Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vije: Kartan är helt tom... så det är upp till dig att fylla kartan med byar, städer, landmärken, namn på floder, berg... extra floder, hedar, träsk, toppar eller vad du vill. Gör en snabb skiss och skicka den till mig så fixar jag det.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Trevligt, trevligt. Skall ta i tu med kartan så fort som möjligt.

Hittade följande om Mirel i kronologin:
kronologin skrev: 944 / 121
Mirel. Barbarer från Mirel tränger år 944 överraskande in i Jorpagna på båda sidor om Oestro Nida. Gränsförsvaret mot barbarerna faller som korthus och invasionen slår sig plundrande fram mot Grivela. Kejsar Caion lyckas med förstärkningar från det ockuperade Aidne besegra barbarerna vid sjön Trasimo. Två dygns hårda strider knäckte barbarerna som flyr tillbaks till Mirel.
942 / 123
Mirel. Kejsaren beslutar att detta aldrig får upprepas och kallar samman tio nya legioner, plus lika mycket legotrupper, som år 942 invaderar Mirel. Senator Cassio d.y. lyckas övertyga senaten om att ge kejsar Caion diktators titel och befogenheter för att besegra barbarerna. De följande åren underkuvas Mirel, Mefamirs sjö, Drylo och hela Västerhavskusten söder om Ljusna. Dessa gränser bestod någorlunda under imperiets tidevarv och har givit arv i gränsen mellan Jori och Nargur i kultur och språk i Ereb...
935 / 130
De jorpagniska legionerna har underkuvat Mirel och Magillre. Längre norrut än så här kom aldrig de jorpagniska trupperna. Söder om denna gräns blev jori det dominerande språket medan barbarernas tungomål talades norröver...
Jorerna invaderar alltså Mirel ca år 940 fO och därefter styrs landet av en jorisk "prefektus maximae" t.o.m. den 3e konfluxen (600 fO), alltså i ca 300 år.
Tänker mig att mirellerna bosatte sig i landet nångång i början på järnets ålder, ett virrvarr av sinsemellan krigande klaner. Strax innan 940 fO enas klanerna under en kung och i övermod utförs attacken mot Jorpagna som nämns ovan. Efter den tredje konfluxen återinförs kungaväldet iom att jorerna försvinner/tynar bort/drar sig tillbaka. Konungaväldet (tronhållaren väljs av de ledande klanerna och sitter livet ut) håller sig till år 550 eO, ungefär, då Sese Hesuoni och allierade jättar och bergsbestar krossar huvudstaden Am-Korum och landet störtas tillbaka i kaos och inre klanstridigheter.

Låter det vettigt, och finns det nåt officiellt jag missat?

Och vad händer förresten i området väster om Mirel och söder om Ljusna? Är detta en av Erebförfattarnas vita fläckar, eller finns det nåt officiellt/utfunderat för det området?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror inte du missat något "officiellt"!

En fråga är dock om dagens Mirel är helt synonymt med det historiska Mirelien? Innebefattade Mirelien hela området som Jorpagna erovrade och var detta namnet kejsardomets namn på provinsen kanske? Denna provins kan ha omfattat områden söder om dagens Mirel. Vet inte helt hur detta skulle kunna vara relevant men kanske dagens Mirel var ett område av Mirelien som var särskilt bångstyrigt (eller rentutav inte "egentligen" blev erövrat)?

Hela det historiska Mirelien kan dock i dag bebos av mireliska folk (som inte är nargurer!! :wink: ) och dessa finns då alltså även utanfor Mirels gränser?

Annars ser jag gärna att inte mina Limes Narguricus, den gränsvall som utgjorde skiljet mellan Kejsardömet Jorpagna och Nargur, inte glöms bort i historien, utan kanske också finns kvar i terränget i nordöstra Mirel (många gamla ruiner efter gränsbefästningar där legionärer under överraskande anfall gömde sina värdesaker for de slemma nargurerna - och alldrig gravde dem upp igen!).
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev:Hela det historiska Mirelien kan dock i dag bebos av mireliska folk (som inte är nargurer!! :wink: ) och dessa finns då alltså även utanfor Mirels gränser?
Ha! En kanonidé. Skall absolut finnas mirelliska klaner som inte omfattas av dagens Mirel, skelögda och barbariska med reseblod och narguriskt högmod i ådrorna. Gammalt groll och ouppredda ättefejder ligger och gnavar i gränstrakterna.

Annars tror jag inte att jag tänker göra någon djupdykning i exaktare historiska gränser då det troligen inte har relevans för dagens Mirel.

Och din Limes Narguricus skall givetvis inarbetas!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter toppen!!!
Hur är det med språken i den trakten? Jori eller Nargur eller ingetdera? EA-kampanj? Sink om imperiet?
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Skulle inte den här snubben http://nwvault.ign.com/fms/Image.php?id=96932 kunna vara från Mirel med tanke på idéer om Björnkulter och skotska högländare? Tänkte kanske en bild kunde ge inspiration till något även om den inte är så märkvärdig...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Fick tyvärr inte fram nån bild ur din länk, Excellentium.

Till mirellerna har jag haft Ainu-folket som inspiration (gammal nord-japansk ursprungsbefolkning) och från dem har jag stulit en hel del ang. björnkult mm.

