Stenfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Re: Stenfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Äntligen en bild på deras kultur. Bra!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

skaraborgarn skrev: 2024-08-10 20:33 Äntligen en bild på deras kultur. Bra!
Nu återstår bara att utröna varför en stor stenbitare knuffar en enorm kittel på räls... Är det så att man har kokat en mumsig stensoppa till hela byn? Och vad är det för kristallskalbagge de verkar ha som husdjur? Och varför har de stora lysande blå kristaller som någon slags helgedom i mitten av byn?

Förslag mottages gärna...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Adragoor skrev: 2024-08-10 21:54
skaraborgarn skrev: 2024-08-10 20:33 Äntligen en bild på deras kultur. Bra!
Nu återstår bara att utröna varför en stor stenbitare knuffar en enorm kittel på räls... Är det så att man har kokat en mumsig stensoppa till hela byn? Och vad är det för kristallskalbagge de verkar ha som husdjur? Och varför har de stora lysande blå kristaller som någon slags helgedom i mitten av byn?

Förslag mottages gärna...
Det är så logiskt alla fattar utom du..

Stenbitarna hämtar matrial från lava. Husdhur ja det är en slags skallbagge som lever i grottorna som de dresserat. De blå kristallerna är en slags värmeljus, tillverkade av stenbitarna ungefär som den där golem som är med på bron.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

skaraborgarn skrev: 2024-08-11 00:18 Det är så logiskt alla fattar utom du..

Stenbitarna hämtar matrial från lava. Husdhur ja det är en slags skallbagge som lever i grottorna som de dresserat. De blå kristallerna är en slags värmeljus, tillverkade av stenbitarna ungefär som den där golem som är med på bron.
Kristallerna fungerar nog snarare som kyl-ljus än värmeljus och gör temperaturen dräglig trots läget i undersidan av jordskalet. Stenbitare tål visserligen en hel del värme men är rädda för att börja smälta, därav kylkristallerna.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Kristallerna kan tänkas vara av samma typ som både Shamash finger utanför kusten av Palamux i Trakorien och Kristallpelaren som Vindarnas prästinnor har byggt sitt tempel kring i Barbias berg.* Dessa kristallformationer verkar dra till sig och/eller påverka Altors krafter av olika sort som sedan kan utnyttjas och manipuleras på olika sätt. Materialet det samma, metoderna olika. Shamash präster gör på sitt vis, vindprästinnorna sin förmåga. Kanske stenbitare (och andra stenfolk?) också har ett sätt?

* Det finns även teorier om att Krilloan med sitt Kristallberg har förmågor som gör att staden ligger där den gör av en anledning...
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

Stenbitare torde bli blinda med så där mycket ljus i omgivningen. Mycket svår ras att göra bra bilder åt, något jag själv testade lite. Jag vill dessutom att de tävlar med dvärgarna i stenformarkunskaper, dvs bygger mycket intrikata byggnader och samhällen. Att stenbitare och troglodyter kan finnas i samma samhälle kanske vi kan spika (åtminstone i de övre delarna i deras samhällen, där troglodyterna faktiskt kan överleva), men de har definitivt inga golems som arbetar åt dem - de skulle bara vara sämre än stenbitarna själva på det mesta ändå (med en genomsnittlig STY på 36 och INT på 11 är stenbitarna med andra ord tre gånger så starka som människor, och lika intelligenta som de flesta andra humanoida raser - lägg därtill deras speciella förmåga att gräva sten med händerna).

De blåa kristallerna som skapar kyla gillar jag dock, vi har ju redan diskuterat det där med värmeelementet. Stenbitarna har nu ingenting emot värme i sig, men liksom Adragoor nämnde kan de faktiskt smälta. Det tar dock en stund innan stenbitarnas kroppar värms upp så pass att de riskerar detta, och deras perioder i kylande vila är därför motsvarande ganska långa. Att stenbitarna skulle bygga sina städer efter en lavaflod är å andra sidan helt ologiskt, det torde vara varmt nog i bergens djup utan att man frivilligt utsätter sig för extrema externa värmekällor.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Men det kan vara kallt och fuktigt också. Men har de husdjur?
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

skaraborgarn skrev: 2024-08-11 12:30 Men det kan vara kallt och fuktigt också. Men har de husdjur?
Så långt ner i berggrunden som stenbitarna föredrar att vistas är det ytterst sällsynt med kalla och fuktiga områden skulle jag våga påstå. Husdjur kanske är tänkbara, men tänker att troglodyterna snarast vårdas som halvintelligenta husdjur? Vilka andra husdjur skulle kunna tänkas existera i dessa otillgängliga och ogästvänliga bosättningar?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

