodring. En fråga är då i hur stor omfattning finns griparna, och hur fungerar själva samverkan grip - ran(sard)?
Ser speciellt fram emot krigsskepp med landingsplattformar för gripryttare!!!
Börjar med det lättaste
För här kunde jag smidigt klippa från tidigare i tråden
...Som inför ett väntat invasionståg från Palinor 610?
...Eller inför ett nytt trakoriskt krig...
så passande

För här kunde jag smidigt klippa från tidigare i tråden

Krigsmaskinstaten tycker jag var en intressant vinkel. Speciellt i ofärdstider kan man nog tänka att Ransard svänger om i den här riktningen än mer.* Hur sker "utgallringen" av svaga ransarder (vet inte om jag vill veta )
De nyfödda ransarderna inspekteras av klanens överhuvud och närmaste "religösa aktoritet". Uppenbara svagheter såsom fysiska defekter leder till "utgallring" liksom synbara tecken på vekhet (orkeslöshet, klen kroppsbyggnad, avikande kroppsfärg). Sedan låter jag vara osagt om det är gripar, klippor eller skogar inblandat i utgallringen. Det känns olustigt att skriva om i egenskap av trebarnspappa. I "trägudars land" finns en variant av denna obehagliga historia.
Det skulle kunna tänkas hända att ett barn som gallras bort kan visa tecken på gudomlig utvaldhet. Vissa födelsemärken eller likande som gör att prästen tolkar det som utvalt. Då kan fysisk klenhet tänkas kompenseras med osedvanlig psykisk styrka och kaske därmed adopteras bort till lokal helgedom för ett liv vigt åt Aesir.
I tveksamma fall kan barnet placeras i en skog över natten. Om det överlever är det starkt nog. Det finns naturligtvis legender om liknande fall där kroppen såg allt för späd ut, men efter en skog i natten bland rovdjur och svartfolk låg gossen där och mötte kontrollanterna med en föraktfull och orädd blick. legenderna brukar alltid sluta med efter en lång uppräkning av stordåd hur de i vuxen ålder slåss mot stora övermakter, dräper tjogvis med lede fi, trots sin svåra skador och slutligen "blir föda åt griparna" för att säkra sin plats bland ransardernas anfäder hos Aesir.
...Som inför ett väntat invasionståg från Palinor 610?
...Eller inför ett nytt trakoriskt krig...
så passande

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
----------
----------
-
- Admin
Denna poetiska omskrivning leder tankarna till ranernas begravningstraditioner...Fafnir skrev:"blir föda åt griparna"
Hur gör ranerna med sina döda, är det faktisk så att de offras till griparna? Det skulle ge en rätt rå och barbarisk bild av de hårda ranerna, att om de på så vis inte bara binder ihop sig med griparna som Aesir gett utan även utnyttjar denna tillgång på rik föda till fullo?
(gravölen sen lär vara legendariska då det behövs avsevärda mängder dryck för att få distans till den inte särskilt trevliga åsynen av "offrandet")
Min tanke sedan trådens urtid var att kämpar som särdeles utmärkt sig i strid får äran att "bli föda åt griparna". Då var det snarast de heliga svart?/vita? griparna som stod för...öh, "begravningen".
Då ransarderna när en sund själ(definsionsfråga...) i en sund kropp, tänker jag mig att barbariska dryckesslag är ganska sällsynt. Kanske är just gravölet ett ypperligt undantag. Om man nu ska hinka bärs samman med Aesir i evigheter efter en tapper död, så bör man ju träna så att man vet vad man har att se fram emot.
Dryckesslagen runt "begravningarna" lär ju då vara ruskigt episka. Feststämning för att fira att ännu en kämpe har ansetts värdig och avskålas en sista gång.
"Dig ser jag när vi skålar", betyder alltså -dig ser jag först nästa gång vid enderas begravning.
Då ransarderna när en sund själ(definsionsfråga...) i en sund kropp, tänker jag mig att barbariska dryckesslag är ganska sällsynt. Kanske är just gravölet ett ypperligt undantag. Om man nu ska hinka bärs samman med Aesir i evigheter efter en tapper död, så bör man ju träna så att man vet vad man har att se fram emot.

Dryckesslagen runt "begravningarna" lär ju då vara ruskigt episka. Feststämning för att fira att ännu en kämpe har ansetts värdig och avskålas en sista gång.
"Dig ser jag när vi skålar", betyder alltså -dig ser jag först nästa gång vid enderas begravning.
----------
----------
----------
----------
Skrivit lite här:viewtopic.php?p=11994#11994
Kommentera gärna tankar om det i den här tråden(ransard tråden)

Kommentera gärna tankar om det i den här tråden(ransard tråden)

----------
----------
----------
----------
Hade varit en intressant twist förvisso, men med tanke på Ransards stolthet så har jag svårt att tänka mig att de frivlligt ens hade tagit emot gåvor från Trakorien.
Å andra sidan är det ju Sarder som sköter handeln....men sedan åter så är det raner som far ut med skeppen. Därmed inte sagt att inte en viss del av Ransard kornbodsinnehåll kommer från Saphyna...på andra sett
En tanke kan förvisso vara att sarderna köper in Saphynskt spannmål från Erebos...
Å andra sidan är det ju Sarder som sköter handeln....men sedan åter så är det raner som far ut med skeppen. Därmed inte sagt att inte en viss del av Ransard kornbodsinnehåll kommer från Saphyna...på andra sett

En tanke kan förvisso vara att sarderna köper in Saphynskt spannmål från Erebos...
----------
----------
----------
----------
Varför inte en bulvan som "renar" varorna - annat land / handelshus / officiellt sanktionerade smugglare? Alla är nöjda med handeln men ingen vill prata om den. Öppnar för nya trevliga komplikationer och diplomatiska äventyr.Fafnir skrev:Hade varit en intressant twist förvisso, men med tanke på Ransards stolthet så har jag svårt att tänka mig att de frivlligt ens hade tagit emot gåvor från Trakorien.