Klomellien
-
- Kardisk Bontisâl
Re: Klomellien
Glömde fråga: spelade du med fyra egna RP samtidigt, gtjorgo?
Haha! Det hade varit mäktigt! nej, är tyvärr SL där. Men jag har nog kraftigt hintat om att de kommer köra i klomellien och ger idéer kring vad som fungerar i en ”klomellisk setting”. Så den flinke tjuven blev råttman, magikern kommer från Bozsa, lönnmördaren melorgh (bra med en religös sådan så den blir lite mer tvådimensionell)
-
- Admin
-
- Admin
Jordernas återkomst till södra Klomellien blev dock kortvarig och när Harald Krokig föll för ett snoaransk pilskott vid kusten av Kasenu 457 eO drog nordfolket sig tillbaka till Kard.Torquemada skrev: ↑2022-10-24 15:49 Samtidigt som magokraterna föll så avancerade jorderna, och lite vid sidan av växte Hamur i betydelse.
Aesirprästerna blev då kvar i Hamur kan tänkas… Men kanske utan den makt de kunde fått om inte Mercanas handlare och de hamuriska hantverksgillena vuxit fram som maktfaktorer i åtminstone Hamurstaden?
Re: Hamur
Precis. Min tanke är att den del av trimurerna som kom att bli hamurerna främst levt i denna dalgång fram till att klorosodium föll.birkebeineren skrev: ↑2022-10-25 10:05 De här gamla 3D kartorna illustrerar ganska bra hur Hamur huvudsakligen består av en vid dalgång med floden Hamervathna i botten:Ett fel på kartorna är att Baxarträsket i sydväst ser ut till att vara kulligt istället för helt platt.
birkebeineren skrev: ↑2022-10-25 10:45Jordernas återkomst till södra Klomellien blev dock kortvarig och när Harald Krokig föll för ett snoaransk pilskott vid kusten av Kasenu 457 eO drog nordfolket sig tillbaka till Kard.Torquemada skrev: ↑2022-10-24 15:49 Samtidigt som magokraterna föll så avancerade jorderna, och lite vid sidan av växte Hamur i betydelse.
Aesirprästerna blev då kvar i Hamur kan tänkas… Men kanske utan den makt de kunde fått om inte Mercanas handlare och de hamuriska hantverksgillena vuxit fram som maktfaktorer i åtminstone Hamurstaden?
Försvann jorderna från klomellien först 457?
Nu är ju wikin nere men min tanke var att de började lämna unionen efter slaget vid Erfavelklostret 412. .. vad gjorde de däremellan?:-)
-
- Admin
Du missar inga detaljer.

Lite osäker på vad som står i wikin (det jobbas med den) men tror det har antytts något som berör detta glapp i historien. Min tanke är oavsett att låta det finnas jorder kvar i Yolev under denna period. Vet inte helt hur det kan se ut men såg möjligheten till att ge denna stadsstat lite mer kött på benen. Kanske en sköldjarl underlydande kungsjarl Harald Krokig med makt över kusten och staden?
Tros om det?
Det kan absolut fungera. En sköldjarl som tvingade Fursten av Yolev till vassalskap, något stadsstaten ännu minns med bitter smak? En av anledningarna till deras neutralitetslinje?
Alternativt att jorderna aldrig intog staden Yolev men väl stora delar av området omkring. Vilket plundrades hårt och därmed gjorde Yoleviterna paranoida?
Alternativt att jorderna aldrig intog staden Yolev men väl stora delar av området omkring. Vilket plundrades hårt och därmed gjorde Yoleviterna paranoida?
-
- Kardisk Bontisâl
Två detaljer: Yolev har en kung, inte en furste.
Vad gäller Mercanas närvaro i Hamur så finns de där - men de släpps bara innanför första muren.
Förslag på Hamurs indelning:
Innanför första muren: utbölingar av god vandel, tjänstefolk och deras bostäder, värdshus, lagerlokaler, handelshus, kreatur.
Innanför andra: Aesirs tempel, bofasta hamuriter och deras bostäder, smedjor, finare värdshus, ambassader, gilleshus.
Innanför tredje: Kungaborgen, arenan, arsenalen, skattkammarna, överklassbostäder (dvs rika storfamiljer).
Vad gäller Mercanas närvaro i Hamur så finns de där - men de släpps bara innanför första muren.
Förslag på Hamurs indelning:
Innanför första muren: utbölingar av god vandel, tjänstefolk och deras bostäder, värdshus, lagerlokaler, handelshus, kreatur.
Innanför andra: Aesirs tempel, bofasta hamuriter och deras bostäder, smedjor, finare värdshus, ambassader, gilleshus.