De har domesticerat stora skalbaggar. Tycker synd troglodyterna, det verkar vara stenfolkens svar på svartfolkens svartnissar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Dretski skrev: 2024-08-11 09:31 Stenbitare torde bli blinda med så där mycket ljus i omgivningen. Mycket svår ras att göra bra bilder åt, något jag själv testade lite. Jag vill dessutom att de tävlar med dvärgarna i stenformarkunskaper, dvs bygger mycket intrikata byggnader och samhällen. Att stenbitare och troglodyter kan finnas i samma samhälle kanske vi kan spika (åtminstone i de övre delarna i deras samhällen, där troglodyterna faktiskt kan överleva), men de har definitivt inga golems som arbetar åt dem - de skulle bara vara sämre än stenbitarna själva på det mesta ändå (med en genomsnittlig STY på 36 och INT på 11 är stenbitarna med andra ord tre gånger så starka som människor, och lika intelligenta som de flesta andra humanoida raser - lägg därtill deras speciella förmåga att gräva sten med händerna).

De blåa kristallerna som skapar kyla gillar jag dock, vi har ju redan diskuterat det där med värmeelementet. Stenbitarna har nu ingenting emot värme i sig, men liksom Adragoor nämnde kan de faktiskt smälta. Det tar dock en stund innan stenbitarnas kroppar värms upp så pass att de riskerar detta, och deras perioder i kylande vila är därför motsvarande ganska långa. Att stenbitarna skulle bygga sina städer efter en lavaflod är å andra sidan helt ologiskt, det torde vara varmt nog i bergens djup utan att man frivilligt utsätter sig för extrema externa värmekällor.
Hmmm… Stenbitare ser lite suddigt i solljus enligt källorna. Då blir de knappast blinda av ljuset från några kristaller.
Hur är det med troglodyter egentligen? Jag får intrycket att de lever nära ytan, antingen i grottor eller någon gång tillsammans med dvärgar eller giganter. Stenbitarna däremot lever längst ner i jordskorpan (gissningsvis minst ett par mil ner), så frågan är hur ofta de egentligen kommer i kontakt med andra raser. Dessutom bör det utredas om troglodyter är samma som alegar, eller om det är olika raser…
Något som man även kan fundera över är det faktum att dvärgar anser Samkarna för blött för gruvdrift. Detta gissar jag på beror på att berggrunden under hela kontinenten är fylld med akvifera lager som är omöjliga att bygga gruvor i. Stenbitarna å sin sida lever så långt ner att de kommer undan detta problem. Å andra sidan finns det få vägar ner till sådana djup i Samkarna. På ömse sidor av Drakryggen kan vara de enda platser som det ens är möjligt.
När det gäller lava… Stenbitare är nog extremt värmetåliga eftersom de är gjorda av sten. De bör kunna göra saker som att smida järn med bara händerna och modellera i halvsmält sten. Ramlar en stenbitare ner i lava smälter han lika långsamt som en isbit i vatten. Stenbitare är därför inte jätterädda för lava. Att bli blöta skyr de dock som pesten. En genomblöt stenbitare kan nämligen spricka om han utsätts för hetta. Stenbitarna får gärna vara rätt exotiska så att de inte bara blir Samkarnas motsvarighet till dvärgar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Är stenbitare rentav det första stenfolket, en slags prototyp?
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Eller den sista? Jag har föreställt mig Titanerna som det första, sedan gick det utför... :D
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

En del relevant fauna (och flora) finns samlade i wikins kategori för: Underjorden
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

Mikael skrev: 2024-08-14 10:18 Eller den sista? Jag har föreställt mig Titanerna som det första, sedan gick det utför... :D
Jag håller nog med om titanerna som en första prototyp, och snarast som demigudar. Stenbitarna kanske var det första underjordiska stenfolket, medans titanerna var de första på marken?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Dvärgarna säger nog att de var först. Men låt oss säga titanerna.
Skriv svar