Längst kusten finns nog både mindre kustseglare och större skepp. Kanske två-och till och med tremastare? Mercana ska ju kunna någotsånär konkurrera med Magilre på gryppas vik (och Magilre har ju historiskt haft kompetens nog att göra invasioner så långt bort som Saphyna!).birkebeineren skrev: ↑2023-04-12 12:36 Fin bild! Skeppen fick mig att undra över vilka båtar, skepp och andra flytetyg som används i Klomellien, både längs kusten och på floder/sjöar?
Yolev är skickliga skeppsbyggare och exporterar även en del av dessa. Troligtvis mest kustseglande skepp och fiskebåtar för färdsel ute på Gryppas vik men även havsgående stora skepp borde de kunna bygga.
Sanzas halvlingar bygger inga båtar själva och de hyr helst andra till att frakta deras varor över vatten. Gärna hisskoviter och eventuella icke-krigerska nargurier med följden att det då är dessa folks traditioner som blir aktuella. Nere i Söderlandet används dock en del pråmar som dras av oxar till mellan staden Aguzmor (som ligger lite inåt land men nås via kanaler) och Maure.
Vidare handlar klomellien med länderna i kopparhavet samt långt ute i västerhavet så havsgående skepp finns absolut även om kustseglare dominerar?
På maure och Jaggaracksjön samt gimdis och wemer är skeppen naturligtvis betydligt mindre. Pråmar, och mindre skepp ofta framförda med rodd (på grund av att vindar inte alltid är att lite på i inlandet) flatbottnade med liten köl för att undvika att gå på grund i det nyckfulla Maure.
Jag kan tänka mig att några koggar drar runt på Jaggaracksjön men att de inte är så fasligt populära då de kräver vind? De är dock överlägsna de smala och flatbottnade båtarna rörande lastmöjligheter. Pråmar som dras fram av klomuller eller stavar kan också lastas bra men är väldigt utsatta vid överfall eller om vinden väl kommer igång på Jaggaracksjön,
Sedan klomuller som hjälp så klart!