Innanför tredje: Kungaborgen, arenan, arsenalen, skattkammarna, överklassbostäder (dvs rika storfamiljer).
Senast redigerad av Torquemada den 2022-10-26 09:27, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Admin
Båda alternativen kan fungera, och oavsett ha bidragit till Yolevs lite undandragna position i dagens Klomellien.gtjorgo skrev: ↑2022-10-25 15:48 Det kan absolut fungera. En sköldjarl som tvingade Fursten av Yolev till vassalskap, något stadsstaten ännu minns med bitter smak? En av anledningarna till deras neutralitetslinje?
Händelserna kring jordernas återkomst till Klomellien är som sagt oklara men ger därför också utrymme till utveckling. Så här skrev jag för länge sen:
Värt att komma ihåg är att jorderna under deras återkomst är tänkta att huvudsakligen ha hållit sig till sydvästra Klomellien och stadsstaterna här. Samt att de gjorde det genom att ta sig genom Baxarträsket i Yolev och över Hisskoviska åsen (som Bozsas magiker så praktiskt låtit gräva en kanal genom några år tidigare) för att ta sig till Jaggaracksjön. Under deras första tid av närvaro i Klomellien höll de sig längs havskusten och kom upp Maurefloden till Jaggarack den vägen.birkebeineren skrev: ↑2013-02-22 11:01Jag har tolkat och tänkt kring jorderna att perioden ca 397-457 eO är en slags comeback till Klomellien. Någon jarl uppe i Jorduashur inspirerad av Mörkertidens stora plundringar nere i Gryppas vik utrustar en flotta för att göra likadant. I den norra delen av viken har nu Magilre och Mercana stärkt flottvärn och det blir södra Klomellien som drabbas. Först Yolev och Nya Arno, sen Hisskov, södra Sanzas och Garrika. Harald Krokig är bara en yngling i jarlens flotta men efter att under sina egna privata äventyr ha råkat få Bozsas magiker på fall stiger hans stjärna. Han deltar bl.a. vid angreppet på Erfavelklostret några år senare (412 eO) och slutligen blir han storjarl/kung över jorderna i Jorduashur och själv ledare för plundringarna i Klomellien. Bozsa under denna tiden ligger väldigt lågt efter efter det såkallade Magikernas krig 398-403 eO. Möjligtvis betalar även de tribut till Krokigs jordukaerlar men magikerna har förlorat sin roll som maktfaktor till jorderna. Sen när Krokig plötsligt dör 457 eO (av en kasens pil nere i Snoarskogarna?) lämnas spelbrädan i södra Klomellien återigen öppen...
Furste är mest ett försök till ett neutralt ord jag använder när jag beskriver titeln på en monark jag är osäker på. 
Rörande Hamurstad så gillar jag indelning.
Dock skulle jag vilja flytta ut Gilleshusen utanför den innersta muren till andra delen. (Nu för tiden så litar man på Yohrleiderna men när kvarteren byggdes så var läget annorlunda hänemot nykomlingarna). Sedan är jag osäker på om man har ”rena klaner” i Hamur. Dvs där man härleder sin grupps grund till en gammal förfader (O’Niel sons of Niel, MacAllister from Allister etcetera). Jag föredrar begreppet storfamilj just därför.
Kan det varit så att Harald Krokig efter slaget vid Erfavelklostret tog sig hem till Jordashaur när Jaggaracksjön utrymdes av jorderna (ca 413-414). Därefter så tog Krokig sig fram inom hierarkin uppe i Kard?
Sedan (440-450?) tog han sig tillbaka till gryppas vik där jorderna nu främst höll sig fast i baxardeltat i klomellien. Efter några års intensivt plundrade så föll han under en expedition i snoarskogen.

Rörande Hamurstad så gillar jag indelning.

Kan det varit så att Harald Krokig efter slaget vid Erfavelklostret tog sig hem till Jordashaur när Jaggaracksjön utrymdes av jorderna (ca 413-414). Därefter så tog Krokig sig fram inom hierarkin uppe i Kard?
Sedan (440-450?) tog han sig tillbaka till gryppas vik där jorderna nu främst höll sig fast i baxardeltat i klomellien. Efter några års intensivt plundrade så föll han under en expedition i snoarskogen.
-
- Kardisk Bontisâl
Ok, flyttar gilleshusen. Klan använde jag neutralt, för jag var osäker på om storfamilj var stort nog.
-
- Admin
Hamurstadens indelning ser ok ut. Vet att jag beskrivit om ett par detaljer om staden någonstans men inte hittat dem än... (199 sidor med inlägg börjar bli svårt att överblicka, särskilt utan wiki). Letar vidare.
