Spelknepe skrev:• Lagt till Stormästarens död år 510 e.O.
• Ändrat texten om befolkningsgrupper enligt Peters önskemål
• Ändrat Innersta Cirkeln till Inre Cirkeln (2 ändringar blev det)
• Ändrat stycket om Religion från Peter
• Ändrat Palinorisk
Stridshäst till Palinorisk
stridshäst
• Uppdaterat korr från Pogostick
Nu gjorde jag ändringar under tiden ändringarna ändrades, så jag hänger inte riktigt med. Jag lägger upp den
senaste versionen. Var snäll och visa vad jag ska ändra!
http://www.erebaltor.se/other/palinor.pdf
Nästa gång ska vi använda oss av Google Docs/Drive, där ni själva kan gå in och ändra i styckena, samt logga vad som har ändrats. :)
Jag tror att gdocs/drive kan vara en bra idé :)
Tog mig friheten att börja om från början i den nya versionen, eftersom saker missas så lätt.
Sida 4:
- "Så, för nära sexhundra år sedan, predikade Odos lärjunge Palin att Etins vilja ”Tros ljus skulle lysa över Altors mörkaste djup”." - Två saker här: "Palin att Etins vilja [...]" skulle jag vilja ha till antingen "Palin att Etins vilja var att [...]" eller "Palin Etins vilja; att [...]" istället. Det andra jag undrar är huruvida den avslutande punkten ska vara innanför eller utanför citationstecknet? Jag kan inte reglerna för det, men jag har för mig att de ofta går tvärtemot vad jag tycker känns logiskt.
Sida 6:
- På punkten 243 e.O. hade vi sagt att något skulle formuleras om, va? "Omfattande nybyggnader med kasaler och etablering av handelsmännen." tror jag att jag såg en bättre lydelse av i tråden. Ska försöka hitta den.
- "en katt och råtta lek" -> "en katt och råtta-lek"
- "Inspirerade av söderns Första Soltåg, och minskande" (ett sånt där ", och" som Spelknepe har hittat några stycken av ;) )
- "man misslyckades i att bryta" -> "man misslyckades med att bryta"
- "Trots sammarbetssvårigheter" -> "Trots samarbetssvårigheter"
- "härsmakt" -> "härmakt"
Sida 7:
- "Där bortom ligger vida gräss-slätter och Nargurs skogar." - "gräs-slätter" är rätt avstavning, men det ser ut som att programmet har gjort det där själv. Eller?
- "egensinnig hästras: den Palinoriska stridshästen." - Det var visst inte bara rubriken på stycket. Rätt stavning borde vara "den palinoriska stridshästen"
- Stycke-rubriken "Städer och Platser" bör vara "Städer och platser"
Sida 8:
- "kallas den Bergstaden, och är hem åt Kartotums vanlig befolkning" -> "kallas den Bergstaden. Den är hem åt Kartotums vanliga befolkning"
Sen har jag inte kommit längre just nu. Ska se om jag får lite mer tid ikväll, annars kommer det mer en annan dag.