Klomellien
-
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Har Altor högvatten och lågvatten?
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Klomellien
Det finns tidvattensväxlingar på Altor. Klomelliens långgrunda kuster är särskilt utsatta enligt tidigare diskussioner, likt hela Gryppas vik.
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Klomellien
Texten i wikin som rör Klomelliens kust ser ut så här:
Kusten
Klomelliens kust är sandig och grund. Enstaka stora klippformationer skuter dock upp här och var, de största Melorghs stadsklippa, Dvärgsten och Stangvaller. Tidvatten och vassvidder. Borgar ute på sandöar längs Addiaskas kust. Klomuller passerar på sina säsongsvisa vandringar. I söder övergår kusten i Baxardeltat.
"Nej, vill man till Klomellien gör man säkrast i att närma sig från havet. Landet ligger längst in i Gryppas Vik och sjöväga besökare måste imponeras av landets långa, släta sandstränder, gnistrande vita i solljuset. Även sjöfarare måste dock vara på sin vakt. Mercanas rika handelskepp har gjort viken populär bland allsköns pirater, såsom magiller, ransarder och farsegels morëlvidyner. Klomelliens kust är långgrund med förrädiska sandbankar som flyttar på sig. Det är lätt att gå på grund. Tidvattnet är starkt och kommer fort in, vilket mången stackars vandrande musselletare fått erfara. Skyndar man sig, kan man vid ebb gå ända ut till klippöarna söder om Melorgh. På en del av dessa byggdes en gång borgar av nu bortglömda krigsherrar. Borgarna bebos idag antagligen av pirater eller andra rövare. Söderut avtar de breda stränderna och övergår istället i väldiga vassvidder. Innanför dessa ligger södra Klomelliens våtmarker och Baxardeltat. Det är här den urgamla kuststaden Yolev ligger. Längre söderut blir det klippigt och i kullarna vid Melashebergens fot ligger Nya Arno, en vacker liten hamnstad, långt ifrån resten av världen."
– Alber Berekt, De lärdes skara i Yolev
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Klomellien
Angående den långgrunda kusten diskuterades det för ett tag sen i sammanhang med Addiaska och betydelsen av handeln längs Maure följande:
Albrekt skrev: ↑2021-09-28 12:47Politik
Addiaska gör anspråk på ledarskapet över Klomellien. De vill inte göra sig till diktatorer över hela landet, men de vill ta ledarpositionen från Mercana, som de ser som korrupt, tyranniskt och slösaktigt. Framförallt kräver Addiaska kontroll (läs rätt att ta ut tull) över "sin" del av Maurefloden, på vilken Mercana kräver fri transport och handel.
birkebeineren skrev:Kan det tänkas att Addiaska stad inte har någon bra hamn där större skepp kan lägga till? Detta gör att stadsstaten är beroende av Maurefloden för att kunna handla med andra länder. Dessas skepp söker sig till Maureflodens mynning istället för att ankra upp långt utanför musselståken längs den addiska kusten där de dessutom riskerar att utsättas för pirater och migrerande jättesköldpaddor som gärna kan få för sig att undersöka om det går att skrapa ryggskalet rent på undersidan av ett skeppsskrov. Tyvärr ligger Mercana just där i flodmynningen...
Albrekt skrev:Detta håller jag med om. Maurefloden är nyckeln till ett enat Klomellien. Det är ett viktigt koncept att Klomellien är näst intill ofarbart och Maure den enda fungerande transportleden. Floden är det enda dessa elva underliga stater har gemensamt. Och detta är anledningen till Mercanas storhet - man kontrollerar mynningen och all handel går därför genom Mercana. Det är därför Addiaskas expansion fram till floden är viktig och anledningen till att Addiaska nu hävdar rätt att reglera trafik på floden, men motsätts starkt av alla andra statsstater på just den punkten. Utan fri rörlighet och handel längs Maure slutar Klomellien fungera i sin nuvarande tappning. Att Mercanas hamn är den enda med möjlighet för större havsgående skepp att lasta av är en ny idé tror jag, men en mycket bra idé som hjälper förklara hur Mercana fortfarande står emot Addiaskas aggressiva politik och varför det fortfarande vore ovist att sätta pengar på en ändring av Klomelliens politiska och ekonomiska status quo. Till och med legosoldater och riddare måste anlända till Addiaska i små lättare båtar, eller ta sig till Mercana med mössa i hand, och där deklarera för och förklara sin last innan de kan ta sig till Addiaska!
