birkebeineren skrev:Kanske är en uppdelning mellan ankor i "färger" (åtminstonde dominerande sådana) något som kommer av att ankorna sorterar sina ägg efter färgskiftningar i skalen? Är ägget brunt ges det till en brun klan, är det vitt til en vit, och är det som det ofta är svart får de svarta ankorna det. Att uppfostra alltså!
Eller låter det här knäppt?

Jag ser helst att ankor lever i par, och vet vem deras mamma och pappa är, i de flesta fall sen så finns det säkert ankuslingar som får ankflickor gravida och lämnar dem vind för våg. I dessa fall kanske den stackars ankflickan tvingas krossa sina ägg om hon inte finner en annan far till sina barn

Krossa ägg är väll jämförbart med sped barns mord? Eller så kanske hon väljer att leva som ensamstående mor skamligt?
Svarta ankor kan mycket väl leva i lite mer barbarisk samhällen jag tror dock även de vet vem deras mamma är. Rika ankpirater kan mycket väll ha privata harem i vissa av sina hamnar.
Olika anksamhällen tror jag variera sig lika mycket i struktur som olika människosamhällen.
birkebeineren skrev:Hyltran från Veglemyren skrev: Flyga 
Förmågan förloras dock efter ett par dagar men har bidragit till systemet med uppfostran hos kusiner då det ändå är mer eller mindre omöjligt för ankmödrarna som gärna ruvar ihop att hålla reda på de flaxande anklingarna. Återigen

På dig själv.
Betyder detta du/ni tycker att ankbarn flyger iväg när de kläcks och hamnar hos vilken ankfamlij som helst eller vadå?
Det finns ingen fågel som kan flyga direkt när den kläck ankor är ju en blandning mellan fågel och människor, jag vet inte om jag ens tycker att små gulliga ankbebispar kan gå de första dagarna.
En ankunge har väll en annan färg än en vuxen anka helt andar fjädrar.
Javisst ankmödrar kan väll i vissa fall ruva ihop sitta och kackla de kanske rent av lämnar sina ägg på någon form av dagis, för att gå till ett arbete eller någon annan form av aktivitet.
Men jag tror att de vet vilket att som är dera när de kommer för att hämta det. De känner säkert igen färgen och mönstret på deras ägg.
Se så kanske rika ankor, har privata "ruverskor" anställda?
Mikael skrev:Ett ägg åt gången. De olika raserna får dock olika antal barn där de svarta får klart flest.
Jag kan tänka mig att ankor får 1 till 6 ägg åt gången vanligast tror jag är tre ägg. Jag tror inte att de svarta ankorna får fler ägg åt gången det är bara så att de är fler till antalet och mer utbredda.
Jag tror att svarta ankor är fattigare, mer lågutbildade och att kvinnorna har en lägre status i deras samhälle. Detta är orsaker som gör att det föds mer svartankor än vitankor och brunankor.