Bort med alla glamorösa AD&D vibbar. Paladiner i Ereb är as-coola!
Ransarder har en överlägsen fysiologi. Det är där jag plockar in Sparta vibbarna. Ransardiska krigare tränas i stridens ädla konst sedan barnsben med en väl inarbetad "survival of the fittest" mentalitet. De har dessutom en grym känsla på strategi som utvecklats sedan Jorpangatiden. ( Ransard grundades av nargurer som slagit med Kejsarens legioner) Para detta med en total frånvaro av rädsla för döden och tillgång till gripuppfödning, så är det bara befolkningsmängden som hindrar dem från att kunna dominera världsherraväldet.Regil skrev:Läste igenom Ransard i EA boxen.
Det som slår mig är att de är värsta ariska nazisterna. Väldigt tydlig herrefolksideologi. Många reffar till ransardernas överlägsna fysiologi etc. I varje fall var det det som jag fastnade för när jag läste.
Excellentium skrev:Hata mig inte nu, men om man läser miljöskildringen på baksidan av modulen "Krigarens handbok", så står följande som första mening:
Citat: "Den jättelike ransardiske paladinen tog ett kliv framåt så att den tunga rustningen skramlade".
...
Denna lilla, otroligt störande mening, känns inte relevant, men eftersom den är tagen ur ett material från ÄS undrar man ändå varför dem skrev just paladiner...
Har de?Fafnir skrev:Ransarder har en överlägsen fysiologi. Det är där jag plockar in Sparta vibbarna.Regil skrev:Läste igenom Ransard i EA boxen.
Det som slår mig är att de är värsta ariska nazisterna. Väldigt tydlig herrefolksideologi. Många reffar till ransardernas överlägsna fysiologi etc. I varje fall var det det som jag fastnade för när jag läste.
Han skrev att de liknas vid Spartaner. Enligt Herodotos var Spartanerna de skickligaste soldaterna och de skickligaste atleterna i Grekland, inte för att de av naturen var födda överlägsna utan för att de redan som små barn sattes i "militär"skolor där de fick lära sig att löpa, brotta, boxas och givetvis strida.Regil skrev:Har de?Fafnir skrev:Ransarder har en överlägsen fysiologi. Det är där jag plockar in Sparta vibbarna.Regil skrev:Läste igenom Ransard i EA boxen.
Eller anser de sig ha? (vilket ger herrerasvibbarna)
Jag vet att det står tydligt i erebboxen vilka grundegenskaper de olika männsiskoraserna har. Nu tycker jag inte att det är något som känns särskilt kul. Hela grejen med olika människoraser känns som att det stammar från Tolkien. Som kom från Sydafrika. Guilt by association? Visst, men ändå, jag har aldrig kunnat släppa den kopplingen... Jag gillar inte tanken på att ge olika människoraser definierade egenskaper. Människor i spelvärlden är trots allt i grunden samma människor som på jorden. Du kanske anser att det är meningsfullt att sätta grundegenskaper på människoraser, jag gör det inte.
Hottentott - INT -3
Spanjor - PSY -2 (hetlevrade)
Arier STY +2, INT +3, KAR +2, FYS +2, PSY +5 (Arier = ransard?)
Visst har det här diskuterats förut, med utfallet att inte sätta egenskaper på människoraser. En beskrivning av hår, & hufärg samt längd räcker väl gott?
Sen hela grejen "Vore det inte för ditt och datt så skulle de fantastiska otroliga jättebästa ransarderna vinna allt". Jag gillar inte den attityden. Blir för mycket "min pappa är starkare än din pappa".
Palinors riddare är nog också väl så slipade.
Det trakoriska krigsmaskineriet skall inte föraktas.
Dalkiska bågskyttar sitter kanske på nyckeln till framtidens krigföring
Tja, när jag läser mitt inlägg nu så tycker jag att det är lite gnälligt. Drar väl stora växlar på fafnirs inlägg.Fraxinus skrev: Han skrev att de liknas vid Spartaner. Enligt Herodotos var Spartanerna de skickligaste soldaterna och de skickligaste atleterna i Grekland, inte för att de av naturen var födda överlägsna utan för att de redan som små barn sattes i "militär"skolor där de fick lära sig att löpa, brotta, boxas och givetvis strida.
Det mesta är som sagt direkt plockat ur kronologin. Vad tror du som nargurexpert om tanken att ransarderna är ättlingar de barbarer som städslats av kejsaren? Det skulle kunna förklara delar av deras militära storhet.944
Barbarer från Mirel tränger år 944 överraskande in i Jorpagna på båda sidor om Oestro Nida. Gränsförsvaret mot barbarerna faller som korthus och invasionen slår sig plundrande fram mot Grivela. Kejsar Caion lyckas med förstärkningar från det ockuperade Aidne besegra barbarerna vid sjön Trasimo. Två dygns hårda strider knäckte barbarerna som flyr tillbaks till Mirel.
942
Kejsaren beslutar att detta aldrig får upprepas och kallar samman tio nya legioner, plus lika mycket legotrupper, som år 942 invaderar Mirel. Senator Cassio d.y. lyckas övertyga senaten om att ge kejsar Caion diktators titel och befogenheter för att besegra barbarerna. De följande åren underkuvas Mirel, Mefamirs sjö, Drylo och hela Västerhavskusten söder om Ljusna. Dessa gränser bestod någorlunda under imperiets tidevarv och har givit arv i gränsen mellan Jori och Nargur i kultur och språk i Ereb. På Aidne återfår dock dess barbarstammar viss frihet. Vissa stammars stridsduglihet tillvaratas genom att städsla legostyrkor bestående av barbarer.
935
De jorpagniska legionerna har underkuvat Mirel och Magillre. Längre norrut än så här kom aldrig de jorpagniska trupperna. Söder om denna gräns blev jori det dominerande språket medan barbarernas tungomål talades norröver.
900
Från det centrala Nargur utvandrar en stor grupp stammar och går mot väster över slätterna. Ett nytt sätt att se på andarna har utvecklas, orsakat till stor del av Kejsardömmet Jorpagnas expantion. Grunden till Aesirkulten uppstår och förfäderna trängs något tillbaka till fördel för vissa upphöjda andar.
900-700
Krig råder till och från under minst tvåhundra år längs hela Imperiets nordgräns. Barbarer plundrade och jorerna slog tillbaks. Det förekom dock perioder av tiotals år då fred rådde mellan folken, barbarer tog tjänst i Imperiet, spelades ut mot andra barbarfolk, och fann god vinning av att samarbeta med jorerna. Ca 700 har kriget trappats ner på grund av utmattning, främst hos barbarerna.
Vissa klaner av barbarer vandrar västerut och befolkar tillsammans med klaner från Mirel de framtida Ransard och Jorduashur. Av de klaner som bosätter sig i Ransard hör en inte obetydlig del till de skaror som sedan några decennier kämpat för den Jorpangniske Kejsaren