birkebeineren skrev:Angående hamnarna kan det ju tänkas att stora skepp använder andra hamnar än Mercanas också men att det medför svårigheter som ovan nämnda. Och om vi vill fokusera på det som står står i EASL s. 69 att hamnarna är inskeppningportar för råvaror kan det tänkas att skeppen ankar upp ute till havs och råvarorna som sen skall användas av hantverkare fraktas in till städena med mindre båtar. Maure och Mercana bör dock vara den huvudsakliga handelsvägen om Klomellien skall hänga ihop.
Albrekt skrev:Detta är en punkt som också måste tas i akt när det gäller Nya Arno och Yolev. Hur fungerar deras hamnar? Hotar deras handel Mercanas monopol på något sätt? Om inte, varför finns de kvar där de ligger? Men kanske vi borde koncentrera oss på Addiaska först...
birkebeineren skrev:Yolev är en stor fiskehamn och detta betyder kanske mest små fiskebåtar som kan gå över sandbankar, musselstråk och tånghärvor? Nya Arno är utrustade med avancerad navigatinsutrustning, skickliga lotsar och en önskan om att ligga väl skyddad för pirater ock eventuelle fiender i havgående skepp? Melorgh...flyger in med zepelonder och dunderugglor?![]()
![]()
-
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Gå ut till öarna? Det måtte vara den närmaste endast i så fall. Avståndet torde vara för långt annars, även om alla mot förmodan skulle bli tillgängliga vid lågvatten.
-
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Tack för jobbet, birke. Fjärde ön tänkte jag mig skulle vara en piratö med lite udda flora, typ massivt med stryparrankor, och bråkig fauna, typ dinosaurier, längre in.
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Klomellien
Det behöver inte gälla alla öarna. Den lärde Alber Berekt är lite generaliserande i sitt utlåtande.Torquemada skrev: ↑2022-04-24 20:43 Gå ut till öarna? Det måtte vara den närmaste endast i så fall. Avståndet torde vara för långt annars, även om alla mot förmodan skulle bli tillgängliga vid lågvatten.
Piratö låter passande, även udda flora. Bråkig fauna kan kanske vara något som finns där men att det rör sig om dinosaurier inte något som är känd för allmänheten? Och gärna med en plausibel anledning för hur de hamnat där.Torquemada skrev: ↑2022-04-27 00:24 Tack för jobbet, birke. Fjärde ön tänkte jag mig skulle vara en piratö med lite udda flora, typ massivt med stryparrankor, och bråkig fauna, typ dinosaurier, längre in.

Angående Waliton så hittade jag det här i ett tidigare inlägg:
Kan det tänkas gälla fortfarande? Kom de kanske dit som en följd av Mercanas önskan om krigare till sitt sjöförsvar?Torquemada skrev: ↑2013-01-30 21:04 ...
319 eO
Staden Waliton grundas av brunankor på en ö utanför Melorgh.
...
-
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Inte ens Bozsa eller zemniterna känner till dinosaurierna, alla utgår från att piraterna är ansvariga för stryparrankorna och lämnar öns inre i fred. I forntiden bodde alver här, och anlade en magisk trädgård som sedan övergavs och glömdes bort.
Brunankorna kan ha velat komma bort från trakasserier på fastlandet, och Mercana kan ha tolererat det då de såg det som en bra potentiell framtida buffert.
