Birke skrev:
Funkar.
Gillar Mummlaren. Undrar vad den döde familjemodern egentligen sade och vad spiritisten inte berättade vidare?
Var Poane medlem av Klomelliska unionen mån tro?
Härligt!

Då arbetar jag vidare på hypotesen Poane.
Jag Misstänker att familjemoderna tyckte att hennes klängig son skulle sluta störa hennes vila... men det vile ju så klart inte Mummlaren eller Cirkanten.
Poane var som starkast då
slusstrappan fungerade. Alltså var deras
zenit mellan ca330-403 eO.
Unionen svärs på tretorningen av Sandzas, Hisskov och Garrika år 374 eO som skydd från Boszas växande styrka samt Mercanas växande intresse för trafiken längre upp längs Maure. Det senare kan ha varit något man i Poane fruktade inför (även om man i realiteten även borde vari på sin vakt mot Boszas/cirkantens adepter). Jag kan dock tänka mig att både Sandzas och Hisskov ogillade Poane då stadsstaten inte bidrog med mycket mer än att ta tull och var något av en paria för andra. Därför kan jag gissa att Poane inte tillåtits att gått med i Unionen före magikernas krig.
Under kriget och det följande åren händer mycket kring jaggaracksjöns stränder. Cirkanten och dess nät av medlemmar med inflytelserika kontakter över Klomellien faller samman, Jorderna kommer tillbaka och dominerar området i några år innan de försvinner och med hjälp av Cudda drar med sig Garrika i fallet. Mercanas inflytande växer sig upp längs Maure och blir ännu mer kännbar för stadsstaterna i inlandet
Förutsättningen för unionen förändras och det kanske är då Poane eventuellt går med? ca 420-430 talet? Efter Yolev och Nya Arno (samt Triska) men innan Mercana442 eO?
Poane bör nog ändå i mina ögon varit medlem. När Poane faller var ju alla andra stadstater (utom Brikho som kom med sju år senare 567) medlemmar. Till och med Triska, Hamur och Addiaska.
Dock alltid spelat en annan division under sin tid i unionen (här kan man ju minnas att både Garrika och Hisskov var små och att Garrika nu är borta och Hisskov vuxit på territorium tidigare tillhörande Garrika och Poane). Om Poane var medlem mellan 428och 560? Man behärskade ett intressant område men utan slusstrappan var man inte längre i en maktposition att utnyttja läget. Det många fruktar idag är kanske att Addiaska skulle kraftsamla resurser och bygga upp slusstrappan igen? Ett dyrt och riskfyllt projekt men potentiellt skulle Addiaska kunna börja spela en större roll vid Maure än man mäktat med tidigare.