Sen finns ju sammanfattningen här att ha i åtanke, både med staden och annat: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 021#p47021
Storfamilj eller klan? Klaner används i Ransard (och i Nargurs skogar) men Hamur känns mera likt Jorduashur där beteckningen familj används, tillsammans med släkt. Själv har jag använt ätt i vissa texter men det kan ändras. För den övergripande nargurulogiens skull ser jag dock gärna att vi har lite struktur i hur samhällsgrupperna betecknar sig själva. Jorduashur och Ransard tillhör västnargurierna, Hamur och Triska sydnargurierna. Aesirtron finns visserligen hos båda grupperna, om än i lite olik tolkning... Men lite ordning, ok?
Yolevs monark kan få vara både kung eller något annat för min del. Furste är ganska neutralt och kan användas bredvid en annan titel. Så görs det exempelvis i Jorpagna. I Garrika kallades monarken Prinshertig och det kom vi fram till som ett kompromiss. Hisskov är också en monarki enligt källorna men vilken titel som används där tror jag inte vi avklarat även om det sagts att ett såkallat Landsråd med representanter från de ledande familjerna finns med i styret på något sätt?
Sen finns ju sammanfattningen här att ha i åtanke, både med staden och annat: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 021#p47021
Storfamilj eller klan? Klaner används i Ransard (och i Nargurs skogar) men Hamur känns mera likt Jorduashur där beteckningen familj används, tillsammans med släkt. Själv har jag använt ätt i vissa texter men det kan ändras. För den övergripande nargurulogiens skull ser jag dock gärna att vi har lite struktur i hur samhällsgrupperna betecknar sig själva. Jorduashur och Ransard tillhör västnargurierna, Hamur och Triska sydnargurierna. Aesirtron finns visserligen hos båda grupperna, om än i lite olik tolkning... Men lite ordning, ok?
Yolevs monark kan få vara både kung eller något annat för min del. Furste är ganska neutralt och kan användas bredvid en annan titel. Så görs det exempelvis i Jorpagna. I Garrika kallades monarken Prinshertig och det kom vi fram till som ett kompromiss. Hisskov är också en monarki enligt källorna men vilken titel som används där tror jag inte vi avklarat även om det sagts att ett såkallat Landsråd med representanter från de ledande familjerna finns med i styret på något sätt?
-
- Admin
Låter bra. Men Krokig återkom kanske något tidigare? Tror nämligen det sagts något om det rörande Nordmark i Kardien dit jorderna också återvände på 400-talet eO. Måste bara hitta det...gtjorgo skrev: ↑2022-10-26 08:08 Kan det varit så att Harald Krokig efter slaget vid Erfavelklostret tog sig hem till Jordashaur när Jaggaracksjön utrymdes av jorderna (ca 413-414). Därefter så tog Krokig sig fram inom hierarkin uppe i Kard?
Min gissning är att de joriska ståthållarna kallade sig något i stil med Dux. Detta har senare ändrats till ett flertal olika tolkningar av vad detta ”Dux” innebär i det kontinentaljoriska riket. Garrika har Prinshertig som exempel. De övriga joriska överlevarna har kanske andra benämningar eller samma? Vad tror ni?birkebeineren skrev: ↑2022-10-26 10:09 Hamurstadens indelning ser ok ut. Vet att jag beskrivit om ett par detaljer om staden någonstans men inte hittat dem än... (199 sidor med inlägg börjar bli svårt att överblicka, särskilt utan wiki). Letar vidare.
Min tanke är som följer:
Västnargurer
Ranerna använder begreppet klan (dvs man ser tillbaka till en gemensam anfader)
Jorderna använder begreppet familj/storfamilj (dvs man ser släkten som sin maktbas men har inte nödvändigtvis en utpekad gemensam anfader)
Sydnargurer
Hamurerna använder storfamiljer
Trisker använder ätt vilket är en betydligt snävare indelning där inte alla ättlingar ärver namnet
Lofernier använder familj/familjehushåll. Dvs det är främst närmaste släkten som utgör grunden
Ahaguhrerna använder storfamilj men denna är på grund av levnadsvillkor betydligt mindre än hos hamurerna. Ofta större geografisk spridning med.
De övriga är då:
Hisskov (som väl är en aristokratisk rådsrepublik med en furste högs upp? Eventuellt vald på livstid men vars barn inte nödvändigtvis ärver titeln?)
Poane (samma upplägg som hisskov)
Yolev (ärftlig monarki…väl?)
Söderlandet (dvs före det blev upptaget i sanzas. Birke?)
Garramil ( här åsyftas tiden innan de blev införlivade i Poane)
Lusloigis (hade sannolikt ingen furste)
Senast redigerad av gtjorgo den 2024-05-24 00:19, redigerad totalt 2 gång.