Brunankorna kan ha velat komma bort från trakasserier på fastlandet, och Mercana kan ha tolererat det då de såg det som en bra potentiell framtida buffert.
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Klomellien
Låter som en plats för äventyr.Torquemada skrev: ↑2022-04-27 09:18 Inte ens Bozsa eller zemniterna känner till dinosaurierna, alla utgår från att piraterna är ansvariga för stryparrankorna och lämnar öns inre i fred. I forntiden bodde alver här, och anlade en magisk trädgård som sedan övergavs och glömdes bort.
Brunankorna kan ha kommit från någon plats utanför Klomellien där de utsatts för trakasserier. Vitankor i Mercana kan ha sett deras potential och låtit sina kusiner slå sig ner i Waliton där de både fungerar indirekt som ett skydd av kustområdet och som en plats för de mercanska handelshusen att anlita vakter.Torquemada skrev:Brunankorna kan ha velat komma bort från trakasserier på fastlandet, och Mercana kan ha tolererat det då de såg det som en bra potentiell framtida buffert.
Hitta förövrig följande redan wikifierade material (från din penna?) om en stad på en av de andra öarna:
Finns det något kvar av Mykasse eller är staden övergiven?459 e.O.
På grund av inre stridigheter i Mercana lämnar två handelshus metropolen och etablerar sig i den gamla staden Mykasse på ön Ir-Jorpag, Imperieön.
548 e.O.
Mercana har infiltrerat och försvagat Mykasses försvar. En ransardisk flotta anfaller och bränner ner staden. Mercana ligger bakom. Legoknektar avslutar jobbet, och dödar alla män, kvinnor och barn på Ir-Jorpag. Mercana har gjort sig av med sin värsta handelskonkurrent och sänt en varning till Klomelliens andra städer. Bara ståtliga ruiner återstår av en av Klomelliens äldsta städer.
Re: Klomellien
och en kanske ännu större fråga: Var låg Mykasse? 

-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Klomellien
Jag verkar ha missat det här, skrivet för bara några dagar sen...

Torquemada skrev: ↑2022-04-23 18:12
IR-JORPAG, IMPERIEÖN
Länge var Imperieön hem åt Mercanas rivaler i staden Mykasse. På 500-talet ödelades dock Mykasses civilisation av Ransard i maskopi med Mercana, och nu återstår bara storslagna ruiner och ruckel. Imperieön är en av de värsta och farligaste platserna i hela Klomellien, inte lika farlig som Bestberget, men värre än Brikho. Ön är i stort sett laglös och här ger sig mercanier öppet hän åt de synder som fortfarande är olagliga där hemma, och rumlar runt i en fest som aldrig riktigt tar slut. Här handlas med slavar, något som är olagligt i övriga Klomellien (Brikho undantaget). Blodsporter är vanliga, och har som regel någon form av dödlig utgång. Gömda i underjordiska laboratorier framställer landsflyktingar från Bozsa nya och farliga droger. I utkanten av detta brottslingsvälde gömmer sig desperata rebeller från både Mercana, Melorgh och Addiaska i exil. Dessa är allt från kättare till besegrade maktpretendenter till demokratianhängare. Hemliga möten mellan allierade som inte får träffas offentligt, som till exempel Addiaska och Magilre eller Mercana och Magilre, sker ofta här. I Mercana kallas ön ”Festön” medan den i Addiaska går under det betydligt mer nedsättande namnet ”Köttön”. Trakorier avlägger ofta ett besök vid öns bordeller på vägen hem. Trakorien har till och med vid behov skyddat ön från ödeläggelse. Gömt bland ruinerna finns ett stort tempel åt demonen Narkathoth, där människor regelbundet offras. Två grupper, numera fast bosatta, har föresatt sig att göra slut på öns elände, den blodtörstiga Stymparsekten från Melorgh, och en riddarorden utan kunglig sanktion, Justins bröder, från Addiaska. Bägge hugger in på allt och det mesta. Här finns inga oskyldiga, utom de som bär kedjor.
