Wolfhart skrev: ↑2022-04-05 09:42 I Enhörningshornet så framkommer det att åtminstone någon av de Unga Gudarnas kulter har egna tempelriddare. Den Ninnaveprästinna som försvarade artefakterna hade hjälp av en tempelriddare som också bör ha tillhört Ninnavekulten, eller möjligen Visha som är Ninnaves make. På vår tid valde vi tolkningen att samtliga av de Unga Gudarna hade sina egna tempelriddare för försvar av kultplatser och präster/prästinnor.
Kan vi kanske tänka oss en riddarorden som tjänar alla UG? Möjligtvis under överinseende av överguden Sholak?Mikael skrev: ↑2022-04-05 21:22 Följande UG kan jag tänka mig har en försvarsgren:
Sholak - magins gud, så har magikunniga blekebröder för det fall farlänningar bryter friden.
Kartov - motsatsvis från täten i Kandra så får munkarna (inte prästerna) bruka våld, så bland dessa finns krigarmunkar - typen stav och stridskonst.
Delithaorden har utöver stor magisk kunskap, Portvaktsämbetet som vaktar deras platser, inte riddare men väl krigare. Ofta veteraner som lämnat krigets bana. Kanske kan detta vara något allmänt?
De flesta UG tycks också omfamna magin, så magikunniga personer är alltid en risk för den med onda avsikter mot de heliga.
I Enhörningshornet nämns som sagts "ljusa tempelriddare" från en vänorden, ljusa som kontrast till Zeeris tempelriddare - svartriddarna. Vilken orden det kan röra sig om är öppet.
Sen gillar jag det med både Kartovs krigarmunkar och ett Portvaktsämbete (gärna knutna till flera kulter än Delitha).