Tänker mig överlag hela Mirel som en blandning av norra Japan, lite maffig afrikansk savann med ett blånande Kilimanjaro i bakgrunden och givetvis skotska vindpinade hedar. Lite som ett möte mellan Hemingway och Kurosawas 7 samurajer ...med fuktiga yllekiltar och svettiga skägg.

Här är en mirellisk klanman med traditionellt oklippt skäg och björnstav, kanske rentav storman Okku Tvinvad av Gal-Goros klan i egen hög person:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:AinuManStilflied.JPG
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Fick tyvärr inte fram nån bild ur din länk, Excellentium.
Vad märkligt? Jag har klickat på den fem gånger nu, och den hoppar fram varje gång! Nåja, det var ingen märkvärdig bild, och när jag tittar på din bild, så är vi inne på samma spår... :)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Låter toppen!!!
Hur är det med språken i den trakten? Jori eller Nargur eller ingetdera? EA-kampanj? Sink om imperiet?
Enligt språkkartan i EA-kampanj tror jag inget språk finns markerad for området, varken Mirel eller det historiska Mirelien. I Imperium Iorpagnum-artikkeln står det (igen tror jag) att norr om gränsen talades narguri och söder darom jori (men detta kan ju i Mirelien kanske då bara ha gällt for den joriska styrande klassen?).

En ny språkfamilj kanske?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

En ny språkfamilj kanske?
Jag har låtit Mirelerna prata Aleriska och Timoriska i min kampanj. Vet dock inte hur träffsäkert detta är...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Spelknepe skrev:
En ny språkfamilj kanske?
Jag har (baserat på nåt som jag tycker mig sett här på forumet) tänkt mig att mirellerna helt enkelt talar mirelliska, ett eget språk. Det kunde ju dock mycket väl vara besläktat med andra "närbelägna" språk, dock knappast med narguriskan med tanke på vad som står (ovan) om språkgränser i imperiet J, och därtill är väl mirellerna en rätt så "egen" folkgrupp? (Var har jag läst det då?...)

Dock tänker jag mig att joriskan används som skriftspråk (mirelliskan har inte ett skriftspråk eller så har det varit mycket rudimentärt och mer eller mindre fallit i glömska efter Jorpagnas intågande (Funkar det?)) och även talas en del i Mirhamn och vid kusten, och kanske också infuerat dagens mirelliska så att man ev. kan göra sig lite förstådd på jori runtom i landet.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En mirelisk språkgrupp får gärna spilla över in i Palinor: kanske delar de också kulturella drag liksom lånord med västnarguriska nomader i trakten.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Egen språkgrupp/språk som påverkats av både jori och anrguri tycker jag låter bra. (I regeltermer - 3 från närliggande joriska och narguriska språk?)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Jag har (baserat på nåt som jag tycker mig sett här på forumet) tänkt mig att mirellerna helt enkelt talar mirelliska, ett eget språk. Det kunde ju dock mycket väl vara besläktat med andra "närbelägna" språk, dock knappast med narguriskan med tanke på vad som står (ovan) om språkgränser i imperiet J, och därtill är väl mirellerna en rätt så "egen" folkgrupp? (Var har jag läst det då?...) .

Dock tänker jag mig att joriskan används som skriftspråk (mirelliskan har inte ett skriftspråk eller så har det varit mycket rudimentärt och mer eller mindre fallit i glömska efter Jorpagnas intågande (Funkar det?)) och även talas en del i Mirhamn och vid kusten, och kanske också infuerat dagens mirelliska så att man ev. kan göra sig lite förstådd på jori runtom i landet.
Eget språk och egen folkgrupp... låter som om något jag (med fråmgång :D ) har verkat för..

Jorisk skriftspråk låter rätt for ett "primitivt" folk och att det går att gora sig forstått ,om man har tur, med ett jorisk språk (och evt andra?).

Sprid garna lite mireliska over de gamla limes till Palinor, mäster Peter verkar ju inte främmande för det! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Jag har (baserat på nåt som jag tycker mig sett här på forumet) tänkt mig att mirellerna helt enkelt talar mirelliska, ett eget språk. Det kunde ju dock mycket väl vara besläktat med andra "närbelägna" språk, dock knappast med narguriskan med tanke på vad som står (ovan) om språkgränser i imperiet J, och därtill är väl mirellerna en rätt så "egen" folkgrupp? (Var har jag läst det då?...) .

Dock tänker jag mig att joriskan används som skriftspråk (mirelliskan har inte ett skriftspråk eller så har det varit mycket rudimentärt och mer eller mindre fallit i glömska efter Jorpagnas intågande (Funkar det?)) och även talas en del i Mirhamn och vid kusten, och kanske också infuerat dagens mirelliska så att man ev. kan göra sig lite förstådd på jori runtom i landet.
Eget språk och egen folkgrupp... låter som om något jag (med fråmgång :D ) har verkat för..

Jorisk skriftspråk låter rätt for ett "primitivt" folk och att det går att gora sig forstått ,om man har tur, med ett jorisk språk (och evt andra?).

Sprid garna lite mireliska over de gamla limes till Palinor, mäster Peter verkar ju inte främmande för det! :)
Skriv svar