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Klomellien
Bakgrunden till konflikten mellan Mercana och Addiaska handlar om rättigheterna till bestånden av jättemusslor innehållande pärlor längs Klomelliens kust och går tillbaka till 490-talet eO. Detta finns beskrivet i Addiaskas Historia. Ytterligare tvisteämnen har tillkommit under åren men när krig förklarades av Addiaska 594 eO var den utlösande faktorn pärlmusslor:
Detta borde rimligtvis bero på Musselstråkens utbredning. Den södra gränsen föreslår jag att är utanför kusten där Morezeskogen har sin norra gräns och således utanför konfliktområdet. Den norra gränsen har jag två förslag till:
1) Den går skarpt vid de södra Melorghiska öarna där staden Waliton ligger.
2) Den är gradvis avtagande från och med Melorghiska öarna upp till den udde som sticker ut mot väster direkt söder om staden Mercana, något som gör musslorna färre och färre ju närmare Mercana vi kommer.
Gör mitt bästa här för att reda ut och kanske eftervart få till en färdig text om det något segdragna Musselkriget.
Utifrån detta borde vi kunna utläsa att åtminstonde inledningsvis så fanns det jättemusslor både i mercansk och addiaskisk farvatten. Detta kan ha ändrat sig under krigets gång, kanske flera gånger, men vart gick territorialgränsen mellan staterna 594 eO och vart går den 610 eO?594 e.O.
Femtio stridsklomuller, bärande tre ankbågskyttar och tre inhyrda svärdskämpar var, skickas mot pärlfiskare som gjort intrång i mercanska vatten. För att lära dem en läxa förföljs de hem till sina addiaskiska fiskebyar som skövlas. Ett stort antal jättepärlor beslagtas som en liten avbetalning på Addiaskas mer än hundra år gamla (och nu astronomiska) skulder. Addiaska förklarar Mercana krig och följs av Kardien som gör likaledes.
Detta borde rimligtvis bero på Musselstråkens utbredning. Den södra gränsen föreslår jag att är utanför kusten där Morezeskogen har sin norra gräns och således utanför konfliktområdet. Den norra gränsen har jag två förslag till:
1) Den går skarpt vid de södra Melorghiska öarna där staden Waliton ligger.
2) Den är gradvis avtagande från och med Melorghiska öarna upp till den udde som sticker ut mot väster direkt söder om staden Mercana, något som gör musslorna färre och färre ju närmare Mercana vi kommer.
Gör mitt bästa här för att reda ut och kanske eftervart få till en färdig text om det något segdragna Musselkriget.

-
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Kardien kan förklara krig, men skickar inga officiella trupper (fast många frivilliga) och bedriver fortfarande handel med Mercana - det gör ju faktiskt även Addiaska.
Vorgal Voosch konstaterar bistert att hans grannar tydligen tvistar om var gränsen mellan dem går, och ofta helt glömmer bort att Melorgh ligger emellan. Något behöver göras för att få dem att inse vad det innebär att ådra sig Gudarnas Vrede!
Vorgal Voosch konstaterar bistert att hans grannar tydligen tvistar om var gränsen mellan dem går, och ofta helt glömmer bort att Melorgh ligger emellan. Något behöver göras för att få dem att inse vad det innebär att ådra sig Gudarnas Vrede!
-
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
IR-ATRA, NÅLSÖN, OCH ANKORNAS STAD WALITON
Nålsön höjer sig som en avsmalnande stenpelare ur havet, med blott en rämna i den massiva stenmuren. Innanför rämnan ligger en naturligt skyddad hamn, som senare förstärkts med kedjor och andra skydd mot oönskade fartyg. En tratt höjer sig från hamnen, och bakom denna breder ett litet idylliskt jordbrukslandskap ut sig. På 300-talet slöt en grupp av Klomelliens vitankor ett hemligt förbund med sina kusiner brunankorna, som flytt till Klomellien på flykt undan trakasserier från storväxt folk. Ambitionen var att ta över Nålsön, vilken man redan i viss mån bebodde, och göra den till en hemvist för ankor från hela Ereb. Det fåtal människor som bebodde trattens kanter köptes diskret ut, och nästan utan våld lyckades man göra Nålsön till en ankrepublik, med år 319 som formellt datum för grundandet. Staden fick namnet Waliton efter ankornas främste gud, och över 95 % av befolkningen bestod, och består, av ankor; de andra är högt betrodda halvlängdsmän och människor.
