Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det står i EA-kampanjboken att i början av korstågens tid avseglade mängder av trogna korsriddare för att omvända hedningar i Furgia. Jag funderar lite på om dessa på sin väg till Furgia kan ha intagit Stabul för att därifrån fortsätta sitt korståg mot Furgia. Korsriddarna slogs ju tillbaka från Furgia tämligen snabbt men jag tänkte mig att de skulle bita sig kvar kring Stabul ett tag, hur länge vet jag inte än, men iaf tillräckligt länge för att lämna lite spår.
Angående korstågen känns det som att det andra (som går av stapeln 275 eO) kanske är lämpligast, när det går i stå, letar de "fromma" (plundringssugna) efter andra mål och lotten faller på det sägenomspunna och rika Furgia. På vägen dit intar de alltså Stabul. Iom schismen minskar korsriddarnas inflytande i området allt mer och krunierna kan efter en tid återta staden. Hur länge staden är i korsriddarnas händer är än så länge väldigt osäkert, men jag tänker mig att det är tillräckligt länge för att ett korsfararrike skall utropas, liknande utvecklingen i Jerusalem med omnejd.
Kan tänka mig att det kan finnas lite rester kvar från detta rike, byggnader osv, men kanske även någon gammal riddarorden som fått vara kvar och verka i staden, antagligen rätt förändrad/fredrligare än dess ursprungliga form... ja, det är ju inget som är bestämt ännu, men vad tror ni om ett liknande upplägg med solriddare/korsriddare som intar och behärskar Stabul under det andra korståget?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK.
Även om jag nog sett Furgiakampanjen som en fortsättning på det mer framgångsrika 1a soltåget. Då intogs Kwoske som jag placerat mitt över från Stabul i Efaro, och som skulle kunna ha använts på samma vis.

But, what ever is good for you.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Njae... det var ju tänkt att det skulle komma fram lite olika tankar kring det hela. Men jag ser ett litet problem med ditt Kwoske. Ett nytt Stabul på motsatta sidan tar väl bort en hel del av det som gör Stabul speciellt? Jag skulle nog helst se att kusten söder om Raas narramfallen helt enkelt är olämplig för en liknande stad som Stabul, kanske är den för klippigt.

Angående korsriddarnas fortsatta tågande mot Furgia, tänkte jag mig om fallet är som jag målat upp det att slusstrappan i det fallet fortfarande kunde ha varit användbar och att de därigenom kunde få med sig skepp, vilket jag kan tänka mig behövdes i stora mängder. Det känns ju som det mest troliga att de inte behövt bygga en hel invasionsflotta igen öster om fallen. Det står ju nämligen inget om när slusstrappan förstörs i det officiella och man skulle ju då lika gärna förlägga slusstrappans förstörande till när kejsaren av Kruns styrkor återtar staden.

Någon annan som har några åsikter om saken?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skulle vilja ha lite Krunhistoria, inte nödvändigtvis all, kanske samtidshistorien först, så att det inte ser ut som jag helt glömt bort denna potentiella stormakt på wikin. :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nja, då får du allt vänta ett tag till. Har inte så mycket tid över till att skriva för tillfället. Tentaperiod och är mitt uppe i att packa för en flytt så inte mycket tid över till att skriva. Sen så är jag rätt splittrad i mitt skrivande och för tillfället är det kruns geografi som får den lilla tid jag kan lägga på Krun för tillfället. Sorry...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK. Har full förståelse, ville bara inte att du skulle tro att jag glömt bort Krun. 8)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hehe... är fullt förstående för att det är svårt att skriva om något som man inte har någon aning om. Så nää, jag tror inte att du glömt mitt kära Krun. Bara synd att du inte kan bli klar pga mig. :cry:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående slusstrappan vid Raas Narramfallen som diskuterades under udnververkstråden. Mikael sammanfattade det rätt bra hur det ligger till nu:

"Om jag minns diskussen från Kruntråden riktigt så är slussen idag förfallen men håller på att repareras av Krun. Istället lastas varor om i Stabul för vidar transport till närmaste hamn på Golwyndasidan."

