Faltrakiska ädlingar nämns överhuvudtaget inte i Ivanhoe. Jag tänker mig dock att en del som en del av avtalet mellan echter och faltraker fick behålla sin mark. De räknas inte som adel, betalar skatt till sin länsherre samt kan tillåtas att hålla ett antal krigare om de visar sig lojala. Vissa faltrakiska stormannaätter har antagligen gift sig med echter och så småningom upptagits som äkta echter efter ett par generationer. Andra håller hårt på sitt ursprung och drömmer bittert om fornstora dagar.Psipo skrev:Sen här biten hade jag alltid så svårt för i Ivanhoe. De blev trötta?Regil skrev:De tog över efter att det faltrakiska folket helt enkelt tröttnade på att styra sitt land. De blev trötta, loja, uppgivna och vände sig till echterna för att få någon som tog över. Den allmänna uppfattningen bland kardiska historiker är att Häxmästaren i Svarta tornet låg bakom. Echterna accepterade motvilligt och ställde som krav att få överta all makt. Det fick dem och härigenom enades Kardien, tidigare hade de echtiska områdena i praktriken varit självstyrande. maktövertagandet var alltså fredligt, vilket borde göra att motståndet mot herrarna blir mindre än vid en erövring. (Vilket kanske hade varit mer intressant).Jag kan gå med på att sittande kung var håglös och deppig och vantrivdes med sitt ämbete och gjorde vad som helst för att slippa skiten, men ett helt folk???
Jag antar att jag inte har fel när faltrakierna ska vara saxsare och echter normander? Åtminstone så som de beskrivs i Ivanhoe (inte rollspelet). I så fall tycker jag att man kan förstärka lite av detta. Inte minst det småfräcka dilemma som adliga saxare befinner sig i. Ädling utan makt och bespottad i sitt hemland.
Sedan bör det här med Häxmästaren lyftas fram. Kan det inte finnas något fränt gömt i historien? Ett avtal mellan echterna och Häxmästaren? Eller mellan faltrakierna och Häxmästaren? Ska det till en sagotouch är det ju oerhört viktigt att det finns en "ondska" eller åtminstone något obekant, farligt men påtagligt.
Sen undrar jag hur det är med att det faltraiska folket "blev trött osv", "det faltrakiska folket är gladlynt, godmodigt och trivs bra med att vara kuvade". Det här är nog snarare så som echterna ser på saken än hur det verkligen står till. Faltraker tycker nog lika illa om att bli behandlade illa som alla andra människor, men de har väldigt lite makt att göra något åt saken och de betraktar den echtiska makten som legitim.
Är det ett för stort ingrepp att hävda att echterna övertog styret med våld? Skulle det förbättra historien, eller är det bra som det är? Skulle gärna ha svar från Ghazam också... (Han var en av spelarna i vår mycket långa kampanj, vi delar i stort sett syn på Kardien).
Vore inte en infiltration av Kardien från häxmästarens sida något som skulle kunna funka? Att alltid frukta att häxmästarens lärjungar infiltrerar, att de i smyg tar över styret av län, ondsinta rådgivare (klyschvarning) och så vidare. Hotet blir både ett om infiltration och invasion (först mjuka upp försvaret och sedan kommer storsläggan). Kanske är den Kardiske kungen utan arvingar för att alla hans barn avled i späd ålder/ hans fru fick ständiga missfall eller liknande. Ligger häxmästaren bakom? Försöker han också uppvigla adelsmän att utmana den person som på svaga juridsiska grunder utses till tronarvinge? (Endast en son eller möjligen maken till kungens dotter kan överta kronan utan risk för att någon bestrider det riktiga i det).
Vilket är häxmästarens mål? Erövra Kardien och Zorakin? Varför? (Därför!)
Men jag tycker inte att häxmästaren måste ta över som den ende skurken som står bakom allt, däremot kan man ju utnyttja honom som det grundläggande hotet i en kampanj. Det borde gå att utnyttja honom bättre som du påpekar.
Sen har vi ju alltid risken för rena häxprocesser, där oskyldiga männsikor får sätta livet till pga folks rädsla. A witch! Buuuuuurn her

Tack för alla frågor, det hjälper mycket!