Mercana ogillade den nya uppstickaren, och hellre än att gå i krig vek sig Waliton för övermakten. Dock ledde ankornas förhandlingsskicklighet, och deras likhet i kynne med de mercaniska pragmatikerna och hedonistiska handelsmännen till mycket fördelaktiga villkor. Waliton fick en permanent plats i Mercanas Handelsråd, och avkrävdes inga extra skatter utöver vad vanliga mercanier betalar hemma i sin egen stad. Dock måste Waliton skeppa alla sina varor till Mercana och fick inte handla fritt med andra städer. Detta efterlevdes till ganska hög grad, och var inte helt till ankornas nackdel då man länge sökt ett sätt att idka handel utan att behöva släppa in människoskepp till Waliton. Vidare var de fria i valet av handelspartner i Mercana, till skillnad från det hunsade Melorgh som ofta bands till enskilda köpmän med praktiska monopol på vissa varor. Man kan till exempel sälja pärlsniderier direkt till trakorier så länge man gör det i Mercana och betalar för sina handelstillstånd. Waliton exporterar fisk, hantverk, mindre skepp, musslor och pärlsniderier från sina odlingar, legoknektar och sjömän. Waliton importerar mat, hantverk, virke, textilier och metall.
Waliton är skyldigt att med sin flotta hjälpa till att försvara Unionen mot Ransard och Magilre, men man vägrar konsekvent att blanda sig i Mercanas krig med Addiaska. Då man betraktar Addiaska som dryga, magiker som opålitliga och melorghier som galna har man mest med Sanzas, Mercana och Hisskov att skaffa. Bara högrankande handelsmän och diplomater släpps under sträng bevakning iland i Waliton, halvlängsdmän undantagna. I tysthet hoppas man i framtiden kunna utropa sig till Klomelliens tolfte stad, men det förutsätter att Mercana förlorar stort i Musselkriget, något man inte heller önskar, då ett mäktigt Addiaska utan tvekan skulle försöka skaffa sig monopol på pärlodling i Klomellien, med argumentet att pärlorna först odlades hos dem och sedan ”olagligen” fördes ut till Nålsön.
I Walitons hamn finns ett flertal varv, och ovanför dem höjer sig staden i etapper i tratten, med de rikaste som regel bosatta högst upp. På varje nivå finns ballistor riktade mot hamnen och de lägre nivåerna. Staden styrs av en president och en ministerregering, vilka väljs i val med skiktad rösträtt, ju mer man betalar i skatt ju fler röster har man. Kvinnliga ankor har rösträtt. Staden präglas av ivrig aktivitet och konstanta gräl och småkiv. En av de få byggnaderna av intresse för utomstående är den så kallade ”Ankademin”, där brunankorna undervisar i stridskonst. Av visst intresse är också ankornas stora teater, där man söker mästerskap i kommedia del’anke.
Hisskovitiska och melorghiska bergsklättrare som ensamma lyckats skåda det inre av Ir-Atra, har rapporterat att det bedrivs ett idylliskt och högintensivt jordbruk där.