Tanken var först att slusstrappan kunde ha förstörts under kimzonernas inbrytande in i kopparhavet. Men jag har senare kommit att ändra på detta pga av vad jag nämner lite högre upp i denna tråden om det andra soltåget och solfararnas invasionsförsök av Furgia. Så som det ser ut nu kommer trappan bli förstörd under återerövrandet av Stabul eller nått likande. Har inte skrivit något om detta än så allt är flytande i dagsläget. En tanke som slog mig är att Furgierna kunde ha gett assistans till Krunierna för återerövrandet av staden och att Solriddarna innan de lämnade stade, lät förstöra slusstrappan för att förhindra att Furgierna och Krunierna skulle kunna fortsätta sitt erövringståg längre västerut.

Krunierna hade dock inte några tankar på att expandera västerut och man reparerade inte slussen, om det ens var möjligt vid tidpunkten, utan den fick istället förfalla. Iom Kruniernas nyväckta intressen i västerled har man intresserat sig för att reparera slussen och anlitat en "dvärgisk" mästeringenjör för att ta tag i reparationen.

Reparationen av slusstrappan hade jag tänkt mig var i ett inledningsskede och färdigställandet av reparationerna skulle i sådanna fall ligga flera år frammåt i tiden. Men som sagt inget som jag skrivit något om än, bara tankar.

Angående själva fallet som ett "naturligt" underverk finns lite funderande kring att efarier kan se det som heligt eller nått sådant under Efarao-tråden om jag inte missminner mig.

Bara en liten snabb sammanställning om hur läget är nu, kan ha missat något. Bara att fråga om det är något som du/ni undrar över. Kommentarer mottages tacksammt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ett förslag är att du endast nämner att slusstrappan är under återuppbyggnad, men INTE hur lång tid det kommer ta. Med den informationen så kan en spelledare välja att det sker väldigt omgående eller väldigt långt fram i framtiden...

Vilka är Kruniernas nuvarande fiender? Vilka skulle kunna tänka sig att sabotera/förstöra trappan?
Angående själva fallet som ett "naturligt" underverk finns lite funderande kring att efarier kan se det som heligt eller nått sådant under Efarao-tråden om jag inte missminner mig.
Om Efarerna ser det som heligt så vill de nog inte att en slusstrappa byggs?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Av nödvändighet behövs inte Efarernas ogillande då väl slussen går runt fallet, eller? Men om Krun behöver en fiende så varför inte...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Njae, hade nog inte tänkt mig att slusstrappan skulle göra att erfarierna tyckte mer illa om krunierna, kruniernas översitteri i form av inhämtandet av bla slavar i efaro räcker nog för att skapa ett ogillande.

Den fiende som jag tänkt mig för Krun är i huvudsak Felicien, då de bla konkurrerar om slavtrader i Efaro. Ett färdigställande av trappan skulle ju också kunna hota Feliciens maktpossition i kopparhavet om krunierna skulle få lättare att föra över sin golwyndaflotta till kopparhavet. Tänker mig att kopparhavsflottan är rätt liten i nuläget och främst till för att skydda Stabul och konvojer därifrån.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl: Så, Efaro ogillar Krun p.g.a. att Krun håller på att bygga en slusstrappa på deras heliga plats. Och Felicien ogillar Krun p.g.a. att de är konkurrenter till slavhandeln.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Raas Narram, slusserna och Stabul verkar kunna bli ett mycket interessant äventyrsplats...

Gillar, mäster Bergdahl! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl: Nu skulle jag behöva din hjälp här! Skulle du kunna skriva en kortfattad beskrivning av en typisk Krunier i följande stilmall som man hittar i "de humanoide raserna"

Allmänt:
Utseende:
Uppträdande:
Religion:
(Kortfattat)
Språk: I krun talar man "Krunska", en dialekt från de akrogaliska språken...

Ska snart spelleda Drakar & demoner och behöver just detta!
Tack på förhand! ;)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är ju detta inget jag skrivit om än utan har bara lite lösa idéer om krunierna utseende och klädsel osv. Men jag kan ju försöka skriva ihop något i mån av tid. När behöver du ha texten i sådana fall?
Skriv svar