Nålsön höjer sig som en avsmalnande stenpelare ur havet, med blott en rämna i den massiva stenmuren. Innanför rämnan ligger en naturligt skyddad hamn, som senare förstärkts med kedjor och andra skydd mot oönskade fartyg. En tratt höjer sig från hamnen, och bakom denna breder ett litet idylliskt jordbrukslandskap ut sig. På 300-talet slöt en grupp av Klomelliens vitankor ett hemligt förbund med sina kusiner brunankorna, som flytt till Klomellien på flykt undan trakasserier från storväxt folk. Ambitionen var att ta över Nålsön, vilken man redan i viss mån bebodde, och göra den till en hemvist för ankor från hela Ereb. Det fåtal människor som bebodde trattens kanter köptes diskret ut, och nästan utan våld lyckades man göra Nålsön till en ankrepublik, med år 319 som formellt datum för grundandet. Staden fick namnet Waliton efter ankornas främste gud, och över 95 % av befolkningen bestod, och består, av ankor; de andra är högt betrodda halvlängdsmän och människor.
Mercana ogillade den nya uppstickaren, och hellre än att gå i krig vek sig Waliton för övermakten. Dock ledde ankornas förhandlingsskicklighet, och deras likhet i kynne med de mercaniska pragmatikerna och hedonistiska handelsmännen till mycket fördelaktiga villkor. Waliton fick en permanent plats i Mercanas Handelsråd, och avkrävdes inga extra skatter utöver vad vanliga mercanier betalar hemma i sin egen stad. Dock måste Waliton skeppa alla sina varor till Mercana och fick inte handla fritt med andra städer. Detta efterlevdes till ganska hög grad, och var inte helt till ankornas nackdel då man länge sökt ett sätt att idka handel utan att behöva släppa in människoskepp till Waliton. Vidare var de fria i valet av handelspartner i Mercana, till skillnad från det hunsade Melorgh som ofta bands till enskilda köpmän med praktiska monopol på vissa varor. Man kan till exempel sälja pärlsniderier direkt till trakorier så länge man gör det i Mercana och betalar för sina handelstillstånd. Waliton exporterar fisk, hantverk, mindre skepp, musslor och pärlsniderier från sina odlingar, legoknektar och sjömän. Waliton importerar mat, hantverk, virke, textilier och metall.
Waliton är skyldigt att med sin flotta hjälpa till att försvara Unionen mot Ransard och Magilre, men man vägrar konsekvent att blanda sig i Mercanas krig med Addiaska. Då man betraktar Addiaska som dryga, magiker som opålitliga och melorghier som galna har man mest med Sanzas, Mercana och Hisskov att skaffa. Bara högrankande handelsmän och diplomater släpps under sträng bevakning iland i Waliton, halvlängsdmän undantagna. I tysthet hoppas man i framtiden kunna utropa sig till Klomelliens tolfte stad, men det förutsätter att Mercana förlorar stort i Musselkriget, något man inte heller önskar, då ett mäktigt Addiaska utan tvekan skulle försöka skaffa sig monopol på pärlodling i Klomellien, med argumentet att pärlorna först odlades hos dem och sedan ”olagligen” fördes ut till Nålsön.
I Walitons hamn finns ett flertal varv, och ovanför dem höjer sig staden i etapper i tratten, med de rikaste som regel bosatta högst upp. På varje nivå finns ballistor riktade mot hamnen och de lägre nivåerna. Staden styrs av en president och en ministerregering, vilka väljs i val med skiktad rösträtt, ju mer man betalar i skatt ju fler röster har man. Kvinnliga ankor har rösträtt. Staden präglas av ivrig aktivitet och konstanta gräl och småkiv. En av de få byggnaderna av intresse för utomstående är den så kallade ”Ankademin”, där brunankorna undervisar i stridskonst. Av visst intresse är också ankornas stora teater, där man söker mästerskap i kommedia del’anke.
Hisskovitiska och melorghiska bergsklättrare som ensamma lyckats skåda det inre av Ir-Atra, har rapporterat att det bedrivs ett idylliskt och högintensivt jordbruk där.
Senast redigerad av Torquemada den 2022-04-29 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Och härnäst kommer Piratön. Övriga fyra är fortfarande oskrivna blad.